De a jó kis magyar KPM vizsgán, kiba..nák, egyből, csak hogy megmutassák, hogy a hivatal nem értünk van. Ilyet csak a hanyatló nyugaton lehet csinálni, nálunk rendnek kell lenni, kérem szépen! Nálunk 150 papír beadása, 700 ezer ft illetékbélyeg, piszlicsáré kifogások után minimum 5 év múlva lenne is forgalmija. Vagy nem. Ugye elvtársak?
Csináltam garázst a házba, 1 kocsi 2-4 motor befér meg marad némi hely bütykölni is. Közben összeszedtem az 5. gerincsérvem, de jól vagyok.
a 91es VFR mellé beújítottam egy 91 es Honda Shadow 600at, hogy ne unatkozzanak a garázsban :-)
A VFR egy régebbi kisebb esés miatt elgörbült egyik villáját egyenesíttettem, sajnos a kifli is görbe mert nem akar egyenesen állni. ez most vár rám, megint szétszedni, aztán összerakni.
A karburátorok tisztítása is esedékes lesz, mert ez a mostani szar benzin meg a lustaság (nem eresztettem le a benzint a karbikból) bekavar az alapjárati rendszerbe. ezen kívül folyadékcserék esedékesek, mindkét féknél és a kuplungnál is + hűtővíz és olaj is.
A shadow egyik karbijában a tűszelep nem zár rendesen, így tartós lassú haladásnál vagy városban fuldoklik az egyik henger. abban is ki kell cserélni 2 gumigyűrűt a hengerek közt mert könnyezik. A lábtartóival meg kell valamit csinálnom mert merevek és néha leér a kanyarban. nyáron cseréltem rajta első gumit, hát megizzasztott rendesen, régebben vagy én voltam ügyesebb vagy a szoci gumik voltak gyengébbek, de még 1x nem akarok nekiállni. A kerék belsejében volt némi rozsda azt lekezeltem, sárvédőt újra fújtam mert ronda volt. a villany rendszerén kontaktspréztem a csatlakozókat mert az irányjelzők furcsaságokat műveltek néha, az üres kijelző kapcsolót sikerült meggyógyítanom, befogtam a pöckét fúrógépbe leghajtottam mozgatta és jó lett. Azóta nem fullad le kihajtott oldaltámasz miatt. A rendszám felfogatását valaki átcsinálta, levágták a váz legvégét és valami szégyenletes megoldás, lötyög mint a kutya faxa és a RSZvilágítás kábele ezért mindig beleér a gumiba. majd valamit csinálok vele.. A tartályát elküldtem kaucsuk bevonatozásra, mert ki is volt lyukadva meg rozsdás is volt.
Az 555 Jawa Tengelyébe lett siklócsapágy csinálva úgyhogy akár össze is lehetne rakni, de mivel értéke nincs, nekem meg van elég motorom a kazánházban pihen részlegesen szétszedve, rápakolva minden féle.
A fiamnak vettünk használt kínai minimotort 40ccm, crossnak kinézőt. Pár óra használat után a gyertya legalsó menete letört, és a dugattyú meg a henger közé szorult a gyűrűknél. vettem 20 EUR-ért hengert dugattyút, megjavítottam. Kapott előre nagyobb kereket, amiatt át kellet csinálni a kipufogót mert ha lyukba hajtott vele a berugózás miatt fejreállt a gyerek motorostól, semmi baja. meg a kipufogóra csináltam festétesdobozból extra hangtompítót, csendesebb lett. Kapott rövid áttételt is, így füben is el bír indulni viszont nem megy gyorsan :-)
Valamikor pár éve beújítottam egy 350 es 639es jawát 1991es, apróért vettem, nem tudták beindítani, fordítva volt a pipa a hengereken :-) működik de a kuplungját fel kéne újítani, a csapszegek is csilingelnek rendesen, A karbijában szétrohadt a tű, azt ónnal befoltozgattam lecsiszoltam, ingyé vót, de ha nekiállnék vennék rendes tűt i, száraz helyen pihen.
Lett egy testváre is egy 250 es Jawa 559 típus, 1959es. ez is apróért lett, viszont ez kb. be van sülve, a hengerfejet levetten a dugattyút áztatgattam de nem moccan, a váltó veszi a fokozatokat, ez is száraz helyen pihen. majd egyszer valamikor foglalkozom velük.
nekiáltam egy igazi épített babetát csinálni, van benne meló rendesen, félbe maradt sajnos. nagyon át van építve...
Egyik ismerősnél segítek szerelgetni,cserébe kapok alkatrészeket.Kaptam egy kis 50-es enduro vázat,amiben benne a hátsó villa,a lábtartók stb.Jött hozzá egy szintén 50-es enduró fordított első villája,villahidakkal stb.Szereztem kerekeket is,előre 21-es,hátra 18-as tárcsafékes kerék.Van kormány,kipufogó még régebbről.A váz gyári blokkja a modern tervezés szerinti "váltótengelyek egymás fölött" tipus,így a vizes blokk nagyon rövid.Ennek megfelelően a helye is nagyon kicsi.Annyira kicsi hogy se a vizes Yamaha,se a Simson Star/Schwalbe blokk nem fér el a vázban.Ugyanis a bölcsőrész nagyon közel van a hátsó villához.Bele kellene toldani a vázba hogy elférjen egy "idegen" blokk benne. Az lenne a kérdésem hogy profi körökben ezt a toldást hogy oldják meg?Vázcső elvágás után belülről toldás,majd kívülről félbevágott vastag csővel papucsolás?Vagy mi a tuti biztos megoldás? :) Köszönöm a válaszokat előre is!
Rég jelentkeztem,most megpróbálom bepótolni.Végül csak voltam az esztergályos mesteremnél,de nem vállalta a tengelyt.Közben a neten hirdetett komplett hatos váltót megvette valaki más előlem.Így azután magam vettem kézbe a dolgot (a tengelyt) és igaz nem elsőre,de másodikra jó is lett.A blokkot párszor szét kellett venni ls összerakni,mert a kihézagolás nem ment elsőre,vagy nem kapcsolt jól,vagy oldalirányban nagy volt a tengely mozgása.Most tökéletesen működik.A blokkot összeraktam,a dugattyú és a henger nagyon jó állapotú,csak két új dugattyúgyűrű kellett (két krómgyűrű 990forintba került) így egy Derbi szívócsonkkal felment a 19-es Dellorto karbi is.A gyújtásra kötöttem egyenlőre egy egybetrafós Ducati cdi-t. Be is indult a masina rugásra,de kipufogóval még variálni kell mert a sajátja szétesett belül,meg már volt hegesztgetve ívvel,csúnyán.Az elhajlott első villa helyett szereztem egy jó állapotút,azt is a helyére szereltem.Igazából pár apróság van hátra a próbáig,többek között a berugószerkezet megigazítása,mivel nem mindig szeret összeakadni,és a rugója sem húzza vissza a kart rendesen.A Simson tette a dolgát a télen,még a januári minusz 18 fokban sem tiltakozott,de a térdeim sem fáztak rajta a pajzs miatt.Most hogy bejött a jó idő,fogta magát és eltört a váz :/ A németek a váz jobb oldalán a fő vázcsőre fúrtak egy kb 10mm-es furatot,hogy a vázban lecsapódó kondenzvíz ott jöjjön ki.Víz az tényleg nem volt a vázban,viszont a furattól elindult egy repedés,és körbe is ment teljesen.Most darabokra van szedve a Simson.Most a Babetta a soros jármű,teszi a dolgát,de ott meg olyan gond van hogy a karbi alján mindig van valami barnás/vöröses üledék.Furcsa mert a benzintartály nem volt rozsdás belül,eddig sose volt ilyen gondom. Az Etz úgy áll ahogy hagytam,igazából nem nyúltam hozzá egy ideje.A blokkba kellene főtengely,kuplung,dugattyú a hengerhez.
Ha már úgyis megvan és jó lenne. Fogd be esztergába és flexxel szedd le méretre. Valami rögtönzött befogással. Lassan apró érintésekkel, hogy ne tudjon melegedni. Elbaxol vele egy fél napot. És ha nem kapkodsz még jó is lehet... Ha idő nem gond megpróbálnám, simítani meg már késsel is lehetne....
nekem is volt a 90es jawán egy ilyen,azt nem gyártották sokáig de legalább 2 féle váltótengely volt, igaz ott csak a 2 es fokozat fogaskereke kapot nagyobb retesztmert hajlamos volt a régebbi/vékonyabb az elnyíródásra. én is ez alapján jöttem rá, hogy egyszer csak csúszott a 2 es fokozat.
Tegnap megérkezett a Hondához a cucc.A fogaskerék oké,de a tengely nem olyan mint a régi.A japánok kedvenc hobbija lehet hogy mondjuk évente variálnak egyet az alkatrészeken,így mókásabb dolog alkatrészt szerezni egy régi vashoz.
A piros vonallal jelölt bordázat hossz a gond. Az új tengelyen hosszabb,emiatt nem megy a helyére a persely (alsó tengelyen,a középső bordázattól balra az a kis vastagodás az a persely) azon forog a második sebességfokozat hajtott kereke.
Dehogyis,inkább eltörtek a fogaskerék "küllői" minthogy kijöjjön a tengely.Dörzshegesztés elve alapján összegyógyultak,gondolom ha ki is jön akkor se maradt volna ép.De nem is éri meg kinlódni vele,találtam bontott tengelyt és fogaskereket egy ezresért,plusz ezer a posta.A blokknak más baja nincs,újak a csapágyak,a főtengely jó,lehet összerakni.Volt egy dolog amin agyaltam egy sort. Az MBX hatsebességes váltója egyben passzol ebbe a blokkba,és akkor nem ötös lenne a váltó. De most álljon össze a motor,működjön,bizonyítson,aztán majd ráérek variálni ha akarok. Érdekes módon ezeknek az MB és MT blokkoknak a membránja egyoldalas,kétnyelves. Neten láttam hogy kapható Malossi membrán,ami már 4 nyelves. Tegnap voltam bontós haveromnál,kinéztem a polcon egy hasonló forma membrán CAGIVA feliratú beöntéssel,elhoztam 1500-ért valamire csak jó lesz jelszóval :) Hazaérek és megdöbbentem.Egy az egyben passzol a Honda hengerbe!Annyira hogy még a négy csavar furata is ugyanott van,a külső méretek is mm-re egyformák. Csak míg a Honda membrán két acélnyelves,addig ez meg négy karbonnyeles,és van benne áramlásterelő betét is.
Boldog új évet kívánok én is!Egyre inkább kihal ez a topik(is),sajnos ez a fejlődés átka.Ma már más helyeken megy az eszmecsere. Az emberek ideje egyre kevesebb írogatni,aki meg alkot valamit az nem igen prezentálja a dolgokat mert megváltozott a dolog.Még pár hónapja említettem az Etz építést.Meg is mutattam fotón egy ismerősnek,ki csak annyit reagált hogy gáz.Kérdeztem tőle hogy mi a gond vele?Erre nem tudott válaszolni,vagyis egy értelmes érve sem volt a motor ellen,csak hogy neki gáz.Így aztán leszoktam róla hogy mutogatom a dolgokat.Annyit írok most hogy az Etz már eléggé átalakult versenymotorrá.A váz,az első villa,kerék,tank,blokk marad gyári.Mármint a blokk csak úgy értve hogy Etz blokk.Szereztem rá egy kézzel készített kipufogót,egy síktolattyús power jetes karbit,előre egy üvegszálas nagy idomot,hátra egy sportos ülésidomot.Közbe kerülkt hozzám még egy motor,egy kis Honda.Annak a váltótengelyét törte el sikeresen a gazdi,úgy hogy nem volt elég olaj a blokkban és a váltótengely összeolvadt az egyik fogaskerékkel.Ahhoz kell majd másik tengely és fogaskerék.Amúgy a blokk jól egyben van,főtengely,csapágyak nagyon jók.A futómű se annyira vészes,bár az első villa hátrafele hajlott 15mm-el,de van aki majd kinyomja.A Simsonra rákerült az Italjet gyujtás,először Ducati cdi-vel,most Honda cdi-vel,így be tudtam kötni a fordulatszámmérőt is.A motor most a minusz 18 fokban is első rugásra indul,a világítása tökéletes,mivel alapjáraton is teljes fénnyel működik.Mondjuk be is kellett kötni egy gyári feszültség korlátozót mert amúgy kiégne az összes izzó.Bekötöttem a féklámpát is.Csináltattam előre egy féktárcsa közdarabot,szereztem egy tárcsát,ahhoz egy kétdugattyús úszóágyazású féknyerget.Majd az is megy a helyére fel.Minap előhoztam több hónap után a tuning Babit,beindult az is szépen.Most hirtelen ez jutott eszembe.
Mostmár elmondhatom. Volt a cégnél egy projektem, egy gyrocopter szinte komplett laminàlása, végül tulajdonosváltás lett így a megkezdett projekt elment tőlünk. Teljes karbon szálas zárt fülkés önhordó cocpittal, klímával fűtéssel Rotax blokkal... volt pár érdekes megoldás...
Boldog uj évet kívánok mindenkinek. Nálam semmi motoros faragás nincs. A kis 50es Jawa érintetlen. A 350es is. A Honda műxik. Nem gurultam vele szeptember óta. Öregszek vagy mi a fene, a kocsin már ropog a féltengely hónapok óta alkatrész a kocsiban de nincs lelki erőm nekiállni most meg megint hideg van kint. Építkezés már a vége felé jár de még mindig sok hétre való esténként pár órás bütykölés van...
Persze az agy forog az év végi szabadságolások idején...Megint fantáziàlok egy pályagépről. Cagiva mito váz, mert az könnyű és elég komoly pályára alkalmas van belőle szinte gyárilag. tuningolt MZ 250 blokkal... De ettől még dejavue érzésem van. Ugyanilyen felindulásból vettem anno gilerát és az is el lett adva befejezés előtt.
A fiam már nagycsoportos ovis. Bicajozik két eve. Van egy villanyroller raktáron. Terveztem hamarosan valamit faragni belőle. Itt meg megint a hegesztő baszaxik, a korlát hegesztés közben elkezdett prüszkölni és azóta akár hova állíthatom mintha akadozna a drót. És csak ráolvad a drót a vasra és nem összeolvad. Kedvem lenne kivágni a szemétbe... Pedig nagyon hasznát tudnám venni. Még polcokat kéne hegeszteni a garázsba is...
Joe-ra reflektálva jelzem mi vár rám. Átadtam végleg az e-rolit, 2 rugós hinta és homokozó után felfüggesztettem a bicikli utánfutó tolót. Az egy kudarcom lesz...
És most folynak a tárgyalások a következő nagy projektről. Egy elkezdett atogyro-t kellene befejeznem!
Típusterv alapján készült vázban egy subaru motorral szerelt vas lenne. Váz 90% kész, motor 4 ponton rögzítve. Feladataim lenne innen tovább a levegőbe emelkedésig.
Itt egy ugyanilyen de az eredeti rotax 912 motorral:
Jó régen írtunk ide,én sem kapkodtam el az írást.Igazából én sem a gép előtt élem az életem,hanem mindig van dolog a ház körül.Mivel motoros topik,így azokról írok most pár szót.Az az év két motorról szólt.A Babetta működik,jól megy,bírja a strapát.Bevásárlásra van használva a kosár miatt.Annyira nincs vele semmi hogy nem tudok mit írni róla.De mégis!Tönkrement az eddig rajta használt gyertyapipa,ami régi fajta árnyékolt.Ez a digitális km óra miatt kellett.Azóta lekerült a km óra,mert összevissza villogott a gyújtás miatt.Majd egyszer lesz valami más.A Simsonnal több minden volt,májusra lett kész mert első villa tartót egy évig hajtottam.Azóta működik,kisebb nagyobb hibák akadtak persze.Sajnos kiderült hogy a rajta levő hengert valami okos ember perselyezte,és átfújt felül,a tőcsavar csatornák fele. Ki is dobtam.Vettem egy régi három csavaros hengert ami fúrva van,új dugó,gyűrűk,csapszeg.Annyiba került így mintha a rossz hengert furatom és veszek bele dugót.Össze akartam rakni,de kiderült hogy a jobb oldali csapágy elforgott a blokkban,meg a főtengelyen is.Félre is tettem.Közben előtte vettem egy maszek rotakapát,ami Star blokkhoz készült.Később ebbe vettem blokkot.Aztán hogy kidőlt a Simsonból a blokk,a rotablokkot tettem bele.Annyi dolog volt vele hogy berugótengelyt és kart kellett cserélni mert a sajátjára rá volt hegesztve a kar.Azóta jó pár km-t megtettünk.Voltam vele Szegeden a szezonzáró guruláson,nagyon szépen ment.Nem volt a Schwalbe-ra jellemző ideges viselkedés (remeg és reszket mindegyiknek az eleje),hatvanas tempót tud,addig atomstabil,még úthibán áthajtva is.Gyári gyújtással szinte simogatásra indul.Annyi a nem gyári a blokkon hogy egy sportlégszűrő van rajta mivel a gyári szűrőhöz gumi csonkot szerezni nem lehet,csak az utángyártott hulladékot,az meg pár hét alatt tönkremegy,de legalább jó drága!Meg a kipufogó.Az elég romos,de a gyári furulya helyett van egy kúp benne amit egy pocket bike kipufogóból szabtam bele,majd a helyét pontosan előírt helyre állítottam be.Most a fogyasztás a gyári érték (2.8liter/100km) körül lehet, de inkább kevesebb. Került hozzám egy 125-ös Etz váz is kompletten,a blokkot külön adták el belőle. Hobbi célra használták,krosszozni.De attól függetlenül ép a masina,leszámítva pár apróságot.Gyári bontatlan villamosság van rajta.Szereztem bele olcsón blokkot,Yamaha Jog gyújtással,van hozzá Dellorto karbim,kaptam krosszkormányt bele,mert sportkipufogót.Aztán majd meglássuk mi lesz belőle :)
apa le a kalappal, te faragsz annyit,hogy az már tiszteletet parancsoló!
Tavaly előtt én is faragtam kicsit. jártam motoslalom versenyekre, és előjött egy karbis efekt. mivel a szlalom az utca használathoz képest nagyon technikás a motor hűtése korlátozott. az enyém V4 így a karbik nem fáznak. A tűző napon a forróság miatt néha rendetlenkedni kezdett, fuldoklott alajáraton elment 1 két henger, ami nem jó dolg kis tempónál lendöntött motornál.
építettem be egy hajszárítóból ventilátort ami oldalról szívta be a levegőt. működött azt hiszem mert utána soha többet nem volt ilyen gondom. külön kapcsolóval külön biztosítékkal dupla szigetelt vezetékkel ahoy illik.
Aztán amióta nincsenek versenyek leszedtel a bukócsövet, felraktam az oldalidomokat így a veltit is le kellett venni mert útban volt, de visszarakható.
Ismét fordulat történt.Mivel a gyújtás már jónak tűnt,így elkezdtem összefele rakni a gépet.Felraktam a hűtőburkolatot,megvettem a kábelezéshez a dolgokat.Karbibeállítás után egy indítás hogy a fúvókák (főleg az alapjárati) megfelelő-e.A gép beindult,felüvöltött (falsot szívott a szívócsőnél),majd elhallgatott.Rosszat sejtettem.Gyertya ki,szikra nincs.Gyertyapipa le,szikra nincs.Elő a műszert,gerjesztőtekercs oké.Jeladótekercs.Szakadt.A lendkerék olyan közel van gyárilag is a lendkerék oldalához hogy csak pár tizednyi légrés van köztük.Csak így működik jól.Nos,a lendkerék beleért a tekercsbe,elvágta a drótot.Persze mélyen és alul hogy egy sort lebontva ne lehessen javítani.Elővettem a tartalék (Italjet) gyújtást,igazából csak a három felfogatócsavar helyét kellett elkészíteni,és már mehetett is fel.A jeladó működik a cdi-vel,minden jónak tűnik.Ehhez a gyujtáshoz kapható külön jeladó,ezer forint körüli áron.