Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
Pár napja azt hallottam a Budapest Infon, hogy kijött egy rendelet, ami megváltoztatta, hogy mit tekint a Tájékoztató ismeretlen forgalomnak.Tudnátok erről bővebbet, vagy valami hivatkozást?
(Ha jól értettem, egy repterv nélkül frekit használó kollégát emlegettek ismeretlen forgalomként, aki erre felszólamlott, hogy de hát ő mondta, hogy kicsoda, na, erre kapta a fenti választ.)
LR/RK/NS/B/1404/1/2011 iktatószámú határozata:Hibák A,a repülőtér nem rendelkezik Kényszerhelyzeti tervvel-eljárásokkal 3. B,a repülőtér nem rendelkezik négyzethálós térképpel 2. C,a pálya felülete hullámos,gödrös,részben kaszálatlan,jelenleg használhatatlan 1. D,az egyetlen szélzsák szakadt,használhatatlan 1. E,a füves pályáról a kaszálékot nem távolították el maradéktalanul 2. F,a pálya küszöbjelét újra kell festeni 1. G,a repülőtéren található szabálytalan, szimpla falú tartályokat el kell távolítani 2. H,a régi adatrögzítő hiányzik,új nem került felállításra 2. A felsorolt hiányosságok besorolása: 1, nem megfelelt, SÚLYOS HIBA 2, nem megfelelt, KISSEBB HIBA 3, megfelelt, javítása szükséges.
Betiltották a repülést a félegyházi reptéren 2011, szeptember 2 - 16:34 | Hájas Sándor
Információink szerint betiltotta a félegyházi reptér működését a Nemzeti Közlekedési Hatóság. A tegnapi vizsgálat során ugyanis olyan hiányosságokat tártak fel, amelyek veszélyeztetnék a gépek biztonságos le- és felszállását.
Az augusztus 20-ai reptéri fesztiválon még felszállhattak a gépek egy-egy sétarepülésre. Ma már ezt nem tehetnék meg. A légügyi hatóság ugyanis nem tartja repülésre alkalmasnak a Kiskunfélegyházi repülő bázist. A repülésben érdekeltek elmondása szerint minősíthetetlennek tartották a széljelzők állapotát, az üzemanyagtöltőt és tárolót pedig veszélyesnek. A fel és leszálló pályák állapota sem megfelelő. A kigödrösödött fű, amely többek szerint a belvizes időszak utáni korai legeltetésnek köszönhető, komoly veszélyt jelenthet. A repülős klubok tagjai attól félnek, hogy a bezárást követően az állam visszaveszi a reptér üzemeltetési jogát, és akár a sportrepülés is megszűnhet Félegyházán. A Nemzeti Közlekedési Hatóság későbbre ígért részletes tájékoztatást az üggyel kapcsolatosan, a bezárás tényét azonban a vizsgálatot végző munkatársak egyike megerősítette.
Tisztelt Repülőtér Használók! Kedves Repülő Barátaim!
Tájékoztatlak Benneteket, hogy a MALÉV Repülőklub Dunakeszi Repülőtér üzembentartásával kapcsolatos légitevékenységi engedélye 2011. szeptember 30-án lejár. Amennyiben a hosszabbítás megtörténik, tájékoztatást küldök részetekre.
Kérem, hogy fentiekről a hozzátok tartozó állományt pontosan tájékoztatni szíveskedjetek és szabálykövető magatartásotokkal járuljatok hozzá jó hírnevünk megőrzéséhez!
Üdvözlettel:
Jóri Tamás
MALÉV Repülőklub LHDK
Már a reptérvezető sem optimista :(
Aki csak szárnyon tudja elvinni a gépét, az ma vagy holnap tudja megtenni.
Na, magad szállítod a példát! Pont az ilyen letiltást mindenért fóbia miatt választják sokan a láthatatlanságot. Mellesleg megnézném ahogy egy motoros ernyőre kötelezővé teszed a transzpondert...
Tudom, hogy nagyobb fáradtság, de inkább meg kell győzni az F és G használókat a repterv hasznosságáról. A transzpondert, már ha van a gépben, a normálisabbja meg úgyis használja, ha már leadott egy tervet. Ha meg nincs beépítve, akkor még te sem kötelezhetsz senkit a költségek vállalására, pláne hogy sem magyar, sem nemzetközi jogszabály ezekben a légterekben nem teszi kötelezővé a használatát.
Tehát több energiát a meggyőzésre és magyarázatra és kevesebbet az ellenőrizhetetlen, így betarthatatlan tiltások kitalálására.
Pont úgy történt, ahogy mondod: leolvasták, megtalálták, megbeszélték. (Nem a FIC és nem a frekvencián.) A részleteket szívesen elmondom, de inkább személyesen.
Talán a legjobb helyen is jött ez szóba. Megengedve, hgy a FIC-esek nem egyformák és a hangulatuk sem mindig azonos, én úgy tapasztaltam, hogy döntő többségben segítőkészek. Sőt (lehet hogy keveset vagyok mostanában a frekin :D), de kemény kritikát, pláne letolást az utóbbi időben nem is hallottam.
A kritikát meg el kell tudni fogadni! Bár a kritika - és ezt fontos a tájékoztatós hölgyeknek úraknak is elfogadni - a repülés után sokkal tanulságosabb és eredményesebb mint repülés közben. Esetleg a legszőrösebb szívűt is megenyhíti, ha a megjegyzés tartalmaz valami "SPL-solo"-t.
Ha meg akkora balfék volt az illető, hogy fél/egy óra múlva is fontos az ügy, akkor a telefonszámát le lehet olvasni a repterv végéről...
Semmi konkrét gond nincs, csak hallgatom, hogy mit beszélnek a tanulók, és figyelem, hogy mi csökkenti és mi növeli a tervleadási kedvet.
Félórás repülés koordinált légtérben csökkenti. Az is csökkenti, ha mondjuk egy tervvel repülőt keményen megdorgálnak egy apróságért, míg a terv nélkül repülők sokkal nagyobbakat is megúsznak.
Növeli viszont például az, ami pár napja történt, hogy a FIC-es kolléga megoldott egy kettős holtteres problémát. Ezúton is köszönet érte.
Szerintem amint megérzi és megérti a precíz repülés lényegét, már a tájékoztató (távolról) figyelő szeme sem lesz teher a számára. Ha a növendék IQ-ja és az egoja megfelelő szintű (és még véletlenül sem cserélnek helyet az elvárt szintekhez képest), akkor a 45. óra végére általában sikerül elmagyarázni a repterv lényegét és fontosságát.
Köszönöm a választ. Amit írtál, az szerintem érvényes az összes olyan ellenőrizetlen légtérre, ahol sokan repülnek repterv és transzponder nélkül.
Van ennek a helyzetnek egy mellékterméke: a tanuló, aki a 45 órája felét ilyen - nevezzük mondjuk úgy, hogy szabad VFR - légtérben tölti, aigha fogja átérezni a repterv szükségességét.
Mivel G és F légtérben a gépek nagy százaléka úgy vált magasságot, hogy nem is szól, azt gondolom, inkább legyen 129.8-on a gép, a FIS jellemzően semmit sem tud, a koordinált légterekben történő repülésekről.
Pár napja Dunakesziről repültünk (igen, Keszin nemrég még működő repülőtér volt) a Mátra felé. Dunakeszi vitorlás légterei működtek, de mi oda nem akartunk menni, a TMA alatti magasságokkal adtuk le a tervet. Bejelentkezés után a FIC-es kolléga azt mondta, hogy térjünk vissza Dunakeszi frekvenciára és majd Hatvannál (!) jelentkezzünk nála megint. Így is tettünk, és fél órán át hallgattuk a Dunakeszi startot, hogy agregátor, agregátor, mehet a maradék.
Azt szeretném kérdezni, hogy ez így jó dolog-e? A vitorlastartnak se radarja, se ráérő ideje nincs, hogy kövesse a forgalmat és tájékoztatást adjon. Nem lenne több értelme annak, ha a TMA lépcső szerint repülő gépek a FIC-nél lennének, és csak a koordinált légteret használók mennének Dunakszihez, hogy az szükség esetén lehívhassa őket?
Hát megnézem, hogy melyik üzemeltetőtől kapsz olyan betétlapot, amelyen a VFR minimumod 1500 méter! Igaz, ha van saját repcsid és privát üzemeltetés, akkor aztán mindent lehet :-)
Havcs, köszönöm a választ! Most kezdem csak igazán nem érteni.
A G légtér ha gumi is, de rendben, a két rendelet nagyjából ugyanazt mondja. Az F légtér viszont furcsa, mert a légtérrendelet előír 5km látást, a tizennégyes viszont ugyanott megenged 1500m-t.
Szóval, egy F légtérben IFR-t repülő pilóta a légtérrendelet (vagy az ICAO-térkép) alapján azt gondolhatja, hogy 5km látás alatt nem találkozhat VFR forgalommal.
De ez tévedés, 1500m-es látásnál még nyugodtan jöhet szembe VFR, de szerencsére elég lassú ahhoz, hogy ki tudja kerülni az IFR gépet...
A topicban csak "repmet" nic néven ismert kiváló meterológus szakemberrel a mai napon közölték, hogy munkáltatója holnaptól nem tart igényt a munkájára.
Eme fórum rendszeres látogatói vagy az alapképzésük során, vagy valamelyik ismeretmegújító alkalmával bizonyára élvezettel hallgatták szakmai előadásait, melyek során olyan hasznos ismeretekre tehettünk szert, amiket a napi munka során ma már rutinszerűen használunk.
Azt hiszem nyugodtan mondhatom, mindannyiunk nevében köszönjük eddigi munkáját, és kívánunk Neki sok boldogságot!
Erre a kérdésre a válasz a 14/2000 KöViM rendeletben van, igaz hogy az is erősen gumi szabály úgyhogy ne nagyon keress rá konkrét választ.
**a) 1500 m repülési látástávolságig lehet üzemelni:- ha a repülést olyan sebességgel hajtják végre, amely lehetővé teszi az egyéb forgalom, vagy akadályok időbeni észlelését és az összeütközés elkerülését, vagy
- 50 m-es földfelszín feletti, vagy alacsonyabb magasságon végrehajtott munkarepülések esetén;