Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Jollyjoker Creative Commons License 2007.05.11 0 0 26
Nem tudom ki mennyire figyeli, de a MOL kutak kivételével, mindenhol lehet 98-ast kapni, egyelőre. Mármint ahol eddig is lehetett, AGIP, ESSO, JET, stb. Az OMV, és Shell-nél május 1-ig sem volt. Esetleg valakinek más tapasztalat?
csátivasút Creative Commons License 2007.04.25 0 0 25
A tartalom teljes mértékben igaz, de én egy gondolat erejéig visszakanyarodnék az egyik előző hozzászólásomhoz.

Az előgyújtás-beállítás egy előre letárolt jelleggörbe-sereg alapján történik. Ha ebben a legnagyobb előgyújtás az ólomentes Szuperbenzin (95) ROZ értékére van tárolva (márpedig ott van) akkor mitől érezzük jobbnak a 98-ast?

Azért mert a 95-ös ROZ értéke nem 95. A 95-ös benzinre kalibrált motorok a 95-ös benzintől gyorsítási vagy nagyfordulati kopogást (két fajtája van) érzékelnek és visszaveszik az előgyújtást, ami teljesítménycsökkenést okoz.
Ha ez nem így lenne, semmilyen különbséget nem vennének észre az átlag 95-ös autósok az üzemanyagok között. Kivétel persze akad, például Porsche, BMW, vagy egyéb, már eleve 98-as benzinre kalibrált motorok.

Finomítókban dolgozó emberek nyugodtan megpróbálhatják benzinkúton a tankolóállásból vételezett üzemanyagot a benti minőségellenőrzésre használt műszerekkel bemérni. Mondjuk víztartalom és oktánszám szempontjából.
Nem lövöm le a poént, de a max 3% alkoholt nem hülyeségnek szántam.
Ez a gyakorlatban 60 liter benzinnél max. 1.8 liter alkoholt jelent.
Előzmény: T.Adee (24)
T.Adee Creative Commons License 2007.04.24 0 0 24

Gyakori kérdés: miért jobb, egyáltalán jobb-e a magasabb oktánszámú benzin.
Jobb.
Mint már szó esett róla, a korszerü motorvezérlö rendszerek az elögyújtást a lehetö legnagyobb értéken tartják, a kopogásos égés határán.
Miért is?
NAGYOBB ELÖGYÚJTÁS = NAGYOBB FAJLAGOS TELJESÍTMÉNY, KISEBB FAJLAGOS FOGYASZTÁS
Az elögyújtás növelésével csökken a fajlagos fogyasztás, és nö a fajlagos teljesítmény.
A cél tehát a minél nagyobb elögyújtás, de még kopogásmentes égés. A korszerü konstrukcióknál gyakorlatilag kopogáshatáron üzemel a motor.
A kopogásos égés viszont élettartam csökkentö tényezö, mindenképpen kerülendö.
Ha tehát magasabb oktánszámú benzint használunk, mivel ennek nagyobb a kompressziótürése, az ECU nagyobb elögyújtás értéket állít be. Elsösorban EZ az oka, hogy erösebbnek érezzük a motort, és a fogyasztás is -kismértékben- csökken.
A régebbi (porlasztó, K-Jetronic...) autók tulajdonosai, ha ki akarják próbálni az elöírtnál magasabb oktánszámú benzint, éppen ezért állítsák/állíttassák be az alapelögyújtást néhány (3-4) fokkal magasabb értékre.

Megéri-e?
Ezt mindeki maga döntse el, egy tankolás erejéig megéri kipróbálni. Sajnos a "különleges" benzin ára elrettentö hatású, túl a literenkénti 300 forinton.
Vannak esetek, amikor ilyen benzint célszerü használni.
Ezeknek az üzemanyagoknak ugyanis gyakorlatilag zérus a kéntartalma. Egyes típusok motorblokkja alu ötvözet, és itt a dugattyúval érintkezö hengerfal a gyárban egy speciális bevonatot kapott. Korai
évjáratok bevonatát megtámadta a kén, pl. a BMW 1997 elötti soros hathengereseit.
csátivasút Creative Commons License 2007.04.24 0 1 23
A benzinmotorok tüzelőanyagának nagy öngyulladási hőmérséklete jó kopogásállóságot jelent. A kopogásállóság mértéke a kísérleti módszerrel mért oktánszám (ROZ) és a motormódszerrel mért motoroktánszám (MOZ). Mindkét oktánszámot változtatható sűrítési arányú ún CFR motorban határozzák meg, izooktán (100) és heptán (0) keverékéből álló, hitelesítő tüzelőanyaggal való összehasonlítással. A motormódszerrel mért oktánszám kisebb kisebb a kísérleti oktánszámnál.


DIN 51600 Super benzin: ROZ 98 MOZ 88 (ólmozott)
DIN 51607 Normal benzin: ROZ 91 MOZ 82.5
DIN 51607 Super benzin: ROZ 95 MOZ 85
Super plus benzin: ROZ 98

(Max 3% alkohol növeli a kopogásállóságot)



A benzinmotor annál jobban hasznosítja a tüzelőanyag energiáját, és így annál jobb a hatásfoka, minél nagyobb a sűrítési aránya.

Pl.:

Sűrítési arány: e=7 e=9
Sűrítési végnyomás: 10 bar 16bar
Max égési nyomás: 30 bar 42bar
Nyomás kip.szel. nyitás: 4bar 3 bar

Az e=9 sűrítési aránynál a lényegesen nagyobb sűrítési munka ellenére a jelentősen nagyobb nyomáscsökkenés következtében több mint 10%-al nő a hasznosítható munka (teljesítmény) és kb 10%-al csökken a tüzelőanyag-fogyasztás is.

A teljesítménynövekedés okai:
-A kis kompressziótérből az elégett gázok jobban ürülnek
-jobb és teljesebb elgázosodás
-Nagyobb térfogatra táguló gázok, csökkenő kipufogógáz hőmérséklet kisebb hőveszteség

De a sűrítési véghőmérséklet is emelkedik. Itt 400-ról 500C-ra. (öngyulladás veszélye)

A nem megfelelő oktánszámú üzemanyagon kívül kopogást okozhat:
-túl nagy előgyújtás
-a keverék egyenlőtlen elosztása (befecskendező szelep bef. üzemanyagkúpja)
-kis hőértékű gyertya
-ólom! vagy olajkoksz lerakódások
-izzó részek az égéstérben

Elnézést a hosszúságért és az ide nem illő tartalomért!
Előzmény: Don Jani (20)
Danchy bácsi Creative Commons License 2007.04.24 0 0 22
Én próbálgattam az 50-es kétütemű Jogomat mindenféle bengákkal :-)

95-ös jó neki, 98-assal pörgősebb, egy pöttyet erősebb is, de nem az igazi az alapjárat.

prémiummal meg nem igazán van elemében. 95-össel jobban megy, és szebben is jár.

(ja meg volt benne keverék is de azt nem részletezném :-)))


A prémiumbenzint beönthetik maguknak, miért nem inkább azt szüntetik be? :-P
Előzmény: csátivasút (21)
csátivasút Creative Commons License 2007.04.24 0 0 21
Valamelyik régebbi motoros újságban volt egy cikk a prémium naftákról.
Egy rendkívül primitív, de gyakorlatias módszerrel tesztelték a naftákat:
egy 50ccm-es robogóban cserélgették a naftákat és mindegyikkel gyorsultak vagy ötöt.
A kapott gyorsulási eredményeket matematikai statisztikai számítások alapján kiértékelték.
Meglepetésre a leg@zarabb eredményeket a prémiumbenziknek produkálták.
A Best of Leg@zarabb benzin -e teszt szerint- a F1 világbajnok által ajánlott nafta volt -nem kis különbséggel.

A szkeptikusoknak igaza lehet, mert ez nem éppen egy mérnöki precizitású teszt, de:
-a kisteljesítményű motor miatt jobban érzékelhető differenciák
-legalább öt gyorsulás per benzin
-átlagos teljesítményű 50ccm-es robogókon nem túl gyakori a kopogásérzékelős előgyújtásállítás.

A 95-ös benzinre tervezett belsőégésű otto-motorokban a vezérlő az előgyújtás-állítást általában csak visszafelé tudja állítani. Ezért lehet bele tenni akár 100+ oktánszámú benzint is, akkor is csak a 95-nek megfelelő előgyújtás-beállítást fogja alkalmazni. Kivételek persze vannak, de ezek az autók többnyira a sport vagy a prémium kategóriába tartoznak.

Visszatérve az oktánszám beállításhoz, a kopogásállóságot biztosító adalékanyag nem biztos hogy nagy energiatartalmú.
Feszesebb előgyújtás= -elméletileg- nagyobb forgatónyomaték kontra Nagyobb oktánszám= hígabb benzin?=kisebb kalória?

Vegyészek segítsetek!
Előzmény: Jollyjoker (17)
Don Jani Creative Commons License 2007.04.24 0 0 20
Tudja valaki mekkora a kompressziótűrése a 95-nek és a 98-nak?
moneymaker Creative Commons License 2007.04.24 0 0 19
Úgysem jó a 3.0 V6 TDI-be... tőlem megszűnhet. :)
Előzmény: Jollyjoker (-)
csátivasút Creative Commons License 2007.04.24 0 0 18
Állítólag ahogy ürülnek a 98-as tartályok, úgy töltik fel őket EVO99 benzinnel, tehát állítólag nem marad senki szárazon.
A "normál" 98-as helyére az 1 oktánszámal magasabb prémium EVO99.
A benzinkutak az oktánszámot adalékanyagokkal állítják be.
Eddig árultak három fajta benzint, amelyikből az elsőbe kellett -például- 9deci adalék, a másodikba 9,5 deci adalék, a harmadikba meg 9,75deci adalék.
Nem hivatalos mérések szerint több helyen nem @zaroztak, mindhárom benzin ugyanolyan oktánszámú volt............

Az utóbbi időben odavertek a 98-as árának, egyrészt hogy ne vegye senki, másrészt a maradék VFTS, AUDI200, GolfGTI, stb. buzik -tisztelet!- örüljenek, hogy nem lesz drágább a nafta a verdába. (persze csak ha eddig nem Szeszkó kúton tankoltak)

A konklúzió elég egyszerű, nem is fejtem ki.
Jollyjoker Creative Commons License 2007.04.24 0 0 17

Komolyan mondom, az agyamat eldobom ezektől a hozzáértő cikkektől, mint amilyen ez a Menedzsment fórum. Én például azért tankolok 98-ast, mert az kell az autómba, az az előírt uzemanyag bele. És hiába rakok bele V Power Racing-et azzal sem megy jobban. Egyszerűen 98 való bele és kész. Ja és Suzuki, akár mit mond az adóhatóság, de benne van a gyári kézikönyvben, hogy 98-as kell bele minimum, és a gyári honlapon is fennt van.És szerintem a 11,0:1-hez sűrítési viszony miatt kell bele, mert a 95-től csörögne (valószínűleg).

 

http://www.globalsuzuki.com/automobile/ignis_sport/spec.html

Előzmény: DeadFox (14)
Saughassy Creative Commons License 2007.04.24 0 0 16
Elegge aljas huzas, bezzeg kevereket meg mindig lehet kapni. Menjenek a picsaba. :/
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.24 0 0 15
DeadFox Creative Commons License 2007.04.24 0 0 14
http://www.mfor.hu/cikk.php?article=35340&pat=2
Attiska Creative Commons License 2007.04.24 0 0 13
Az Alfa JTS-e sem igazán szereti a 95-öt, elmegy vele ugyan, de minek.
Előzmény: csátivasút (5)
Khelben Creative Commons License 2007.04.24 0 0 12
azt írta itt valaki, hogy több portálon fenn van.
én nem láttam sehol...
Előzmény: csátivasút (10)
VGERGO Creative Commons License 2007.04.24 0 0 11
turbó benyás Mitsukba is 98++ kell....
Előzmény: csátivasút (5)
csátivasút Creative Commons License 2007.04.24 0 0 10
Hívd fel bármelyik MOL kutat.

Helyette EVO99. Most kalkulálják az új árát, ami az ígéretek szerint a mostani 98 közelében lesz. Hogy ez számszerint mit jelent, ne kérdezzétek. (+10/+20Ft)
Előzmény: Khelben (8)
kovacs1000 Creative Commons License 2007.04.24 0 0 9

Helló!

 

Jó néhány kúton már régóta nincs 98-as :(

 

kovacs1000

Khelben Creative Commons License 2007.04.24 0 0 8
valami forrás?
Jollyjoker Creative Commons License 2007.04.24 0 0 7
Nem csak a MOL szünteti meg, sehol nem lesz. Csak a prémium üzemanyagok maradnak 98 feletti oktánszámmal.
Előzmény: csátivasút (5)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.24 0 0 6
Sajnos ne kamu, már régebben is volt szó róla, csak idő kérdése volt :-(
csátivasút Creative Commons License 2007.04.24 0 0 5
A 89 előtti Audi 5 hengeres motorok jelentős része -előírt 98 benzin, Karburátor/K, KE-Jetronic [Bosch Motronic (KE-III Jetronic) vezérlés nélkül]- nem üzemel 98-asnál kisebb oktánszámú benzinnel.
Hunyó még néhány spiccre járatott K-Jetes 4 hengeres VW motor is.
(Amelyik motorblokkon már van ún. kopogásérzékelővel kiegészített gyújtásvezérlés azokba önthettek akár 86-ost is. Na jó, csak vicceltem, de elméletileg mindenképp.
Ennek megléte könnyen felismerhető a hengerek környékén elhelyezett érzékelő/érzékelőkről, amik a motorhőmérséklet jeladón kívül vannak a motortestbe csavarozva.)
Megoldás: az előgyújtást vissza kell állítani pár fokkal. Eredmény: kifejezetten s@ar motorhang és 10-30% motorteljesítmény-veszteség.

Ezen kívül a BMW bizonyos motorjai csak 98-as benzinnel adják le a névleges teljesítményt, de a 95 nem árt nekik.

Nagyon remélem, hogy a @hell hülyeségét nem veszi át a többi benzinkút és ez csak kamu.
Előzmény: Don Jani (3)
Dr. Benjamin Justice Creative Commons License 2007.04.24 0 0 4
Itt vége is a hírnek? Ezentúl csak egy féle benzin lesz, vagy mi?
Don Jani Creative Commons License 2007.04.24 0 0 3

A GTi nem "csörög" be a 95-től? 

Előzmény: VW GOLF FANATIC (2)
VW GOLF FANATIC Creative Commons License 2007.04.24 0 0 2
Igen ez nagyon remek. A GTI-be is min 98 kell. Érdekes lesz. Veheted a 95-öst vagy a 100-ast. Esetleg a vépávört.
Don Jani Creative Commons License 2007.04.24 0 0 1

Jahh... Hallottam én is, ez nagy kicseszés, szinte majdnem minden benzines turbós autóba az kell, de ha jól tudom a 206 RC, meg a Swift Sport is csak azzal megy.

Jollyjoker Creative Commons License 2007.04.24 0 0 0
És mi lesz azzal, akinek csak 98-as jó az autójába ? Pl elég sok sportautó van, amelyikbe 98-as a minimum. :(
Jollyjoker Creative Commons License 2007.04.24 0 0 topiknyitó

Sziasztok,

 

Bemondták a rádióban, és több internetes portálon is olvasható, hogy 2007.április 30 után már nem lesz kapható a 98-as benzin. Kinek mi a véleménye erről? 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!