Lényegében már semmilyen komolyabb dologról nem lehet megállapítani, hogy igaz vagy nem igaz, hogy hogy is van. Nem lehet tudni hogy megéri-e atomerőművet csinálni, hogy megéri-e a napelem, hogy az elektromos autók jobban vagy kevésbé szennyezőek stb stb stb. Egy csomó gazdasági dolog olyan bonyolult lett, és annyira elfogultak (vagy korruptak) mindkét oldalon, hogy szerintem az emberiség eljutott oda, hogy ezekről a dolgokról már sosem lehet kideríteni az igazságot. És hogy mi lesz ennek a következménye...?
"Visszavásárolják a régi iPhone-okat. Vagy ha annyira ramaty állapotban van, átveszik ingyen. A lényeg, hogy úgy szedjék szét, és hasznosítsák újra a készülékeket, hogy minél kevésbé károsítsák a környezetet. Ez kapja eddig a legnagyobb tapsot, egyébként tök megérdemelten."
Folyonkent par milliobol lehet petpalachzarat epiteni, es a palackokenti tiz forintos adobol meg meg is gazdagodhat a halogazda. Egyebkent a pet palackba szaz evre kondenzalva van az a szendioxid amit az autok kibocsajtanak. Egy auto evi ezer kilo szendioxidot bocsajt ki, ez megfelel kb huszezer petpalackba zart szendioxidnak.
Tényleg egyre kevesebb dolgot lehet biztosan tudni. Azt mindenesetre látni lehet, hogy miképpen szennyeződik a föld. Egyre több pet palack van eldobva, és kerül a tengerekbe, ahol már jó pár négyzetkilométeres pet-szigetek úsznak. A halak meg fulladoznak. Meg a hegyeken olvadnak a jegek. Lassan a metán is kikerül a jég fogságából és akkor aztán konyec. Ugyanakkor vígan gyártják a fegyvereket. Vígan gyártját a vakcínákat is, mellyel oltani akarják az emberiséget. Aztán az a sok gyógyszer, melynek több a mellékhatása, mint a főhatása. Pedig a gyógyszer gyártása sem környezetkímélő! Mekkor most az ökológiai lábnyomunk? Ez a folyamat addig nem változik, amíg nincs egy radikális rendszerváltás: a bankok, fegyvergyárak, gyógyszergyárak és nagy természeti erőforrások (erdők, tavak, stb.) köztulajdona. Nem azt mondom, hogy legyen teljes szocializmus, de ennek a négy ágazatnak nem szabadna magánkézben lennie.
""Varosokban nagyobb a választék árukból, szolgáltatásokból, és partnerekből.""
" Ahogy öregszik az ember ebből már semmi sem érdekli. "
Ez vsz. a hormonháztartás elromlása miatt van. (Mert amíg az ember fiatal, teli van harcra/küzdelemre késztető hormonokkal, ám az öreg szervezetben beindul az ezeket gátló - a közönyösséget és tespedést okozó hormonok termelődése :)
Úgy kell kialakítani az életfeltételeket, hogy otthon ne csak "ülni" lehessen.
Egyetértek azzal, hogy csökkenteni kell a közlekedési szükségleteket. Rengeteg előforrást, időt, energiát, életteret elpazarol a túlzott mértékű közlekedés.
Ez a forgatókönyv akkor nem következik szerintem még be, ha lesz elég energiánk. pl. fúzió vagy más. Akkor tolódik. Akkor később a nyersanyag hiány korlátozza be. De energiával a nyersanyag a szemétből is teljesen visszanyerhető.
Na most a hülyeség kora az erőforrások és nyersanyagok, természet felélésével fog bekorlátozódva, megszűnni vagy magunktól határozzuk el időben, az nem mindegy. Az egyik sokkhatás szerű a másik lassú. Ennek a kornak a vége szerintem jó lenne az embernek, nem rossz, mint amit képzel. Ugyan nem vásárolna, építene annyi szemetet, flancos hivalkodó dolgot, de lenne szabadideje. Megtanulhatna az állandó mókuskerék hajtás helyett élni. Rácsodálkozhatna a természet a világ megannyi szépségére. Most a legtöbb marha csak hajtja-hajtja a mókuskereket egész héten, aztán sürgősen megszabadul pénzétől. Vesz és vesz, meg állandóan építve rombol.
"Nekem - azt hiszem - tetszene az autó nélküli életet. Sokat nyertünk az autókkal, de nagyon fontos dolgokat el is veszítettünk."
Nekem is. Ellennék egy fekvőbringával, a siklóernyyővel, a gumicsónakommal. Azért nem megy mert a feleségem nem megy autó nélkül. Na itt a gáz. A lustaság, a kényelem, a betegség.
"Meghatározó élményem a taxis blokád ideje. Sétáltam a Kossuth Lajos utcában. Csend volt, és halkan hallottam, ahogy az emberek beszélgetnek az utca másik oldalán."
Pest környékén lakom. Ahogy öregszem Pestből már csak egy dolog tetszik, a körülötte futó nullás gyűrű. Fiatalon más volt. Először vonz a város, miután megunta az ember, már taszítja. Mármint engem.
"Persze a gyakorlatban nem tudom elképzelni, hogy ekkora paradigmaváltás bekövetkezhet. Talán egy nagyon-nagyon gazdag ország kísérleti jelleggel megpróbálhatná egy megfelelően nagy területrészen. Felül parkosítás, a felszín alatt nagyon fejlett tömegközlekedés a településeken."
Ezzel az a baj, hogy ez megint építést jelent. Az ember még mindig folyton építeni akar. Na ez a gáz. Ez munka erőforrás, nyersanyag igényes. Környezet romboló, véges folyamat. Értem én, hogy városban él a világ nagy része, de maga a város a rossz paradigma. Azért a város, mert ott nagyon sok anyagot, energiát, emberi erőforrást kell felhasználni. Plussz környezetrombolás.
Nekem a pici, öko házak szétszórva mindenfelé jönnek be. Kevés cuccal, kevés anyagi termelés, sok utazás, kirándulás, sport.
Azért egy jó elektromos, vagy mit tudom én milyen alternatív recirk, egyszerű, mint a faék autót elfogadnék :-)
Nekem - azt hiszem - tetszene az autó nélküli életet. Sokat nyertünk az autókkal, de nagyon fontos dolgokat el is veszítettünk.
Meghatározó élményem a taxis blokád ideje. Sétáltam a Kossuth Lajos utcában. Csend volt, és halkan hallottam, ahogy az emberek beszélgetnek az utca másik oldalán.
Persze a gyakorlatban nem tudom elképzelni, hogy ekkora paradigmaváltás bekövetkezhet. Talán egy nagyon-nagyon gazdag ország kísérleti jelleggel megpróbálhatná egy megfelelően nagy területrészen. Felül parkosítás, a felszín alatt nagyon fejlett tömegközlekedés a településeken.
"Termelni pedig olyat kell, amire van fizetőképes kereslet."
Ez az uralkodó dogma, csapda lényege.
"Ez minden vállalkozás alapszabálya. Arról már nem is beszélve, hogy ki formálhat jogot arra, hogy nekem mit szabad, vagy kell megvennem és mit nem. Arról én döntök, hogy mire költöm a pénzemet és nem más."
A törvények formálhatnak jogot arra, hogy pl.ne gyárthassanak környezet szennyező autót. Most is van. Nem gyárthatnak a gyárak csak EURO-5-6 -os (nem tudom pontosan) környezeti osztályú autót. Az ilyen jellegű szabályozásnak kéne kiteljesedni. Sokkal mélyebben és erőteljesebben. Lentebb írtam miképpen, nagy vonalakban.
"Szabályozni legfeljebb a piaci környezettel lehet, adók, járulékok formájában. De az állam ezzel az eszközzel a bevételeit akarja optimalizálni és nem a hülyeségekre költött pénzt akarja minimalizálni."
Az állami dogma téves. A mi lesz velünk rabszolga nélkül dogma is téves volt. A GDP dogma is téves. Ez a hülyeség kora. Ez is el fog múlni.
...olyasmit termel amire annak csak piaci igénye van, de valós szüksége nincs...
Termelni pedig olyat kell, amire van fizetőképes kereslet. Ez minden vállalkozás alapszabálya. Arról már nem is beszélve, hogy ki formálhat jogot arra, hogy nekem mit szabad, vagy kell megvennem és mit nem. Arról én döntök, hogy mire költöm a pénzemet és nem más. Szabályozni legfeljebb a piaci környezettel lehet, adók, járulékok formájában. De az állam ezzel az eszközzel a bevételeit akarja optimalizálni és nem a hülyeségekre költött pénzt akarja minimalizálni.
Az egyik legnagyobb probléma, hogy az emberiség nagy része a másik embernek gyárt, dolgozik olyasmit termel amire annak csak piaci igénye van, de valós szüksége nincs. pl toronyház aranylánccal. Hatalmas házak, drága luxus feleslegesen felszerelt bonyolult autók. Ha ilyeneket nem gyártana a fél világ, akkor anyag és erőforrás igény lecsökkenne. Sokkal több szabadidő lenne. Kevesebb munkaidő. Jobb környezet.
Ez olyan felfogásbeli változtatást igényel, mint, hogy anno azon gondolkodtak mi lesz ha nem lesznek rabszolgák. Érdekes működik a világ rabszolgák nélkül is.
Igen, de az ipar, a tudás, a termelés túlburjánzása felesleges termeléshez vezet. Rengeteg felesleges árú, szolgáltatás van, ami csak az erőforrások felzabálására jó. Pl, ajándéktárgyak, dísztárgyak, tömkelege. Túl nagy házak, flancos cuccok tömkelege. Japánoknál pl. ezek a sétálgató bólogató robotok.
A sok okos ember sok drága tudásigényes erőforrás, nyersanyagzabáló dolgot is gyárt. Mert képes rá. Meg tudja csinálni, szervezni, eladni. Látjuk a sok gagyi eldobható autót. Senki nem korlátozza, hogy ne gyárts csak olyat, ami főbb vonalaiban 50 évig egybe lesz. Gyárts valami, olcsót, eladhatót stb. Ezzel az a baj, hogy mindig újra és újra kell gyártani. A föld erőforrásait zabálja a gyártás. Anyag és energia igény. Rozsdatemető. Környezet rombolás közben. Nekem a toronyház egy gyalázat. A gyárhatóságot, gyártást erősen, de nagyon erősen korlátozni, engedélyezni kéne. Legyen a cucc, fontos, tartós, recirk, felújítható, szétszedhető, visszaforgatható. stb.
Ez a GDP növelés, meg fenntartható fejlődés, ez zsákutca. Technológia finomítás, korlátozott hatékony gyártás, recirk cucc, feújítható cucc stb. Gagyi tiltott gyártása.
Én pl alig veszek valami tárgyat. Divat eldobható cuccot, ajándéktárgyat semmi. Szinte minden pénzem utazásra, kirándulásra költöm. Ezzel meg az a probléma, hogy nem mehetek elektromos autóval, mert elérhető áron nincs. Miért nincs, mert sok pl a Teslában is a felesleges drága beépített cucc. Egyszerűbb, olcsóbb, kisebb teljesítményű tömeg elektromos autó kéne. A divat, a nagyzolás, a cefet dolog. Az kerül legtöbbe az emberiségnek és a személyes embernek. Ennek meg meg kell ismerni evolúciós okát érteni, felvilágosulni és tenni ellene.
Hogy mondjak egy példát, nekem a szingapuri modell a szimpatikus, mert működik, gyors fejlődést biztosít, kihozza a legjobbat a lemaradt népcsoportból, az oktatása az abszolút élvonal.
Mások szerint ez egy förtelmes diktatúra, a legrosszabbak egyike ami csak történhetne, multikulturalizmus, az egyén kiteljesedése, nem szabad a gyereket versenynek kitenni, és így tovább.
Szerintem meg ez nem működik, aki ezt erőlteti, az kipusztul mint a dínók.
Okos emberek is nagyon eltérő megoldásokat látnak helyesnek. A saját érdekeik is erősen befolyásolják az értékválasztásaikat. Ez nem úgy működik, hogy megvan a bölcsek köve, csak ki kell szedni a fiókból.