Hat igen en is azt hallottam, hogy ha nem nagyon szereted a visitos hullamvasutakat, akkor annyira nem nagyon van ott mit csinalni egy egesz napon at. De azert nagyon szepen koszonom a felajanlasodat, kedves volt Toled.
A beszamolodhoz annyit szeretnek hozzatenni, hogy:
az 5-os metro az egyik legzsufoltabb metrovonal, en ha lehet, elkerulom, foleg a Gare du Nord utan, ahol raadasul kicserelodik az utaskozonseg is. Ez megy ugyanis Barbès fele, ahol a nagy afrikai piac es a hamisitott gagyi "markak" arusitasa folyik...
Hogy 8-9 kozott tomeg van, az szinten teljesen normalis, hiszen a munkaido 9-10 kor kezdodik, mindenki megy dolgozni. Pesten se nagyon lehet felferni csucsidoben a jarmuvekre, raadasul nem szabad elfelejteni, hogy Parizs egy 11 milios nagyvaros (az agglomeracioval), es ezt valahogy kezelni kell. 10 ora fele erezhetoen kisebb a tomeg, a turistavonalakon persze akkor is van (1, 6 vonalak) de korantsem akkora, mint reggel. Van egyfajta eltolodas az itteni eletritmusban, kesob kelnek, kesobb fekszenek. Ezert ajanlottam valakinek a parizs forumon, hogy inkabb kesobb induljanak utnak, igy elkerulik a nagy tomeget.
A keregetokhoz ha magyarul szolsz, sajnos nagy reszuk erti :( egyebkent pedig tenyleg sokan vannak, de ha nem nezel rajuk, nem eroltetik, hogy adj penzt.
Az, hogy valaki felig kilog a metrobol, elofordul, de azert azt is tudni kell, hogy sokan a jelzo sipszo utan ugralgatnak ki-be a kocsikba. Sok ilyet latok naponta. Ilyenkor hiaba is latna a vezeto ami tortenik, mar nem tudja kinyitni az ajtot, mert indulnia kell, kulonben fennakadas lesz az egesz vonalon. Multkor voltam egy delegacioval RATP latogatason, ott mondtak el, hogy 30 masodperces keses az allomasokon ugy tud kumulalodni, hogy a vegere 10 perces kesesek lesznek az egesz vonalon.
Az RER A-n gyakoriak a kesesek, mivel ezeknek a vonatoknak a fele RATP, a masik fele SNCF, azaz az allami vasut altal van mukodtetve. Elofordul, hogy neha valamelyik elromlik, vagy a kulvarosi, esetleg a vasuthalozatban van valami fennakadas ilyenkor az RATP nem mindig tud hirtelen bevetni egy vasuti kocsit az SNCF-es helyett. Egyebkent en is fel voltam eloszor haborodva, mikor olyan helyen laktam, hogy RER-rel kellett munkaba jarnom, aztan rajottem, hogy ez itt termeszetes. Szinte az volt meglepo, ha idoben jott. Sot, olyan is volt, hogy egyszeruen elfelejtette a vezeto, hogy neki meg kellene allnia Choisy-le-Roi-ban, es atrobogott az allomason, majd 500 meterrel kesobb fekezett, de akkor mar keso volt. Mi meg varhattuk a kovetkezo, minden bokornal megallo vonatot, ami negyed ora mulva jott. Lenyeg, hogy ha RER-rel kozlekedsz, akkor ne szamolj ki mindent percre pontosan, mert barmi gebasz bejohet. A metrohalozaton is naponta tortenik valami.
A "turistacsapdak" sajnos szinten megvannak, egyszeruen el kell menni mellettuk, es foleg penztarcat nem szabad elovenni. A Montmartre kornyeke amugy sem tartozik a biztonsagos kornyekek koze, de ezt korabban is leirtam. Megoldas a Zombi-taktika :)))
Az Orsayban pedig azota vannak ilyen biztonsagi eloirasok, miota a multkor volt egy jo kis keprablas, es allitolag kameran, fenykepezogepen szuperjol lehet rogziteni az ablakokat, zarakat, a kepek elhelyezkedeset, stb. Az allando csipogos ellenorzes pedig a terrorveszely miatt van. A St Michelen elkovetett, tobb halalos aldozatot kovetelo robbanasra sajnos sokan emlekeznek meg :((
En azert ugy gondolom, Parizsnak van sok szep oldala is...