Az AB úgy érvelt, hogy a vizitdíjnak etc olyan "elhanyagolható" hatása van a költségvetésre, hogy nyugodtan lehet róla népszavazni. (A költségvetést érintő kérdésekről való népszavazást az alkotmány tiltja.)
Ez akkor jó volt a fiúknak, nem is szóltak semmit. De nagyon nem szeretnék, ha megismétlődne.
A vizitdíj körüli kommunikáció szar, de azért lássuk be, nincs olyan eset, hogy azt mondják neked, válassz -- akarsz fizetni, vagy nem? -- akkor azt mondod, hogy kösz, szeretnék.
A kormány az egész népszavazási kampányt is elbaszta, sokszorosan. De ez most nem érdekes.
A hatalmi ágak szétválasztása tök jó ötlet, de lényegében a francia monarchia parlament-jeire találta ki Montesquieu.
A modern demokráciákban a legtöbb helyen nem működik (Amerikában igen).
A törvényhozás ugyanis szavazógép a végrehajtás kezében.
Ezért értékelem fel a sajtót, mint negyedik hatalmi ágat. Azt a kontrollt, amit a parlament nem lát el, a sajtó, illetve a sajtón keresztül az ellenzék tudja ellátni.
Az Alkotmánybírósági kontroll fontos szerepet játszhat, ha jó az alkotmány, és van hozzá fűződő értelmezési tradíció. De az Alkotmánybíróság sehol nem független a politikától, tekintve, hogy a parlament (szavazógép) választja.