Így már értem mire gondolsz.
Azt tudni kell, hogy ha egy vonalat felújítunk, akkor annak többletköltsége van (legalább milliárdos). Ahhoz, hogy nyereséges legyen, ezt IS ki kell termelnie a vonalnak, nem csak a vonatüzemeltetés és a pályakarbantartás költségeit. Ez gyakorlatilag esélytelen.
Mellékvonalak esetében az a gond, hogy még felújítással is nehéz elérni, hogy "tömve" legyenek a vonatok.
A másik baj pedig az, hogy sajnos a tömött vonat sem jelenti még azt, hogy nyereséges lenne a vonal. Nyereséges igazából csak akkor lehet egy vonal, ha jelentős teherszállítás is van rajta - vagy ha csak az...
Ahhoz, hogy igazán versenyképes legyen a mellékvonali vonat a busszal szemben, nem csak gyorsulnia kellene, hanem pl. tisztulnia, normálisan fűtenie-hűtenie, jó időpontokban közlekednie, és végül, de nem utolsósorban: a falvak főutcáján kellene mennie, és persze a városokban is több fontos helyen, üzemeknél, iskoláknál kórháznál, és a városközpontban megállnia. Ez van, az emberek lusták, nem szeretnek kigyalogolni az állomásra, majd begyalogolni (vagy helyijáratozni) az uticéljukhoz.
Sajnos kevés olyan mellékvonalunk van, amelynek környékén akkora lakosságszám és mobilitás lenne, hogy esély legyen olyan utastömegekre, melyek révén "nyereséges" lehetne a működés, még úgy sem, ha a környék minden buszos utasát sikerülne a vonatra átszállítani - de ez eleve irreális.
Egyébként pedig a mellékvonalaknál nem is a nyereség a lényeg. Jelenleg a társadalmi hasznosságuk a fontos.