A nat nemigen határozza meg, mi legyen egy történelemtankönyvben.pedig nem érdektelen kérdés, hogy milyen tipusú anyagon folyjon az a készségfejlesztés, sőt, egyátalán az 5-6 áltisk oszt.kban legyen-e kifejezett történelemoktatás..
az OKÉV amúgy főleg olyan kérdésekbe folyik bele, minthogy hány mondat hosszabb 150 karakternél és van-e minden oldalon legalább egy kép... jó, ez túlzás de majdnem. érdekelne, mi történne, ha be akarnák adni... de erre nincs is szükség, ahhoz, h tanórán tankönyvkétn használjon ilyesmit bárki
a könyveket az okév ellenőrizteti, kb 30-500 000 ft az eljárási díj, és ennek az értelme, hgoy akkor a könyv bekerül a 10 000 ft-os csomagba, amit az állam támogat diákonként. Az egésznek pillanatnyilag nincs akkora jelentősége, mert a sulik által megszavaztatható, hgoy a tankönyvlsitán nem lévő könyvet is bevonjanak a támogatásba....
meg az is probléma, h komplett korszakok kimaradnak az egyetemi oktatásból is. (magyar őstörténet kérdései, KM története a honfoglalás előtt stb.)
Igy aztán aki némi előitélettel érkezik már a középiskolából, úgy is marad, mert nem találkozik a megfeleő tud-os módon előadott "zakadémista" irányvonallal, csak a középiskolában felcsipegetett - gyakran torz - információmorzsákat ismeri.
Egyébként a jelenlegi történelem tanárok között is nagy számmal vannak olyanok, akik valamilyen sumérszittya elméletnek a követői, hogy az újkorral, és a Habsburgokkal kapcsolatos félreértésekről már ne is beszéljünk.
Nehéz változást elérni, ha jelenleg az oktatási minisztériumban a történelemórák számának csökkentésében látják a megoldást, amivel szépen alájátszanak a radikálisoknak.
"De akár annyi is elég lehet, hogy pl. egy jobboldali kormány rékényszerüljön arra, hogy az ilyen radikálisokat beengedje az oktatásba, és készen is van az ideális helyzet ahhoz, hogy ezek a tankönyveket hitelesítse az OM."
******
Pl. Lengyelország, ahol massziv széljobos most is az oktatási tárca..
Volt a Mancsban egy cikk, amiben vázolták az átlag sumérszittyás széljobbos fiatalt - hát sok hajdani egyetemi évfolyamtársamra stimmelt a leirás.
..és belőlük lesznek az elkövetkező 3-4 ÉVTIZED(!!!) történelemtanárai.
Rossz belegondolni, h mivel fertőzik össze a gyerekek fejét.... :((((
(Pl. nem egyikük dicsekedett, h a "komcsiknak" (államvizsga..) a "zakadémiai" elméletet prezentálta, h megkapja a diplomáját, de ahol tanit, ott meg a sumérszitya rokonságot tanitja magyar őstörténet cimén.)
"Lehet, hogy most még ne mvalóság, de a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve könnyen lehet, hogy a XXI. század második évtizedére ez a felfogás lesz uralkodó."
***
sajnos.
és ezzel lezüllünk a nagymorva-dákoromán szomszédség "történelem helyett mitologikus lázálom" szinvonalára.
"2. a 19. század "jogkivívás" után jön a jelenkor, ahol leírja, hogy budapesten él a legtöbb zsidó - párizs után. tényleg? biztos? és ha igen, akkor mi van? "
****
főleg, mert nem igaz - jelenleg a nagyarányú KEu-i bevándorlás miatt ma Berlinben él a legtöb zsidó .. :-)
Lehet, hogy most még ne mvalóság, de a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve könnyen lehet, hogy a XXI. század második évtizedére ez a felfogás lesz uralkodó. De akár annyi is elég lehet, hogy pl. egy jobboldali kormány rékényszerüljön arra, hogy az ilyen radikálisokat beengedje az oktatásba, és készen is van az ideális helyzet ahhoz, hogy ezek a tankönyveket hitelesítse az OM.
egyetlen dolgot emelnék ki, mert nincs kedvem/időm felsorolni a számtalan csúsztatást,a mi ebben a könyvben van, de mindenkinek ajánlom figyelmébe a könyv végén található kislexikont. az ötödikes könyvben van ilyen szócikk pl., hogy vörös hadsereg, trianon, stb. de a kedvencem a "zsidó" volt. teljes részletességgel leírja benne, hogy a középkorban micsoda ellentétek voltak, milyen hátrányok érték őket ésatöbbi, ésatöbbi, de az utolsó két mondat példátlan: "A 19. században számuk jelentősen megnőtt és kivívtak maguknak sok jogot. Jelenleg Európában, Párizs után, budapest az a város, ahol a legtöbb zsidó él." szóvel ez egyszerűen döbbentes. 1. kivívtak sok jogot - ami alapból nem is járt volna nekik, hiszen zsidók - gondolhatja a szerző. 2. a 19. század "jogkivívás" után jön a jelenkor, ahol leírja, hogy budapesten él a legtöbb zsidó - párizs után. tényleg? biztos? és ha igen, akkor mi van? 3. a holokauszt, meg a több millió áldozat pedig valahogy elkerülte a szerzők figyelmét. de félre az iróniát. ez csak egy példa a sokból. ez a könyv csak arra jó, hogy a szélsjobbos szubkultúra önigazolást találjon, és lehessen szapulni a "liberális" oktatást. nem hinném, hogy ezt a tankönyvet az OM engedélyezné (ettól a könyvtől még egy fidesz-miniszternek is égnek állna a haja), és azt sem gondolom, hogy bármelyik iskolában ebből tanítanának a tanárok. ill. nagyon, de nagyon kevés kivétel előfordulhat, de kötve hiszem, hogy tömegesen elterjedne a könyv használata. viszont szólásszabadság van, ki lehet nyomtatni, páran komolyan is vehetik. ez van.
"én alapvetően nonszensznek tartom azt hogy egyáltalán ilyen könyv kijöhet mint tankönyv. el tudom képzelni hogy van olyan iskola, ahol ezt a könyvet megrendelik."
***
múltkor olvastam, hogy az egyik televiziós manus csinált egy nemzeti szellemű, magyar érzelmű ovodát-iskolát, mert a lakóhelyén nem tudta sehová beiratni a gyerekeit, mert nem volt "megfelelő" szellemiségű suli. :-)))
nekik pont jók ezek a Bakay-féle szörnyedvények - mert a gyerekek nem hallanak mást amúgy se otthon is.......
de hogy egy kicsit bővebben is írja erről: gyakorlatilag elég nagyvonalúan van az egyáltalán definiálva, hogy mi is az amit a közoktatásban a történelem tárgynak át kell adnia a diákok számára. első lépésként talán ezt kellene definiálni. soknevűvel nem értek egyet, szvsz a közoktatás nem az a hely ahol komolyabban el kellene mélyedni különböző elméletekben.
én alapvetően nonszensznek tartom azt hogy egyáltalán ilyen könyv kijöhet mint tankönyv. el tudom képzelni hogy van olyan iskola, ahol ezt a könyvet megrendelik.
Érdeklődéssel olvasnám a véleményedet, bár magam nem vagyok gyakorló töritanár. Ami engem illet, tartalmi vitába nem mennék bele egyelőre; viszont módfelett furcsállom, hogy azok a szerzők, akik a nemzeti elkötelezettségüket buzgón hangoztatják (meg azt is, hogy "Isten-hívők", így, mindjárt az elején), nem vették maguknak a fáradságot, hogy az iskolai tananyagnak szánt könyvet legalább egy korrektorral átnézessék...
szerintem pont ellenkezőleg, a szerkesztők pontosan tisztában vannak a céljaikkal és azzal, hogy ez a könyv mire is jó. más kérdés, hogy ezek a célok szvsz elfogadhatatlanok.
Elég súlyos... Azzal szvsz a szerkesztők nincsenek tisztában, hogy a gyerekeknek nem megfellebbezhetetlen igazságokat kell megmutatni, hanem gondolkodásra kellene ösztönözni őket.
az ötödikes tankönyvre szántam egy órát, a hatodikosnak már csak a tartalomjegyzékét olvastam el. komolytalan, és súlyosan politikai színezetű ez a "tankönyv". várom az érveket amellett, miért jó ez a könyv. ha érkezik ilyen, akkor én is részletesebben kifejtem az érveimet.
de úgy látom, mindenkit csak a középiskolai oktatás érdekel, pedig tudományos szempontból nem releváns egy középiskolai tankönyv, metodológiai szempontból meg smafu egy általános iskolaihoz képest...
nekem volt szerencsem 6+6ba jarni megvolt az az elonye h 7.ben teljesen ujrakezdtuk es volt ido mindenre, boven belefertunk a 6 evbe. persze mert 6 evig tanultunk 4 konyvet.