tvsc Creative Commons License 2010.10.17 0 0 35456
Ha bevezetsz buszt és cserébe felszámolod a vonalat, elbocsátod a feleslegessé vált embereket, rengeteget spórolsz.
Azért olyan sokat nem, főleg ha még utat is akarsz építeni. Gondolj bele, a kirúgott munkások az államnak ugyanúgy kiadás, munkanélküli segély + plusz kevesebbet vásárol, kevesebb adót fizet..
2007-es, 2009-es vasútbezárásokra emlékszel? Mennyit mondtak, hogy spórol rajta az állam, és mennyi lett a tényleges spórolás?
És mi garantálja, hogy a busz nem lesz veszteséges? Pl. egy ismerősöm buszsofőr, mesélte volt olyan, hogy a Tab-Nágocs autóbuszjáraton nem volt egyetlen fizető utas sem.
Ráadásul a vasúti pálya, számokat nem tudok, jóval drágább az autóútnál.
ezt nem tudom, lehet hogy az. De azért azt is nézd, hogy az autóutak milyen sűrűn tartják karban (kátyúzás), míg a mellékvonalakon kb. semmit sem csinálnak. Ráadásul azért egy kis ízelítő az olcsó közútból, Tab és Balatonendréd között 3,5 milliárdból épül 10 km út! Még egyszer mondom, nem tudom a vasúti pályát mennyiért építik, de például a 100 km-es mellékvonalat 60 km/h-ra feljavítani az egyik olvtárs szerint a MÁV tanulmányaiba 1,7 milliárd, a valóságban kb. a fele lenne.
Én nem a közút ellen vagyok, építsenek minél többet, én is használom. De a vasútnak is adjuk meg az esélyt. Főleg, hogy környezetbarátabb.
És akkor elértünk az alábbi sorokhoz, melyet talán még Kóka János sem mert kimondani: ki kell mondani, hogy Mo-on a belföldi vasúti személyszállítást alapvetően meg kell szüntetni, mert nincs rá pénzünk.
És mond, mit csinálnál annyi munkanélkülivel? Elküldenéd az Út a munkához programba?
Azt hiszem Fónagy János mondta el a legjobban ezt a Nemzeti Vasúti Kerekasztalon:
Téves volt az a nézet is, hogy a közösségi közlekedés feneketlen zsák, fogyasztója a költségvetésnek. A MÁV Zrt. ma is 40 ezer embernek ad munkát, akik adóznak. A vasút sok ezer hazai szolgáltatás fogyasztója, megrendelője. A vasút a pályavasúti és más költségek címén bevételei 2/3-át fizeti vissza az államnak.
Nem kevésbé fontos szempont, hogy ennek a hatalmas szervezetnek van társadalompolitikai szerepe, népességmegtartó, vidékfejlesztési hatása. A vasút faluhelyen olyan, mint az iskola, a bolt, a posta. Nem csak gazdaságossági kérdés.

Előzmény: Tzp (35447)