Milyen léghűtésest ismertek? A Volkswagen szinte teljes léghűtéses palettáját ismerem (Typ 1-2-3-4) Fridolin stb. Tatra, Trabant és Kispolski, Fiat 500, Citroen Visa-ban is tudtommal léghűtéses boxer volt, meg a Steyr-Puchokban is. Kisteher is érdekel 3,5tonnáig.
Lehet négyszelepes hengerfejet léghűtéssel építeni. A Porsche 959 motorjában bizony 24 szelep végezte a gázcserét, nem pedig 12, mint a luftgekühlte 911-esekében.
Helló itt is! :-))) Nagy hátrányuk volt a kipufogóval egybeépített hőcserélős fűtés. Ez elrohadt dob esetén rizikós. A Tátra úgy oldotta meg, hogy a személyautóiba független fűtést szerelt (Eberspacher, Webasto, korábban valami saját benzinkályha, az általad felsorolt típusokban ez volt), a teherautókban olajradiátor. Plusz állófűtés ha kérték. Úgy tűnik, négyszelepes hengerfejet nem lehetett léghűtéssel építeni, legalábbis a Porsche se próbálta. Extra hűtést igényelt volna, lásd még P959 - léghűtéses hengerek, vízhűtéses hengerfej. Nem tudom négyszelepes volt-e egyébként, asszem nem. Maradt a pontos üzemi hőmérséklet szabályzása, ami szerintem szintén megoldható lett volna olajhűtővel és termosztáttal, mint a Tátra 613-ason is. Még levegős termosztát is lehetett volna pluszban, mint a 603-ason. Azt hiszem a szélsőségesebb maximum minimum hőmérséklet is nagy hátránya, mert magasabb az üzemi hőfok, így nagyobbak a hőtágulások, ami miatt nem lehet olyan pontosan illeszteni mint a vizeseket. Hidegen kóvályog a dugó, oválra koptatja a hengert, nagyobb lesz az olajfogyasztás, és további zajforrás is ez a "lötyögés" a hűtőbordák ismert rezonanciája mellett. Az egész szerkezetet drágább, kis hőtágulású anyagokból kellett építeni. Mégse gondolom, hogy valójában drágább dolog volna, hiszen az olcsó kocsik mind ezt használták, Trabant, kispolszki, kacsa, bogár, stb. Mondják, hogy a hűtőventilátor tíz százalékot levesz a teljesítményből (ráadásul az is zajos) de annyit a vízpumpa meg az ott is kötelező venti ugyanúgy elhasznál. A legerősebb hátrány azt hiszem a zaj. Csendes léghűtéses autót ugyanis még nem láttam! :-)))
Nézzük csak, milyen léghűtéses autókat ismer a világ:
1. Tatra 87-97-600-603-613 - ehhez azt hiszem, nem kell hozzáfűzni semmit.
2. Porsche 356-911-914 - a világ legjobb sportkocsijai közé tartoznak.
3. Volkswagen Typ 1 - egymagában eladtak belőle 22 milliót, és ebben nincs benne a 3 millió Typ 3, a félmillió Karmann-Ghia, a 400 ezer 411/412...
4. Tucker Torpedo - az egyik legérdekesebb amerikai autó.
És még sokáig lehetne folytatni a sort, ennélfogva érthetetlen számomra, miért nem készülnek ma már léghűtéses autók? Talán az lehetne rá a válasz, hogy az túl egyszerű lenne, és a gyárak nem keresnének annyit a karbantartáson.
:-))) Nembaj, úgyis csak egy unalmas estén nyitottam. Mi szólna ellene, hogy vmelyik gyártó jövőre egy léghűtéses típussal jönne ki? Nem kajálná a különcségekre ugró réteg? Mint a Subarut például?
Hát ez az, hogy jobban hűt mint a vizes. Azt hogy zajos aláírom, de lehet segíteni rajta. A TATRA teherautó is euro3-as csont nélkül. Beburkolták okosan.