Az applikációk - és az azokon túli világ a családban: Pozitív vagy negatív következmények, hatások, fokozatok, függőségek.
Módszerek, kinek milyen hatást, eredményt sikerült elérnie, milyen beállítással, melyik applikációval (Family Link, MS Family Safety, Kasperky Safe Kids, stb...) - és milyen eszközön. (PC, telefon)
Napjainkban külön tudományággá fejlődött a digitális kultúra és az emberi viselkedés kapcsolata - illetve ennek vizsgálata, hogy az egyén minél több időt töltsön az adott applikácóval, játékkal, streaminggel, stb...
A gyerekek különösen fogékonyak, befolyásolhatóak. A számítógépes játékokon belüli vásárlásokra ösztönzés - Fortnite, Valorant, Overwatch, World Of Tanks stb... mind mind extraproftra tesz szert abból, hogy a csemeték könnyeit pénzükkel megváltsák a szülők - megfoghatatlan bullshitet vásárolva valódi pénzért. A képernyő előtt töltött extraidő mennyire károsan érinti a társadalmi, szociális viselkedést, tanulmányi eredményeket, milyen személyiségfejlődést eredményez.
Erről mindenkinek más a véleménye és a tapasztalata is. Szülőként kinek jó - kinek rossz.
Gyerekként kevésbé jó :) vagy is inkább :( (?)
Hogyan lehet megmagyarázni a gyermeknek a számítógépe vagy telefonja szülői blokkolását?
A készülékek automatikus blokkolása segít szabályozni, hogy gyermeke mennyi időt tölthet el a számítógépével, okostelefonjával vagy táblagépével. Ez megakadályozza, hogy a gyermek minden szabadidejét a képernyő előtt töltse. Állítsa be, mennyi időt tart elfogadhatónak, és ne említse ezt neki újra, amíg idősebb nem lesz.
Hogy a korlátozást mivel magyarázhatja, az attól függ, a gyermek mennyi idős.
Kor: 3-5
A 3-5 éveseknek a következőt mondhatja:
"A számítógépnek is szüksége van pihenésre. Szólni fog, amikor pihennie kell, aztán kikapcsolja majd magát."Kor: 6-10
A 6-10 éveseknek a következőt mondhatja:
"Napi két órád van a számítógépezésre. Egy különleges program szólni fog, ha az időd fogytán van, és automatikusan kikapcsolja a számítógépet."Kor: 11-13
A 11-13 évesekkel megbeszélheti a számítógépezésre adott időt. Javasoljon nekik egy választási lehetőséget:
"Beállíthatom az időt egyedül, vagy együtt megbeszélhetjük és eldönthetjük."
Kérdezze meg a gyermektől, miért van szüksége a számítógépre, és mennyi időt tervez eltölteni az iskolai feladatokkal, a közösségi médiával és játékokkal. Fontos, hogy kamasz gyermeke úgy érezze, véleményének súlya van. Ha szükséges, legyen engedékenyebb valami más téren.
Kor: 14-17
A 14 éves vagy idősebb kamaszok számára a számítógéppel és egyéb készülékekkel eltöltött idő csak úgy korlátozható, ha Ön készen áll saját maga felügyelni azt. Állítson fel mindenkire vonatkozó házi szabályokat: nincs telefonozás az ebédlőasztalnál; nincs készülékhasználat vagy internetezés este 11 után. Gyermeke csak akkor fog hallgatni Önre, ha egy csónakban eveznek.
A számítógépezésre adott időt hétvégéken és ünnepnapokon sem szabad növelni, mert ez függőséghez és vitákhoz vezethet.
Elmondom a szerintem legtutibb módszert (Familylink alapokkal)
10-16 éves kor között
1. Teljes szabadság, korlátok nélkül. Megbeszélni vele, hogy mi ez, miért kerül a telefonjára, mit látunk.
2. Ha romlanak a tanulmányi eredmények, társadalmi-szociális életben gátak keletkeznek - akkor megbeszélni, hogy a legtöbbet használt appok közül melyiket korlátozzuk.
3. Ha nincs javulás, akkor megbeszéln ismét az előző pontot és korlátozni a következő applikációt.
Szerintem a fokozatosság elve fontos és az, hogy beszélgessünk vele arról emberi hangon, hogy miért történnek a korlátozások.
Tényleg ennyire rosszul fogalmaztam meg a témát, a címet?
Amiről itt szó van:
A szülőknek gyakran segítséget nyújthatnak a különböző internetes és mobilon elérhető szolgáltatások, amelyek szülői felügyeletet, tiltási lehetőségeket és a hozzáférés korlátozását biztosítják, valamint a képernyőidő is szabályozható velük.
Az ilyen eszközök használatából (vagy nem használatából) adódó családi tapasztalatok megosztása / megbeszélése itt a cél:
- Gyerekek reakciói (Elfogad, tiltakozik, alkudozik)
- Hatása a gyerekekre (tanulmányi eredmények, jellembeli változások, szociális/társadalmi változások)
- Kinek melyik digitális gyermekvédelmi eszköz vált be
- Milyen beállításokkal ér el optimális hatást anélkül, hogy az okostelefont, számítógépet teljes zár alá helyeznénk. Tehát a gyerek se érezze magát rosszul.
- Aki használ ilyet, miért használja?
- Aki NEM használ ilyet, miért nem? Miért ad teljes és időben korlátlan szabadságot? Ha nem szoftveresen, akkor miként fogja vissza a gyeplőt?
- és még sorolhatnám... minden családnál más és más beállítások vannak a gyerekek egyéniségétől függően.
Ott van például a szülői felügyelet. Mert manapság nem marginális kérdés, hogy és amennyiben nem egy királyi, vagy egyéb titulus révén méltóságos család sarjai vagyunk, akkor miként is oldjuk meg gyermekünk/gyermekeink felügyeletét/nevelését – nem közpénzből.
Amit tudunk: a bébiszitterek és egyéb szakmaiatlan megoldások tök kockázatosak, hiszen ma már senkiben sem bízhatunk… hovatovább, hosszabb távon elidegeníthetik tőlünk a mi szemünk fényeit. De, és ezért is örülünk a XXI. századnak, amikor is már vannak ezek az okos megoldások... mint például a digitális anyuka/apuka.
Azért csak érdemes volt egykoron feltalálni a kereket – mert, ha mondjuk nem történik meg anno e korszakos előrelépés, csak a jó ég tudja, hogy manapság ki vigyázná és nevelné helyettünk a kölykeinket.
Jut eszembe: ugyan a műhús kérdése már megoldott, de a műanyatejjel történő műszoptatás egyre feszítőbb kérdése még várat magára. Valaki igazán csinálhatna már valamit!:-)
Maguk az applikációk - és hiányuk vagy hatásaik a családban:
Pozitív vagy negatív következmények, hatások, fokozatok, függőségek.
Módszerek, kinek milyen hatást, eredményt sikerült elérnie, milyen beállítással, melyik applikációval (Family Link, MS Family Safety, Kasperky Safe Kids, stb...) - és milyen eszközön. (PC, telefon)
Napjainkban külön tudományággá fejlődött a digitális kultúra és az emberi viselkedés kapcsolata - illetve ennek vizsgálata, hogy az egyén minél több időt töltsön az adott applikácóval, játékkal, streaminggel, stb...
A gyerekek különösen fogékonyak, befolyásolhatóak.
A számítógépes játékokon belüli vásárlásokra ösztönzés - Fortnite, Valorant, Overwatch, World Of Tanks stb... mind mind extraproftra tesz szert abból, hogy a csemeték könnyeit pénzükkel megváltsák a szülők - megfoghatatlan bullshitet vásárolva valódi pénzért.
A képernyő előtt töltött extraidő mennyire károsan érinti a társadalmi, szociális viselkedést, tanulmányi eredményeket, milyen személyiségfejlődést eredményez.
Erről mindenkinek más a véleménye és a tapasztalata is. Szülőként kinek jó - kinek rossz. Gyerekként kevésbé jó :) vagy is inkább :( (?)