Nem hiszem, hogy egyetlen dologgal jellemezni lehetne bármely írást is, viszont ugyanúgy jellemző lehet egy szín, mint akár egy illat is - embere válogatja. Előbbit használja ki/fel a filmipar, amikor egy regényt/novellát megfilmesít. Nem is beszélve a fotósról, amikor könyvborítót készít.
Sajnos nem értek a zenéhez, meg nem is ismerek elég zenét ahhoz, hogy emlékek közt kutatva rá tudjak találni a megfelelőre, de azért próbálkoztam így-úgy (például egyes barátaimat felszólíottam, hogy mondjanak hirtelen valami barna zenét fénnyel, és bár voltak érdekes találatok, egyik sem igazán illett ide) végül választottam egyet úgy, hogy szeretem Piazzollát, és találomra betettem egy-két számot tőle, végül ezzel andalítottam magam. Ha nem tetszik Szindbádként (mert szerintem kicsit másképp szomorú, például lemondóbb a kelleténél) akkor hallgassátok csak azért, mert szép. Milonga del Angel
igen... Annak ellenére tűnnek elő bennem így a képek, hogy nem sok elemet használ leíráskor. A hangulatfestés eszközeivel éri el ezt. Pár jellemző motívummal. Ez a csodája -szerintem.
Sokat foglalkozott a fehérekkel is, mint a tél, elmúlás jegyeivel -szerintem (Szindbád útja a halálnál, Téli út, Hófúvásban), az évszakok is fontos szerepet kapnak (jellemzően ősz, tél, kora tavasz). viszont szürkéket nem érzek. Nem tudja bennem a szürke köd érzetét kelteni. Azt a nyirkos, mindenhova befurakodó, mindent eláztató ködöt nem érzem. Helyette a fehér, vagy barna ez a köd. Fekete sincs. A vörös sokfelé felbukkan, több árnyalatban, leginkább, mint a szenvedély jelképe (szívalakú arc - nekem ez is hordoz ilyesféle tartalmat), a sárga és a kék érzés is elég ritka. Utóbbi főleg a hideghez kapcsolódik, néha az éjszakához. Ami sose fekete.
A helyszínek is változatosak, mégis egységesek. A citált darab bennem semmiképpen se tudja valamely Felvidéki kisváros érzetét kelteni. Sokkal inkább az egyik tüneményes boszniai, vagy dalmát kisváros, a kis, ívelt, török hídjával, fehérre meszelt, és kőházaival. Aztán az Alduna, az Alföld, poros kisvárosaival, Pest és Buda, a Keleti -határszélek, temetők, templomok, hosszú, dicső múltra visszatekintő korcsmák és fogadók, színházak, füstös állomások... Viszont Erdély és a tenger kimaradt. Furcsa, nem? Ezek a helyszínek a fejemben olyan tisztán tűnnek elő, mintha síkfilmes géppel készült képek között böngésznék. Egyrészt.
Most látom, hogy eléggé sikerült magam összecsavarni az előző okfejtésemben, mindjárt kijavítom.
Krúdy - szerintem ő szerette a kissé ködös, zöldesbarna színeket. A vöröset azért részesítette előnyben, mert ez meleg szín. Ugyanakkor ahol élt, alkotott, jelentős részben a ködös, zöldes-barna szín volt a domináló. Amúgy szerethette a kísérteties környékeket, és aki járt már Lubló felé - ott ilyen hely bőven akad.
Szerintem Huszárik Zoltán ezt elég jól megérezte. A hang: halk, néha kissé suttogó - így Latinovits Zoltán nélkül szinte elképzelhetetlen.
De ezek - úgy látszik - erősen a látott dolgok utánérzete.
hmmm... "A színnel" nem az egész művet jellemezni, hanem annak a hatásnak jellemzőjét (jelen esetben 'színét') gondoltam leírni, amit kivált az olvasóból... szerintem ez pedig, a mű rétegzettségétől függően már leírható. Akár színekben is, ha az ember úgy gondolja.
hangokat is leír(hat)unk: barna: mély(séges), nyugodt, bölcs; sárga: az ugráló, izgága, sipítozó, stb. helyesebben azok hatásait. meghallgatunk egy Sokratesi beszédet, de ha a stílusra, az előadó hangjára figyelünk, akkor érzelmeink sűríthetőek, és sokféleképp jelenhetnek meg. Ha a beszédre, az más tészta.
nekem ez a mű az óarany és sötétebb -okker színében tűnik fel, a hatás pedig egy képben is összefoglalható, a záróképben, a hídon, visszafogott alkonyi fényekben. Az alkony simogató narancsos árnyalatai és a barnáink között szerintem van kontraszt, mégis... ha képben kell gondolkodnom, a leírtat választom, ha pedig színben, a helyzet ugyanez.
Persze lehetne vitatkozni, hogy ha az összes, színeket leíró, vagy azokra utaló szavakat kiirtanánk belőle, vajon, akkor is működne -e a kiváltott hatás ilyetén módon való leírása (már. egyáltalán. ha. így is működik/?/)? Mi már nem tudnánk dűlőre jutni, hiszen ismerjük ezeket. De más? Illetve. Lenne ennek értelme? Az így, barbár módon megcsonkított novella élvezeti értéke a nullához konvergálna. Egyrészt. Másrészt odaveszne a miliő. A leírások intenzivitása. Harmadrészt mások vagyunk.
Nem hiszem, hogy rejtvényként kéne tekinteni ezeket a kis ékköveket. Ha az ember elmerül Krúdy stílusában, ebben a hullámzó, lassan kavargó "mondatfolyamban", nem hiszem, hogy minden egyes jelzőre, metaforára, leírásra ügyel (-én legalábbis így vagyok vele). viszont. nekem már akkor volt egy elképzelésem a színről, és a képről is, miután először olvastam a novellát, és ez nem módosult, annak ellenére, hogy azóta legalább 5 -6 -szor sor került rá, és még mindig találtam új, apró részleteket, amik addig elkerülték a figyelmem. Lehet, hogy ez olvasási szokásaim szegénységi bizonyítványa, de én így vagyok vele. (Nem sok más írónál érzem ezt. Pl. (ontopic ;-)) a Száz év magányra tudok figyelni. Másképp jelent élvezetet, más miatt olvasom el többedszerre, ugyanúgy, mint a többi Macondóval foglalkozó (kis)regényét) Inkább, hogy magunkba nézve vajon képesek vagyunk -e elemezni azt, amit olvasás közben érzünk, akkor, amikor arra fogékonyan elmerülünk olvasmányainkban. le tudjuk -e párolni érzelmeinket, hogy kijöjjön az, amit várunk? egy -két szín, árnyalat. egy kép? lehet ezt? viszont, hogy kell -e ez?.... én nem tudom. csak, érdekel...
Igen, ez elég könnyű volt, mármint valami barnafélére gondolni. Igazából nekem nem csak az volt a gondom, hogy a szövegben eleve voltak leírva színek, hanem hogy előttem vannak a film képei is, így nehéz valami sajátot elképzelni, amikor a meglévő képekkel már úgyis olyan elégedett vagyok.
De visszatérve a könnyűségre, akkor, hogy úgy tűnjön nehezebb a dolga, gondoljon arra, hogy ennek a férfinek és ennek a nőnek a találkozása milyen színű volna?
(szerintem ez is aranybarna, nyilván nem véletlen, hogy pont ilyen színek szerepelnek a novellában is, nem csak a helyszínt festik le, hanem az érzelmeket is, ugye. így ez megint csak a csővégén a lyuk-féle következtetés:)
Egyébként épp ezért, ha valami hangot, vagy hangszert kellene hozzá választani, akkor az is valami mélyen-mélyről szóló búgó hang, vagy hangszer volna szerintem.
Nem tartom igazán jó ötletnek, hogy egy akármilyen rövid kis írást egyetlen valamivel jellemezzünk. Persze színekből lehetne végtelen számú, de nyilván csak azok jöhetnek szóba, amelyek szóban leírhatók és valamilyen érzetet keltenek bennünk (azért béem-nek sikerült ezt a korlátot feloldania belinkelt színekkel). Maga az írás is tele van színekkel (piros, arany, de legtöbbször barna: dohánybarna, pácolt bútorszín, stb.). Így eléggé nyilvánvaló (és ezért kevéssé érdekes), hogy valamely barna árnyalatot kellene megneveznünk. Szóval nekem nincs megnevezhető színem ehhez, az én látásom erre nem alkalmas.
Kislány koromban nagyapám vasárnap délutánonként magával vitt a helyi kocsmába - ami hasonlóképpen működött, mint az angol pubok. Az ódon berendezés fája, a billiárdasztal és az öregurak öltönyének, kalapjának és szivarjának színe jut eszembe. (No és a meghatározhatatlan árnyalatú hajamé, ami persze egy fórumon nem mond semmit.)
Ehhez a novellához nálam elsősorban nem szín, hanem egy hang kapcsolódik.
hmmm... nem rossz, valami hasonlóra gondoltam én is. a konkrét megérzéseimet holnap mondom el, nálam kellett egy darab idő, míg megérettek bennem. hsoma
tehát, ahogy ígértem. Remélem, több sikerrel jártok, mint én az előző feladatnál :)
de egyáltalán nem biztos, hogy én gondolok jó színre, a hozzá kapcsolt hangulatra. Talán, ha a mű által kiváltott hatást röviden leírnátok, akkor pár dolgot meg is lehetne beszélni a citált darabbal kapcsolatban.
az első legyen a: negyedik út - A hídon
kíváncsi vagyok az eredményre :)
(ha valaki, esetleg, netántán, elkövette azt a hatalmas hibát, hogy nem tartja házi könyvtárában, akkor: http://mek.oszk.hu/00700/00760/html/ )
Nekem a vízbefultas, meg a szövevényes tetszik az eddig nem ismertek közül. Érdekes, hogy ez a gyökeres eszembe sem jutott, egyszer sem néztem meg, pedig tényleg illene. A totem az meglepő, azzal nem tudtam volna egyedül összekötni semmiképp. Milyen jó, hogy itt van maga is!:)
Tehát a következő hét képet választottam én eredetileg 100ÉM borítónak:
Totem: Kicsit olyan bádogemberes arc, a technika vívmányaival belül, ugyanakkor vörösesbarna homokszínben, kötéllel a nyaka körül. lehet, hogy nem a legjellemzőbb, de nekem tetszett.
Ha eljön a holnap: Baljós, mesés, sötétszürke, vízbefúltemberes kép, illik a regény sötétebb tónusaihoz, és a végkifejletéhez is, ahol a vihar visz el mindent. Ez lehet a másnapi helyzet.
Álomvilág: Szerintem ez a legjellemzőbb, sikerült is megtalálni. Egymásból nyíló szobák sorozata a regény is, ahogy az öreg José Arcadio álmodja, ahonnét egyszer majd nem sikerül visszatalálnunk, de hová is? Vajon mi olvasunk, vagy minket is olvas valaki?
Napfényre várva II.: Ezt is sikerült félig kitalálni. Magányos, kiszáradt fa, talán egy feszülettel a törzsén. Vagy csak a fény játéka. Mint a nemzetség, amelynek nem adatott még egy esély ezen a világon.
...Szövevényes...: mint a regény, mint az élet, mintha behálóztak volna mindenféle gyökerek minket is, és mintha a kép a szabadulás után állapotot mutatná, ami igazán csak a semmivé válás lehet. Valahogy ez senkinek nem jutott eszébe.
Hazafelé: Ezt is sikerült kitalálni. A regényben is fontosak a nők, ők tartanak össze, de mégis, akik családtagok, azokból nem hajt újabb hajtás, aki meg képesek életerős gyermekekre, azok nem családtagok.
Domblakó: Ezt is sikerült megfejteni már. Lejtős dombon álló magányos fa. Csak ennyi, de a hangulta és színei illenek.
Nem voltak ismétlések. De sajna találatok sem. Az elsőt és az utolsót el tudtam volna képzelni, de végül nem azokat választottam. A lepkeszárnyvarrós is illene, azt más miatt hagytam ki végül.
Mindjárt felteszem az eredményt, csak átmegyek Explorerbe, hogy a linkeket sikerüljön betenni.
ha már így... remélem, nem lesznek ismétlések. http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=120954 http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=124585 http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=125164 http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=125763 http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=127854 http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=128347 http://www.fotozz.hu/fotot_megmutat?Foto_ID=128660 hsoma
Ahol nők is megfordulnak, ott érdemes óvatosan bánni az eltiltásokkal. Amúgy eszembe sem jutott volna, de olvasva a felhívást, természetesen rögtön meg akartam nézni, hogy mit nem kéne csinálni. De jelentem, nem töltöttem ki semmiféle tetszet!
Addig is, nincs kedved neked is tippelni egyet? http://www.fotozz.hu/kategoria_oldala?Kategoria_ID=13 Ebben a kategóriában kb a 2. oldaltól (mert a játék indulása óta kerültek fel új képek is) a 15. oldalig játszanak a képek.
Akkor tehát már csak 3 hiányzik. Aureliano, azért igazából elképzelni sem tudom, hogy miket választhatott még. Számtalanszor végignéztem a kategória jó néhány oldalát októberig, de egyszerűen nem tudtam már mire kattintani figyelembe véve a félresikerült, de azért hellyel-közzel (bele)magyarázható, már felmerült linkjeinket is. Szinte már nincs is több kép!:)