borzimorzi Creative Commons License 2010.08.30 0 0 4401
OFF

Nagyon jó a két fagyisról szóló történet, csak hiányzik mellőle az előzmény. Az valszeg abból állt, hogy a két fagyis addig árversenyzett egymással, amíg az egyik tönkrement, a másik meg kivásárolta. Vagy összedugta a fejét egy nagybácsival, s kiötlötték, hogyan lehetne korosztályok szerint más-más design a két fagyizóban, meg leboltolták a kedvezményeket a beszállítókkal is, és végül a nagybácsi vásárolta ki a vesztest. Aztán pedig elkezdték megvalósítani az üzleti modellt. Ahogy a McDo is, csak kicsiben. Lényeg, hogy az árkartell akkor szokott működni hosszú távon, ha a tulajdonosi kör azonos vagy átfedéseket mutat, vagy rokonok/barátok a tulajdonosok, és ez a viszony felülírja a hagyományos versenyszabályokat.

Ahhoz, hogy két valódi konkurens erre a megoldásra jusson, részint bölcsesség kell, részint meg az a helyzet, hogy belássák: ők csak az ő utcájukba betévedő turistáknak adhatnak el fagyit. Tehát a piac mérete, a potenciális vevők száma konstans. Ha a következő fagyizó az ő utcájuktól elég messze van ahhoz, hogy már ne érje meg odáig elcaplatni a melegben pár eurocent árelőnyért, és az ottani turistáknak se érje meg idáig eljönni, akkor talán működni tud ez a modell. Mert akkor az árversennyel csak azt érik el, hogy kevesebbet szednek ki az adott számú turistából, tehát ellenjavallt. De ehhez elengedhetetlen a kellő bölcsesség, a nyerészkedési vágy ésszerű keretek közt tartása és az is, hogy ne lehessen az utcán kívülről érkező kuncsaftok száma túl nagy.

ON

Ugyanez kellő bölcsesség nélkül, a lehúzásra alapozva látható a budapesti parkolóövezetek kialakításánál. Mostanra a Váci út és mellékutcái gyakorlatilag csak parkolóövezetként fungálnak. Mi lesz ennek a vége? Szvsz az, hogy az autóval érkezők számára megdrágulnak az üzletek, hiszen a parkolási díj összegével többe kerül minden. Egy darabig tolerálják, de aztán más beszerzési lehetőségek után néznek, kicsit távolabb. Autóval nem tétel elugrani a hipermarketbe. Az üzletek egy darabig húzzák, de aztán be kell látniuk, hogy a vevőkörük a közvetlen szomszédságban élő, autóval nem rendelkező, jellemzően kispénzű vevőkre korlátozódott. Szépen-lassan lehúzzák a rolót.

Az önkormányzatnak a parkolóövezet miatt eleinte lesz ugyan plusz bevétele, amíg a boltok is mind ki vannak adva és befolynak a bérleti díjak is. De aztán az üzletek bérleti díjai kezdenek kiesni, ahogy a boltosok felmondanak, és az összbevétel lecsökken. Végül, mivel nem lesznek a környéken boltok, nem lesz miért odamenni autóval, tehát a fizetőparkolók kihasználtsága is csökkenésnek indul. (A helyben lakóknak ingyenes a parkolás.) Végül a szaldó negatív lesz az önkormi számára. Ráadásul a slum-osodás is elkezd felütni a fejét, mert a bűnözők szeretik, ha kihalt az utca, akkor ők lehetnek az urak. Nem kell félni, hogy kapnak egy taslit egy arra járó termetesebb férfiembertől, ha megpróbálják egy öreg nénike nyakából kitépni a nyakláncot, mert nem jár arra senki más, csak az, aki ott is lakik. A bizonytalanság nő. A hely vonzereje csökken, elkezdenek csökkenni a lakásárak, a tehetősebbek költözni kezdenek. Végül csak azok maradnak, akik kénytelenek vele, vagyis a szegények. Innét már csak egy lépés a slum. Bravó, XIII. kerületi önkormányzat! :-(

Remélem, nálunk Óbudán nem fog tért hódítani ez a baromság.

Csót:
b
Előzmény: doncike (4399)