Egy jól fixált ff film, ideális körülmények között (portól, melegtől, napfénytól védve) kibír vagy 70 évet. Egy baritpapír nagyítás meg máűr bizonyítottan kibírja a min. 50-70 évet.
Teljesen világos, hogy ma már az amatőr piacon a filmet kiszorította a digitális technológia, ami voltaképpen jó is. Ezzel együtt a laborok is gondban vannak, mert régebben egy amatőr elfotózott egy teki filmet, leadta és kért minden képről egy nagyítást (monnyuk 10x15-t). Manapság ellő egy vagy két pár gigás kártyát, letölti a szgépére, átnézi és elviszi azt a 2 képet amit nagyítani akar.
A profik nagy része használ filmet, vagy fekete-fehéret amelyiknek a reneszánszát éljük (ami köszönhető a digitális technológia térhódításának), hiszen sokan először digitgépet vesznek a kezükbe, majd később filmeset. A ff filmek ma már drágábbak mint 2-3 éve voltak, hiszen kevesebb készül belőlük, viszont úgy tűnik, hogy a piac is kezd stabilizálódni, az elkövetkező egy-két év alatt valószínűleg megnyugszik a piac is és beáll egy állandó mennyiségre.
Persze a webes dolog költöi tulzás volt, de fontos képeket, amiknél nem elég biztonság x cd/dvd/vinyo-ra elmenteni, technikailag megoldható. Ha kiszámolja az ember, hány tekercs filmet lehet egy dvd-n eltárolni és azt, hogy mennyi egy jo minöségü dvd (vagyis nem igazán anyagi kérdés akár több dvd-n elmenteni a képeket) akkor arra lehet jutni, hogy aki fontosnak érzi a képei biztonságát, annak megoldható a biztonságos tárolás. Aki nagyon paranoid, az irja ki 5 különbözö dvd-re meg 2 vinyóra amiket a szekrényben tart szivaccsal kibélelt helyen. Sok kilométernyi film ráfér ennyi adathordozóra.
Sok (legtobb) digitfotosnak a vilag osszes fajlszervere sem lenne eleg... amikor tizezerszam gyartjak a kepeket havonta. Meg aztan a legtobb helyen valami accountal kell rendelkezned (ha csak nem magad uzemelteted) ami idorol idore lejar. Ezt ugye altalaban meg kell hosszabitatnod pl fizetessel vagy azzal, hogy minimum x idon belul belepsz ujra. Ha sokaig (evekig) nem nezel fele konnyen elofordulhat hogy torlik a tarhelyedet. Meg a webes hozzaferes sebessege sem valami nagy, ha kell egy kep akkor nem oly konnyu elerni mint egy helyi lemezen. Arrol ne is szoljak ha nincs nagysebessegu kapcsolatod (modem) netan nincs is kapcsolatod (van am a vilagnak meg par olyan pontja ahol nem oly gyakori a net mint otthon vagy az irodaban ;)
szvsz ott van a digit elönye tárolási szemontból, hogy korlátlanul lehet biztonsági mentést csinálni belöle. Ha fontos akkor kiirja az ember 10 cd-re dvd-re, feltölti 5 webszerverre a világ 5 pontján, a cd-ket elhelyezi a világban 10 helyen és csak a föld megsemmisülése esetén lesz eltünve az eredeti kép/adat. Ha csak filmen van a kép, akkor egy árviz/földrengés elviszi a házat ahol ideális körülmények között tároltam a filmet a legnagyob gondoskodás mellett, és az eredetit soha nem tudom ujra elövenni. Digitnél csak szándék kérdése, hogy biztonságban akarom-e tudni az adataimat.
Valamiert ugy 4-5 eve megis leallt az egesz mikrofilm vilag. A gyari dokumentaciok tervrajzok szinte mindenutt azon voltak az egesz vilagban. Szervizkben alapdolog volt a mikrofilm olvaso, ma mar a szamitogep es internyet.
Nekem a film azert szimpi mert egy materialis kezellfoghato anyag, kulonosebb erofesztes nelkul megnezheto, fokozottan igaz ez a pozitiv nagy meretu filmekre (kf-nf dia). Digitnel kell valami digit eszkoz ami megjeleniti, vagy ki kell nyomdazni. Ha a digitet serules eri akkor legtobb esetben elveszik az egesz kep esetleg kepgyujtemeny, extrem esetben pl. ha eltorik a cd az teljes adatvesztes. Filmnel ha felbeszakad igaz, hogy nem olyan mint az eredeti de meg egesz jol felhasznalhato marad. Persze a digit meg lehet masolni (elegge ajanlott biztonsagi masolatot csinazni). En cd-re irkalom es 4-5 cd anyagot meg dvd-re, igy 2 formatumban 2 fele adathordozon 2 fele gyartotol 2 helyen tarolt valtozatom van. Persze a filmet is erdemes jo minosegben szkennelni es kiirni dvd-re mert ha nem is adja vissza az eredetit de legalabb megmarad valmi hasznalhato belole. Stb,stb,stb..
informatikával "profi" szinten foglalkozóként írtam amit írtam, nyugodtabban tartanám filmen az adatot mint dvd-n hosszú távra.
a mai informatikában is az adatvesztés ellen csak igen komoly szervezéssel lehet tenni. olcsób elvileg a digi, de pl arany réteges dvd jó drága lehet ami biztosabb ...
De az osszes follpydat felirtad mar cd-re. Egyebkent meg ha nagyon akarnad 2eft-ert vehetsz egy floppy meghajtot, valamennyivel tobbert akar usb-s (v. pcmcia-sat) is. A cd-k is egy ido mulva felirodnak dvd-re, aztan 20 ev mulva hologramlemezre, stb. De ketsegtelen van vele munka, mig a filmnel alapvetoen nincs viszont oda kell figyelni a tarolasara es csak 1 eredeti peldanyod lehet mig a digitnel barmennyi.
A vegtelensegig lehet sorolni, mindnek van elonye es hatranya is. Mindenkinek masok az igenyei/elkepzelesei igy abban hisz amiben szeretne.
Igen, garantálni és ígérgetni lehet, sokmindent. Csak bizonyítani nem bizonyította és nem is tudja senki, majd 100-200 év múlva kiderül. De akkor már úgy is mind1...
A film és az ff nagyítások legalább bizonyítottak.
Verbatim hordozóra 100 év, HHB nevű cég pedig 200 évet garantál, persze megadott környezetben, de átlagos környezetet feltételezve ennek kb. 1/4-e lehetséges. (HHB-t használ az összes magyar TV stúdió, legalábbis a kisebbek, mint az MTV, TV2 és RTL-Klub :) )
A film addig fog élni, amíg a mozifilmeket diára forgatják és másolják. Amint ott is áttérnek teljesen digitálisra, szépen lassan el fognak tűnni. A nagyobb stúdiók már egyre inkább a digitet részesítik előnyben, bár a technika megvétele drágább, a költségek a végén alacsonyabbak, mintha síma filmet használnának, a mozik fentartási költségei is csökkennek a nagyfelbontású projectorok által és a műholdas filmátvitellel, amit helyszínen csak HDD-n tárolnak (igaz jópár 100GB hely kell 1 filmnek).
Sajnálom a Forte-t, bár nem hazsnáltam mostanában fekete-fehér filmet, de van egy régi EXA masina (családi örökség), mechanikai hibával, ami talán kijavítható lenne. Csak azt nem értem, hogy amikor a fekete-fehér fotózás már ca. 10 éve csak a megszállottaké és a művészeké, mert legalább annyi ideje olcsóbba színes, akkor miért mostanában mentek csődbe a fekete-fehér filmeket gyártó gyárak. Ugye más gyárak csődje rántotta magával a Fortét is.
Amúgy a film szerintem nem fog eltűnni. Pl. Szerintem a diát sem pótolhatja rendesen a digitális kép projektorral kivetítve.
Megfelelö kezeléssel a digitállomány gyakorlatilag örök életü lehet, és korlátlan példányban lehet tárolni, tehát ha 1 cd/dvd/vinyo/holokristály/pozitronagy megsérül elö lehet venni a biztonsági mentést. A film nem hiszem, hogy végtelen élettartammal birna a leggondosabb kezelés mellet se, és az eredeti felvétel 1 példányban létezik, ami ha megsérül/romlik, akkor nincs egy vele 100%-ban egyezö tartalék.
Nekem még az (is) a gondom, hogy a cd-re kiírt képeket veszélyeztetei az adatvesztés, illetve max. 10 évet garantálnak. Így 10 évenként újra kell másolnom, a cd-ket. Ha 10 év múlva lesz cd... Míg a diánál ilyen gond nincs, csak a megfelelő tárolási körülményekről kell gondoskodni...
Szerintem, aki manapság kitart a film mellett, az nem véletlenül vállalja a vele járó "macerát". De hát ezt már sokan sokféle szempontból megközelítve leírták. Szerintem film volt, van és lesz is. Ámen! :) Mellesleg, hátha van itt akit érdekelhet, és bocsi a reklámért:
És szerintem egyedül csakis azért, mert praktikusabb.
Praktikusabb a digitális fotózás, mert olcsóbb, gyorsabb, kényelmesebb kezelni (semmint filmeket tárolgatni, cipelni, előhívogatni). Viszont nem jobb minőségileg.
A B+W nek tényleg van referencia hangsugárzója (ami egyébként nagyon jól is szól), de attól még ez nem lesz high end márka. A Nautilus high end, de abból sem a teljes sorozat (csak az az egyetlen, amire Te valószínűleg céloztál).
A Krell, a Mark Levinson, a Taylor, vagy még kettő itthonról: Etalon és a Heed felső kategória, ezek inkább high end komponensek (de egy valódi high endes talán ezzel sem értene egyet, és mindegyiket audiofilnek kategorizálná).
Nagyon örülök, hogy mindketten szeretünk zenét hallgatni, de még mindig fenntartom, hogy a high end definiálásában az alapokban sem értünk egyet.
Nautilus az smafu? csak a világ legjobb hangsugárzója mellesleg...
Denon nem? véletlenül a Lucasfilm stúdiója ezzel van felszerelve, ami tudjuk, hogy a világ legjobban felszerelt hangstúdiója. Itt "teszik" rá az erősítőkre azt a bizonyos THX logót.
Ne a Média markt-os Denon kínálatot vedd alapul...
Remélem, hogy Velvia és Ffehér negaítv lesz még a piacon 10 év múlva. De vajon a Fuji gazdasági szakemberei is így gondolják? Vajon érdemes lesz fenntartani a gyártósort az egyre szűkülő piacon?