Október 20-ig készül el az igazságügyi szakértő jelentése azokról az útfelújításokról, amelyek esetén felmerült a gyanú, hogy az állami támogatás elszámolásakor a főváros a ténylegesen felújítottnál hosszabb útszakaszt jelölt meg a visszaigazolásban. Az InfoRádiónak az egyik legvitatottabb felújítás, a XVIII. kerületi Kele utcán végzett helyszíni mérései igazolták a gyanút.
Érdemes követni a pénz útját egy-egy szabálytalannak talált felújításnál. A lapunk birtokában lévő dokumentumok szerint például a XVIII. kerületi Kele utcánál a főváros 2006 januárjában 1600 méter (19 200 négyzetméter) felújítására pályázott, a decemberi műszaki átadás-átvételnél készült jegyzőkönyvben viszont már csak 737 méter (4420 négyzetméter) szerepelt, és az üzembe helyezésről és birtokbavételről szóló dokumentumban is ez utóbbi szám olvasható. A kivitelező 2006. december 14-én a Kele utca teljes, felújítandó szakaszára elvégzett munka ellenértékeként számlát állított ki csaknem ötvenmillió forintról. Másnap a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának illetékese igazolta, hogy a kivitelező igénye jogos, e teljesítési igazolásban is 737 méter (4420 négyzetméter) munka elvégzése szerepel. A pénz az idén februárban érkezett meg a Mota-Engil bankszámlájára. Az augusztusi, az ellenőrzésről szóló feljegyzés ugyanakkor megállapítja, hogy a rekonstrukcióhoz "megadott szakaszhatárok közötti távolság a valóságban csupán 470 méter".
Mivel folyamatban lévő vizsgálatról van szó, a fejlesztési tanácsnál nem nyilatkoztak. A Városháza közlekedési ügyosztályának munkatársa, aki a teljesítéseket igazolta, érdeklődésünkre annyit közölt, hogy az adatok nem nyilvánosak, ő pedig nincs felhatalmazva a nyilatkozatra. Lapzártánkig nem sikerült nyilatkozót találnunk a Mota-Engilnél sem.
"Az állami elszámolásra beküldött igazolások viszont 1600 méterről szólnak, a végösszeg ezeken is 50 millió forint.
A megismert dokumentumok szerint a támogatás igénylésekor a főváros 1600 méterben jelölte meg a beruházás hosszát, 121 millió forintra becsülte a költségét, és 60 millióra a támogatás mértékét. "
Na ez a topiknyitóban hivatkozott inforádiós cikkben viszont nem volt benne. Ennek, ahonnam ez az idézet való, a forrását nem ismerem.
Viszont ha így volt, akkor tiszta az ügy, attól eltekintve, hogy miért maradt az 1600 m-es hossz az elszámolásban.
A Rottenbiller utca pedig egyre csak fogyott. Hamrák az egész útburkolat felszedéséért és a vasútig való kiszállításért nem fizetett ki többet 6oo aranykoronánál. Az utca lakói örültek, új lesz az utcájuk, nem fogja a konflist annyira rázni a néhol már igencsak megkopott burkolat, kisebb lesz a zaj. Micsoda gyönyörűség…
Hamrák János is elégedett volt. Pompásan sikerült minden, a hatodik napon befejeződött a munka, majd a szállítmány is a legnagyobb rendben megérkezett Székesfehérvár szabad királyi városba, s néhány órára rá már ott volt a nagy svindler, hogy átvegye a kikötött összeget.
Egyszóval mindenki elégedett volt, sok-sok héten át. Egyszer aztán valakinek feltűnt, hogy túl sokáig tart ez az útjavítás, a Rottenbiller utca még mindig le van zárva. Az illető panaszra ment hát a fővároshoz. Lassan hangot kapott a panasz a sajtóban is. Teltek a napok, újabb és újabb lapok kapcsolódtak be a "Rottenbiller kampányba", mígnem a főváros átiratot nem juttatott el a napilapokhoz. Ebből csupán egyetlen mondatot idézünk, mert ez is hűen kifejezi az akkori közállapotokat: "Értesítjük a tisztelt közönséget, hogy a Rottenbiller utca burkolatának javítása bűnös hanyagság révén tarthatott olyan sokáig, s az útkarbantartási osztály máris intézkedett, hogy a javítási munkák a lehető legsürgősebben befejeztessenek. Útjavítási osztály."
Az intézkedés viszont késett, a javítási munkák csak nem akartak befejeztetni. Három hónap múlva jelent meg az első sajtóközlemény, amely tudtul adta (a főváros népének nagy derültségére), hogy itt nem is az útjavítási osztály határozmányáról volt szó, hanem egy nagy szélhámosságról, s bár a rendőrség hajszolja már az ötletes tolvajt, az minden jel szerint hetedhét országon túl jár…
"Az állami elszámolásra beküldött igazolások viszont 1600 méterről szólnak, a végösszeg ezeken is 50 millió forint.
A megismert dokumentumok szerint a támogatás igénylésekor a főváros 1600 méterben jelölte meg a beruházás hosszát, 121 millió forintra becsülte a költségét, és 60 millióra a támogatás mértékét. "
Azaz a cikk egyértelműen azt mondja, a leadott végösszeg 50 milla, és nem az 1600m-re számított 121 milla.
A cikk azt állítja, hogy a vállalkozót a ténylegesen elvégzett mennyiségek szerint fizették ki, viszont az állam felé a mennyiségek dupláját számolták el. Ez valszeg az 1Ft+1Ft pályázatban történt, ahol az állam az önkormi minden forintjához hozzátesz még egyet. Azaz a tárgyu útépítés árának a felét állja. A vita tárgyára a vállalkozói számla, és a ténylegesen átutalt pályázati összeg ismeretében lehet egyértelműen pontot tenni.
"Arra viszont nincs válasz, hogy a 730 méter alapján kifizetett számla ismeretében az állami pályázati elszámolásban miért jelölt meg ismét 1600 méteres úthosszt a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztálya."
Valszeg így rálőcsőlték az önkormányzati önrészt a pályázati forrásoldalra.
2.) Így próbálták kisebbnek mutatni az állam felé a méterenkénti fajlagos költséget. De ez mire jó?
Esetleg arra, hogy ne legyen túl nagy az eltérés az adott útépítési munka országos átlagáraitól. Azaz amennyiben itt a vállalkozó dupla áron vállalkozott, ne lógjon ki a lóláb.
A fővárosi főjegyző a napokban jelentette be, hogy tart még az az igazságügyi szakértői vizsgálat, amelynek keretében lemérik annak az 55 útszakasznak a hosszát, amelyek esetében az állami támogatásokat ellenőrző Régiós Ügynökség szerint a főváros a ténylegesen felújítottnál hosszabb szakaszt számolt el.
Milyen hosszú egy 730 méteres utca? (fotó: InfoRádió - Tenczer Gábor) (képgaléria)Az egyik legnagyobb eltérést a XVIII. kerületi Kele utcánál észlelte az ügynökség. Ebben az esetben a főváros 1600 métert jelölt meg az 50 százalékos állami támogatás iránti kérelem benyújtásakor, ám az utólagos ellenőrzés szerint a szakasz valójában csak 730, egy másik szerint pedig csak 470 méter.
Az InfoRádió helyszíni mérései azt igazolták, hogy a XVIII. kerületi Kele utca hossza 470-500 méter. Az utca a Margó Tivadar utcának a folytatása.