1968-ban berántottak Szandaszöllösre egy 2 hónapos légi felderítö semmittevésre. Térképészeti tanárunk egy volt kir. pilóta alezredesi rangban (szólítsatok csak Oszi bácsinak) pontos informéciókkal szolgált a Magyar Királyi Légierö 45-ös állományáról. Ö még repült.
Nem igaz. A bevethetö repülök fogytak el. Szivesen megadnám a nevet és címet, de az illetö már 90 felett van. Mellesleg berepülö pilóta lett az USA-ban.
a légi bázis parancsnoka által vezetett repülőgépen – mint az összes többi Gripenen – a hajtóműnek kétféle alapjárata létezik, az egyik a „légi alapjárat”, a másik a földi. A kettő között az a különbség, hogy a légi alapjárat hagy egy bizonyos tolóerőt a repülőgép hajtóművén, épp annyit, hogy az a levegőben tudjon maradni. A földi alapjárat pedig ténylegesen lecsökkenti a hajtómű teljesítményét annyira, hogy az már tolóerőt nem fejt ki. A kecskeméti vadászhajózók szerint parancsnokuk balesetét az okozhatta, hogy leszállás közben nem a földi, hanem csak a légi alapjáratra húzta vissza a hajtómű vezérlőkart, így a gépet tolta még a hajtóműve, és ez ellehetetlenítette a fékezést. a kecskeméti légi bázis dandárparancsnoka, aki repüléstechnikai hiba miatt katapultált, májusig mindössze nyolc órát repült az évben.
Katonai forrásból úgy értesültünk, hogy a csehországi baleset oka úgynevezett repüléstechnikai hiba, mely gyakorlatilag pilótahibát jelent. Lapunknak név nélkül nyilatkozó katonai pilóták elmondták, hogy a légi bázis parancsnoka által vezetett repülőgépen – mint az összes többi Gripenen – a hajtóműnek kétféle alapjárata létezik, az egyik a „légi alapjárat”, a másik a földi. A kettő között az a különbség, hogy a légi alapjárat hagy egy bizonyos tolóerőt a repülőgép hajtóművén, épp annyit, hogy az a levegőben tudjon maradni. A földi alapjárat pedig ténylegesen lecsökkenti a hajtómű teljesítményét annyira, hogy az már tolóerőt nem fejt ki. A kecskeméti vadászhajózók szerint parancsnokuk balesetét az okozhatta, hogy leszállás közben nem a földi, hanem csak a légi alapjáratra húzta vissza a hajtómű vezérlőkart, így a gépet tolta még a hajtóműve, és ez ellehetetlenítette a fékezést.
........................................Ősszel várhatók eredmények a Magyar Honvédség két Gripen és egy JAK–52-es típusú repülőgépének közelmúltbeli balesete miatt indított vizsgálatokban – mondta Benkő Tibor vezérkari főnök szerdán az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának ülésén............................
Hat ez az mindenkire rakenyszeritik a technikajukat,mskepp meg nem er semmit,ezert maradunk mi is a hazai termekeknel,csak a Nato-minosites vegett kell kell par ugynevezett Grippen.)))nalunk a ALCA-159,most meg a ujabb valtozata a alca-169-es van,eloterbe hazai termek.)