Két adóemelés együttes hatásaként több száz hazai benzinkúton óriási áremelkedés várható pár hét múlva. Amit elvesz a családi cégektől a kormány, azt odaadja a multiknak – állítja a kutasok szövetsége.
„Elhibázott, felelőtlen döntés, ami ellen kézzel-lábbal tiltakozunk” – mondja Gépész László a Vezessnek.
A Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke a kormány nemrég elfogadott rendeletét kritizálja, amelynek módosítását kérve petíciót nyújtottak be. Egyelőre várják a választ, habár szerinte „nincsenek illúzióik”.
Magyarországon a legdrágább az üzemanyag az egész régióban.
Rengetegen járnak át Romániába tankolni, ahol nagyjából száz forinttal olcsóbb literáron lehet benzint és gázolajat tankolni a hazainál.
Ma 7,21 lejért, vagyis 555 forintért árulták a benzin literjét (a gázolajat 7,42-ért, azaz 576 forintért) az Arad megyei Gyulavarsándban, mindössze 7 kilométerre a magyarországi várostól, Gyulától - hangzott el az RTL Híradóban. "A motorkerékpárnál van ezer forint haszon, autónál 4-5-6 ezer forint, attól függ, hogy mekkora a tankja az autónak. Úgyhogy megéri átjárni" - mesélte egy magyar tankoló a stábnak.
A többiek nyitva lesznek, de szóltak: biztosan nem tudják gond nélkül ellátni a tankolókat.
Ajánlom
A kialakult ellátási hiányok, bizonytalanságok és a ki nem fizetett anyagi támogatások miatt augusztus 19-én és 20-án szüneteltetik az üzemanyag-szolgáltatást a Független Benzinkutak Szövetségéhez tartozó töltőállomások – írta közleményében a szervezet elnöksége még pénteken.
Az FBSZ szombaton a Magyar Narancs szerkesztőségéhez is elküldött levélben azt írta, online közgyűlést tartott, és a tagság 100 százaléka támogatta az akciót, élve a jogszabályban biztosított lehetőséggel, amely megengedi a 48 órás leállást.
A Mol-kutakon 2022. június 24-étől vezették be az új korlátozást, miszerint naponta legfeljebb ötven litert lehet tankolni az üzemanyagokból hatósági áron, míg a nagynyomású kútoszlopoknál a magyar rendszámú, 3,5–7,5 tonna össztömegű, valamint a mezőgazdasági erőgépek továbbra is mennyiségi limit nélkül hatósági áron vásárolhatnak. Azt is előírták, hogy péntektől üzemanyagkannába vagy edénybe csak piaci áron lehet majd tölteni benzint vagy gázolajat.
Az a helyzet, hogy a MOL nemcsak a lakosság, hanem a közszolgálatok "hatóságiáras" kiszolgálásában is bevezette az 50 literes limitet. Így ez alól a Mentőszolgálat sem kivétel, és előfordulhat olyan eset is, amikor egy profit orientált részvénytársaság saját maga veszélyezteti, vagy akadályozza a mentést magát. Tulajdonképpen erre hívja fel a Mentőszolgálat a figyelmet, aki az állami szervezetekhez hasonlóan a MOL-lal áll szerződésben.
A nagykereskedők általában 4 százalék körüli árréssel dolgoznak, vagyis literenként mintegy 20 forint lesz az övék. A kiskereskedelmi árrés 2-3 százalék szokott lenni, vagyis minden liter benzinből 10-15 forint, az autópályák mellett egy kicsit több az a pénz, amelyből a benzinkutakat működtetik, az ott dolgozókat fizetik, és még profitot is ebből szeretnek a kutak tulajdonosai. A termelői ár most valamivel 200 forint fölött van literenként, és ahogy gyengül a forint, valamint szállnak el a világpiaci kőolajárak, úgy nő ez.
Az apró bibi csak az, hogy megint a más farkával veri a csalánt O1G. Nem az állam ad lejjebb az adókból, elvonásokból, hanem a kutasoknak a saját hasznukból kell olcsóbban adni! Még egy kicsit drágul a nyersolaj, tovább rohad a forint a dollárral szemben és a kutak egy része bezár.
Ennek a befagyasztásnak egy következménye lesz, hogy mivel Gulyás is elmondta senkit nem lehet kötelezni kereskedésre, azok a kúthálózatok akiknek nem éri meg ennyiért adni az üzemanyagot azok kizárólag prémium terméket fognak eladni.
Ha a nagyker ár+szállítási költség+kút üzemeltetési költsége meghaladja, a 480 forintos árban lévő hasznot, a országút melletti kút becsuk.
Nem.
A kút megkapja au eladott benzin után a jutalékát.
A kút akkor csuk be, ha az olajvállalat már nem tud a piacról olajat venni.
De a kormány akkor is felrúghatja a EU által kikényszerített jövedéki adót... plusz játszhat az AFÁ-val is... viszonylag nagy a mozgástér, ha a benzin ára "csak" ingadozik. Ha hosszú távon drága, akkor arra kell berendezkedni.... MINDENKINEK