Nem tudom ki mennyire figyeli, de a MOL kutak kivételével, mindenhol lehet 98-ast kapni, egyelőre. Mármint ahol eddig is lehetett, AGIP, ESSO, JET, stb. Az OMV, és Shell-nél május 1-ig sem volt. Esetleg valakinek más tapasztalat?
A tartalom teljes mértékben igaz, de én egy gondolat erejéig visszakanyarodnék az egyik előző hozzászólásomhoz.
Az előgyújtás-beállítás egy előre letárolt jelleggörbe-sereg alapján történik. Ha ebben a legnagyobb előgyújtás az ólomentes Szuperbenzin (95) ROZ értékére van tárolva (márpedig ott van) akkor mitől érezzük jobbnak a 98-ast?
Azért mert a 95-ös ROZ értéke nem 95. A 95-ös benzinre kalibrált motorok a 95-ös benzintől gyorsítási vagy nagyfordulati kopogást (két fajtája van) érzékelnek és visszaveszik az előgyújtást, ami teljesítménycsökkenést okoz. Ha ez nem így lenne, semmilyen különbséget nem vennének észre az átlag 95-ös autósok az üzemanyagok között. Kivétel persze akad, például Porsche, BMW, vagy egyéb, már eleve 98-as benzinre kalibrált motorok.
Finomítókban dolgozó emberek nyugodtan megpróbálhatják benzinkúton a tankolóállásból vételezett üzemanyagot a benti minőségellenőrzésre használt műszerekkel bemérni. Mondjuk víztartalom és oktánszám szempontjából. Nem lövöm le a poént, de a max 3% alkoholt nem hülyeségnek szántam. Ez a gyakorlatban 60 liter benzinnél max. 1.8 liter alkoholt jelent.
Gyakori kérdés: miért jobb, egyáltalán jobb-e a magasabb oktánszámú benzin. Jobb. Mint már szó esett róla, a korszerü motorvezérlö rendszerek az elögyújtást a lehetö legnagyobb értéken tartják, a kopogásos égés határán. Miért is? NAGYOBB ELÖGYÚJTÁS = NAGYOBB FAJLAGOS TELJESÍTMÉNY, KISEBB FAJLAGOS FOGYASZTÁS Az elögyújtás növelésével csökken a fajlagos fogyasztás, és nö a fajlagos teljesítmény. A cél tehát a minél nagyobb elögyújtás, de még kopogásmentes égés. A korszerü konstrukcióknál gyakorlatilag kopogáshatáron üzemel a motor. A kopogásos égés viszont élettartam csökkentö tényezö, mindenképpen kerülendö. Ha tehát magasabb oktánszámú benzint használunk, mivel ennek nagyobb a kompressziótürése, az ECU nagyobb elögyújtás értéket állít be. Elsösorban EZ az oka, hogy erösebbnek érezzük a motort, és a fogyasztás is -kismértékben- csökken. A régebbi (porlasztó, K-Jetronic...) autók tulajdonosai, ha ki akarják próbálni az elöírtnál magasabb oktánszámú benzint, éppen ezért állítsák/állíttassák be az alapelögyújtást néhány (3-4) fokkal magasabb értékre.
Megéri-e? Ezt mindeki maga döntse el, egy tankolás erejéig megéri kipróbálni. Sajnos a "különleges" benzin ára elrettentö hatású, túl a literenkénti 300 forinton. Vannak esetek, amikor ilyen benzint célszerü használni. Ezeknek az üzemanyagoknak ugyanis gyakorlatilag zérus a kéntartalma. Egyes típusok motorblokkja alu ötvözet, és itt a dugattyúval érintkezö hengerfal a gyárban egy speciális bevonatot kapott. Korai évjáratok bevonatát megtámadta a kén, pl. a BMW 1997 elötti soros hathengereseit.
A benzinmotorok tüzelőanyagának nagy öngyulladási hőmérséklete jó kopogásállóságot jelent. A kopogásállóság mértéke a kísérleti módszerrel mért oktánszám (ROZ) és a motormódszerrel mért motoroktánszám (MOZ). Mindkét oktánszámot változtatható sűrítési arányú ún CFR motorban határozzák meg, izooktán (100) és heptán (0) keverékéből álló, hitelesítő tüzelőanyaggal való összehasonlítással. A motormódszerrel mért oktánszám kisebb kisebb a kísérleti oktánszámnál.
DIN 51600 Super benzin: ROZ 98 MOZ 88 (ólmozott) DIN 51607 Normal benzin: ROZ 91 MOZ 82.5 DIN 51607 Super benzin: ROZ 95 MOZ 85 Super plus benzin: ROZ 98
(Max 3% alkohol növeli a kopogásállóságot)
A benzinmotor annál jobban hasznosítja a tüzelőanyag energiáját, és így annál jobb a hatásfoka, minél nagyobb a sűrítési aránya.
Pl.:
Sűrítési arány: e=7 e=9 Sűrítési végnyomás: 10 bar 16bar Max égési nyomás: 30 bar 42bar Nyomás kip.szel. nyitás: 4bar 3 bar
Az e=9 sűrítési aránynál a lényegesen nagyobb sűrítési munka ellenére a jelentősen nagyobb nyomáscsökkenés következtében több mint 10%-al nő a hasznosítható munka (teljesítmény) és kb 10%-al csökken a tüzelőanyag-fogyasztás is.
A teljesítménynövekedés okai: -A kis kompressziótérből az elégett gázok jobban ürülnek -jobb és teljesebb elgázosodás -Nagyobb térfogatra táguló gázok, csökkenő kipufogógáz hőmérséklet kisebb hőveszteség
De a sűrítési véghőmérséklet is emelkedik. Itt 400-ról 500C-ra. (öngyulladás veszélye)
A nem megfelelő oktánszámú üzemanyagon kívül kopogást okozhat: -túl nagy előgyújtás -a keverék egyenlőtlen elosztása (befecskendező szelep bef. üzemanyagkúpja) -kis hőértékű gyertya -ólom! vagy olajkoksz lerakódások -izzó részek az égéstérben
Elnézést a hosszúságért és az ide nem illő tartalomért!
Valamelyik régebbi motoros újságban volt egy cikk a prémium naftákról. Egy rendkívül primitív, de gyakorlatias módszerrel tesztelték a naftákat: egy 50ccm-es robogóban cserélgették a naftákat és mindegyikkel gyorsultak vagy ötöt. A kapott gyorsulási eredményeket matematikai statisztikai számítások alapján kiértékelték. Meglepetésre a leg@zarabb eredményeket a prémiumbenziknek produkálták. A Best of Leg@zarabb benzin -e teszt szerint- a F1 világbajnok által ajánlott nafta volt -nem kis különbséggel.
A szkeptikusoknak igaza lehet, mert ez nem éppen egy mérnöki precizitású teszt, de: -a kisteljesítményű motor miatt jobban érzékelhető differenciák -legalább öt gyorsulás per benzin -átlagos teljesítményű 50ccm-es robogókon nem túl gyakori a kopogásérzékelős előgyújtásállítás.
A 95-ös benzinre tervezett belsőégésű otto-motorokban a vezérlő az előgyújtás-állítást általában csak visszafelé tudja állítani. Ezért lehet bele tenni akár 100+ oktánszámú benzint is, akkor is csak a 95-nek megfelelő előgyújtás-beállítást fogja alkalmazni. Kivételek persze vannak, de ezek az autók többnyira a sport vagy a prémium kategóriába tartoznak.
Visszatérve az oktánszám beállításhoz, a kopogásállóságot biztosító adalékanyag nem biztos hogy nagy energiatartalmú. Feszesebb előgyújtás= -elméletileg- nagyobb forgatónyomaték kontra Nagyobb oktánszám= hígabb benzin?=kisebb kalória?
Állítólag ahogy ürülnek a 98-as tartályok, úgy töltik fel őket EVO99 benzinnel, tehát állítólag nem marad senki szárazon. A "normál" 98-as helyére az 1 oktánszámal magasabb prémium EVO99. A benzinkutak az oktánszámot adalékanyagokkal állítják be. Eddig árultak három fajta benzint, amelyikből az elsőbe kellett -például- 9deci adalék, a másodikba 9,5 deci adalék, a harmadikba meg 9,75deci adalék. Nem hivatalos mérések szerint több helyen nem @zaroztak, mindhárom benzin ugyanolyan oktánszámú volt............
Az utóbbi időben odavertek a 98-as árának, egyrészt hogy ne vegye senki, másrészt a maradék VFTS, AUDI200, GolfGTI, stb. buzik -tisztelet!- örüljenek, hogy nem lesz drágább a nafta a verdába. (persze csak ha eddig nem Szeszkó kúton tankoltak)
Komolyan mondom, az agyamat eldobom ezektől a hozzáértő cikkektől, mint amilyen ez a Menedzsment fórum. Én például azért tankolok 98-ast, mert az kell az autómba, az az előírt uzemanyag bele. És hiába rakok bele V Power Racing-et azzal sem megy jobban. Egyszerűen 98 való bele és kész. Ja és Suzuki, akár mit mond az adóhatóság, de benne van a gyári kézikönyvben, hogy 98-as kell bele minimum, és a gyári honlapon is fennt van.És szerintem a 11,0:1-hez sűrítési viszony miatt kell bele, mert a 95-től csörögne (valószínűleg).
Helyette EVO99. Most kalkulálják az új árát, ami az ígéretek szerint a mostani 98 közelében lesz. Hogy ez számszerint mit jelent, ne kérdezzétek. (+10/+20Ft)
A 89 előtti Audi 5 hengeres motorok jelentős része -előírt 98 benzin, Karburátor/K, KE-Jetronic [Bosch Motronic (KE-III Jetronic) vezérlés nélkül]- nem üzemel 98-asnál kisebb oktánszámú benzinnel. Hunyó még néhány spiccre járatott K-Jetes 4 hengeres VW motor is. (Amelyik motorblokkon már van ún. kopogásérzékelővel kiegészített gyújtásvezérlés azokba önthettek akár 86-ost is. Na jó, csak vicceltem, de elméletileg mindenképp. Ennek megléte könnyen felismerhető a hengerek környékén elhelyezett érzékelő/érzékelőkről, amik a motorhőmérséklet jeladón kívül vannak a motortestbe csavarozva.) Megoldás: az előgyújtást vissza kell állítani pár fokkal. Eredmény: kifejezetten s@ar motorhang és 10-30% motorteljesítmény-veszteség.
Ezen kívül a BMW bizonyos motorjai csak 98-as benzinnel adják le a névleges teljesítményt, de a 95 nem árt nekik.
Nagyon remélem, hogy a @hell hülyeségét nem veszi át a többi benzinkút és ez csak kamu.
Jahh... Hallottam én is, ez nagy kicseszés, szinte majdnem minden benzines turbós autóba az kell, de ha jól tudom a 206 RC, meg a Swift Sport is csak azzal megy.
Bemondták a rádióban, és több internetes portálon is olvasható, hogy 2007.április 30 után már nem lesz kapható a 98-as benzin. Kinek mi a véleménye erről?