TGM: Gyurcsány megszüntette a politikát
„Az összes írott és íratlan demokratikus szabály megszegésével indul a ciklus”
2006. május 26. 10:10
MNO
Gyurcsány Ferenc az összes írott és íratlan demokratikus szabályt megszegve, lényegében a politikát megszüntetve kezdi a mostani kormányzati ciklusát – jelentette ki Tamás Gáspár Miklós a köztelevízió reggeli műsorában. A filozófus szerint példátlan az a titkolózás, ami a kormányprogramot körülveszi, és az MSZP tagjainak követelni kellene a nyilvánosságot.
Egészen példátlanul antidemokratikus, ami most folyik – jelentette ki Tamás Gáspár Miklós az MTV reggeli műsorában a kormányprogram előkészítésével kapcsolatban. A filozófus nehezményezte: a szocialista párt kongresszusán még a kongresszusi küldötteknek, tehát a párt aktív magjának sem mondták el vezetőik, hogy minek is tapsolnak, „mire is ez a nagy ünneplés”.
Mindez TGM szerint a demokratikus intézményrendszer tiszteletének teljes hiányára vall. A szocialista párt és Gyurcsány Ferenc megnyerte a választásokat, s aztán megszüntette a politikát Magyarországon – vélekedett a filozófus, aki úgy érzi, olyan a hangulat az országban most, mint amilyen a parlament nyári szünete alatt szokott lenni, csakhogy ez a politikai uborkaszezon akkor lenne megengedhető, ha már minden törvénytervezetet beterjesztettek. Ám jelen pillanatban a kormány azt mondja: mindenki bízzék az ország vezetőiben, minden remek lesz, szakszerű, új, nagy horderejű, de egy árva szót sem mondanak arról, hogy ténylegesen mi is lesz.
Tamás Gáspár szerint egy normális, demokratikus országban arra van ilyenkor szükség, hogy nyilvános vitákban alakuljon ki, mi lesz az országgal. TGM úgy véli: nincs joga a miniszterelnöknek, nincs joga az MSZP-nek és az SZDSZ-nek, hogy eltekintsen a demokratikus normáktól. Különben is – kérdezte – honnan tudhatják a kormánypártok hívei, hogy voltaképpen mire kérik a beleegyezésüket, mikor még az országyűlési képviselők előtt sem tárták fel a készülő kormányprogramot?
A műsorvezető megjegyzésére, miszerint a kormánypártok azzal védekeznek, hogy ők a választási programjukat – amely ismert az emberek előtt –, valósítják meg, a filozófus úgy reagált, hogy a tárgyalások „tartalomjegyzékéből” az derül ki, hogy olyan intézkedésekre, reformokra készül a kormány, amelyek a választási programokban nem szerepeltek.
A filozófus szerint az MSZP tagjainak és kongresszusának kellett volna kikövetelni Gyurcsányéktól, hogy a párt különböző irányzatai nyilvánosan megvitathassák a kormány programját, hiszen azért kerül hatalomra egy párt, hogy befolyása legyen a kormányzati intézkedésekre. „És mi történt ezzel a kormánypárttal? Tapsviharban törhetett ki, és százszázalékos szavazati aránnyal megszavazhatott egy olyan koalíciót, amelynek a tartalmáról semmit nem tudott” – mondta TGM, aki mindezt rendkívül felháborítónak és kiábrándítónak tartja.
A filozófus szerint nagyon rosszul kezdődik a kormányzás, „nem szabad ilyen dolgokat csinálni”. Tamás Gáspár újra feltette a kérdést: jó-e, ha a fiatal kormány dinamikus miniszterelnöke a létező összes írott és íratlan demokratikus szabály megszegve kezdi a kormányzást?
TGM mindig is hülye volt. Egyébként mostanában viszonylag keveset szerepel: van olyan nap, hogy csak 4-5 helyen mondja el (hosszan) véleményét, persze magát szigorúan professzornak szólitva (ami soha nem volt).
d.
Azért valld be, Göncz Kinga külügyminisztersége Neked is meglepetést okozott. Nagyon kemény alkudozás folyhat a háttérben és szvsz nem úgy néz ki, hogy a szociknak jobbak a lapjai. Márpedig a Szadinak szinte csak egyetlen aduja van: baxatok egyedül...
Cirka egy tizessel idősebb vagyok Nálad, de ez nem érdem, hanem állapot... :)
Ohh, már halálra rágtam a körmőm, hogy sikerül-e majd elsőre!
Ne nevettess! Azért azt hinni, hogy a szocik és a liberálisok tökölnének, hogy együtt kormányozzanak vagy sem, merő mellébeszélés. (Pedig nincs ellenemre, hogy ők kormányozzanak.)
Szal ez sima porhintés volt.
Már több mint öt évtizedes múltra tekintek vissza, csak arra akarok ezzel utalni, hogy túl vaok a csecsemő koron, semmi szükségem a puderezésre.
...ha a választási győzelem éjszakáján bejelenti a kijelölt kormányfő és kész helyzet elé állítja a hierarchia élén lévőket...
No ugye, ez az, ami abszolút győzelem hiányában bizonyosan nem működik. A köztársasági elnök napok múlva nevez meg egy személyt, akit a siker reményében kormányalakításra kér fel és a koalíciós partner(ek) bármikor kihátrálhat(nak) a figura mögül, egészen az országgyűlési többség pozitív döntéséig. Sőt - mint azt Medgyessy esetében már megtapasztalhattuk - utóbb is. Furcsa lenne, ha az "első szolga" irányítaná az eseményeket. Neki diktálnak a pártok és nem fordítva...
Ha a kormány most titkolózik azt a látszatott kelti, hogy maga sem hisz a választókban.
Nincsen még kormány. A mostani ügyvezető nem felel a következőért, attól pedig most még semmit nem lehet számonkérni. Majd június 9-e után, ha elsőre sikerül az Országgyűlés többségének a bizalmát megszerezni.
Például azt mondta egy TV-beszélgetésben, hogy "a mi kezünkben nincs hatalom, sajnos". Mindezt anarchistaként mondta, ami szivetmelengetően röhelyes volt. DE. Amit az ÉS-ben most írt az szerintem nagyon éles, nagyon igaz, és nagyon-nagyon kellett már. Az analízis szerintem 100%-os, a következtetései viszont vitára ingerlőek. Nem véletlen, hogy közvéleményt formálni, a közbeszédet tematizálni akaró "értelmiség" lapít. Kevéske pénzért vették meg őket.
Mielőtt lenyomtam a "Mehet"-et, arra gondoltam, hogy az egész gondolatkisértés nem több, mint szimpla veszélyérzet (ie. huhogás), noha még nem ég a ház. Maximum játszik valaki a gyufával. Nostradamus meg nem vagyok. Majd meglátjuk, hogy mi lesz. Mindenesetre fokozottan figyelni kell, mert aki egyszer megszerette a nagy (bármilyen módon megszerzett, mások feletti) hatalmat, az nehezen lép már vissza... egy idő után meg istennek képzeli magát.
Nézd az egész onnan indul ki, amit Sárközy folyamatosan hangoztatott, hogy egy drasztikus államreform csak akkor oldható meg nagyjából az elgondoltak szerint, ha a választási győzelem éjszakáján bejelenti a kijelölt kormányfő és kész helyzet elé állítja a hierarchia élén lévőket, akik nyilván szeretnének szakajtani a győzelem gyümölcséből, ami egy lesoványított kormányban jóval nehezebb ügy lesz.
Ez nagyjából értékelhető szempont, ez elsősorban a kormány alakításra vonatkozik.
Még azt is elfogadom, hogy a megszorító intézkedések bejelentését sem siettetik.
Ezentúl tervbe van véve egy sor reform, amiket nem lehet titokban bevezetni, mert akkor magát fogja elsoványítani a reform.
Ebben ugyanazt a törekvést látom, hogy amit csak lehet gyorsan verjünk át a képviselőkön még a nyáron minél hamarabb. Ez ami kontraproduktív.
A demagógiáról meg annyit, a jobboldal elvesztette a választást.
Ha a kormány most titkolózik azt a látszatott kelti, hogy maga sem hisz a választókban.
Hogy mi volt 1998-2002-ben arról írtam akkor. De semmi jelentősége nincs abból a szempontból, amit most írok.
Valszeg nem kötelező velem vitáznod, eszembe se jutott, hogy zaklassalak, leírtam a véleményemet, hogy téged ez zavar, arról csak Te tehetsz. Ha annyira zaklat simán elkerülheted.
A kishúgos hangvételről/megjegyzésről csak annyit, hogy fogjál vissza, mert okot nem adtam okot személyeskedésekre, nem minósítgettelek.
Csak azt bizonygatod amúgy, hogy elfogytak az érveid.
Gyurcsány titkolózása szerintem kizárólag a pártkongresszus tekintetében bírálandó feltétlenül: hosszú távon sem használ egy szervezet önbecsülésének, kritikai éthoszának, ha nem ismert dolgokra szavaztatják le őket, ráadásul százszázalékos eredménnyel.
Itt egy pragmatikus szempontot kellett figyelmbe venni, aminek az elsődlegességét szerintem hibásan állapította meg hosszú távra tekintve a miniszterelnök, azt, hogy a reformok véghezvitelének egyik feltétele éppen az Mszp nómenklatúra és háttércsoportjai megtörése, befolyásának csökkentése. Egy-két ilyen lépés ugyanakkor az ügy érdekében megengedhető lehet, ha később ez a párton belüli demokratikus véleménycsere racionális és új alapokra helyezéséhez vezet, amit én nem hiszek. De talán a miniszterelnök igen.
A reformok (tekintsük ezt pillanatnyilag a gyurcsányi program metaforájának) másik akadálya a közvélemény hiszterizáltsága és a sajtó felkészületlensége: látszik, hogy a szélsőjobboldali ellenzék (tehát az MDF-en túli, derék miépesező pártszövetség bomlástermékei) mint az egész kampányban, ezúttal is a rettegő kispolgár hiszterizálására játszik a háromszázezerforintos mandulaműtéttel, a rosszabbulélünkkel, a "fizetős lesz az egészségügy"-gyel, a "háromszoros bokroscsomaggal", a "megszorításokkal", a "százezrek kerülnek utcára" típusú szövegekkel. Látható, hogy minden foszlány alapján pontosan ezt tették.
Na most, ismét nem tankönyvpéldaszerű demokratizmussal, Gyurcsány miniszterelnök úr gondolhatta azt, hogy ha ez így van, akkor mind neki könnyebb dolga lehet a reformok elfogadtatásában, ha egyébként teljesen a törvényeknek megfelelően, a kormánya megalakulása illetve az egyeztetett program végső formába öntése előtt nem szivárogtat ki semmit, másrészt pedig ez az időzítás lehetőséget teremt neki arra, hogy a társadalmi köztudatot a szélsőjobb által felerősített paternalista-kádárista tartalmakról egy modernebb, szolidárisabb-ökonomikusabb gondolkodásmód felé terelje a törvényjavaslatokról később majd nyilván kibontakozó valódi, nem nemzetikonzultációs vitában, tekintve, hogy az aktorok rá lesznek kényszerítve arra, hogy tudják, miről beszélnek. Ez népnevelői atitűd, s bár indokolt, kétségtelen, hogy a tankönyvi demokráciafelfogás szempontjából nem aggálytalan.
Összefoglalva: nyomós érvek szóltak a tankönyvi demokráciafelfogást kissé felülíró, de semmiképp sem törvénytelen gyakorlat mellett. Összességében és e pillanatban nem használtunk sokat a demokrácia minőségének, de ha a fenti számítások bejönnek, akkor hosszú távon - talán az Mszp nómenklatúráján kívül, de ez legyen az ő gondjuk - az eredmény valamennyiünk hasznára válik.
Fárassz mást a siránkozásoddal, bő egy hónap telt még csak el a választás óta, most mig ugrálsz pár napért? Nemsokára megtudod, úgy hétfő-kedd magasságában.
Lesz párbeszéd is dögivel, még meg is unod majd, a kömyöködön fog kijönni a sok párbeszéd, úgyhogy csak nyugi, kishúgom, egyem azt a konszenzusos kis lelkedet neked, ami olyan kis nyugodt lehetett a 98-2002 közti hiperkonszenzusos időkben, amikor a "parlament ellenzék nélkül is működött", 3 hetente...
Már írtam, hogy őszig akár minden további nélkül kitarthat ez az állapot.
Csak aztán szembesülni kell a választókkal.
Úgy gondolom, ha most elpuskázzák a reformok lehetőségét, akkor tényleg évekig csak dagonya következhet. Abban biztos vagyok, hogy a szoci párt alapvetően nem változott meg, ha vesztesnek érzik majd magukat ősszel, Gyurcsány imázsa azonnal elapad.
A reformokat meg nem lehet a választók ellnére megvalósítani.
Már 1 órája nem kapsz választ. Nem is fogsz. Mostantól kezdve ki vagy közösítve közülük. Örülj, ha nem mondják rád, hogy Fidesz-vakond, de minimum Szekeres-Kis-Szili ügynök vagy...
A népakaratot nem a pártok fejezték ki, hanem a választók, tudtommal a pártok nem voksolnak. Ennyire nem mehetsz le.
Csak emlékeztetni kívánlak, miközben véded a mundér becsületét -felőlem aztán teheted-, hogy a pártok frakciókat alkothatnak az Országgyűlésben, és ezért nem úgy van, ahogy Te mondod. Többek közt ez adott lehetőséget -hogy pártok politizálnak a ogyben- Medgyessy leváltására is.
Nem ez a lényeges kérdés. Max. annyit állítottam, ha a reformokhoz nem lesz megfelelő bázis, akkor a reformok simán kimúlnak. A megfelelő bázis megszerzéséhez meg párbeszéd szükséges. Ennyit állítottam, és semmit sem olvtam, amivel ezt cáfolni tudnád.
A kormányprogram parlamenti dokumentum, néhány napon belül megismerhetjük - a parlamenten keresztül. Ökörség ezen ennyit rágódni.
A koalíció pedig új. Az előző kormány megbízatása megszűnt, új kormny alakul, mint azt még te is észreveheted majd, amikor megszavazzák. A koalíciót újra kell tárgyalni, a helyzet nem ugyanaz, mint négy éve, hogy csak olyan "apró" személyi kérdéseket említsek, mint Magyar Bálint sorsa, és ez még csak egy picinyke probléma a megoldandók közül.
A kormányprogramot magyarán akkor kötik az orrodra, amikor annak eljön az ideje.
Nagyjából egyetértek. Nem értem őket.
A titkolózásnak, mint eszköznek (tapasztalataim szerint) általában egy célja van ilyen esetekben: a korlátlan vezetői hatalom megszerzése az adott szervezeten belül. Véleményem szerint tehát nem az MSZP és nem az SZDSZ kezdeményezéséről van szó, hanem Gyurcsányéról (ie. a megnyert választás után izomból keresztül viteléről).
A titkolózás kiszolgáltatottá, sőt bábbá teszi a többieket (azaz TGM-el egyetértek). Következményeként párt- és kormánykarrierek, pozíciók és pénz már egyszemélyben az ezen értelemben orbáni útra tévedt GYF kezébe került, ami úgy gondolom, hogy példátlan a hálózatos MSZP életében. Miközben látszólag gesztusokat tesz, valójában mindenkit eltol a hatalom közeléből. Példátlan centralizációt tervez a kormányzatban, a minisztériumok főosztályait is lassan már ő akarja irányítani. Láthatóan mindent mindenkinél jobban tud. GYF energiája és ambíciója kellett Orbán megveréséhez, belső (MSZP-s és koala) legitimációja ebből ered.
A fő kérdés, hogy korlátozni tudja-e magát ambícióiban, illetve az MSZP belső hatalomkorlátozó pártintézményei (elnökség, választmány, tömörülések stb.) éberek-e kellően, vagy hasra vannak esve, szuverenitásukban megmaradnak-e, valamint az SZDSZ képes lesz-e külső nyomás alatt tartani, mielőtt GYF elszállna magától.
Számunkra pedig a kérdés sokkal fontosabb: hogyan lehet egyáltalában társadalmi reformokról beszélni véleményünk megkérdezése nélkül? Hol van a civilség? Hol van a társadalmi partnerség? Hogyan menedzselhető egy reformfolyamat, ha már szinte mindenkit minimum gyanakvóvá, sőt lassan ellenséggé tesznek már az első kanyarban? Nem értem őket. GYF-et igen, de erre nem kéne büszkének lennie.
"A kétharmados törvények külön elbírálás alá esnek. Ottan nem lehet panaszkodni, mert az ellenzéknek joga van azokat nem támogatni. Így abból kell kiindulni, hogy meg kell győzni őket. Ha nem sikerül, akor sem hibáztathatók, mert a játékszabályok ilyenek."
No azért nem egészen. A játékszabályok ilyenek valóban, ami azt is jelenti, hogy a döntés, vagy épp a döntésképtelenség felelősségében is osztoznak.
itt valamivel bonyolultabb, mert komoly pártok vesznek részt benne, nem paprikajancsik - ez időbe kerül, és szerintem vígan megér pár nappal többet, mint hogy összecsapják holmi pitiáner alkuk keretében.
Ugyan már, hülyeség. Ez a két párt végig azt hangoztatta, hogy koalában kívánnak kormányozni. Az első forduló után meg különösen. Akkor meg mi a fax van?
Most jut eszükbe, hogy kitalálják az elveket, hogy mik alapján kormányozzanak?
Emlékeim szerint négy éve ez a koalíció működik, és két éve a miniszterelnök is ugyanaz.
Amúgy nem alapvetően a türelmetéenség beszél belőlem, sokkal inkább a teljesen feleslegesen eljátszott tikosítás miatti mérgelődés. Ennek semmi értelme sincs.
Attól, hogy egy törvényjavaslatot ismertetnek a választókkal még nem ők fognak dönteni. A döntés joga az Országgyűlés kezében van.
Az egy nagy hülyeség, hogy akkor majd az ellenzék telikiabálja a sajtót. Tegye az a dolga, most akkor másért kiabálja tele. Nahh és? Az ellenzéket ez a koala másodszor is legyőzte, mi a faxtól is van beszarva?
Ha meg saját pártjaiktól félnek akkor meg is érdemlik, és tök jogos a kritikám.
Ha csak tessék-lássék fogják megszavazni a reformokat -kötelességből- akkor az első adandó alkalommal elkezdik majd szépen visszarendezgetni, és nem fog érni semmit az egész.
Itt lesznek rögtön az őszi önkormányzati választások.
Már magában az is elég, hogy megszorító intézkedéseket kell elfogadtatni. Szerintem ezt ma elfogadják a választók. Azt viszont nem, ha fontos reformokról titkolóznak.
Aztán majd napok alatt elolvadhat ősszel a nagy egyetértés.
Nyahh, tessen már kicsit gondolkodni is, és ne csak érveket keresni a megmagyarázhatatlanra.
Ha szerinted tök normális, hogy egy kormány programja mindaddig tök titkos, míg a miniszterelnök fel nem olvassa a Parlamentben, akkor nagyon eltévedtél valahol és nem látod a fától az erdőt.