Az iskolába lépő gyerekek szociális készségei között min. 5 év különbség van. Van olyan gyerek, aki 3 éves és van olyan, aki 8-9 éves szinten van... Őket kell egy csoportban tartani,tanítani.. Elégtelenül felkészített tanárokkal, max. osztálylétszámmal.. Tökéletesen igazad van.
Elkefelt dolog az feleim, ha lehetove valik, hogy az oktatasi intezmenyek gettosodjanak. Az allamnak kutya kotelessege biztositani minden allampolgaranak ha mast nem is, de legalabb az eselyegyenloseget. Ritka nagy hulyesegre vall, hogy az isi elott nem vizsgaljak a nebulok szocialis/iskolai erettseget es ha a nebulo nem utne meg a szintet, akkor addig kellene jarnia iskola elokeszitobe, meg el nem eri azt.
A jelenlegi gyakorlat, a vegtelen szabadsagbol -akkor eszik, ha ehes, oda megy ahova akar stb- bekerul a purde a kotottsegekkel jaro oktatasi intezmenybe es negyedora mulva elege van az egeszbol, mert nem erti a tanitonenit es a tanitoneni se erti ot. Mas nyelven beszelnek, fogalmak alatt -mar amennyire a purde szegenyes szokicse engedi- neha egeszen mast is ertenek. Nem az o vilaga. Talan arra is gondot kellene forditani, hogy a pedagogus palyara keszulok megismerjek es ertsek azt a kornyezetet, ahonnan problemas novendekeik jonnek. Tudom qrva nehez, rokonsagban is morognak a pedagogusok, hogy mi ez a baromsag, hogy tanitokepzoben ciganynyelvet is kell tanulni. Az se artana, ha tankonyvekben talalkozna a purde a sajat vilagaval es talan tarsai se idegengednenek tole annyira stb... Ezek hianyaban azonban elkezd randalirozni a gyerek, a tanitoneni kinlodik vele egy-ket evet aztan atnyomja a gyereket kisegito iskolaba vagy egy ilyen lurkok szamara letesitett osztalyba es ezzel vegleg sinre tettek a gyereket.
"Egy gyerek se veszhet el" jelszot maga ele tuzo iskolaelokeszito rendszer koltsege szvsz meg mindig toredeke lenne annak, mint amennyibe a jelenlegi gyakorlat kerul, hiszen azonos gyerekletszamrol van szo.
"E helyütt azért mégis veszem a bátorságot, és ex chatedra kijelentem: az iskolák döntő többségének nem állnak rendelkezésére olyan anyagi, szellemi eszközök, amelyek képessé tennék őket feladataik ellátására, amely feladatellátás alatt én azt értem, hogy a diák legsúlyosabb büntetésnek azt érezné, ha néhány napra eltiltanák az iskola látogatása alól."
Hiába is szeretnék vitatkozni veled, nem menne. Sajnos teljesen igazad van.
"a kikerülő tanárok szakmai tudása minimumszintű. "
Sajnos nem csupán a vizuális kultúra területén, hanem általánosan igaz. Tíz pályakezdő közül ha egy alkalmas a pályára..És lehet, hogy szépítettem. :-(( Megoldást a finn pedagógusképzés átvétele jelenthetne.
A Fasori alatt én term. a régi fasorit értettem. Egyébként az sajnos igen valószínű, hogy a legjobb szellemi elit iskolákban sem lennének többségben a hátrányos helyzetű gyerekek, a korábban itt szépen elősorolt okok miatt.
A kötelező minimum lista, a kiragadott vizkultúra tevékenységet kb. az 1900-as évek elejének megfelelő szinten biztosítja. Ezen a szinten a tanárok egyébként képesek is lennének tanítani, ha tanulták volna ama kor pedagógiaáját, didaktikáját, csak közben ezen ugye túlléptünk. Mármint eszmeileg. A gyakorlatban sajnos a főiskolákon sem működnek olyan szaktermek, mint amiket a tantervek alapul tételeznek, a kikerülő tanárok szakmai tudása minimumszintű. Kérdezz meg egy bármely szakos tanárt ( szakvezetőjét? ) arról, kik a legjobb gyakorló szakemberek a területén. A válasz zavart csend.
Bizony, bizony. A finanszírozással alapvető problémák vannak. Talán legjobb, ha ebben maradunk. Nézd, én az országos, városi közoktatási szakértősködéstől, a közoktatási szakértősködésen át az igazgatói munkáig sok mindent megtapasztaltam. Mint mondtam, tantervet, mi több szakkönyveket is írtam. Na, ezekkel azért olyan túl sokat nem mondtam - mindenki tudna példát mondani mindezen attribútumokat büszkén viselő, a gyakorló kollégákból max. unott ásítást, többnyire azonban egész más reakciókat kiváltó tanult kollégákról. E helyütt azért mégis veszem a bátorságot, és ex chatedra kijelentem: az iskolák döntő többségének nem állnak rendelkezésére olyan anyagi, szellemi eszközök, amelyek képessé tennék őket feladataik ellátására, amely feladatellátás alatt én azt értem, hogy a diák legsúlyosabb büntetésnek azt érezné, ha néhány napra eltiltanák az iskola látogatása alól.
És mivel nincsenek eszközeik, és nem is lesznek, és a közrend valahogy nem akar visszatérni a korábbi szelíd diktatórikus állapotokba, én csak tartok a francia példa ragadósságától.
Kedves Vizus! Egy szóval nem mondtam, hogy csacskaságokat mondtál volna! Azért írtam le, hogy hol található az eszközjegyzék, hogy bárki megnézhesse. Ez a minimális lista, amit a fenntartónak biztosítania kell.Bár már többször kaptak haladékot rá. Tehát nem mondtunk ellent egymásnak, én inkább kiegészítésnek szántam.
Ha te ezen felül kérsz valamit, azt sajnos tényleg nem kell megadni...
"Mondjuk arról, hogy minden óra végén minden gyerek tizenvalahány szót tanuljon meg, nem volt túl sok eszméd." Akkor most mondom, hogy ezzel teljesen egyetértek. Kiegészíteném azzal, hogy a HH gyerekek zöme csak annyit fog tudni, amennyit a tanórán elsajátított, mert otthon nem fog tanulni. (Hogy ez jó vagy sem, más kérdés. Megérne egy külön topicot a házi feladatok ügye. )
Az oktatási rendszerünk legnagyobb problámája a több pilléren nyugvó finanszírozás. (központi normatíva+fenntartói kiegészítés+saját bevételek) A szegény önkormányzat nem tud hozzátenni, a gazdag igen. A szegény önkormányzat iskolája tele van HH tanulókkal, velük együtt a sok-sok tanulási-magatrtási problémával. Itt kellenének alacsony létszámú osztályok, fejlesztő pedagógusok. És pont itt nincs rá pénz.Tehát a szakadék tovább fog mélyülni.
Láttam már statisztikát a középiskolákról, benne olyan adatokat, hogy szülők iskolai végzettsége, HH tanulók aránya. A fasoriban sincs több rossz szociális hátterű gyerek,mint a többi elit iskolában. (Az adatsort valamikor betettem valahová. A hsz-eim között megtalálható.)
Változatlanul azt mondom, hogy az egyenlő kimeneti teljesítmény helyett az egyenlő, na jó: hasonló részvételi intenzitásra kell törekedni. Én tanítok óvodától egyetemig, bőséges tapasztalataim vannak arról, hogy az egyik gyerek már fejét fájlalva fekszik a szőnyegpadlón, mert túlszaladt, túlcsordult, muszáj vele kicsit játszani, a másik meg könnyedén repül a feladatokon.
A magabiztos kommunikációt én köznapi helyzetekre értettem. Ehhez egyébként még annyi sem kell.
Lengyelországban villamosra várva nem kezdtem el németül, angolul tudo személy után érdeklődni, az orosszal meg abban az időben pláne nem hozakodtam elő. "Sedem tramvaj nyema?"
Aztán csak a fejeket figyeltem, rázzák, vagy bólogatnak. Bólogattak, meg a vállam veregették.
Nyelvtanítás ügyben én "mindennapihelyzettevékenységközbenikommunikáció" párti vagyok, persze nem a leendő nyelvészek iskoláiban.
Tudom, hogy megjegyzésem nem szaknyelven esett, de figyelmesebb olvasással talán megérthető lett volna. " Az általam írt tanterv mögött ott maradt tízegynéhány tétel dísznek, szaktermem eszközlistája ezzel szemben ezer körüli."
Nézzük az általad hivatkozott mellékletet:
d) művészeti nevelés szaktanterem rajzasztal (rajzpad, rajzbak) tárgyasztal (állítható) mobil lámpa reflektor) vízcsap (falikút) pianínó ötvonalas tábla CD vagy lemezjátszó, magnetofon tárolópolcok.
Erre mondtam én azt, hogy jelképes utalásnak tekintem. Az általam írt kerettanterv oktatásához szükséges teljes eszköz és anyaglista mintegy nyolcszáz tételből áll, de főbb címszavai is vagy hatvanra rúgnak. Ez nincs ott a kerettanterv mögött, mert én ugyan odatettem, de nem lehetett megtörni az egységfrontot, akkor ugyanis a többi tanterv mögül is hiányzott volna. Ha megnézed az alapfokú művészetoktatás tantervi programját, ott a tantervek mögött mindig feltüntetik a szükséges anyagok, eszközök jegyzékét.
A tanterv - eszközjegyzék ügyben tehát talán mégsem mondtam egy könnyed mondattal lerázható csacsiságot.
Menjünk tovább. Ha létezne egy ilyen tanterv, vagy néhány kolléga elszánja magát, és elkéri a tantervíró eszközjegyzékét, óraleírásait, és beterjesztené igazgatójának, az meg az iskolafenntartónak, akkor a fenntartó sajnálkozva tárná szét a kezét. Őt ezen eszközök biztosítására semmi nem kötelezi.
Egyébként az alpeszközök biztosításától is könnydén eltekint, kisvárosunk két elit tiskolája közül egyikben sem volt víz, éveken át, most egy lelkes tanár az egyikben kiharcolt egy teremcserét, a volt tanáriban szorongva van vize, a fizikai tér beáldozása árán.
Tantervet alkalmazni kívánó tanáraink tehát nem fordulnak fenntartókhoz, igazgatókhoz, hanem napi nyolc-tíz órában pörögve, feszülve, harcolva összehoznak valahogy egy szaktermet, erről vannak publikációk, és nem szeretik, ha rendelettudó emberek vállat vonva a rendeletekre mutogatnak.
Messze szakadtam az alapproblémától, most még messzebb megyek. Mindenki tudja, hogy a sorrend valami ilsmi lenne. Munkahelyteremtés, anyagi biztonság, anyagi kulturális felmelkedés, eltűnő szag, eltűnő tetvek, megcsillanó, elérhető társadalmi perspektívák.
Ezen belül a cigányság sajátos kulturális bázisához alkalmazkodó programok, belső differenciálás, illetve természetesen rétegzett iskolarendszer, mert a túl messze álló értelmi és kulturális szintek együtt nehezen kezelhetőek. Legyenek elit iskolák, de ne olyan értelemben, hogy a gazdasági vagy politikai elit gyermekeit okatják, hanem inkább mondjuk a fasori gimnázium példájára, ahová a matematikában tehetséges diák akkor is bejuthatott, ha nagyon mélyről érkezett.
Mondjuk arról, hogy minden óra végén minden gyerek tizenvalahány szót tanuljon meg, nem volt túl sok eszméd.
i]Szerintem libera egyszerűen hülyeségeket beszélt. Szal, mégse kell a Fideszre szavaznom. :)
Így van, de ettől függetlenül azért még átszavazhatsz;-))
Nekem úgy tűnik a szoci* és a fideszes vélemény ebben a kérdésben azonos: nem feltétlenül szükséges az alsó középosztály gyermekeit lerohasztani egy versenyképtelen szintre. Ez csak az un. liberálisok szorgalmazzák, viszont az OM az ő felségterületük.
...ismét beigazolódott, hogy az elit fényévnyi távolságban él a szegények és az alsó középosztály millióitól, s ha azok gondjai elérik az országos média ingerküszöbét, akkor a vezető osztály végső soron csak egyetlen megoldást ismer: a központi beavatkozást.
...az önkormányzatiság fennkölt hívei egész képviselő-testületek ellen emelnének vádat, a büntetőpolitika liberalizálásán elmélkedők hirtelen tízéves börtönbüntetéseket emlegetnek, s az alapítványi iskolák nagy barátai felismerik az általános és egységes iskolai oktatás társadalmi előnyeit.
...Ha "rasszizmus", akkor természetesen nincs szükség átfogó és a tehetősek áldozatvállalásával járó társadalmi reformokra, elég a központból odacsapni, rendőrt és ügyészt küldeni, betiltani, elrendelni és intézkedni. Számomra, bevallom, döbbenetes tapasztalni, hogy az emberi jogok és az önkormányzatiság bajnokai egy pillanat alatt hogyan váltanak vissza a központi abszolutizmus és aufklérizmus több évszázados kánonjába.
...eltereli a figyelmet a valódi társadalmi gondokról, újabb bástyákat épít az elit számára, s ha sokáig ismétlik, a végén valódi rasszistákat termel. Márpedig az igazi bajok akkor következnek, ha az alsó középosztályt sikerül megbélyegezni, felhergelni és a szélsőjobboldal karjaiba taszítani
Az iskolai átlaglétszámoknak meg kell feleniük a Költségvetési törvény 8.sz melléklet kiegészítő szabályok 2. pontjának. A törvényhely: Hasznos olvasmány.. Ha az iskola ennek nem felel meg, célszerű összevonni egy nagyobb iskolával, mert a nagyobb iskola létszámai és a kisebb létszámaiból számolt átlag már megfelelő lehet. Ja, a csoportlétszámok pedig a közöktatási tv 3. sz mellékletében vannak.
Az iskolák összevonása nem kötelező, de a kistérségi társulások pénzügyileg kifizetődők.....
Én elképzelhetetlennek tartom. A neten csak valami kistérségi körzetesítés kapcsán találtam témába vágó cikket. De az iskolaösszevonásokról szól, nem a szabad iskolaválasztás jogának felszámolásáról!
Szerintem libera egyszerűen hülyeségeket beszélt. Szal, mégse kell a Fideszre szavaznom. :)
Mondom, az a lényeg, hogy jó körzetben lakjál. A jó körzetbeli iskolában csak arról kell gondoskodni, hogy nehogy legyen létszámfelesleg, mert akkor oda tódulnak a cigók. (Persze szerintem nem, de hát úgyis ez lesz a gondolkodás.) Össze fogják vonni Zöldmál és Rézmál általános iskoláit, nehogy itt fölös helyek legyenek bármelyikben is...
Tehát a szülők továbbra is eldönthetik, hogy hova, melyik iskolába iratják be a gyermeküket. És továbbra sincs megszabva, hogy hol, hány és milyen magániskolát lehet üzemeltetni mekkora kapacitással.
Nem tudom. Én vakon hittem Liberának, és csak továbbgondoltam az intézkedés eredményét. Egyáltalán nem tartom hihetetlennek, függetlenül attól, hogy lehet, tényleg nem valósították meg.
Eddig is voltak ún. kötelező beiskolázási körzetek, ahonnan az iskoláknak kötelező volt felvenni a gyereket. Ez most sem változott. A változás annyi, hogy most ha a kötelezően felvett gyerekek mellett van még hely, akkor arra a körzeten kívüli jelentkezők közül a hátrányos helyzetűt kell felvenni. A szülő iskolaválasztási joga nem szűnt meg, de ha nincs hely, akkor az iskolának nem kötelező felvenni a gyereket. Eddig sem volt.
Az integrációs normatívát azok után a gyerekek után lehet igényelni, aki után a szülő gyermekvédelmi támogatást kap ( nem tudom, miután ez a juttatás az idén megszűnt, mi lesz helyette a feltétel) ÉS a szülők iskolai végzettsége nem több, mint alapfokú. Feletétel még, hogy ha vannak párhuzamos osztályok, akkor az abba járó HH tanulók aránya közti különbség nem lehet 25%-nál több. Azintegrációs normatíva igényléséhez az intézménynek ún.integrációs pedagógiai programmal kell rendelkeznie. A gyreknek pedig heti 6 óra foglalkozást kell biztosítani hátrányának leküzdéséhez. Ezek elég kemény követelmények... A normatíva jelenleg 61500Ft/fő/ év.(Költségvetési tv, III. melléklet 20.b. pont és bb pont)
Most komolyan felszámolták a szabad iskolaválasztás jogát? Nem figyeltem oda, mivel szelektív a hallásom és a látásom. Amit irreálisnak tartok, azt észre sem veszem. Lehet ezért nem tűnt fel, de ez most tényleg komoly?
Tehát akinek gyermeke van adott esetben nem dönteheti el, hogy hova iratja be iskolába? Hanem ki van jelölve egy iskola és oda kell járnia?
A körzetesítés természetesen azt jelenti, hogy oktatási miniszterünk a - vélhetőleg az övéhez hasonló anyagi helyzetű és kulturális színvonalú - szomszédaival fogja közös iskolába, osztályba járatni gyerekeit.
A többek által leírtak szerint az ilyen osztályokban bizony igen könnyen elképzelhető, hogy a nivellálás a jobb hátterű gyermekek eredményeinek rontását éppúgy magában foglalja (sőt szerencsétlen esetén főleg azt), mint a rosszabb hátterű gyermekek eredményeinek javítását. Az "áldozatot kell hoznunk polgártársainkért" szöveg azért teljesen hibás, mert a gyerekét senki nem fogja föláldozni polgártársáért. Kérd tőlem a pénzemet, odaadom. Életemet és véremet, odaadom. A gyerekem jólétének 1%-át - és habzó szájjal támadok rád, mint halálos ellenségemre.
Mindez az ingatlanpiacra persze komoly hatást gyakorol majd - a cigó körzetekből elköltöznek majd a tehetősebbek, a szegények a 40% roma falvakban meg hadd tanuljanak csak a cigó osztályokban - vagy költözzenek el, fokozva a maradókon az elköltözésre a nyomást.
Jól nézzük meg, mielőtt lakást veszünk, cigó vagy nemcigó-e a leendő szomszéd! Cigó mellé ne költözzünk! - ez a körzetesítés legfőbb üzenete.
Nincs kisebbség vagy többség. Ahol a cigány szülők nem kezdeményeznek kisebbségi oktatást, ott ők is a többséghez tartoznak. Márpedig nem kezdeményeznek.