Keresés

Részletes keresés

Lupus in Fabulon Creative Commons License 2009.11.02 0 0 769
Úgy gondolod, hogy veszélyes vagy? :-D
Előzmény: Törölt nick (768)
Törölt nick Creative Commons License 2009.11.02 0 0 768
Ez így van. Csak észben kell tartani mindig.:)
Előzmény: Jávorfácska (765)
Jávorfácska Creative Commons License 2009.10.31 0 0 767

 

Gondoltam, meg is indoklod, miért.

Előzmény: Hy (766)
Hy Creative Commons License 2009.10.31 0 0 766
Hülyeség.
Előzmény: Jávorfácska (765)
Jávorfácska Creative Commons License 2009.10.31 0 0 765

 

"Aki tud és tudja, hogy tud, az veszélyes attól óvakodjatok.
Aki nem tud és tudja, hogy nem tud, az okos azt tanítsátok.
Aki tud és nem tudja, hogy tud, az bölcs attól tanuljatok.
Aki nem tud és nem tudja, hogy nem tud, az hülye azt hagyjátok."

 

(ismeretlen)

prophet1 Creative Commons License 2009.03.30 0 0 764
Az azért van, mert nem tabu neki a buta.
Előzmény: msmks (-)
Pagátuhu Creative Commons License 2009.03.30 0 0 763
Privát Elek jutott eszembe a "Tizennégy karátos autó"-ból:

"Én már szórakozottságból is öltem embert."
Előzmény: msmks (762)
msmks Creative Commons License 2009.03.30 0 0 762
új nézőponttal bővíteném a kérdést, mégpedig a "gondatlanságból elkövetett" bűn fogalmával, ami számos ország jogrendszerében létezik.
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.16 0 0 761

Ez egy nagyon jó kérdés, csak felvet egy másikat is, hogy meddig szeretnéd visszavezetni a felelősség keresését....

 

Mert nem mindegy....

Jávorfácska Creative Commons License 2009.01.06 0 0 760

 

Az ember értékét nem az adja meg, hogy mennyit tud, hanem az, hogy mennyire van benne szeretet.   (Szent Ágoston)

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.30 0 0 759

 

A közkeletű ostobaságoktól csak különleges okosság szabadít meg. Bizonyos ostobaságok nagy ereje elfogadottságukban van, s bár némelyek nem adják be derekukat a különös balgaságnak, az általánostól mégsem képesek szabadulni. Ilyen általános balgaság, hogy senki sem elégedett sorsával, akármilyen jó, és senki sem elégedetlen eszével, akármilyen rossz. Mindenki a más szerencséjét irigyli, és a magáét kevesli. Továbbá: a ma élők a tegnapi dolgokat dicsérik, az itt élők az ottaniakat. Aki mindenen nevet, ugyanolyan ostoba, mint aki mindenen kesereg.

(Baltasar Gracián: Az életbölcsesség kézikönyve)

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.30 0 0 758

 

Lehet, hogy már volt, akkor bocs, nem olvastam az összes hsz-t a topikban:

 

 

“Csak két dolog végtelen: a Világegyetem és az emberi butaság, bár az elsőben nem vagyok egészen biztos.”
(Albert Einstein)

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.26 0 0 757

 

Igen, a kivételekre is kitér a tanulmány.

 

Én pl. tipikus nőnek érzem magam általában aminden téren, de a precizitás...ezenkívül alkotóművész is vagyok. (Jó, nem zenész...)

Előzmény: Törölt nick (756)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.26 0 0 755

 

Az iskolai teljesítmények átlagát tekintve a leányok a jobbak, amit jobb motivációjukkal, így fokozott szorgalmukkal és megbízhatóságukkal magyaráznak. Az egyetemeken a legjobbak között azonban már több a fiú. A férfiak inkább képesek a bonyolultabb helyzetek globális megoldására, míg a nők jobban tudnak egy-egy feladatra koncentrálni és ezáltal pontosabb munkát végezni. Azt lehet mondani, hogy a férfiak inkább az erdőt, a nők pedig a benne lévő fákat látják meg.

A szellemi képességek részletekbe menő tudományos vizsgálata is érdekes nemi eltéréseket tárt fel. Így a nők beszéd- és nyelvtanulási készsége általában meghaladja a férfiakét. A leányok hamarabb kezdenek beszélni, vagyis tanulják meg a szavakat és alkotnak mondatokat, könnyebben fejezik ki magukat, folyékonyabban beszélnek, nagyobb a szókincsük, ritkább közöttük a beszédhibával, dadogással és olvasási zavarral küszködő gyermek. E különbségek az életkor előrehaladtával ugyan csökkennek, mégis szerepük lehet abban, hogy a nők az idegen nyelvek és a nyelvészet iránt fokozottan érdeklődnek. Ezzel szemben a férfiak térbeli tájékozódása jobb, és ez összefüggésben áll az ún. algebrai adottságokkal. A férfiak ebből adódóan jobbak a matematikában, a logikai levezetésekben és a fizikában. Érdekes az is, hogy géniusz-nagyságrendű női zeneszerzőt nem ismerünk, pedig régen a jómódú családokban a leányokat tanították zenére és ennek megfelelően sok nagy női énekest, zongoristát, hegedűst ismerünk is. Mindezt azért említjük, mivel a zeneszerzői képesség rokonságot mutat a térbeli tájékozódási adottságokkal.

Előzmény: Jávorfácska (754)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.26 0 0 754

 

A két nem szellemi teljesítményének vizsgálatakor foglalkozzunk először a férfiak és nők tesztekkel mért általános értelmi képességével. A két nemben az értelmi képesség értékeinek az átlaga lényegében azonos, eloszlása azonban eltérő. Az azonos átlagos értelmi teljesítmény azért keltett meglepetést, mivel a nők testsúlyra számított relatív agysúlya 10%-kal kisebb a férfiakénál. A szervek nagysága és teljesítménye között pedig általában összefüggés van. Az újabb kutatások szerint azonban a női agy "tömöttebb", egy mm3 agyszövetben 11%-kal több idegsejt van, mint a férfiakban. Különösen érvényes ez az agykéregnek a beszédkészséggel kapcsolatos területeire. A két nem általános értelmességet jelző értékeinek eloszlása azonban eltérő, mivel a férfiak értelmi képesség értékeinek harang alakú görbéje laposabb a nőkénél. Emiatt több az átlagot messze meghaladó és az átlagtól messze elmaradó értelmi képességű férfi, ami összhangban van a társadalmi tapasztalattal, mivel mind a kivételesen értelmesek, mind az értelmi fogyatékosok között jelentősen több a férfi.

Előzmény: Jávorfácska (753)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.26 0 0 753

 

Régóta vitatott kérdés az örökletesség állandósága az egyes mentális jellegekben. Ésszerű feltételezésnek tűnt, hogy aránya az életkor előrehaladtával a növekvő tudásnak és tapasztalatnak köszönhetően csökken. E kérdésre 110 egy- és 130 kétpetéjű svéd ikerpár vizsgálata adott választ, a 240 iker ugyanis mind 80 éven felül volt. S az általános értelmesség és a specifikus mentális képességek vizsgálata náluk a szűkebb és tágabb értelmű örökletességet lényegében ugyanolyannak találta, mint gyermek- vagy felnőttkorban. A mentális jellegek örökletessége tehát az élet folyamán állandónak tekinthető.

Előzmény: Jávorfácska (752)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.26 0 0 752

 

Az örökletesség kiszámítható a szellemi teljesítmények eredetében is, részesedésük azonban az egyes mentális jellegekben természetesen eltérő. Az olyan személyiségjegyek, mint a világnézet, politikai állásfoglalás, szociális-etikai érzék döntően szerzett-tanult jellegek. Az ősi mimikai mozgásformák, az elemi és automatikus mozgások, a motoros tempó, az aktivitás‑mobilitás, az abszolút hallás ezzel szemben csaknem teljes egészében örökletesen meghatározott. A hangulat, emocionalitás, dominancia-agresszivitás és az értelmi képesség a középtájon található. Az értelmi képesség létrejöttében általában a 67+24%-os tágabb értelmű örökletességet (tehát 33%-os környezeti hatás részesedést) fogadják el.

 

http://www.mzmsz.hu/modul.asp?name=cikk&file=article&sid=1073

Törölt nick Creative Commons License 2008.11.24 0 0 751
Nekem szembeötlő, hogy egyesekben, akiknél a szülők pl. jó iskolába járatással, saját tanítással erősen nyomták a tanulást, előállhat egy olyan fonák állapot, hogy az illető nagyon jó az elvont okoskodásban, de saját érzelmeit leírni, megérteni, megfogalmazni nem képes. Vagyis a nyelvi központ igen fejlett, csak éppen alkalmatlan a releváns valóság reflexiójára. Egyes szavaknak (melyek érzelmi állapotokra vonatkoztak) az illető egyszerűen nem ismeri a jelentését, beazonosítani őket a jelölttel nem képes, így használatukat inkább érzelgősködésnek minősíti. Pedig ezeket a szavakat is lehet használni tökéletesen szenvtelen stílusban.
Előzmény: msmks (735)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.24 0 0 750

 

Azok a tanulók, akik a gyenge osztályzatot pillanatnyi rossz formájuknak tulajdonítják, netán annak, hogy nem tanultak eleget, könnyebben fognak javítani a teljesítményükön, mint azok, akik saját tehetségtelenségüket, netán butaságukat vélik a kudarc okozójának. Ez utóbbi esetben valószínű, hogy tanult tehetetlenséggel állunk szemben, amit meg lehet tanulni kedvezőtlen iskolai visszajelzésekkel, értékelésekkel. Gondoljuk csak meg, hogy az elsős gyerek úgy lép-e be az intézménybe, hogy ő tehetségtelen matematikából, vagy netán megtanulja hosszabb rövidebb idő alatt, hogy neki megváltoztathatatlanul gyengék a képességei? Az utóbbinak igen nagy a valószínűsége. Amint sikeres ez a „tanulási folyamat”, a gyerek nem vár magától többé jó teljesítményt, nem is tesz különösebb erőfeszítéseket érte, a környezet és saját negatív elvárásai  önbeteljesítő jóslatként válnak valóra.

 

http://www.profiltraining.hu/index.php?page=sajto_tanult_tehetetlenseg

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.23 0 0 749

 

"A hibákat vizsgáld meg, tanulmányozd és elemezd őket a jobb megértés végett, ez szeretethez és megbocsátáshoz vezet, s örömmel fedezed fel, hogy téged is átalakított ez a furcsán szerető beállítottság, hozzáállás, amit magadban érzel saját magad iránt." (Anthony de Mello)

Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 748

 

Ja igen, de ha megnyitod, légy szíves, s szóljál az "üzenő topikban" , mert tudod, hogy én többnyire csak a kedvenc topikjaimat nézem:)

Előzmény: Jávorfácska (747)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 747

 

Jó gondolat, nyugodtan érleld csak!

Előzmény: msmks (746)
msmks Creative Commons License 2008.11.21 0 0 746
hadd érleljem még előbb egy kicsit a gondolatot :)
Előzmény: Jávorfácska (745)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 745

 

Jól értem, hogy nyitni akarsz ezzel a címmel egy topikot? Nyisd meg, és én máris jövök válaszolni:)

Előzmény: msmks (744)
msmks Creative Commons License 2008.11.21 0 0 744
ez nekem nagyon tetszik!

és ez, mintha topikcím lenne? "Te szűklátókörűnek érzed magad?"
Előzmény: Jávorfácska (743)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 743

 

Jó, akkor próbáljunk meg kérdéseket feltenni a problémával kapcsolatban, amit mindketten egyformán érzékelünk. 

 

A jó kérdések talán segíthetnek, már csak jó kérdést kell találni:)

 

Szerinted ez milyen kérdés:

 

Mit kezdjünk a szűklátókörű emberekkel?

 

Előzmény: msmks (742)
msmks Creative Commons License 2008.11.21 0 0 742
nem tudom, én megrekedtem ott, hogy "fogalmam sincs"... azért is nyitottam meg a topikot, de egyelőre nem akadt senki rajtad kívül, aki értette volna...
Előzmény: Jávorfácska (741)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 741

 

Köszönöm elismerő szavaidat. Most, hogy felfogtuk a problémát, szerinted mit kezdjünk vele?

Előzmény: msmks (740)
msmks Creative Commons License 2008.11.21 0 0 740
na, legalább egyvalaki felfogta a kérdésben rejlő problémát!!
Előzmény: Jávorfácska (739)
Jávorfácska Creative Commons License 2008.11.21 0 0 739

 

Ugyaankkor a gének, amiről szintén nem tehetünk, is sok mindent meghatároznak. ezekután fogalmam sincs, mennyi tere jut a szabad akaratnak, hogy valaki eldöntse, szűklátókörű akar lenni, vagy nem.

Előzmény: Jávorfácska (738)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!