120 km/h-nál rükverc?
Helo emberek!
Tudom értelmes kérdés, de hozzáértök véleményére lennék kiváncsi, hogy mi történne ha 120-nál hirtelen beraknánk rükvercbe a kocsit, illetve ha 1-esbe?
Személyes tapasztalatok elönyben. :)
Ha nem is 120-nál, de 70-nél már tettem 5-ből 1-be egy Ford Escortot (5-ből 3-ba akartam)... hát meglepődtünk mindketten... motor felüvölt, 6500-nél leszabályzott, én meg majdnem kifejeltem a szélvédőt (bekötött övvel)....
próbálj meg 40-nél visszaváltani egyesbe. Még az is nehéz.
Valaki itt említette, hogy a kamionok váltója talán kibírná. Csakhogy nem tudod berakni kisebb fokozatba, ha nem mész elég lassan. Nem véletlen, hogy amikor egy fékhibás teherautó megindul a hegyről lefelé, akkor a visszaváltás nem szokott alternatívaként szerepelni. Inkább ledarálják a parkoló autókat, és így fékeznek.
Én olyat próbáltam havon, hogy haladtam előre, beletapostam a fékbe és blokkoló keréknél már vette a rükit, majd kuplung föl nagy gázzal és haladtam előre visszafele pörgő kerékkel. :))
Ha nem is kamionnal, de anno a Picknél egy "kollega" több Nissan márkájú, 6-8 tonna terhelhetőségű járművet (bocs, de a nissan nem autó szerintem!) tönkretett. Általunk ismeretlen módon Zsoltika 40-60 közötti tempónál bizony hátramenetbe kapcsolt. Erre a mellette alvó (váltó, avagy négykezes) kollega is felriadt:) Három váltótörés és egy kardán csavarodás volt amiről én tudok. Felkészültségére még egy adalék: Tél jött és megkérdeztem tőle (én balga:), nincs-e benne kis félsz a csúszós utak miatt. No nehogy már. Egy telet végigvezetett gond nélkül! Szóhóz sem jutottam az akkori 28 végigvezetett lelemmel:)
Személyautónál nem sok történik, lefogazod a váltót szinte minden esetben... Más a történet pl. egy olyan soktengelyes kamionnál, ahol a váltó bírja a terhelést és a kuplungtárcsákat a váltás után fémrudak rögzítik egymáshoz, nos itt előfordulhat, hogy a hajtott kerekek hátrafelé forognak, miközben a gépjármű egy ideig még előrefelé halad, nagy gumifüst-felhőben :-)
Mondjuk most, a havas utakon ki lehet próbálni autóval is (szigorúan csak elhagyatott, üres területen, nem közúton! pl.: parkoló a Hajógyári szigeten), ilyenkor szépen forog hátrafelé a kerék, miközben előre mész, csak nem sok foganatja lesz :-D
az 1-es ma már mindig szinkronizált (tán a kis-Polski volt az utolsó, amin még nem), ott eleve kizárt! nagy gázfröccsel kb 40-50-nél még lehetne kapcsolni, de 120-nál elképzelhetetlen, nem tudod annyira fölpörgetni a motort
a rükverc persze nem szinkronizált - de ott a váltó fogaskerekeit töröd el, ha a reccsenés ellenére is beerőlteted
video.racing.hu-n vagy nem is tudom hol volt egy video, amiben okos amerikaiak egyet-kettőt-hármat (még talán a négyest is) kihúzatják, majd félrevált a sofőr
visít a motor, lecsúsznak az útról, összetörik magukat
Helo emberek! Tudom értelmes kérdés, de hozzáértök véleményére lennék kiváncsi, hogy mi történne ha 120-nál hirtelen beraknánk rükvercbe a kocsit, illetve ha 1-esbe? Személyes tapasztalatok elönyben. :)