Doppelstangel Creative Commons License 2010.11.20 0 0 18780

... az alkotmányokat nem szokás percenként módosítani, ahogy azt a fidesz teszi. te biztosan jobban tudod, hogy az elmúlt 200 évben hányszor módosították az USA alkotmányát. ha meg új alkotmányt írnak, akkor azt minimum konszenzussal tegyék. pontosan az a baj, hogy te akarsz beleírni olyasmit, amit nemcsak én nem szeretnék, de valószínűleg több millió ember sem.

legyen róla népszavazás. és meglátjuk.

 

Az Alkotmány = 1 db. törvény. Megalkotása a törvényhozó hatalom feladata. Az amerikai Alkotmányt és annak módosításait (amendments) sem fogadták el népszavazással, miért? Azért, mert a nép felruházta a Kongresszust a jogalkotás feladatával, amely jogkörben a Kongresszus nem korlátozható.

 

1989/90 folyamán több alkotmánymódosítás történt hazánkban, a régi alkotmányt pontról-pontra parlamentáris alaptörvénnyé szabták-alakították, és nem is kellett népszavazás a működésbe léptetéséhez, noha az nagyobb változás volt az alaptörvényben, mint ami most várható!

 

Ennek alapja az általános konszenzus volt. A "nép" tisztában volt vele, hogy a változás szükséges és elkerülhetetlen, és még azt is elfogadta, hogy ezeket a pártállami parlament tegye meg előzetes megállapodások alapján, a békés átmenet érdekében, és ezzel a társadalmi alku létrejött.

 

Mi a helyzet ma? A Fidesz új alaptörvényt akar alkotni, ami teljes mértékben jogában áll és lehetősége is van rá. Megteheti-e a jelenlegi parlamenti többség birtokában? Igen. Törvénytelen, illegitim lépés ez? Nem. Kell népszavazás az így létrejött, nem konszenzuális, egypárti alkotmány hatályosulásához?

 

Nem kell, legalábbis jogi értelemben nem semmiképp. Politikai értelemben esetleg megmagyarázható lenne, azért, hogy a Fidesz véletlenszerűen és egy alkalomra létrejött erőfölényét ki lehessen egyensúlyozni. Ezzel viszont az Alkotmány végképp pártpolitikai játékok eszközévé züllene, hiszen az ellenzék (jobb és/vagy baloldali) a népszavazást nem az alaptörvény meritumának megítélésére, hanem aktuálpolitikai célokra használná fel. Könnyű belátni, hogy az addigra már megkopó Fidesz-fény és csökkenő támogatottság valamint a nagymértékű csalódások folytán a népszavazás elbuktathatja az új alkotmányt, de nem annak érdemi tartalma miatt.

 

Így ezt nem lehet és nem is szabad csinálni. Ez ismét megrekesztené az alkotmányozás folyamatát, ami ha nem is sürgető, de szükséges.

 

Teljesen igazad van abban, hogy ezt a helyzetet az új alkotmány konszenzusos, megállapodásos, tárgyalásos létrehozásával lehet megelőzni. Erre jelenleg nem látni esélyt. Éppen ezért a felelős ellenzéknek a közeljövőben egyetlen feladata lehet: ezt a konszenzust kierőltetni, minden más célt ennek alárendelni. Ez persze nagyon nehéz, mert a 2/3 miatt a kormányzat semmilyen kérdésben nem szorul az ellenzék egyetértésére, támogatására, együttműködésére, de a reálfolyamatok alkalmasint erre vezethetik.

 

Miért fontos ez? Azért, mert a kormányzás esetleges rossz döntései idővel korrigálhatók, az alkotmány viszont nem, hiszen arra épül az egész államrendszer. Egy rossz alkotmány (vagyis olyan alaptörvény, ami nem a reális társadalomfejlődéssel számol és nem a demokrácia továbbfejlesztésére szolgál) akár ötven évre is megrekesztheti a magyar haladást, zsákutcába terelheti Magyarországot, amire nem egyszer volt példa történelmünkben.

 

Ha viszont bárki úgy gondolja, hogy "csináljon csak a Fidesz bármilyen alkotmányt, úgyse tudunk beleszólni, de majd a népszavazással jól megbuktatjuk" - ugyanolyan tévutat választ, mint aki egymaga akarja egy plurálisnak gondolt rendszerben az ország jövőjét és majdani berendezkedését eldönteni.

 

 

 

Előzmény: andzsin (18138)