A gond a visszaható hatály tilalma - az adott időben hatályos Btk-t kell nézni. Nem tudom, mi volt akkor büntetendő az emberiség elleni bűncselekmények körében (volt-e ilyen fejezet egyáltalán), bár háborús bűncselekményként értelmezhető cselekmények nyilván voltak, hiszen megszállt terület volt Magyarország. Ezek nem évülnek el.
Mindenesetre a közhatalmi pozícióban maradásukat megtilthatták volna - ahogy pl. Csehországban és Lengyelországban történt.
A jogalkalmazói passzivitás a másik fő gond (ennek inkább a kommunisták és leszármazóik közelmúltbeli és jelenbeli bűncselekményeinek körében van relevanciája) - ami persze szerves következménye az elkúrt rendszerváltásnak. Nemcsak az MSZP-SZDSZ(-MDF)-körök mutyizásaival kapcsolatban passzív a jogalkalmazás (persze mutatóban van néhány - az okozott károk viszonylatában jelentéktelen - kirakatügy, ezért fideszesezik az ügyészséget a komcsik), hanem olyan intézmények is megmaradtak, illetve megszilárdultak a kádárkori szokásjogból, illetve erre épülve fejlődtek ki újak, mint az általános kenőpénzrendszer, a védelmi pénzszedés, az uzsora, az ÁFA-csalás.
Érdekes, hogy gyakorlatilag mindenki (!) azzal hűti le pl. azt, hogy a védelmi pénzrendszert hatósági infrastruktúrával gyakorlatilag sétagalopp lenne felderíteni és felszámolni, hogy úgysem lehet semmit tenni. No, ezért tart itt ez az ország.