Ezt a topikot a matek kedvelőinek nyitottam, ahol megoszthatjátok a matematikával kapcsolatos élményeiteket.
Hogyan szerettétek meg a matematikát, mi vitt rá, hogy később ezzel foglalkozzatok ?
Milyen feladatokat találtatok különösen szépnek ?
(Megj. az előzőhöz: a Királyi Magyar Természettudományi Társulat adott ki egy Poincaré-kötetet valamikor az 1900-as millenium tájékán. Antikváriumban találtam, úgy négy évtizede. Sajnos már nincs meg, a kiadás évére és a pontos címére sem emlékszem, ezért rákeresgéltem a Googléban, de meglepő módon: nem lelhető fel egy jegyzék a Társulat által 1872 és a II. VH. között kiadott kötetekről.)
Poincarénak volt egy rövid "sejtése" azzal kapcsolatban, hogy ha nem a Föld szilárd testekkel teli körülményei között fejlődött volna ki az értelmünk, amely a matematikát lényegében a geometriára alapozva építette föl, hanem olyan bolygó lakói lennénk, ahol csak folyadékok vannak, és a mi testünk is folyadékokból állna, akkor egész másképp alakult volna minden.
Ez nyilvánvaló. Ha mérőrudak híján nem kezdhettük volna el a hosszméréseket, akkor alighanem előbb fejlődött volna ki a hidrodinamika, mint a geometria tudománya. Egyáltalán nem biztos, hogy most ilyen monitorok és billentyűzet segítségével kommunikálnánk, mert talán szükség sem lenne rá a vízben gyorsabban terjedő hang révén, valamint a táplálkozási lánc másképp alakulása, és talán a minket elfogyasztani szándékozó ragadozóktól menekülés másféle módszereinek hatása tökéletesebb memóriát fejlesztett volna ki bennünk, ezért nem lenne szükségünk adatok technikai eszközökön rögzítésére.
Nem szeretném túl lazára engedni a fantáziámat, de kíváncsi vagyok, hogy ha majd a szondáink leereszkednek a Jupiter és a többi gáz- és folyadékbolygó légkörébe, ott miféle "képződményeket" találnak, és ha akadnak értelmesnek tekinthetők (a tevékenységük következményeiből itélve), akkor képesek leszünk-e értekezni velük a matekról?
"Szigorúan véve a matematika csak minőségi kérdésekkel foglalkozik. ..."
Valóban az "eldöntendő" típusú kérdések megválaszolására rendeltetett - azok az izgalmasak benne, szemben pl. a fizikával, amely főképp kérdőszavas kérdésekre igyekszik válaszolni, azaz a - hol, mikor, mikorra, mekkora, stb. kezdetűekre.
ha jol tudom, nincs egysegesen elfogadott definicioja, de szerintem nincs is ra szukseg.
maradjadjon a matematika az, amivel a matematikusok foglalkoznak.
(a matematikus pedig egy olyan gep, amelyik a kavet tetelekke alakitja :)
nekem Victoria Hart megjegyzese tetszik: "Mathematics is about making up rules and seeing what happens" (kb: a matematika arrol szol, hogy szabalyokat allitunk fel, es megnezzuk mi tortenik).
Később észrevettem, hogy a matematika nem csak mennyiségekre, hanem minőségekre vonatkozó kérdésekkel is foglalkozik. (ilyen kérdés pl., hogy valami igaz-e, vagy hamis
Szigorúan véve a matematika csak minőségi kérdésekkel foglalkozik. A mennyiségi kérdések is feltehetők minőségi kérdésként: pl. igaz-e, hogy az x2=9 egyenlet megoldásai x=+-3, vagy igaz-e, hogy az 1000. prímszám nagyobb 8000-nél. A formalizált matematikában egy adott elmélet igaz és hamis (pontosabban az adott axiómákból levezethető, cáfolható, és eldönthetetlen) állítások halmaza.
A matematika definíciója nálam még hiányzik. Általános/univerzális összefüggéstan?
Esetleg döntéstan?
Kisiskolásként csak számtant tanultam (amit akkoriban szabad volt simán mennyiségtannak is nevezni).
Később észrevettem, hogy a matematika nem csak mennyiségekre, hanem minőségekre vonatkozó kérdésekkel is foglalkozik. (ilyen kérdés pl., hogy valami igaz-e, vagy hamis)
A matematika modellezéstan?
Fogalomtan és szabálytan?
(zavarba jönnék, ha iskola előtt álló gyerek kérdené mi)
Tulajdonképpen az ilyen típusú matematikai feladványok olyanok, mint a bűvészmutatványok: elterelik a figyelmet a lényegről, másra koncentrál az alany, és bele is gabalyodik :-)
Ahoz, hogy láthassuk melyik edényben mennyi kávé van, tételezzük fel, hogy van egy "kávémágnesünk", amely az edény fölső részébe hozza föl a kávét, így szemmel láthatóak az arányok!
A kanalazgatás előtt az egyik edényben tehát 1L víz, a másikban 1L kávé volt.
A kanalazgatás után mindkét edényben 1L folydék van.
A víz és a kávé összmennyisége nem változott, azaz továbbra is 1-1L van belőle, csak szétosztva.
Ha lerajzoljuk a kávámágnes által előállt képet, akkor ez csak úgy lehetséges, hogy a vízben lévő kávé magassága ugyanannyi mint a kávéban lévő vízé:
K K
K K
K K
V K
V K
V K
V K
V V
V V
V V
(mindkét oszlop 10 magas, és a K és V darabszáma is 10-10)
Az mindegy. Felesleges számolni,ha megértetted a magyarázatot. A metil alkoholba pontosan 1 kanál etil alkohol kerül, viszont az etil alkoholba kevesebb mint 1 kanálnyi metil alkohol kerül.
Kávés példánál maradva:
A kávéba, pontosan 1 kanál víz kerül, viszont a vízbe kevesebb mint 1 kanál kávé (a keveredés miatt)
Van 1 liter etil alkoholunk (1. oldat) és 1 liter metil alkoholunk(2.oldat). Mindkettő legyen 100%-os.
Először 1 kanálnyi etil-alkoholt átviszünk a metil-alkoholba, az elkeveredik, majd 1 kanálnyi keveréket, tehát valamennyi etil-alkoholt is visszahozunk az etil alkoholba,éppen ezért kevesebb metil-alkoholt tudunk csak az etil alkoholba vinni, mint 1 kanál.
A metil alkohol etil alkohol tartalma nagyobb lesz, mint az etil alkohol, metil-alkohol tartalma.