A zsidó vallás különleges szerepet játszott a világtörténelemben. Hogy milyet, azt ma még senki sem érti. De ez a zsidók számára nyilván sokkal nagyobb teher, mint bárki másnak.
sziasztok! már több mint fél éve, havi rendszerességgel készítünk egy a zsidó vallást bemutató rádióműsort. legujabb felvételünk, a Purimmal, a zsidó farsanggal foglalkozik, sok, sok zenével itt hallható:
A precízséged nem teljes körű, de még kiegészíteném egy bibliai igazsággal is!
" 8. Ti pedig írjatok a zsidóknak, a mint tetszik néktek a király nevében és pecsételjétek meg a király gyűrűjével; mert az írás, a mely a király nevében van írva és a királynak gyűrűjével van megpecsételve, vissza nem vonható. 9. Hivattatának azért a király irnokai azonnal, a harmadik hónapban (ez a Siván hónap), annak huszonharmadik napján, és megírák úgy, a miként Márdokeus parancsolá a zsidóknak és a fejedelmeknek, a kormányzóknak és a tartományok fejeinek, Indiától fogva Szerecsenországig százhuszonhét tartományba; minden tartománynak annak írása szerint, és minden nemzetségnek az ő nyelvén, és a zsidóknak az ő írások és az ő nyelvök szerint. 10. És megírá Ahasvérus király nevében, és megpecsételé a király gyűrűjével. És külde leveleket lovas futárok által, a kik lovagolnak a királyi ménes gyors paripáin, 11. Hogy megengedte a király a zsidóknak, a kik bármely városban vannak, hogy egybegyűljenek és keljenek fel életökért, és hogy kipusztítsák, megöljék és megsemmisítsék minden népnek és tartománynak seregét, a mely őket nyomorgatja, kicsinyeket és nőket, és hogy javaikat elragadják. 12. Egy napon, Ahasvérus királynak minden tartományában, tizenharmadik napján a tizenkettedik hónapnak (ez Adár hónapja). 13. Az írásnak mássa, hogy adassék törvény minden egyes tartományban, meghirdettetett minden népnek, hogy a zsidók készen legyenek azon a napon, hogy megbosszulják magokat ellenségeiken. 14. A futárok a királyi gyors paripákon kimenének sietve és sürgősen a király parancsolata szerint; és kiadatott a törvény Susán várában is. "
DE, az előzményekre tekintsneke már egy pár pillantást!
"" Eszter könyve 3. rész
1. Ezek után nagy méltóságra emelé Ahasvérus király Hámánt, a Hammedáta fiát, az Agágibelit, és felmagasztalá őt, és feljebb helyezteté székét minden fejedelménél, a kik vele valának. 2. És a király minden szolgái, a kik a király kapujában valának, térdet hajtottak és leborultak Hámán előtt; mert úgy parancsolta meg nékik a király; de Márdokeus nem hajtott térdet és nem borult le. 3. Mondának azért a király szolgái, a kik a király kapujában valának, Márdokeusnak: Miért szeged meg a király parancsát? 4. Lőn pedig, mikor így szólnának néki minden nap és nem hallgata rájok, feljelenték Hámánnak, hogy lássák, megállnak-é Márdokeus dolgai, mert azt jelenté nékik, hogy ő zsidó. 5. És látván Hámán, hogy Márdokeus térdet nem hajt és nem borul le előtte, megtelék Hámán haraggal. 6. De kevés volt előtte, hogy csakis Márdokeusra magára vesse rá kezét, (mert megmondták néki Márdokeus nemzetségét) azért igyekezett Hámán elveszteni minden zsidót, a ki Ahasvérus egész országában vala, a Márdokeus nemzetét. 7. Az első hónapban, ez Nisán hónapja, Ahasvérus királyságának tizenkettedik évében, Púrt, azaz sorsot vetének Hámán előtt napról-napra és hónapról-hónapra a tizenkettedikig, s ez Adár hónapja. 8. És monda Hámán Ahasvérus királynak: Van egy nép, elszórva és elkülönítve a népek között, országod minden tartományában, és az ő törvényei különböznek minden nemzetségtől, és a király törvényeit nem teljesíti; a királynak bizony nem illik úgy hagyni őket. 9. Ha a királynak tetszik, írja meg, hogy ők elvesztessenek, és én tízezer tálentom ezüstöt mérek a hivatalnokok kezeibe, hogy a király kincstárába vigyék. 10. Akkor lehúzá a király az ő gyűrűjét a maga kezéről, és adá azt az Agágibeli Hámánnak, Hammedáta fiának, a zsidók ellenségének. 11. És monda a király Hámánnak: Az ezüst tied legyen s a nép is, hogy azt cselekedjed vele, a mi néked tetszik. 12. Előhivatának azért a király irnokai az első hónap tizenharmadik napján, és megiraték minden úgy, a miként Hámán parancsolá, a király fejedelmeinek és a kormányzóknak, a kik az egyes tartományokban valának, és minden egyes nép fejeinek; minden tartománynak annak írása szerint, és minden egyes népnek az ő nyelve szerint, Ahasvérus király nevében iratott és megpecsételtetett a király gyűrűjével. 13. És elküldettek a levelek futárok által a király minden tartományába, hogy kipusztítsák, megöljék és megsemmisítsék mind a zsidókat, ifjútól a vénig, gyermekeket és asszonyokat egy napon, tizenharmadik napján a tizenkettedik hónapnak, (ez Adár hónapja) és hogy javaikat elragadják. 14. Az írásnak mássa, hogy tétessék törvény minden egyes tartományban, meghirdettetett minden népnek, hogy legyenek készen azon a napon. 15. A futárok kimenének gyorsan a király parancsával. És a törvény Susán várában is kiadatott; a király pedig és Hámán leültek, hogy igyanak; de Susán városa felháborodott. ""
Nos akkor itt felmerül az a kérdés, hogy a zsidóság jogos önvédelméről van é szó, mert szerintem azokat tették ártalmatlanná, akik ellenük támadott, vagyis a Király rendelete értelmében ellenálhattak az ellenségeiknek!
Annyit azért a precízség kedvéért hozzá kell tenni, hogy Hámán terve miatt (ami végül is meghiúsult) nemcsak Hámánt akasztották fel, hanem a tíz fiát és még legalább 75 000 embert lemészároltak az ószövetségi legendák szerint:
Eszter könyve 9,1 A zsidók bosszút állnak ellenségeiken A tizenkettedik hónapnak, vagyis Adár hónapnak a tizenharmadik napján, amelyen esedékessé vált a király törvényes parancsának a végrehajtása, amikor azt remélték a zsidók ellenségei, hogy elbánhatnak velük, éppen fordítva történt a dolog, mert a zsidók bánhattak el azokkal, akik gyűlölték őket. 9,2 Összegyűltek a zsidók Ahasvérós király összes tartományának a városaiban, és rátámadtak azokra, akik a vesztükre törtek. Senki sem tudott nekik ellenállni, mert a tőlük való rettegés fogta el az egész lakosságot. 9,3 A tartományok összes vezetői, a kormányzók, a helytartók és a királyi hivatalnokok kedveztek a zsidóknak, mert a Mordokajtól való rettegés fogta el őket. 9,4 Mordokaj ugyanis nagy ember lett a királyi palotában, és híre eljutott valamennyi tartományba. Sőt Mordokaj egyre nagyobb ember lett. 9,5 Akkor leverték a zsidók minden ellenségüket. Fegyverrel vágták, gyilkolták és pusztították őket, és úgy bántak el gyűlölőikkel, ahogyan akartak. 9,6 Súsán várában is mészárlást rendeztek a zsidók, és kiirtottak ötszáz embert, 9,7 közöttük Parsandátát, Dalfónt és Aszpátát, 9,8 Pórátát, Adalját és Aridátát, 9,9 Parmastát, Ariszajt, Aridajt és Vajzátát. 9,10 Legyilkolták Hámánnak, Hammedátá fiának, a zsidók ellenségének ezt a tíz fiát, de a zsákmányhoz nem nyúltak. 9,11 Még azon a napon a király elé terjesztették, hogy hány embert gyilkoltak le Súsán várában. 9,12 Akkor ezt mondta a király Eszter királynénak: Súsán várában lemészároltak és kiirtottak a zsidók ötszáz embert, közöttük Hámán tíz fiát. Hát még a király többi tartományában mit tehettek? Mit kérsz még? Megkapod! Mit kívánsz még? Meglesz! 9,13 Eszter ezt válaszolta: Ha jónak látod, királyom, engedd meg holnap is a súsáni zsidóknak, hogy a mára szóló törvény szerint járjanak el. Hámán tíz fiát pedig akasszák föl! 9,14 A király megengedte, hogy így történjék. És Súsánban kihirdették a törvényt, Hámán tíz fiát pedig föl is akasztották. 9,15 Összegyűltek a súsáni zsidók Adár hónap tizennegyedik napján is, és lemészároltak Súsánban háromszáz embert, de a zsákmányhoz nem nyúltak. 9,16 A király tartományaiban élő többi zsidók is összegyűltek életük védelmére, hogy nyugton lehessenek ellenségeiktől. Gyűlölőik közül hetvenötezer embert mészároltak le, de a zsákmányhoz nem nyúltak.
Én nem hiszek a zsidó ellenes propagandának, voltam már sok helyen, de ilyet én nem láttam, hacsak nem Hámánra utalnának ezzel...., aki Eszter könyve szerint saját zsidó ellenes politikájának csapdájába esve felakasztották!
A történet röviden egy honlapról:
"" Eszter királyné - Eszter könyve
Ahasvérós király, aki Indiától Etiópiáig minden föld királya volt, uralkodásának harmadik évében nagy lakomát csapott, hogy minden vendégének megmutassa, milyen gazdag, és hatalmas uralkodó is ő. A hetedik napon a királynak jó kedve támadt a bortól, és megparancsolta, hogy vezessék be elé Vasti királynét királyi koronával a fején. De Vasti királynénak nem volt kedve bemenni a királyhoz Ezen a király annyira felháborodott, hogy elrendelte: fosszák meg Vasti királynét minden méltóságától, és soha nem léphet a király színe elé. A király pedig a bölcsek tanácsára keres magának mást, aki jobb nála. Kihirdették a birodalomban, hogy minden szűz jelentkezzen, hogy a király méltó feleséget választhasson magának. Élt Súsán városában egy Mordochai nevű zsidó ember, aki gyámja volt Eszternek, akinek a szülei meghaltak. Eszter széptermetű, szép arcú volt. Eszter is bekerült a királyi palotába, hogy felkészítsék a királlyal való találkozásra. Mordochai parancsára viszont nem mondta meg, hogy melyik népből való. Amikor rákerült a sor Eszterre, és bement a király elé annak mindenkinél jobban megtetszett, és megnyerte tetszését és szeretetét. Ezért az Ő fejére tették a királyi koronát, és királynévá tette Vasti helyett. Egyszer, amikor Mordochai a királyi udvarban volt, megtudta, hogy a király küszöbét őrző két őr merényletet tervez a király ellen, és meg akarják ölni Ő. Mordochai elmondta Eszter királynénak, Eszter pedig elmondta Mordochai nevében a királynak. Kivizsgálták a dolgot, és igaznak találták, ezért mind a két összeesküvőt felakasztották. Történt, hogy Ahasvérós király nagy méltóságra emelte Hámánt, és minden embernek térdet kellett hajtani, és leborulni Hámán előtt, akinek a székét mindenkinél magasabbra emeltette a király. Egyedül Mordochai nem volt hajlandó térdet hajtani. Hámánt elöntötte a méreg, és minden zsidót ki akart irtani Mordochai-val együtt. Eszter megtudta ezt, és egy vacsorát rendezett, melyre meghívta a királyt és Hámánt is. A király rádöbbent, hogy az összeesküvést leleplező Mordochait nem jutalmazták meg, ezt orvosolta. Hámánt pedig felakasztották a háza előtt lévő fára. Azon a napon Ahasvérós király visszavonatta a Hámán által kiadott rendelkezéseket. A zsidó nép megmenekült. Ennek a menekülésnek az ünnepe a Purim ünnep, amit évről-évre megtartanak azóta is. "
Nézzétek el nekem, hogy idegenként betolakodok a topicba, de azt hiszem, ez a legilletékesebb hely. Kérdésem lenne:
Purim ünnepén mit-kit jelképez a felakasztott figura? Egyik barátom volt kinn hosszabb ideig N.Y.-ban, Brooklynban, és az ottani zsidó közösség Purim ünnepén lépten-nyomon látott felakasztott bábukat. Érdekes módon kinti zsidó barátai sem magyarázták el neki a szokás jelentését.
hello! elkészült rádióműsorunk legújabb felvétele Darvas Istvánnal. Ezúttal feleségét is megkértük csatlakozzon hozzánk, mert a téma nem volt más, mint a nők helyzete a zsidó hagyományban. Zsidó nők a múltban és a jelenben. ki hordta és hordja a nadrágot és miért? mikor indul be magyarországon a női rabbik képzése? mennyit ér egy nő? szakértő Kovács Bernadett judaisztika tanár, Darvas István rabbi riporter Ujvári László zene: Chava Albertstein, Klezroym,... Akit érdekel itt meghallgathatja: archív a hangszóró ikonok valamelyikére kattintva! üzenetet pedig itt hagyhat: fórumfórum
Ahol ilyen kirekesztő, bigott szövegek olvashatók:
"A zsidó identítás el nem fogadása önmagunkban, önmagában antiszemitizmus. A zsidó identitás alárendelése más identitásnak úgyszintén antiszemitizmus.. "
Úgy gondolom, rólunk, emberekről sokat elárul az, hogy milyen vallások képesek életben maradni társadalmainkban meggyőzéssel vagy véres harcban. A zsidó nép egyedülálló abban, hogy azért maradt fenn, mert egyrészt megőrizte vallását, másrészt nem terjesztette ezt a vallást. Ami választottságát illeti, az a többi népen is múlott, mert a történelemben többször is voltak áttérési, asszimilációs törekvések, de azok kudarcot vallottak, mert a pl. kikeresztelkedett zsidókat éppúgy üldözték. Ezért egy zsidónak általában nem érte meg nemzsidóvá válnia, és ez így ment évezredeken keresztül.
Azt mondanám, hogy a kereszténység - amelyik nagy vallás számát tekintve- pusztán a benne hivők számarányát tekintve nem igazolja a kiválasztottság mitoszát.
Az, hogy a nyugati világ a kereszténység kulturáján nött fel, annak tudható be, hogy a rómaiak államvallásá tették a kereszténységet. Ez hatalmi - politikai döntés volt, nem pediglen a kiválasztottság igazolása...
Maga a mitosz sok nép eredetlegendájában van benne. Az, hogy a kereszténység magával huta ezt, nem jelenti annak valóságát, egyszerüen a sok történetböl ez huzta a legtovább...
Asszem, veled már egyszer megegyeztünk, hogy nem tudunk megegyezni. Ugyanis én a Bibliát elfogadom abszolút Igazságul, míg neked az csak egy vélemény. Márpedig a zsidók kiválasztása fehérfeketén ott van a bibliában. De az a könyv neked smafu. Más eszközöm pedig nincsen.
Minden nép választott, ez igaz. ("A magyarok istenére esküszünk, ...") A zsidók azonban bizonyítani is tudják ezt. :)) No, nem matematikai szigorúságú bizonyítékokra kell gondolni, de elég ütős az, hogy a mai legnagyobb vallás, a kereszténység elfogadja az Ószövetséget.
Ismerek olyat, aki zsidó létére a lélekvándorlásban hisz. Jó, nem minden közösség fogadná ezt el, az ultraortodoxok szerint pl. kötelező betű szerint hinni a Bibliában (az Ószövetségben). Egy rabbi mondása szerint akik nem zsidóként betérnek az izraelita vallásba, azok lelke már ott volt a Sínai hegynél a Tóraadáskor. Ez már majdnem a lélekvándorlás elismerése. Szó sincs arról, hogy sokan vallanák ezt, de ilyen is van.
Attól tartok rosszul tudod. A Talmud csak a szélsőjobbos médiumok szerint szent könyv. Elárulok egy titkot: ha valaki zsidónak akarja kiadni magát egy zsidó fórumon, és kijelenti, hogy a Talmud szent, akkor máris lebukott. (Volt már példa erre :) A Tóra a szent, másolásakor egy betűt sem szabad hibázni, istentiszteletkor felmutatják, ha pedig megsérül, akkor szabályosan eltemetik. A Talmudnak viszont két változata van, a babiloni és a jeruzsálemi, most melyik a szent? Egyik sem. Nem minden szent, aminek tanulmányozása egyes zsidó közösségekben kötelező.
Amit "riasztó gondolatnak" találtál, az szövegből kiragadások és félrefordítások eredménye. Mivel ezek izgalmasabbak, mint az eredeti kijelentések, a Talmudot nem ismerők körében jobban terjednek. Ezért van az, hogy a neten keresgélve hamis talmudi idézeteket sokkal könnyebb találni, mint eredetit.
nem is érdekelnek a zsidók, így külön, megmondom őszintén :) A világon több 100 ezer nép, nemzet él... legalább ugyanennyi kultúrában... tehát enyhén szólva szűklátókörűségre vall, ha fiygelmünk csak az Ószövetségig terjed: mellesleg ugye azóta "új szövetség is köttetett" (miután az első nem hozt abe a hozzáfűzött reményeket:))
Egyszer Luther antiszemita kirohanásait említettem meg itt egyszer valamelyik protestáns topikba: na kaptam is a fejemre...:)) Úgyhogy van itt sok mesterkéltség ez ügyben... Ami nem a vallás területe, legalábbis nem azé a vallásé, amiről
Persze hogy vannak ilyen riasztó dolgok, ha ügyesen kiragadsz a szövegkörnyezetből. De a Bibliában is benne van, hogy "Nincs Isten". Akkor dobjuk ki a Bibliát, és menjünk inkább kocsmába? Nem javaslom. Inkább olvassuk el az előző mondattal együtt: "Azt gondolja az ostoba: Nincs Isten" AZért így mingyár más nemdebár?
A zsidók kiválasztását nem vonta vissza senki. Legalábbis Isten nem, más meg nem számít ebben az ügyben. Ezt a kiválasztást pedig ne irigyellje tőlük senki, mert ez azért nem akkor öröm. Ugyanis nem csak puszira vannak kiválasztva, hanem vesszőre is. Isten a zsidókat azért választotta, hogy rajtuk mutassa meg a többi népeknek az Ő isteni dolgait. Ha tetszik: prófétikus célból. Rajtuk mutatja meg az Igazság szeretetét, a bűn gyűlöletét, Isten szeretetét meg mittudomén. Ez a zsidók kiválasztásának mexűnése egy nagyon komoly eretnekség, amit már Pál apostol is cáfol.
A zsidók Izraelbe gyűjtése pedig nem a HITesek munkája. Ezen dolgoznak pl a szélsőjobb is. Hány antiszemita tüntetésen hallod, hogy: "zsidók haza!"? És persze ezen dolgoznak klf zsidó szervezetek is. AZ az egyetlen ország, ahol ha azt mondja valaki, hogy zsidó, előtte nem kell körülnéznie, hogy hallja-e valaki. És hogy a HITesek ezt szeretnék? Hát persze! Ez prófétikus dolog, az utolsó idők egyik jele.
A zsidó vallásban szabadon eldöntheted, hogy hiszel-e a túlvilági életben és a feltámadásban. Kötelező hinni abban, hogy Egy az Isten, valamint kötelező betartani a számos parancsot, mint pl. a fiú újszülöttek körülmetélését, a szombat megtartását, a tejes és a húsos ételek keverésének tilalmát, stb. Az elv: a tett kötelező, a gondolat szabad.