Keresés

Részletes keresés

.ZsL. Creative Commons License 2013.11.05 0 0 67

(Megj. az előzőhöz: a Királyi Magyar Természettudományi Társulat adott ki egy Poincaré-kötetet valamikor az 1900-as millenium tájékán. Antikváriumban találtam, úgy négy évtizede. Sajnos már nincs meg, a kiadás évére és a pontos címére sem emlékszem, ezért rákeresgéltem a Googléban, de meglepő módon: nem lelhető fel egy jegyzék a Társulat által 1872 és a II. VH. között kiadott kötetekről.)

Előzmény: .ZsL. (66)
.ZsL. Creative Commons License 2013.11.05 0 0 66

Poincarénak volt egy rövid "sejtése" azzal kapcsolatban, hogy ha nem a Föld szilárd testekkel teli körülményei között fejlődött volna ki az értelmünk, amely a matematikát lényegében a geometriára alapozva építette föl, hanem olyan bolygó lakói lennénk, ahol csak folyadékok vannak, és a mi testünk is folyadékokból állna, akkor egész másképp alakult volna minden.

 

Ez nyilvánvaló. Ha mérőrudak híján nem kezdhettük volna el a hosszméréseket, akkor alighanem előbb fejlődött volna ki a hidrodinamika, mint a geometria tudománya. Egyáltalán nem biztos, hogy most ilyen monitorok és billentyűzet segítségével kommunikálnánk, mert talán szükség sem lenne rá a vízben gyorsabban terjedő hang révén, valamint a táplálkozási lánc másképp alakulása, és talán a minket elfogyasztani szándékozó ragadozóktól menekülés másféle módszereinek hatása tökéletesebb memóriát fejlesztett volna ki bennünk, ezért nem lenne szükségünk adatok technikai eszközökön rögzítésére.

 

Nem szeretném túl lazára engedni a fantáziámat, de kíváncsi vagyok, hogy ha majd a szondáink leereszkednek a Jupiter és a többi gáz- és folyadékbolygó légkörébe, ott miféle "képződményeket" találnak, és ha akadnak értelmesnek tekinthetők (a tevékenységük következményeiből itélve), akkor képesek leszünk-e értekezni velük a matekról?

Előzmény: attoparsec (7)
Hírmérnök Creative Commons License 2013.10.16 0 0 65

E linken olvasható ismertető szerintem önmagában is remekmű:

 

http://osmanpeter.blogspot.hu/2013/08/philip-j-davis-reuben-hersh-matematika.html

 

 

Hírmérnök Creative Commons License 2013.10.13 0 0 64

Köszönöm, nagyon találó - és egyben szórakoztató megállapítások.

Előzmény: attoparsec (62)
Hírmérnök Creative Commons License 2013.10.13 0 0 63

"Szigorúan véve a matematika csak minőségi kérdésekkel foglalkozik. ..."

 

Valóban az "eldöntendő" típusú kérdések megválaszolására rendeltetett - azok az izgalmasak benne, szemben pl. a fizikával, amely főképp kérdőszavas kérdésekre igyekszik válaszolni, azaz a - hol, mikor, mikorra, mekkora, stb. kezdetűekre.

Előzmény: Gergo73 (59)
attoparsec Creative Commons License 2013.10.13 0 0 62

 

:: A matematika definíciója nálam még hiányzik.

 

ha jol tudom, nincs egysegesen elfogadott definicioja, de szerintem nincs is ra szukseg. 

maradjadjon a matematika az, amivel a matematikusok foglalkoznak.

(a matematikus pedig egy olyan gep, amelyik a kavet tetelekke alakitja :)

 

nekem Victoria Hart megjegyzese tetszik: "Mathematics is about making up rules and seeing what happens" (kb: a matematika arrol szol, hogy szabalyokat allitunk fel, es megnezzuk mi tortenik).

Előzmény: Hírmérnök (57)
Gergo73 Creative Commons License 2013.10.12 0 0 59

Később észrevettem, hogy a matematika nem csak mennyiségekre, hanem minőségekre vonatkozó kérdésekkel is foglalkozik. (ilyen kérdés pl., hogy valami igaz-e, vagy hamis

 

Szigorúan véve a matematika csak minőségi kérdésekkel foglalkozik. A mennyiségi kérdések is feltehetők minőségi kérdésként: pl. igaz-e, hogy az x2=9 egyenlet megoldásai x=+-3, vagy igaz-e, hogy az 1000. prímszám nagyobb 8000-nél. A formalizált matematikában egy adott elmélet igaz és hamis (pontosabban az adott axiómákból levezethető, cáfolható, és eldönthetetlen) állítások halmaza.

Előzmény: Hírmérnök (57)
Hírmérnök Creative Commons License 2013.10.12 0 0 58

Összefüggéseket szimbólumokkal leíró döntéstan?

Nagyjelentőségű felismerések precíz lerövidítéstana?

 

Előzmény: Hírmérnök (57)
Hírmérnök Creative Commons License 2013.10.12 0 0 57

A matematika definíciója nálam még hiányzik. Általános/univerzális összefüggéstan?

Esetleg döntéstan?

 

Kisiskolásként csak számtant tanultam (amit akkoriban szabad volt simán mennyiségtannak is nevezni).

Később észrevettem, hogy a matematika nem csak mennyiségekre, hanem minőségekre vonatkozó kérdésekkel is foglalkozik. (ilyen kérdés pl., hogy valami igaz-e, vagy hamis)

 

A matematika modellezéstan?

Fogalomtan és szabálytan? 

 

(zavarba jönnék, ha iskola előtt álló gyerek kérdené mi)

emp Creative Commons License 2013.10.12 0 0 56

szerintem észrevette, hogy 39-től törölve lettek a hsz-ek.

de miért?

Előzmény: attoparsec (53)
emp Creative Commons License 2013.10.12 0 0 55

hopp!

akkor  mégsem ismerted :)

Előzmény: 3x_ (34)
emp Creative Commons License 2013.10.12 0 0 54

ez a lényeg.

a teljes elkeveredést csak szemétkedésből írtam be :)

én annak idején szépen végigszámoltam paraméteresen, és persze kijött, hogy egyforma lesz.

aztán szembesültem a pofonegyszerű magyarázattal.

valszeg 3X is ismeri.

Előzmény: attoparsec (24)
attoparsec Creative Commons License 2013.10.12 0 0 53

// honnan tudtad, hogy a hozzaszolasodat el fogja szamozni a forummotor ?

Előzmény: Tombolda (52)
Tombolda Creative Commons License 2013.10.12 0 0 52

39!

3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 38

Tulajdonképpen az ilyen típusú matematikai feladványok olyanok, mint a bűvészmutatványok: elterelik a figyelmet a lényegről, másra koncentrál az alany, és bele is gabalyodik :-)

Előzmény: emp (11)
Creativus Creative Commons License 2013.10.11 0 0 37

És akkor egy általánosan szemléletes:

 

Ahoz, hogy láthassuk melyik edényben mennyi kávé van, tételezzük fel, hogy van egy "kávémágnesünk", amely az edény fölső részébe hozza föl a kávét, így szemmel láthatóak az arányok!

 

A kanalazgatás előtt az egyik edényben tehát 1L víz, a másikban 1L kávé volt.

 

A kanalazgatás után mindkét edényben 1L folydék van.

 

A víz és a kávé összmennyisége nem változott, azaz továbbra is 1-1L van belőle, csak szétosztva.

 

Ha lerajzoljuk a kávámágnes által előállt képet, akkor ez csak úgy lehetséges, hogy a vízben lévő kávé magassága ugyanannyi mint a kávéban lévő vízé:

 

K   K

K   K

K   K

V   K

V   K

V   K

V   K

V   V

V   V

V   V

 

(mindkét oszlop 10 magas, és a K és V darabszáma is 10-10)

 

 

 

Előzmény: kaalllodo (36)
kaalllodo Creative Commons License 2013.10.11 0 0 36

Egy szemléletes megoldás:

Mivel a kanál térfogata nem volt meghatározva, legyen egy merőkanál: 1L-es.

 

1.  A teljes 1L vizet kimérjük és hozzákeverjük a kávéhoz, így az 50%os lesz.

2. Visszamérünk 1L 50% oldatott, és voilá, mindkét 1L-es oldatunk 50%-os lesz.

kaalllodo Creative Commons License 2013.10.11 0 0 35

Tényleg, igazad van. Ugyanannyi %-osak lesznek. (kiszámoltam adatokkal én is :)

Előzmény: 3x_ (33)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 34

Hehe, tényleg, kár volt számolni! De legalább megtornáztattam az agyam egy kis százalékszámítással.

Előzmény: attoparsec (24)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 33

Téves gondolkodás, mert nem ugyanannyi vízbe kerül vissza az oldat

Előzmény: kaalllodo (29)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 32

Jobb lenne, ha te számolnál, mert nincs igazad, alább levezettem.

Előzmény: kaalllodo (30)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 31

Egyébként itt az én számításom:

 

1. 100 egység víz - 100 egység kávé,

 

legyen a kanál 5 egység

 

2. 95 egység víz + 105 egység kávé+víz keverék, amelynek töménysége 0,05

 

3. A 105 egység 0,05 töménységű keverékből 5 egységet viszünk vissza, ez tartalmaz 0,25 vizet (sima osztás)

 

4. A végeredmény:

 

95,25 egység vízhez kevertünk 4,75 egység kávét, illetve 95,25 egység kávéhoz kevertünk 4,75 egység vizet

kaalllodo Creative Commons License 2013.10.11 0 0 30

Azt figyelembe vettem :)

 

De ha nem hiszed hogy így, van akkor számolj konkrét adatokkal, ez az eredmény fog kijönni amit írtam.

Előzmény: 3x_ (27)
kaalllodo Creative Commons License 2013.10.11 0 0 29

Az mindegy. Felesleges számolni,ha megértetted a magyarázatot. A metil alkoholba pontosan 1 kanál etil alkohol kerül, viszont az etil alkoholba kevesebb mint 1 kanálnyi metil alkohol kerül.

Kávés példánál maradva:

 

A kávéba, pontosan 1 kanál víz kerül, viszont a vízbe kevesebb mint 1 kanál kávé (a keveredés miatt)

 

Előzmény: 3x_ (26)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 28

Noch dazu, az eredetiben pedig 1l mínusz 1 kanál!

Előzmény: 3x_ (27)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 27

Ja, a tévedésed lényege: amikor egy kanállal átviszel az 1 liter másik folyadékba, abban 1l + 1 kanál van, vigyázat!

Előzmény: kaalllodo (25)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 26

Sajnos, csak találgatsz és nem számolsz.

 

Amikor az etil-metil keveréket visszakanalazod, akkor valóban valamennyit visszaviszel, na de az a kérdés, hogy mennyi ez a valamennyi.

Előzmény: kaalllodo (25)
kaalllodo Creative Commons License 2013.10.11 0 0 25

Hát ha pontos eredményt akarunk.

 

Átfogalmazva:

Van 1 liter etil alkoholunk (1. oldat) és 1 liter metil alkoholunk(2.oldat). Mindkettő legyen 100%-os.

Először 1 kanálnyi etil-alkoholt átviszünk a metil-alkoholba, az elkeveredik, majd 1 kanálnyi keveréket, tehát valamennyi etil-alkoholt is visszahozunk az etil alkoholba,éppen ezért kevesebb metil-alkoholt tudunk csak az etil alkoholba vinni, mint 1 kanál.

 A metil alkohol etil alkohol tartalma nagyobb lesz, mint az etil alkohol, metil-alkohol tartalma.

 

Előzmény: 3x_ (23)
attoparsec Creative Commons License 2013.10.11 0 0 24

:: Nem lesz egyforma.

 

de, egyforma lesz. raadasul a teljes elkeveresnek sincs jelentosege.

a vegen 1 L folyadek van mindket edenyben. ha x mennyisegu viz hianyzik a vizes edenybol, azt pont x mennyisegu kave potolja ki 1 literre es viszont.

Előzmény: kaalllodo (21)
3x_ Creative Commons License 2013.10.11 0 0 23

Nem egészen, ki kéne számítanod a töménységét az oldatnak, amit visszakanalazol.

Előzmény: kaalllodo (21)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!