Keresés

Részletes keresés

diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 793
Ezeket is jól tudod - de bármelyik filozófiai irányból nézed, a lényeg az ok (tervezettség) és az okozat (eredendően tervezetten működő világ) mindenhol, mindenben megtalálható !
Előzmény: msmks (764)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 792
Nem - én csak annyit mondok, hogy az egész világra vonatkozóan megtalálható a tervezettség "nyoma".
Előzmény: msmks (765)
vriendelijke Creative Commons License 2010.01.17 0 0 791

hát teológiainak mind teológiai :)

 

theologia (a gör. Theosz, 'Isten' és logia, 'beszéd, tudomány, tan' szavakból)

Előzmény: diastole (779)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 790
OKÉ ! Ugye, hogy tudod !!
Előzmény: msmks (766)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 789
Nem ! A teleológiai a következő: " Értelem nélküli dolgok nem létezhetnek egy célt feltételező megismerő nélkül" (Íj-nyílvessző-céltábla- nyílvessző kilövése)
Előzmény: msmks (770)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 788
Misimókus ! Legalább te ne csináld - tudod te azt (779).
Előzmény: msmks (770)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 787
Még mindig ezen rágódsz ?
Előzmény: stor (771)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 786
Egyébként leírtam NEKI, hogy "A komplex rendszereknél fennáll a komplexitás". Erre válaszolta, hogy "Ez jó". Csak már elfelejtette.
Előzmény: msmks (774)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 785
De ha nem elégszik meg vele, idézd neki a 779-et - abból tájékozódhat !
Előzmény: diastole (778)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 784
Vigyázz - hamar megkapod, hogy Te sem értesz semmihez !
Előzmény: msmks (776)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 783
Nincs ilyen meggyőződésem, a kettő - mindkettő - létezik: 779 !!
Előzmény: stor (777)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 782
Lehet válogatni : 779 Alapjában véve lényegtelen, aki nem hisz, az egyikkel sem éri be.
Előzmény: vriendelijke (780)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 781
Nem csoda, mert normálisan gondolkodik.
Előzmény: stor (773)
vriendelijke Creative Commons License 2010.01.17 0 0 780
teológiai, vagy teleológiai?
Előzmény: diastole (778)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 779
A "kákán a csomót" - elv itt is érvényesül. Dehát már megszoktam.
A.Szt.Tamás három fajta istenérvet taglal:
kozmológiai istenérv,
teleológiai istenérv (értelem nélküli dolgok nem létezhetnek),
Teológiai (v. ontológiai) istenérv = ez a prioritáson alapul (ok - okozat),

Pl. Gödel ontológiai (teológiai) istenérve: három vonal - pozitív tulajdonságok létezése,
lényegi tulajdonságok, szükségszerű létezés (ok-okozat)

Weissmahr: az evolúció és Isten léte nem mond ellent egymásnak. "Semmiből nem lehet valami". (ok-okozat)

Tök mindegy, hogy a teleológiai istenérvet "hiszem", vagy a teológiait - lényegük azonos.

Aki nem hiszi, az mélyedjen el az istenérvekben (mert még fentieken kívül is van.)
Egyébként a topik konklúziójában akaratlanul, de Weissmahr álláspontját képviseltem, azzal kiegészítve, hogy nem csupán biológiai evolúció és Isten egyeztethető össze, hanem a kémiai evolúció és Isten is.

Lehet keresni a következő "csomót" a kákán ! (Teleológia, v. teológia - tisztázva.)
diastole Creative Commons License 2010.01.17 0 0 778
Teológiai istenérvként alkalmazzák az ok-okozati törvényt (kauzális tv.)
Előzmény: msmks (770)
stor Creative Commons License 2010.01.11 0 0 777
És ha neki meggyőződése van arra, hogy a teológiai az teleológiai? Akkor minek erőlködsz?
Előzmény: msmks (776)
msmks Creative Commons License 2010.01.11 0 0 776
nem akarom megmagyarázni, a saját meggyőződésemet nem akarom senkire rákényszeríteni.
Előzmény: stor (775)
stor Creative Commons License 2010.01.11 0 0 775
Valószínű, de neked mi a mentséged? Te meg is akarod magyarázni, hogy a kettő ugyanaz. Mármint a komplexitás és a komplikáltság. :-)
Előzmény: msmks (774)
msmks Creative Commons License 2010.01.11 0 0 774
meggyőződésem, hogy itt csupán arról van szó, hogy félreolvasta amit olvasott...
Előzmény: stor (773)
stor Creative Commons License 2010.01.11 0 0 773
Nem értetted meg az iróniát, mi? :-)
Előzmény: msmks (772)
msmks Creative Commons License 2010.01.11 0 0 772
jaja

de én úgy tanultam, hogy nem mindegy, hogy:

Bakonyban a tanya, vagy takonyban a banya,
Csapba szarni, vagy szarba csapni
Kecsesen ringó fecske, vagy recsegve fingó kecske
Sír mellett szarni, vagy szar mellett sírni

stb. :)

gazdag magyar nyelvünkben egy-két betű is sokat számít :)
Előzmény: stor (771)
stor Creative Commons License 2010.01.11 0 0 771
Ne legyél már ilyen szőrszálhasogató. A teológiai már majdnem teleológiai, Nem? Komplex vagy komplikált, nem mindegy nektek? :-DDD
Előzmény: msmks (770)
msmks Creative Commons License 2010.01.11 0 0 770
nem tudom mi az a teológiai istenérv, de ez itt a teleológiai istenérv.
Előzmény: diastole (769)
diastole Creative Commons License 2010.01.10 0 0 769
Ugyancsak a teológiai istenérv alátámasztói ezek az idézetek.
Előzmény: msmks (764)
diastole Creative Commons License 2010.01.10 0 0 768
A Kanttól származó idézet alátámasztja a kauzális törvényt és azon keresztül a teológiai istenérvet.
Előzmény: msmks (766)
diastole Creative Commons License 2010.01.10 0 0 767
A "minden mindennel összefügg", valamint az élőlények szervezeti felépítése, továbbá a természet alkotóelemei mind arra utalnak, hogy az EGÉSZ felépítésében tervezettség van. ha csak az élő szervezetek sejtosztódását és a differenciálódást nézed - azok önmagukban igazolják a tervezettséget. Ha az agyad felmondja a szolgálatot (amit soha ne adjon Isten), megszűnik a szervezeted tudatos részének összehangolt működése - ha a létfenntartáshoz szükséges részeket éri visszafordíthatatlan trauma, akkor a vegetatív életfunkciókat irányító részek sérülnek - és agyő ! A tervezettségnek az egész földi életben ott vannak a bizonyítékai csak el kell gondolkodni rajtuk.
Előzmény: msmks (765)
msmks Creative Commons License 2010.01.06 0 0 766
"A teleológiai istenérv

Eredetét tekintve ez az érv is ókori. Alapstruktúrája rendkívül egyszerű:

-A természetes létező, amelyet tapasztalat útján ismerünk meg, célszerűen van megalkotva. Kozmoszt alkot és nem káoszt. A természetet a természet céljai határozzák meg. Ami valóságos, az ésszerű.

Ezt a kiindulópontot többféleképpen értelmezhetjük:

- A természetes létező felépítése önmagában teleologikus. Gondoljunk csak az élő szubsztancia organikus felépítésére.
- Az élő valóság entelekheiája ezt aszerint rendezi el, hogy mi felel meg leginkább kibontakozásának (pl. a makkból tölgyfa lesz).
- A természetes létezők együttes hatása azt mutatja, hogy olyan összefüggő rendszer részei, amely egészen a "kozmikus valóságig" ér.

-A természetes létezők ésszerű, teleologikus rendjére saját magukból kiindulva nincs kielégítő magyarázat. Az ésszel nem rendelkező valóság teleologikus rendje feltételezi az észt. A teleológia tehát kauzálisan értelmezendő.

"Azok pedig, akikben nincs ismeret, csak akkor törekednek valamilyen cél felé, ha egy megismerő és eszes lény irányítja őket, ahogyan az íjász irányítja a nyílvesszőt (Aquinoi Szent Tamás: Summa theologica)"

Egy organizmus, egy ökoszisztéma vagy egy fajspecifikus animális viselkedés rendje nem érthető meg az organizmus, a rendszer egyes részeiből, illetve magából a konkrét állatból.

-Kell léteznie tehát egy észnek, amely feltétele annak, hogy kozmosz legyen és ne káosz, hogy a legkülönbözőbb szinteken minden célszerűen legyen megalkotva, és hogy a valóságos dolgok ésszerűek legyenek.

A következő Kant-szöveg tulajdonképpen nem tekinthető teleologikus érvnek, de azt fejezi ki, ami ebben az argumentumban mindenkor fontos volt:

"Mit bizonyít azonban végül is akár a legeslegtökéletesebb teleológia? (...) Semmi egyebet, mint hogy megismerőképességeink minősége alapján - tehát a tapasztalatnak az ész legmagasabb elveivel való összefüggésében - éppenséggel nem alkothatunk magunknak másképpen fogalmat ilyen világ lehetőségéről, mint úgy, hogy annak egy céltudatosan-cselekvő legfelsőbb okát gondoljuk el. (...) Azt a célszerűséget, amelyet még számos természeti dolog belső lehetőségére vonatkozó ismereteinknek magának is alapul kell venni, nem gondolhatjuk el, és nem is tehetjük felfoghatóvá másképpen, csak úgy, hogy azt és a világot általában mint egy értelmes ok (Isten) alkotását képzeljük el magunknak. (...) Az ugyanis egészen bizonyos, hogy kellőképpen meg sem ismerhetjük, még kevésbé tudjuk magunknak megmagyarázni a szerves lényeket és ezek belső lehetőségét a természet puszta mechanikus elvei alapján; éspedig ez olyan bizonyos, hogy vakmerően kimondhatjuk: az emberek számára képtelenség, hogy valami ilyesmit akár csak tervbe is vegyenek, vagy hogy reméljük, hogy még valamikor feltámadhat egy Newton, aki akár egy fűszál természeti törvények szerinti olyan létrehozását tudja majd érthetővé tenni, amelyet nem szándék rendezett el, hanem ezt a belátást teljességgel el kell vitatni az emberektől (Kant: Az ítélőerő kritikája, 367-369.o.)"
Előzmény: msmks (764)
msmks Creative Commons License 2010.01.06 0 0 765
vagyis találtál valamit, és arra azt mondod, hogy tervezett. de ez nem jelenti azt, hogy a tervezettség valóban létezne, csak azt, hogy te valamit annak nevezel.
Előzmény: diastole (763)
msmks Creative Commons License 2010.01.06 0 0 764
na yóvan. akkor idézek:

"Alapjában véve azonban a bizonyítékoknak két fajtája van: a kozmológiai és a teleológiai érv. Mindkét istenérv kiindulópontja igen egyszerű. Abban a két kérdésben fogalmazódik meg, amelyet a filozófiai gondolkodás kezdetekor a csodálkozás kényszerít ki belőlünk:

- Miért van létező és miért nincs inkább semmi? A kozmológiai érv a tapasztalhatóan létező feltételességéből kiindulva kérdez az első ok (Grund) feltétlenségére és szükséges voltára.

- Miért van kozmosz és miért nincs káosz? A teleológiai érv a természetes létező rendjéből és célszerűségéből kiindulva kérdez az észre, amely ennek a rendnek az alapja."

(Arno Anzenbacher: Bevezetés a filozófiába)
Előzmény: diastole (760)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!