Ez viszont kijelöli a helikopterek fejlesztésének egy lehetséges irányát.
Amennyiben a profitérdekek is az ilyen fejlesztések irányában mutatnának. Ezt nem hiszem. Nincs akkora fizetőképes kereslet abban a pár hegyikecske legeltető országban. Helikopter összesen van vagy 3, 20-30 éves orosz masinák. A távolságok pedig óriásiak, a magasság nemkülönben. Egy helikopternek egy távoli bázisról kellene felszállnia, nagy magasságban menteni és visszatérni a bázisra. Ott van üzemanyag.
Szerintem ez a Himalájában egész egyszerűen szóba sem jön.
És a helikopterek? Azok nem tudnak 8000 m fölött repülni?
Nem tudnak ott repülni. A motornak is nagyon kevés az oxigén, de a ritka levegő miatt felhajtőerő sincs. Speciális, óriási rotorokkal ellátott szerkezetet kellene ahhoz készíteni.
Már 4000 méteren, az alpokban is nagyon problémás a helikopter használata. Már ott is csak nagyon kevés üzemanyaggal tudnak felszállni. Nemrég olvastam egy cikket egy mentésről, amikor a 2 mentendő közül csak az egyiket bírta megemelni a helikopter. Visszament a másodikért, aztán le is zuhant.
Évtizedekkel ezelőtt olvastam valami passzív jeladóról, amely akksi nélkül sugároz, ha adott frekvenciájú rádiójelet kap. Tehát valamennyit visszasugároz, és ezt érzékeny vevőkészülékkel lehet detektálni. Részleteket nem írtak, de olyan jeladóról is olvastam, ami házilagosan is elkészíthető, kisméretű ferrit-antennás megoldás. Ezt olyan autósoknak ajánlották, akik hajlamosak elfeledkezni, hogy melyik mellékutcában hagyták épp a kocsit. Ez hosszúhullámú jelre válaszol, de csak arra alkalmas, hogy útkereszteződésben állva az adóval, párszázméter távolságból meg lehessen állapítani, hogy melyik utcán érdemes elindulni a kereséshez.