Az elektromos autózás főpapjai fel sem hördülnek amúgy, hogy a csuda full elektromos autógyár hibrideket kezd gyártani?
Nincs veszélyben a klíma, a jó levegő, amit az európai autógyárak tönkretettek, és a Tesla megmentett, meg a farvizén a kínaiak?
Ennyi történt, volt egy fasza piac, ahová betörni már nem lehetett, ez volt az egyetlen okosság, amit Musk kitalált, hogy elektromos autó, zöld átállás stb. Ezzel tönkrebasszák a régit sok-sok állami segílykével meg jogszabállyal a megvett döntéshozók által, aztán szépen újra lesznek osztva a lapok - nem Európának ebben sem.
A kínaiak csak a mellékhatás, nagyon okosan csinálták és csinálják.
Ha olyan fasza lenne az elektromos autózás, megoldaná a piac, és majd meg is fogja, mert van sok jó is benne, de most 10%-nál többnek a gondját nem oldja meg.
Érdekes, hogy az okostelefont nem kellett segílyezni, az elterjedt, és kész. Az elektromos rollereket sem kellett segílyezni, mert azok is valódi piaci igényt oldottak meg. A sok EU-s segílyke az elektromos autózáshoz az európai autóipar szétveréséhez kellett, anélkül nem ment volna.
Az autóipari válságra válaszul 2026-végére egyetlen cégbe olvad össze a Honda a Nissan és a Mitsubishi és ezzel a világ harmadik legnagyobb autógyártója lesz:
Semmiképpen nem biztató az európai töpörödés ezen a téren is, főleg, hogy semmi nem utal arra, hogy átmeneti lenne, sőt.
Az európai autók elveszítették a vonzerejüket, pár szuperprémium autótípust leszámítva.
Ami a döbbenetes, hogy a csökkenés nem is igazán az európai autóipar bajai miatt következik be, hanem az ostoba döntéshozók miatt, akik gyakorlatilag kézzel tekerik le az európai autógyártást.
„Ilyet még soha nem láttam, pedig már több mint tíz éve dolgozom itt” – mondta a lapnak egy alkalmazott, aki szerint csak jönnek és jönnek az autók, de elmenni alig mennek el, a szállítóautók pedig megpakolva állnak a parkolóban.
„A BYD, amikor ki fog nyitni jövőre Szegeden, durván 1800–2000 eurós átlagbéreket fizet” – mondta el a napokban egy budapesti lakossági fórumon Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter szerint a jövőre megnyíló üzem nemcsak a régió infrastruktúráját fogja javítani, hanem a béreket is felfelé fogja húzni. Hozzátette:
míg a kecskeméti Mercedesben átlagosan 1600, addig a BYD durván 1800–2000 eurós átlagbért fizet.
A szemét kínaiak! Rabszolgabéren dolgoztatják az embereket!
Mint látjuk, irtózatosan nagy tempóban alakul át az autóipar. Egykor érinthetetlennek gondolt, szinte magával a mobilitással azonosított autómárkák küzdenek a túlélésért és helyettük néhány éve alig, vagy egyáltalán nem ismert vállalatok pedig egyenesen a csúcsra törnek.Az egyik legnehezebb helyzetben az európai autómárkák vannak. Jönnek például a hírek Németországból, hogy mekkora gyárbezárásokra és elbocsátásokra készül a Volkswagen. Aztán ezzel egyidőben nem sikerül befektetőre lelnie az Audinak sem, akiknek most éppen az elektromos autókat gyártó brüsszeli üzemére tesznek lakatot nemsokára.De most melléjük csatlakozik az amerikai, de Európában is igen jelentős Ford, csak egy kicsit más aspektusból, akiknek első embere, Jim Farley óriási bejelentést tett a közelmúltban. A márka CEO-ja ugyanis bejelentette, hogy mostantól drasztikus méretű költségcsökkentésbe kezdenek és teszik mindezt kapásból a munkaerő oldalán. Azért komoly dolog ez, mert az intézkedések várhatóan a szervezet minden szintjét érinteni fogják.Az alacsonyabb beosztású dolgozók munkáját a Ford ugyanis mostantól egy teljesítményrendszerben fogja értékelni. Ezzel egyfelől a költségeket akarják csökkenteni, viszont egyben azt is nyíltan megfogalmazta Farley, hogy minden egyes alkalmazottjuk tevékenységét és ezáltal magukat az embereket is még elszámoltathatóbbá akarják tenni.Ugyanakkor a stratégia ennél sokkal átfogóbb, mert ezzel a lendülettel, vagy mondjuk úgy, hogy egy másik tollvonással a Ford vezetésében ülő menedzserek bónuszait is csökkentik 65 (!) százalékkal. Persze nyilván sokan mondják majd, hogy sajnálni nem kell őket, na meg vajon akkor ezidáig mennyi üthette a markukat, de ez most mind lényegtelen. A lényeg az, hogy most már a Ford legmagasabb szintű globális vezetésének ilyen mértékig bele kell nyúlnia a vállalat működésébe 2024 novemberében.Mr. Farley ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az intézkedéseik sorozata kétirányú utca. Ugyanis megígérte, hogy amennyiben elérik a most kitűzött célokat, az egész csapatot jutalomban részesítik. De azt is hozzátette, nincsen más út most már, mint a tőkehatékonyság és a fedezet növelése. Magyarul egészen egyszerűen a vállalat nem működik rugalmasan és most már nincsen hova hátrálniuk nekik sem.A befektetők mindenesetre ettől nem lettek boldogabbak, pláne, hogy az is friss hír, mely szerint november közepétől jövő év január 6-ig szünetelteti a termelést a Rouge Electric Vehicle Center, amelyben például az F-150 Lightning készül. Elvileg azért, mert annyi készletes darab maradt belőle így is, hogy felesleges gyártani, ezért első lépésben kettőről már csak egy műszakra csökkentették a termelést. De mostanra úgy néz ki, így sem pörög eléggé és így ezzel is jócskán a kitűzött céljaik alatt maradnak.Emlékszünk, Mr. Farley az, aki jelenleg is kínai villanyautóval, egy Xiaomi SU7-tel jár és nyilvánosan lenyilatkozta, hogy mennyire odavan érte. Na meg arról is beszéltek a pénzügyes kollégájával még korábban, miután először vezettek kínai villanyautót, hogy el kell ismerni, a távol-keletiek mennyivel előrébb járnak a technológiában hozzájuk képest.Kíváncsi leszek, hogy érkezni fog-e majd egyszer olyan hír, hogy kínai kézbe kerüljön akár maga a márka is, vagy annak egy része, mint például ahogyan a Volvo és a Geely példája mutatja.Remélem, az elhibázott stratégiák és az ebből fakadó összegzsugorodás után az iparág történelmének ilyen jelentős darabja nem válik egyszer csak úgy köddé.Fotó: Charged EVs