"Skin on frame" hajók és "ger (jurta)" készítéshez, használathoz kapcsolódó információk. Hagyományos, valmint modern építési anyagok, módszerek, leírások.
Gyönyörű ez a hajó, ha priviben küldöd Bazsának a fotókat, akkor lemaradunk valamiről.... ha nem publikus a dolog, Bazsa zárt körű programszervezőjére, vagy a levlista tárhelyére is mehetnének a képek, legalább azok láthatják, akiket érdekel.
--------------------------
Tim Severin: A Brendan-Expedíció című könyvében leírnak egy középkori bőrcserzési módszert, amivel tengerállóvá lehet tenni a marhabőrt, tölgyfakéreget áztanak vízben és ebben a csersavas lében ázik a bőr 1 évig. A cserzett bőrt utána faggyúval itatják át. Jó büdös avas szaga lehet a faggyútól, de tengerálló. Mondjuk a marhabőrt varrogatni sem lehet egyszerű dolog.....
Olvastam, hogy valaki skin on frame kajakot keres. Nekem van egy eladó kajakom. Ha 165cm magas vagy, pont ideális, de 175cm felett nem férsz bele. (Ezek a hajók méretre készülnek.) Ez a hajó 490cm hosszú, 50cm legnagyobb szélességgel. Fekete uretánnal bevont neylonszövet borítással. Ha a méret nem jó, készítek neked saját méretre szabottat kb. 1 hónap alatt. További infoért írj a felberta@citromail.hu e-mail címemre.
Már hallottam Rólad, mint "egy barát" lettél megemlítve, akinél a kajak kipróbálható menetkész állapotban van. Mivel most nekem is "sűrű a leves" (szerencsére!), úgy beszéltük meg, hogy a B50 tökéletes helyszíne és időpontja lesz a tesztevezésnek. Addig is hirdetem az igét... ;O)
Kedvenc világcsavargóm, Ian Wright Mongóliai utazását juttattad eszembe: ott piacon lehet venni ilyen hajlékokat, az ajtók külön választhatók hozzá, a vásárló habitusának, lelki világának és ízlésének függvényében.
Tegnap végre megvizsgálgattam-megtapogattam a TRITON Ladoga-1 nevű orosz csodát. :O) (már amennyire ezt engedte a sarokban, csúcsára állított pozícióban...)
Hát mit mondjak: oroszos... A formája élőben is megnyerő, a kidolgozása biztató. Az oldalsó légrekeszei most nem voltak felfújva, de akár így is evezhető: valamivel keskenyebb, gyorsabb, vész esetén a pufferek felfújásával a stabilitás növelhető. A kormányrendszere igazi retro csemege, működése nem tűnik túl finomnak és kalandmentesnek. A kormánylapát bár széles, de túl rövidnek tűnik, gyakorlatilag nem nyúlik jelentősen a hajótest legmélyebb pontja alá. Igény esetén némi barkácsolással könnyen átalakítható (bár szegecselt). A kajakos lába alatt nem láttam semmilyen merevített, erősített kiképzést: vagy a rudazatra kell támasztani a sarkunkat, vagy az alsó PVC-burkolatra rakni. Az első megoldás hosszú távon fárasztó és kényelmetlen (talán rövid távon is), a második a burkolat kikopásához vezethet (a lábra a ki-beszállásnál homok is kerülhet, ami olyan hatást eredményezhet, mintha belülről durva smirglivel dörzsölnénk a hajófeneket).
Atz ára még mindig kitartóan 300 rúgó, az EMDZSÍ által felrakott linken 240 és ez utóbbit a B50-en állítólag majd ki is lehet próbálni!... :O)
Gondolm keveset adnak el belőle, és sok a munka vele, varrni kell a bőrét, a vázzal is el lehet szüttyögni gondolom, impregnálni a vásznat stb. Csak a húzott szemű rizs zabálók dolgoznak egy marék rizsért.
Rá kéne állni valakinek itthon, kis példányszámban el lehetne adni párat belőle.
Vannak jó tervek a neten. Pl. a Sea Cruser bőregér verziója, át lehetne variálni szétszedhetőre.
Alucső helyett alkalmazni lehetne az iglu sátrak szétcsúsztatható, hajlítható csöveit, készítik fémcsőből vagy műgyantából, gumit húznak a csőbe, ami által az összetoldás sorrendje adja magát.
Nem tudtam úgy kikapcsolni a gépet, hogy ne fussak át a linkeken.
A lengyeleknél sem kapok meg olcsóbban a bőregeret: az alapmodell átszámítva kb. 250'000 Ft, ráadásul több, mint 10 cm-rel szélesebb, mint a TRITON Ladoga1-ese. (ez utóbbit EMDZSÍ linkjében 240-ért adják; felhívtam őket: újak, a Rómain van egy összeszerelt, kipróbálható darab!)
Miért ilyen drágák ezek? Még spéci rotációs kemence sem kell hozzá!... :o/