Miért nem lehet akkor azt mondani "Emberek, nálunk nem érdemes vonatot közlekedtetni, mert X-szer drágább, mint az autóbusz"
Például, mert az X egy kicsit bizonytalan. Azt tudjuk, hogy ha buszos szolgáltatást szeretnénk rendelni A és B közé, mennyiért adnák az erre vállalkozók. Mittudomén, nagyon gázolajszagú 300 HUF/hm, kicsit gázolajszagú 330 HUF/km, klímás és nem gázolajszagú 360 HUF/km (most csak mondtam számokat). Viszont nem tudjuk, hogy ha vasúti szolgáltatást szeretnénk rendelni A és B közé, ki mennyiért vállalná, mert erre ma, Magyarországon nincs a MÁV-Starton kívül vállalkozó. Csak annyit lehet tudni, hogy a MÁV-Start saját kimutatásai szerint, mittudomén, közepesen gázolajszagú Bz-vel 800 HUF/km.
Ha itt visszaolvasol, látsz pár tízezer hozzászólást arról, hogy igen ám, de
- a MÁV-Start kimutatásai tartalmazzák az izzócsere-tényezőt (nevezzük működési hatásfoknak), ami "nem ér",
- a magyar pályahasználati díj aránytalan, torz szerkezetű,
- a buszos vállalkozó nem fizet meg minden útépítést-útfelújítást a gázolaj adójában,
- meg különben is, az externáliák,
- és a buszon mindenki hány, emellett még biciklit sem tud szállítani, mert bunkó a sofőr, és nem nyitja ki a poggyásztároló rekesz ajtaját.
A fentiek miatt a 800 HUF/km igenis kevesebb, mint a 300...360 HUF/km. (tegyek ide valami smiley-t?)
miért kell politikai eseménnyém kovácsolni egy vasútvonal űjbóli megnyitását..
Tényleg, miért nem a nagyon vállalkozó személyszállító operátor reklámozza, hogy odddanézzenekemberek, úgy megnyitottuk a személyforgalmat, hogy csak úgy zörög. Na vajon miért nem?
Azt sem értem, milyen alapon kérnek el vontatási díjra, pályahasználati díjra meg még a franc tudja mire annyi pénzt...
Az állami kézben lévő vasúti elemek (pálya, személyszállítás, stb. stb.) kerülnek mondjuk évente 250 milliárdba, és ebben még nincs benne a 25 TRAXXX, meg a többi beszerzés. A személyszállítás csinál mondjuk 30 milliárd bevételt. (Lehet, hogy negyvenet is, de most az arányok a fontosak.) A teherszállításból mondjuk van évi 10 milliárd PHD-bevétel (van egyáltalán annyi?). Ez együtt 40 milliárd, kell még 210 milliárd. Elvileg tökmindegy, hogy milyen jogcímen és milyen leosztásban jön össze ez a 210 milliárd. Valaki és valahol úgy döntött, hogy a 210-ből valami 70 milliárd úgy jelenjen meg, hogy az állam odaadja a személyszállításnak, a személyszállítás meg kipengeti PHD formájában a Pályavasútnak. Lehetne másképp is, attól a 210 milliárd végösszege 210 milliárd maradna.
Persze, lehet, hogy a 210 milliárd nem 210 milliárd, mert benne van az izzócsere-tényező. Csak sajnos addig, amíg jogerős ítéletek nem születnek (és légy nyugodt, olyan eddig még nem volt a világtörténelemben, hogy egy játszmában mindenki mindenkit kigolyózott volna), addig a 210-zel mint ténnyel kell számolni. És jogerős ítéletek hatására sem biztos, hogy kevesebb lesz. Persze lehet akár kevesebb is. Ám korántsem mindegy, hogy mennyivel. Ha 5 milliárddal - az önmagában nem rossz pénz, de arányaiban kutyafüle a 210-hez képest. Többször leírtam már, hogy a vasútfan mentsvára az volna, ha kiderülhetne, hogy az izzócsere-tényező az nem 5, hanem 100 milliárd.
nem tudom, más országokban hogy csinálják
Formailag elég sokan követnek valami hasonlót, mint ami itthon van. Más kérdés, hogy mennyi mögötte a tartalom, azaz mekkora szereppel rendelkezik a vasút a gazdaságban. Ha kevés mögötte a tartalom, akkor menthetetlenül el-patyomkinfalusodik. (-dott)
hm