Az M1 ma inditott egy filmsorozatot a magyar vasutakrol. Ráadásul az utobbi 11 év alatt semilyen topikot nem nyitottam, hadd legyen ez az elsö és verjünk egy kis reklámot az uj TV programnak. Megérdemli!
Pontosan úgy van, ahogy írod. Ha jól rémlik az albumban - vagy egy másik, hasonlóan színvonalas kiadványban - még az is szerepelt, hogy az Orienten utazó Josephine Baker a gyorsvonat utasait meztelen táncával szórakoztatta a mentés helyszínén! Ez számomra elég valószínűtlen és egy kicsit morbid is, ezenkívül sem az akkori lapok, sem a hivatalos iratok nem tesznek ilyenről említést. Márpedig a médiákat ismerve, ezt a lapok biztosan nem hagyták volna ki.
>Évekkel ezelőtt megjelent egy szép album az Orient expresszről.
Az az album olyan, mint némelyik honpolgártársunk: szép és buta... :-) Jó nézegetni, van benne néhány történelmi dokumentum, de nem érdemes hallgatni rá.
Évekkel ezelőtt megjelent egy szép album az Orient expresszről. Abban írta a szerző, hogy Matuska az Orientet siklatta ki Bia és Torbágy között. Sajnos ez a tévedés egyre inkább terjed, mert sokan forrásmunkának tekintik ezt a könyvet (pedig rengeteg hibája van).
Az Orient expressz az ellenkező irányból, Bécsből haladt a völgyhíd felé, de 0.23-kor Torbágyon megállították. Szerepe csak annyi a történetben, hogy az Orientet továbbító 424,021 mozdonyt leakasztották a vonatról, és ezzel érkezett az első segítőcsapat a helyszínre 0.30-kor, negyedórával a szerencsétlenség után.
Vagy tíz éve értekeztem a vasútmánián, hogy Pécs-Dombóvár-Baja-Csikéria-Szabadka-Szeged kis pályaépítéssel (Csikéria-Szabadka) új vasúti kapcsolat lehetne. A pécsváradi kanyargósra már akkor sem számítottam.
Időközben az emilkémre pótolták a Felvidékről szóló részt.
A Mo és az Orient-Express részben szerepelt egy olyan, hogy Belgrádnál a háború következtében a "hegyben" nem közlekednek vonatok. A www.bueker.net szerint már, híd és alagút járható. A Matuska Szilveszter gerilla műveletét meg sem említették.
Az elején a PSZH-k rakodása.... (jó régi anyag lehet, már kb. 15 éve nincs egy fia ilyen harci szekér a Honvédségnél...)
Jópár 2. világháborús filmhíradó bekeverése az 1. vh-ús képek közé.
Legfájóbb a zólyomi Hurban páncélvonat, aminek semmi köze a Monarchia páncélvonataihoz, ui. a Hurban-t a zólyomi vasúti főműhely építette 1944 szeptemberében. Az meg már külön poén, hogy a narráció szerint T-34-es harckocsi tornyok vannak rajta. :)) Jó lesz az Lt vz. 35-nek.
Eddig eléggé kerülte az I. vh. a figyelmemet és elég sok ujdonság volt a filmben (számomra).
Ilyenkor aztán még jobban mérgelödök, mert sajnos fogalmam sincs, hogy hol vannak azok a hágok, azok a hajdani vonalak. Mennyivel nagyobbat lehetett volna alkotni, ha megrajzoltak volna néhány kis térképet, hogy a halando tudja miröl van szo.
Most mehetek térképeket keresni és feltalálni a spanyol viaszt......
Nem is vártam, hogy Peströl vagy egyébb XIX. századi mozdonyrol vagy vonatrol mozgoképet mutassanak, de ezért van rengeteg eszköz (amit az alkotok ismernek és többnyire nekik a rendelkezérükre is áll), amivel az ilyen handicapot a video eszközével kompenzálni lehessen.
Sajnos sem ez nem lett kihasználva (az egyik müben sem), de még meg is lett tetözve nem egészen jo stilusu narrácioval, a pontatlanságot ne is firtassuk. Egy korabeli térkép, tárgyilagosabb szöveg sokkal többet ért volna, mint ugyanarrol a felvételröl (100 éves vonat) lehuzott ujabb bör.
Ez utobbinak a legnagyobb baja a felvétel jelentös hibája, amit alig lehet egy TV stábnak megbocsájtani, az meg az, hogy egy igen drága felvételi technika ellenére (helikopterröl filmezett vonat) a mozdony forditva van a szerelvényen!!!!
Ez szerintem akkora baki, mint amikor egy temetésen a bucsuztato szonok vörös öltönyben jelenik meg!
(Hidd el tudom miröl beszélek, nekem egyszer már hasonlo okokbol a helikoptert repülögépre kellett cserélni - persze, hogy nem ment egy nap alatt és kivárni az ujabb lehetöséget annak minden egyébb vonzatával, hogy meg tudjuk csinálni a jo felvételt, mert a heli lassu volt a filmezendö vonathoz képest.... söt ezt a felvételt is meg kellett ismételni, mert a luxusvonat, ki tudja miért, egy nyitott ajtoval száguldotta le a filmezendö szakaszt - 250km/h-val.)
Persze, hogy javul a sorozat minősége, mert már tudnak mit mutatni.
A magyar vasutak korai történetéről gyakorlatilag lehetetlenség jó filmet készíteni, mert nincs képi forrás az alig pár évtizedig létezett, aztán MÁV-osított vasutak után.
A 'Száz vasútat, ezeret'-nek is ez volt a hibája, hogy folyton a 100 éves vonatot mutatták jobbról, balról, elölről, hátulról....
Ha jol láttam mind az 5 film már fenn van. Nem tudom hogy e héten hétfön volt e ilyen müsor. A többi fenn van.
Közben alkalmam volt megnézni a Railfilm idei termését (www.railfilm.net), hát elképesztöen jo filmek is vannak közöttük. Majd megláthatjátok dec. 4.-én a KM-ben.
Remélem a TV sorozat alkotoi is eljönnek legalább inspiráciot gyüjteni....
Én még nem láttam, mert nem rakták fel az MTV-honlapjára. Remélem felkerül a maradék részekkel. Pénteki Népszabi, Kulturális Magazinban két oldalas cikk írodott. Talána www.nol.hu -n is fennt van.
alsó szakasz: a szívkorháztól sikló alsó állomásig járható, alkalmanként közlekedik is vonat az állomás és a sikló közötti híd elmosva. szívkorház és a nagyvasút között a pálya már romos helyenként, egy híd is selejt.
felső szakasz: kommandó és siklótető között részben út épült a nyomvonalra, részben erdészeti gépek taposták szét, részben beleloptak, gyakorlatilag nincs egy kétszázméteres egybefüggő pályaszakasz sem. kommandótól felfelé a halomi vonalból helyrehozva cirka 5 km, itt alkalmankénti közlekedés van.
A Kovászna-Kommandó Erdei Vasút és Siklópálya kiadványa (2002) a történetéről megvan. A románoknak még nem jutott az eszébe, hogy létezik turizmus is, amiből bevétel is lenne. Felvételekből az jött le, hogy csak a pálya alsórésze ment tönkre. (Ha egyszer elkészül a Szob-Nagybörzsöny, majd kárpótol, mert Kommandó messze van.)