A Malévnál tesznek a bérplafonra
A zuhanórepülésben lévő társaságnál kijátszották a kormány által elrendelt vezetői bérstopot
Bár Orbán Viktor miniszterelnök tavaly nyáron bejelentette, hogy a takarékoskodás miatt elrendelik az állami cégek vezetőinek bruttó kétmillió forintos bérplafonját, néhány vállalatnál számos kiskaput nyitnak ki, hogy kiegészíthessék a vezetők jövedelmét. Így van ez a Malév Zrt.-nél is, ahol a vezérigazgató hét jogcímen ötmillió forint körüli juttatásban részesül, amihez még hozzájön az ingyenes cégautó-használat is.
A Malév vezérigazgatója ötmillió forint körüli juttatásban részesül (Fotó: Hegedüs Róbert)
Papíron ugyan egyik magyar állami vállalatnál sem több havi bruttó kétmillió forintnál a vezetők bére, de akár nyolcvanszázalékos prémiumot, ilyen-olyan átalányt és tiszteletdíjat is kaphatnak, amivel akár meg is duplázhatják ezt a jövedelmet.
A Malev.hu portál – a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi 122-es törvény alapján – közérdekű adatai szerint a Malév vezérigazgatója, Martin Alexander Gauss
bruttó kétmillió forint személyi alapbért,
harmincszázalékos repülési átalányt (600 ezer forint),
130 ezer forintos igazgatósági tagsági tiszteletdíjat,
hajózó napidíjat (ez az ő esetében 271 forint/eurós árfolyamon nettó 433 ezer forint),
szintén nyolcvanszázalékos vezetői prémiumot (1,6 millió forint),
havi háromszázezer forintos lakásbérleti hozzájárulást
és évi négyszázezer forintos cafeteriajuttatást kap,
ingyenes cégautó (VW Passat) használattal együtt.
Ha mindezt összeadjuk kiderül, hogy havonta több mint ötmillió forint jövedelemhez jut a vezérigazgató.
Szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy Martin Gauss nem hajózó állományú tagja a Malévnak, (hajózó személyzet a pilóta – a szerk.) tehát nem jár neki hajózó napidíj, sem átalány. Ez utóbbit azok kaphatják, akik menedzserpilóták (olyan pilóta, aki a légitársaság menedzsmentjének tagja – a szerk.), és ezzel az összeggel pótolják az általa elvégzendő irodai munkát.
Martin Gausst pedig nem pilótának vették fel, és ezt nem is tehetnék, mert a magyar légitársaságnál alapfeltétel az államilag elismert felsőfokú végzettség, azaz diploma (nincs tudomásunk arról, hogy Gauss ezzel rendelkezik-e vagy sem, az ezt firtató kérdésünkre korábban nem kívánt válaszolni), valamint a pilóták besorolási listáján sem szerepel, és vélhetően nem tartotta fenn jártasságát a légitársaság bármely géptípusára, amelyhez folyamatos repülési gyakorlat szükséges. S ha pilóta lenne a Malévnál, akkor sem kapitányi rangban, mert a besorolási listán még nem tarthatna ott, így nem járna a kapitányi napidíj sem.
Végezetül pedig az első számú vezetőket általában megbízási szerződéssel alkalmazzák, s ha ez Martin Gauss esetében is így van, akkor nem járna neki a cafeteria.
Hunyor Erna
http://www.magyarhirlap.hu/gazdasag/a_malevnal_tesznek_a_berplafonra.html