Egy fullos klón kerül kb. sajna annyiba mint egy "fullos" A100-as pl.
Létezik egy Hamichordon túli Hamichord is. PARI new K-61. Ismét gyártják. Rendesen elektromechanikus, csöves, scannervibrátós. Viszonylag még könnyű is, 45kg a tasztatúra. Igazából a Hamichord született ebből, kiszedték a belső mechanikáját és egy PC-s általános midis vezérlő egységet tettek bele.
Mindkettőt a BG's gyártja.
Fordított a helyzet mint az A100-B3-C3 esetében. Ott a külső különbözik, míg a belső ugyanaz, itt a külső megegyezik, míg a belső nagyon más!
http://www.parieorgan.it/organ_en.htm
http://www.bgmi.it/?a=showproduct&b=1
De, amint írtam, a képen látható összeállítás már nem olcsóbb egy igazinál.
A midis cuccoknál van egy tényező, a dinamika. Egyenlőre nem találkoztam olyannal ami felérne az eredetiével. Mindig érezni játék közben egy kis időbeni csúszást, "gumi" mexólalást. Jönnek a mérnökök mindenféle -szerintük- már nem érzékelhető minimális késéssel, pl. 2miliszekundummal. Lehet hogy nem érzékelem, csak ha játszom, mégis valahogy nyúlik az egész, lomha :-(
A másik, a hangok összegzése. Egy akkordnál sok kihúzott regiszter esetében gyakran többször is mexólal ugyanazon hang emiatt. Az eredetinél ezek a hangok valóban összegződnek, megvastagodnak. A fizikai modellezéses típusoknál azonban azt tapasztaltam (C12, VK, Key-B, VB3, B4) hogy az azonos hangok kioltják egymást, csak egy szólal meg belőlük, szóval a hang vékonyodik. Kíválóan kijön egy jó fullregiszteres ötujjas akkordon :-)
A harmadik tényező a billentyűzet. Egyszerűen nem olyan, csak hasonló. Mint a Pepszikóla a Kokakólához :-)