Már jó régen megígértem, íme:
Nagy szívásom története a tonegenerátorral














Ha valamire nagyon nem vágytam ebben a szép nyári időben, az egy tonegenerátor szétszedése - úgy, hogy utána még össze is kell rakni...
Hozzám került egy M-100 azzal, hogy elvileg foldback-elve van, de ez nem nagyon hallatszik rajta és egyébként is át kellene nézni, mert kissé kopott, fénytelen a hangja meg kicsi a kimenő jelszintje.
Ilyenkor első körben meg szoktam nézni, hogy a paraffin szigetelésű kondenzátorok ki lettek-e már cserélve és egy kis célprogrammal fel szoktam venni a tonegenerátor karakterisztikáját. Ebben a hangszerben még az eredeti kondenzátorok voltak (TG_1)és a karakterisztikája (TG_2)is elég elszomorító volt (A hangok sorszámához hozzá kell adni 17-et, ez adja a tonewheel sorszámát, mert a pedált nem néztem, azzal nem volt baj). Látszott, hogy a kondikat cserélni kell és nagy valószínűséggel egy rekalibrálást is kell csinálni.
Megtörtént a kondenzátorok cseréje (TG_3) és a karakterisztika (TG_4) ismételt felvétele - ekkor még csak a kis célprogramommal - és látszott, hogy a jelszintek szépen megnőtek, viszont a generátor közel sem volt kiegyenlített. Előszedtem a "televíziót" és egyenként megnéztem a hangszedőket. Szomrúan konstatáltam, hogy 82. hangkerékbe "beledarált" a hangszedő (TG_5), a 83. pedig csámpásan fut a tengelyen (TG_6). Gyorsan megnéztem az azon a tengelyen szomszédos 18-6 és 59-23-11 kerekeket is, mert tartottam tőle, hogy a tengely lehet sérült, de szerencsére azok rendben voltak, tehát a 83. kerék illesztésével volt baj. Ekkor még úgy voltam, hogy "kicsire nem adunk (a nagy meg nem számít)", a megdarált kerékkel amúgy sem tudok mit kezdeni. A rekalibrálás során viszont kiderült, hogy a 84. hangszedő időszakosan szakadást mutat. Mivel szinte minden pickup be volt ragadva, valószínű, hogy egy korábbi rekalibrálási kísérletnél megpróbálták forgatva megmozdítani és így valamelyik kivezetése leszakadhatott. Ettől a pillanattól egyértelmű volt, hogy a TG-t szét kell szedni...
Mivel minden kritikus kerék a hátsó oldalon volt (TG_7), úgy döntöttem, hogy nem szedem ki teljesen a TG-t, hanem csak a trafók tartóján az hátsó oldali trafókra menő vezetékeket leforrasztom és felhajtom a tartólapot (TG_8). Így hozzáférhetővé vált a TG hátsó tengelye (TG_9)és a hozzá tartozó hangszedők (TG_10). A fedlapon látszott, hogy valami belefolyt a TG-be, ami rendesen meg is marta a kadmiumozott felületet (TG_11)... Nem jó jel...
A csámpázó 83-at sikerült egyetlen mozdulattal a helyére ugratni, nem tudom, mi történhetett vele, semmi egyéb sérülés nem látszott rajta. A 84-ről (TG_12, "11" jelű tekercs) viszont kiderült, hogy le van szakadva - na, melyik kivezetése? - az alsó lába, amihez nem lehet hozzáférni... Viszont ez a testpont, tehát bárhol sikerül elkapni, a test-forrfül kistancolásakor keletkezett résen felvezethető (TG_13) és beköthető (TG_14). Ez történt. Rekalibrálás után a karakterisztika kiegyenlítettebb lett (TG_15). A program felbontása 1 mV/osztás, tehát a valóságban nem ennyire darabos a karakterisztika, a SW finomításának egyelőre határt szab velem született lustaságom. Mindenesetre jól érzékelhető a kiinduló állapothoz (TG_2) képesti változás.
Összeszerelés után egyszeriben hallhatóvá vált a felső manuál foldback-je. Az alsóé nem, dehát csoda is lett volna, ha hallatszik (TG_16). Ez tehát a következő menet lesz.
A mai esti mese tehát véget ért, aludjatok jól, álmodjatok szép tonikai kvartszexteket...