Sajnos ilyen elõfordul, mert hát a marketing nagy úr...
Aztán az is érdekes, hogy kerestem volna a neten a szabványt, hogy hogy is kell(ene) mérni, de csak arról van fenn mindenféle, hogy mennyit kell fizetni... A Falmisch-féle Gépjármûdiagnosztika-könyv (1980) meg még nem ír a zöldkártyáról...
Namégegyszer annak tudatában, hogy csak annyit értek az autókhoz, hogy gáz-fék-kormány -index :)
Szóval még mindig új autóról van szó, a sajátomat én is melegen viszem, vagy ......
A tízéves dízelemet úgy adtam el, hogy a motorja hibátlan volt, nem füstölt kéket-nagyon feketét, kortársai meg okádtak. Feltételezem ezek alapján, hogy jó volt az elképzelésem a hideg motor, gyors kis terheléssel+kisfordulaton felmelegítéssel. BEVÁLT-összehasonlítottam.
Igaza van ,hogy nincs értelme leszabályozáson mérni, de a TÖRVÉNY mást mond.
A T4-em leszabályozása 4200, a mérőórán 4800-ig nyomta a barom, mondom, akkor most leszerelheti a cuccát, megyek máshova :)
A leszabályozási tartományban nincs értelme emissziót mérni, mert állandó tranziens üzemmód van, tehát egyáltalán nem jellemzõ a normál üzemállapotra. A zöldkártyázás során mindig az állandósult üzemállapothoz tartozó emissziót mérik.
Peched van, mert épp a napokban zõdkártyázták a kocsimat, úgyhogy még emléxem az eljárásra:
Melegre járatott motor, mérés alapjáraton, mérés 4000 fordulaton (tehát közel sem a leszabályozási tartományban), aztán megint alapjáraton, és ez így háromszor.
Terhelés nélkül + teljes fordulat + hideg motor. Pont ez a hosszú élet titka.
Lehet rossz a példa, de tessék/ne tessék megpróbálni !
Edzéssel fokozatosan futni indulni egyre nagyobb terheléssel. Vagy tessék felálni a számítógép elől ,és teljes erővel 5 km-t futni ! Nem bír csak 500 métert ? Nem baj . Akkor is gyerünk !
Az a néhányszor tíz másodperc, amennyi ideig a zöldkártyához pörgetik, nem számít. A zöldkártya meg azért kell, mert lehet a kocsival bármi: törött katalizátor, hibás lambda-szonda, stb...
Apropó, mi a sz*rnak kell egy EUR nemtudoménmennyi szabványnak megfelelő új autót zöldkártyára vinni? Miért nem kapja meg automatikusan mondjuk öt évre?
Erről sajnos lekésett. Az üzembehelyezéskor a ződkártyások nagyjából hidegen nyomják a motort a plecsnihez. Hivatalosan melegen kellene, és 4 próbálkozásból kellene mérniük a tutit. A valóságban pedig senki ne gondolja ,hogy megy egy kört a városban ,hogy bemelegedjen, és kb. 10-20 nyomásból csalamádézzák ki a megfelelőt. Ez nagyjából mínusz tíz húszezer km.
Nem olyan tragikus az, és kb 3000 után már használhatod normálisan, csak a hosszú sportos meneteket meg a hidegen gyilkolást kell mellõzni (ez utóbbit késõbb is érdemes...)
Az állandó fordulatszám a régi kétütemûeknél tudott problémát okozni, úgyhogy ha nem automata váltós Trabantot kaptál, akkor ez nem gon. Az olajcsere-dolog viszont igaz, sõt, célszerû az olajszûrõt is cseréltetni, noha a szervízkönyv nem írja elõ, ugyanis a gyártásból benn maradt szennyezõdéset is ilyenkor jönnek ki a motorból.
Ez nem igaz. Az tény, hogy egyrészt az anyagok, a konstrukció jobban "bírja a gyûrõdést", meg az elektronika szinte lehetetlenné teszi a nagyon drasztikus (azonnali meghibásodást okozó) túlterheléseket, de az elsõ 10-15000 km-en érdemes odafigyelni, tartósan sem a magas fordulatszámú, sem a nagy nyomatékú tartományban, sem pedig hidegen nem kínozni a motort
Mindenekelőtt mindkettőtöknek köszönöm a gyors választ!
Majd megnézem a gépkönyvet, de úgy rémlik, azt írja, hogy 5000 fölé ne pörgessük a motort, és valóban, ne menjen állandó fordulaton...
Utóbbi azért elég nehéz. 1500 km-ig pumpáljam folyamatosan a gázt és ne menjek egyenletesen?
Az Autódoktor és egyéb szakfórumok szerint nem igaz, hogy a gyári, próbapados bejáratás elegendő. Az első 1500-3000 km alatt a mai kocsikat is be kell járatni, és tanácsos az olajat is lecserélni.
Segítségre lenne szükségem, de talán másoknak is hasznos lehet ez a topik.
Az a helyzet, hogy péntek óta egy új, automata váltós autó tulajdonosa (pontosabban céges kocsi "kizárólagos használója") vagyok.
Még nem vagyok teljesen tisztában a váltó működésével, de sajnos ma reggel elkövettem azt a hibát, hogy jobban beleléptem a gázba, és csak 6000 1/min fordulat környékén váltott föl kettesbe a váltó (egyébként 3000 körül szokott, de az erősebb gázadást nyilván úgy értelmezte, hogy szeretnék picit kigyorsítani).
Nem okoz-e problémát a motornak?
Igaz-e az, hogy bejáratásnál nem szabad ilyen magas fordulaton pörgetni a motort?
Ha véletlenül egyszer előfordul, hogy felpörög magasabb fordulatra, de nem tartósan, csak mondjuk egy másodpercig, az okoz-e kopást vagy más olyan maradandó károsodást, ami később megbosszulja magát?
Azért kérdezem, mert hosszabb távra szeretném a kocsit megtartani, és szeretném, ha a garanciaidő lejárta után is megbízhatóan működne.
Nagyon köszönöm előre is, és természetesen várom a további kérdéseket, eszmecserét - végül is nem (csak) azért nyitottam a topikot, hogy én tanácsot kérhessek ;-)