Németországban bizonyos konzervatív és ultrakonzervatív erők úgy bánnak saját országuk játékfejlesztőivel, mintha aljas bűnözök lennének, és egy törvényjavaslat már börtönnel fenyegeti azokat, akik embereket ölnek egy számítógépes játékban.
A játékfejlesztőkkel szemben ellenséges érzésekre Tim Partlett, a hihetetlenül sikeres Far Cry és a mindenki által nagyon várt Cryis című, belső nézetes, lövöldözős játékokat fejlesztő Crytek vezető fejlesztője hívta fel a figyelmet egy megdöbbentő internetes fórumhozzászólásában.
Partlett többek között csak most merte elmesélni, hogy 2004-ben, amikor egy elbocsátott alkalmazottjuk bosszúból illegális szoftverbirtoklás miatt feljelentette őket, a szokásos rendőrségi eljárás helyett a frankfurti stúdiójukba géppuskás kommandósok törtek be, berúgták az ajtót, kirángatták a zuhany alól az egyik alkalmazottat és egy puskát a fejének szegezve a földre terítették. A rendőrségi akció keretében igazi hajtóvadászatot rendeztek azok ellen is, akik még nem voltak aznap munkában, sőt, közúti blokádokkal akadályozták meg, hogy a Crytek alkalmazottai elmenekülhessenek.
Az illegális szoftverbirtoklásnak semmi köze sem volt az akció szigorához: Dr. Edmund Stoiber tartományi miniszterelnök szerint azért volt erre szükség, mert a cég "gyilkoló szimulátorokat" fejleszt, a politikus ugyanis így definiálja a lövöldözést és akciót szimuláló számítógépes játékokat.
Partlett szerint a játékfejlesztőket a német sajtó sem kíméli. A Der Spiegel című, egyébként józan cikkeiről és objektivitásáról híres heti hírmagazin a számítógépes játékokról szóló terjedelmes írásában pusztán csak a bennük dúló erőszakról írt. Beszámolt egy olyan esetről, amelyben egy 19 éves férfi agyonvert egy hajléktalant, a rendőrség pedig kiderítette, hogy előzőleg egy pankrációs játékkal játszott, és mindig veszített. Azt viszont nem említette a lap, hogy a férfi mellesleg egy üveg sört, két üveg bort és egy üveg likőrt is megivott, illetve erősen neonáci érzelmű...
A 19 éves gyanúsított bevallotta, hogy ő rugdosta halálra az 51 éves Jürgen G. hajléktalant. Steffen G. a bíróság előtt elmondta, hogy ő voltaképpen csak a SmackDown vs. Raw 2006 nevű számítógépes játék néhány jelenetét akarta élőben is kipróbálni a férfin. A fiatalember vallomásából kiderült, hogy július 10-én délutántól késő estig játszott a programmal Timothy H. nevű barátjával közösen. "Steffen mindig veszített. Még arra is megkért, hogy hagyjam már legalább egyszer nyerni" - nyilatkozta a tanúként kihallgatott Timothy H. A vádlott éjfél után indult haza és ekkor találkozott az életét csupán néhány hete az utcán tengető hajléktalannal. Jürgen G.-t egy ismerőse dobta ki a lakásából és aligha gondolta volna, hogy ilyen nyomorult módon ér majd véget az élete.
"Egy villamosmegálló közelében letaszítottam az aluljáró lépcsőjén. Többször átfordult. A lépcső 15 méter mélyen végződött. Amikor leértem hozzá egyszerűen elkezdtem rugdosni. Körülbelül 10-szer vagy 12-szer rúgtam bele teljes erőből" - nyilatkozta a Spiegel cikke szerint a mindössze 19 éves vádlott az első tárgyalási napon.
A bíróság szakértőként Manfred Spitzer ulmi pszichiátert kérte fel. A szakember szerint semmi kétség sem fér ahhoz, hogy a számítógépes játék volt a támadás kiváltója. Manfred Spitzer elmondta: nehéz lenne nem találni összefüggést a program és a későbbi cselekmény között. "Egyszerűn elismételte azt, amit a játékban csinált" - tette hozzá az igazságügyi szakértő. Szavait megerősítette Steffen G. korábbi kijelentése is, miszerint a játék és az alkohol felelős a tettéért.
Az eset érdekessége, hogy Spitzer az erőszakos játékok ellenzőjének számít, korábban már könyvet is írt a témában, amelynek a címe: Vigyázat, képernyő. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a fiatalember a bűncselekmény elkövetésekor közepes vagy erős alkoholos befolyásoltság alatt állt, akkor az esetet enyhébb büntetéssel is megúszhatja. Azonban Németországban egyre többen gondolják úgy, hogy a tette jóval túlmutat egy egyszerű brutális emberölésen.
Partlett ezen kívűl még arról is mesélt hozzászólásában, hogy a játékfejlesztőket az egész országban megvetik: már nem is meri bevallani, hogy mi a konkrét munkája, mert többnyire lenézés és undor a jutalma. Hogy a Crytec fejlesztőjének borúlátása nem légből kapott, azt jelzi, hogy Németországban egy új törvényjavaslatban nem kevesebb, mint egy éves börtönbüntetéssel fenyegetik azokat, akik "emberi vagy, embernek látszó karaktereket" ölnek számítógépes játékokban. Ráadásul ez már nem csak az árusításra vonatkozna, hanem a parlament elé kerülő javaslat szerint még a játékosok ellen is a törvény teljes szigorával járnának el.
Az ilyen ötletek miatt érzi úgy az ember, hogy igazán bármilyen agyrém lehet törvényveszélyes. Már ott teljesen átgondolatlan az egész, hogy a "gyilkolószimulátorokat" szeretnék büntetni.
Tegyük fel, nincs több emberölő program. Milyen FPS marad legális? A legalja szörnydaráló reflexjátékok, más nem. Az biztos nem ártalmas, sőt, tanul a gyerek, köszönjük:)
Betiltanának viszont olyanokat, amik megfelelő szellemi szint (és csalás, ez igaz) nélkül játszhatatlanok. Ezekből néha direkt kihagyják a "könnyű" fokozatot. Operation Flashpoint, Rainbow6 sorozat (lockdownt kivéve) szerintem nem a hülyegyerekek kedvencei. Jabocsánat, hülyegyerekek persze nincsenek, biztos csak a játékok teszik.
Igaz viszont, hogy pár játék talán "nem kellett" volna. Van egy szint, amit már túl sokan nem képesek egészségesen feldolgozni. Ez viszont olyan probléma, ami a társadalmak egyéb gondjai közt végül is teljesen lényegtelen.
"Komolyan mondom ezek a német politikusok megbolondultak."
Á, dehogy bolondultak. Valszeg a német társadalom is olyan gondban van, amellyel direktben még csak foglalkozni sem mernek, ezért inkább szaros játékokon látszatcselekednek.
"Az illegális szoftverbirtoklásnak semmi köze sem volt az akció szigorához: Dr. Edmund Stoiber tartományi miniszterelnök szerint azért volt erre szükség, mert a cég "gyilkoló szimulátorokat" fejleszt..."
Én rájöttem, h hirtelenjében hány millió évre ítélnének el arányosan ha összeszámolnék minden fraget a C64-es Midnight Resistance-től mondjuk a WoW-ig... :)
ahogy egyre könnyebb hozzáférni, úgy nő az elvakultak száma is. pontosabban egyre többen lesznek elvakultak. előzetes becslésem szrint nő az arány, de mint mondtam, még nincs kész az elemzés...
itt azokra gondolsz, akik úgy-ahogy megvannak gép nélkül, de ha mégis leülnek elé, akkor nem tudnak elszakadni hajnali 3-ig? vagy a konkrét függőkre, akinek elvonási tüneteik vannak gép nélkül?
karitatív alapon szoktam egy suli gépparkját néha felügyelni, meg mivel tudják a szülők, hogy ezzel foglalkozom, szoktunk beszélgetni ilyenekről, meg néha telepítek gépeket, ilyesmi.
tipikus 14 éves délutáni elfoglaltság:
"tanulok, anya"
gyerek a gép előtt, fél kézzel msn, másik fél kéz "tanul", közben discman a fülön.
Szerintem meg sajnos egyre növekszik. Egyre több magába zárkózó gyereket látok, akiknek nincsenek igazi emberi kapcsolatai. És ennek nagyon súlyos következményei lehetnek felnőttkorban.
egyelőre sajna a növekedési fázisban vagyunk, pont a prevenció hiánya miatt.
pár év múlva, amikor kiderül, milyen komoly a probléma, na, utána lesz remélhetőleg csökkenés.
érdemes összehasonlítani pl. egy cég proxy-serverének a logjait, egyik esetben van tartalomszűrés, szigorú policy-k, másik esetben "lelkiismereti alapú" nethasználat (azaz aláírja a dolgozó, hogy ő aztán csak munkára használja a netet, semmi pornó, fórum, satubbi, de nincs a proxy-ban tiltva semmi).
nagyon jó linkekhez juthat az élelmes rendszergazda :o)
Na igen. Ha már itt tartunk, a netet komolyabb veszélynek tartom, mint a játékokat.
És sajnos a szülők nagy része valóban a gépet sem tudja bekapcsolni, így nehezen tudják felügelni a gyereket, bár azért megtehetik, hogy időnként leülnek mellé, és megnézik, mit csinál. Sőt, akár csatlakozhat is a gyerekhez, hátha tanul ő is. :)
Csak épp nem ez a jellemző. A szülő beül a tv elé, mert kezdődik a Mónika/Győzike show, és szarik a gyerekre.
Sokan mások is beveszik, a bíró miért ne tenné. Annyi nagyokost hallottam már szidni a játékokat (jellemzően egyik sem játszott talán még életében sosem, de azért piszkosul értett a témához), hogy nem csodálom, ha néhány bíró is így gondolkodik. Bár az ő esetükben nem ártana némi tárgyilagosság.
Ez csak a szülők segítségével lehetséges. Továbbá pszichológiai vizsgálatok kellenének már fiatal korban is (Nem leépíteni a pszichiátriákat, ahogy most teszik. A fél ország rászorulna a kezelésre, mert ennyire pesszimista, depressziós nép nincs még egy, mint a miénk, mégis ez az ágazat állandóan mostohagyerekként van kezelve.). A hajlamot már akkor is fel lehet ismerni, de még lehet jó irányba befolyásolni a fejlődést.
Egyrészt sztem kiskorú esetében felelősségre kell vonni a szülőket is. Nem tudom, ez milyen arányban lehetésges most.
Másrészt meg arra gondoltam, hogy egy bíró ne vegye már be ezt a marhaságot. Tudom, a perelgetés népszokás, és mindenki sportot űz a teljesen hülye ítéletek meghozatalából, de akkor is.
nem. a trend akár korábbról is indulhat. és a doli nem a játékok következtében kialakult erőszakos cselekményekről szól.
a lényeg:
a szakdolim nem erről szól, hanem arról, hogy a társadalom (főleg a serdülőkorú gyerekek) mekkora részénél figyelhető meg a túlzott géphasználat/internethasználat/játékfüggőség. és hogy a számítógépek elterjedése során az arány (normális/eltúlzott géphasználat/internethasználat/játék) változik-e. konkrétan, hogy nőtt-e az aránya azoknak, akiknél ez közelít a kóros állapothoz.
meg arról, hogy milyen preventív eszközök kellenének, hogy az arány javuljon.
A rossz nevelés nem büntetendő, pedig sok bajt meg lehetne előzni vele, csak sajnos nehéz megállapítani. Legtöbbször akkor derül ki, hogy baj van, mikor már kiborult a bili, és a kicsi fiuk már kiirtotta a fél iskolát.