babarczyeszter Creative Commons License 2010.12.04 0 0 19322

Az AB úgy érvelt, hogy a vizitdíjnak etc olyan "elhanyagolható" hatása van a költségvetésre, hogy nyugodtan lehet róla népszavazni. (A költségvetést érintő kérdésekről való népszavazást az alkotmány tiltja.)

 

Ez akkor jó volt a fiúknak, nem is szóltak semmit. De nagyon nem szeretnék, ha megismétlődne. 

 

A vizitdíj körüli kommunikáció szar, de azért lássuk be, nincs olyan eset, hogy azt mondják neked, válassz -- akarsz fizetni, vagy nem? -- akkor azt mondod, hogy kösz, szeretnék. 

 

A kormány az egész népszavazási kampányt is elbaszta, sokszorosan. De ez most nem érdekes. 

 

A hatalmi ágak szétválasztása tök jó ötlet, de lényegében a francia monarchia parlament-jeire találta ki Montesquieu.

A modern demokráciákban a legtöbb helyen nem működik (Amerikában igen).

A törvényhozás ugyanis szavazógép a végrehajtás kezében. 

 

Ezért értékelem fel a sajtót, mint negyedik hatalmi ágat. Azt a kontrollt, amit a parlament nem lát el, a sajtó, illetve a sajtón keresztül az ellenzék tudja ellátni.

 

Az Alkotmánybírósági kontroll fontos szerepet játszhat, ha jó az alkotmány, és van hozzá fűződő értelmezési tradíció. De az Alkotmánybíróság sehol nem független a politikától, tekintve, hogy a parlament (szavazógép) választja.

Előzmény: Doppelstangel (19314)