Keresés

Részletes keresés

öregSam Creative Commons License 2003.11.10 0 0 16
Nem vagyok annyira naiv, hogy el fogadjam ezt a mellébeszélést. Elég lenne kimondani végre, hogy az adott politikai helyzetben ez történt, ez és ez volt a felelős. Az áldozatok hozzátartozóinak pedig azt mondani T. XY özvegy, árva tudjuk, hogy nem kárpótolhatjuk hozzátartozója elvesztéséért de az ebből adódó hátrányait megpróbáljuk kompenzálni x000 Ft-tal, és emellett nagyon szégyenljük magunkat.
wizes Creative Commons License 2003.11.10 0 0 15
Egen.

És mivel nem politika, akkor Csapody mit keresett ott?
Akárki politikus?

A NAP Tv egyre unalmasabb külömben.
wizes.

Előzmény: kisztitkar (13)
tomp Creative Commons License 2003.11.10 0 0 14

Ma jókedvem van, úgyhogy nesze:

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF):
Köszönöm, elnök asszony. Ha azt akarom, hogy elhangozzék ez a súlyos kérdés, kénytelen vagyok elfogadni, de ez elképzelhetetlen, ennyi erővel a szociális minisztert is kérdezhetném.

Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tegnap, halottak napján elindultunk szeretteink sírjaihoz, ki-ki a maga temetőibe. De mit tegyenek azok, akik pontosan tudják, hol pusztultak szeretteik, ám akik azonban mégsem kaphatták meg a minden embernek kijáró végtisztességet mind a mai napig? '75. szeptember 29-én 23 óra 10 perckor szállt fel Ferihegyről a Malév 240-es járata Bejrút felé. Közel három óra múlva a már a leszálláshoz készülő repülőgép a libanoni főváros légikikötőjétől tíz kilométerre eltűnt a repülésirányítás képernyőjéről, és a gép a tengerbe csapódott. A finn külügyminiszter nemrég egy, a katasztrófáról szóló filmben ezt monda: ?A repülőgép lelövése szándékos kegyetlenség volt. Ki és miért tette, látszólag ismeretlen, de az elég egyértelmű, hogy a célpont az a palesztin csoport volt, amelynek tagjai a gépen utaztak, és akik Budapesten kaptak katonai kiképzést.ö

A tragédiához az vezetett, hogy a Malév olyan területre indított polgári járatot civil utasokkal és ismeretlen szállítmánnyal, ahol háborús cselekmények folytak. Ez okozta a tízfős magyar személyzet - Pintér János, Kvasz Károly, Majoros László, Mohovits Árpád, Horváth István, Herczeg Miklósné, Németh Lászlóné, Fried Richárd, Kmeth Ágnes, Szentpály Mercedesz - és az egyetlen magyar utas, Glausius Gábor halálát. A katasztrófa kivizsgálására a harci események és más okok miatt a szerencsétlenség után már nem került sor. Kísérlet sem történt arra, hogy az elhunytak földi maradványait felkutassák, azonosítsák és hazahozzák.

Mindez már a múlt. De ez a múlt lezáratlan. Hiába fordultak a kegyeleti bizottsághoz, hiába a Vöröskereszthez.

Interpellációm nem politikai, sem kül-, sem belpolitikai tekintetben. Interpellációm kegyeleti ügy; azért is csodálom, hogy így kezeli ezt a kormány. Éspedig nem általánosságban az, hanem a lehető legkonkrétabban, mert ennek a sokak által hírből ismert szerencsétlenségnek a története nem talált, hanem vállalt ügyem. Olyan segítségkérés vállalása, amellyel választópolgáraim, a hozzátartozók bíztak meg. Nem politikáról van szó tehát, hanem az elemi tisztességről, a végtisztességről és a hozzátartozók lelki megnyugvásáról. Arról, hogy a halálba küldött magyar gép szolgálatteljesítés közben meghalt személyzete és utasa is végre magyar földben nyugodhassék.

Ezért is fordulok önhöz, ezek szerint, államtitkár úr, nem a közlekedési miniszterhez. Azt kérem, hogy a kormány intézkedjék róla, hogy az ország légi szerencsétlenségben elhunyt polgárainak megadassék a végtisztesség itthon, magyar földben.

Figyelemmel várom válaszát. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

DR. VERES JÁNOS pénzügyminisztériumi államtitkár:
Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! A szerencsétlenség bekövetkeztekor, közel 30 évvel ezelőtt mind Magyarország, mind Libanon már részes állama volt a nemzetközi polgári repülésről Chicagóban, 1944. december 7-én aláírt egyezménynek. Mindamellett hatályos volt és jelenleg is hatályos a két ország között a polgári közlekedés tárgyában Bejrútban, 1966. január 15-én aláírt egyezmény.

Mindkét egyezmény rendelkezése alapján a libanoni hatóságoknak kötelességük volt kivizsgálni a baleset körülményeit, a vizsgálaton a magyar légügyi hatóságok képviselőinek részvételét biztosítani és a vizsgálat eredményét velük közölni. A diplomáciai kapcsolatokról Bécsben, 1961. április 18-án aláírt nemzetközi szerződés rendelkezései alapján a Külügyminisztérium és a bejrúti magyar nagykövetség több alkalommal diplomáciai úton közbenjártak a baleset körülményeinek felderítésére indult vizsgálat felgyorsítása érdekében. Az adott körülmények között azonban az erőfeszítéseik nem vezettek eredményre, és e tekintetben teljesen mindegy volt, hogy milyen színű kormánya van Magyarországnak, ez konzekvensen érvényre jutott az elmúlt közel 30 évben.

A Malév Részvénytársaság 1976. március 9-ei repülésbiztonsági értekezletéről készült jegyzőkönyv szerint a bizottság által lezárt repülőesemény első vizsgálatát követően nem került újabb körülmény napvilágra, így nem várható az, hogy a 700-800 méter mélyben levő repülőgéproncsokat kiemeljék.

Magam és a Malév Részvénytársaság nevében is szeretném őszinte részvétemet kifejezni a balesetben elhunyt áldozatok hozzátartozóinak. Az ügyben a Malév Részvénytársaság dolgozói mindent elkövetnek annak érdekében, hogy segítséget nyújtsanak ennek a csaknem 30 évvel ezelőtti eseménynek a felderítésében, támogatják a hozzátartozókat kegyeleti jogaik megfelelő gyakorlásában. Ennek részeként a Malév a Farkasréti temetőben az elhunyt áldozatoknak emelt régi síremléket a kijáró végtisztességhez méltó módon a halottak napjára felújíttatta, a síremléket megtisztították, a betűket, számokat újravésték, és a későbbiek során a síremlék szerkezetének átalakítását is el fogják végezni. (Folyamatos zaj a teremben.)

Kérem válaszom elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF):
Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm a lehetőséget. Erről a malévos síremlékről persze tudunk, leginkább az érintettek, a hátramaradottak tudnak, akik tegnap, tegnapelőtt meg is koszorúzták, én azonban nem ezt kérdeztem. Nem a diplomáciai szerződések felsorolását vártam, mert én ezekkel tisztában vagyok, tisztelt államtitkár úr. Nem egy ilyen gebinbe kiadott választ vártam ebben az ügyben, ez egy méltatlan válasz. Ez fölkészületlenség, ez a pont, a feladat letudása.

Tisztelt Elnök Asszony! Nemrégiben az öcsém megkereste dédapánk sírhelyét, aki az első világháborúban veszítette életét, az első világháború vége felé. Megtalálta. Megtalálta, igaz, hogy dolgoznia kellett, igaz ugyan, hogy levéltárban, Bécsben és Budapesten dolgoznia kellett, de mert akarta, megtalálta. És nem azzal állt elő a családtagoknak - akik persze örültek, hogy ez a felfedezés és ez a kegyeleti aktus megtörténhetett -, hogy sajnos nincs, pedig sokat dolgoztunk vele (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), tisztelt államtitkár úr.

Sajnos, ezt a méltatlan választ a hozzátartozók nevében elfogadni nem áll módomban. Köszönöm. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

Előzmény: öregSam (-)
kisztitkar Creative Commons License 2003.11.10 0 0 13
ja hogy eccer kivételesen valaki nem sejtetve és csusztatva fideszezett hanem mszpézett.

ugye milyen feltünö jelenség ez a napkeltében?

Csapody egyébként elmndta hogy ha réggebben keresték volna fel az áldozatok rokonai,akkor is kötelessége lett volna ugyanezt a kérdést feltenni.

ha láttad a müsort akkor tán erre is emlékszel.

Előzmény: wizes (12)
wizes Creative Commons License 2003.11.10 0 0 12
Igen, de sejtettet csúsztatással.
Hallottam, láttam.
wizes.
Előzmény: kisztitkar (10)
dez1 Creative Commons License 2003.11.10 0 0 11
A fegyverszállításos verziót még nem hallottam - nem valami PFSZ delegáció volt a háttérben - akik az utolsó pilalnatban mégsem szálltak fel?

Túl sok fegyvert nem lehetne ily módon csempészni. Bár kézifegyvert lehet.

Mindenesetre eccer régebben a népszabóban egés zoldalas cikk volt a témáról. Az egyik légikisasszony áldozat férja ma angliábna él, és már régóta kűzd azért, hogy kiderüljön az igazság.

Az angol hadsereg állítólag tudja mi történt. MErt a ciprusi lehallgató állomásuk mindent felvett.

Az eset állítólag eléggé vadászgép gyanús. Földi rakétával nem igazán lehett lelőni, mert még elég messze tenger felett volt. Esetleg hajóról indítva talán.
Ha azt nézzük, hogy kinek állt érdekében és kinek volt vadászgépje a térségben, akkor nyilván izrael a legfőbb gyanúsított.

kisztitkar Creative Commons License 2003.11.10 0 0 10
nem.
pontosan azt mondta hogy ez nem pártpolitikai,hanem kegyeleti ügy.
Előzmény: wizes (6)
őszidő Creative Commons License 2003.11.10 0 0 9
Bocsánat, Líbiát akartam írni.
Előzmény: őszidő (4)
kisztitkar Creative Commons License 2003.11.10 0 0 8
arrol sem beszélnek a mai napig hogy carlost hány évig kvártélyoztuk itt állami pénzen.
Előzmény: öregSam (1)
Igneous Creative Commons License 2003.11.10 0 0 7
A 10MUSD/fő kiharcolását megkönnyítené, ha a Mo. által alkalmazott embargónak olyan hatása lenne, mint az USA által alkalmazottnak... :-)))
Előzmény: öregSam (5)
wizes Creative Commons License 2003.11.10 0 0 6
Csapody-n kiakadtam tegnap: a mostani kormányra akarta kenni a tehetetlenséget, mikor a 25 éves évfordulóra felmelegítették, és akkor ők voltak hatalmon! 3 éve.
A seggje. Elfelejtette?
Akkó mé nem intézkedtek?
wizes.
öregSam Creative Commons License 2003.11.10 0 0 5
Gondolom, hogy az akkori politikai viszonyokat tekinte nem sok lehetőségünk volt, és erről az utasok illetve a személyzet a legkevésbé tehetett. Ez a tipikus vagy bekapod, vagy bekapod. De 28 év után legyen annyi tisztesség egy kormányban, vagy kettőben, hogy az ártatlan áldozatoktól hozzátartozóitól hivatalosan elnézést kérjenek és netán valamilyen korrekt nagyságrendű kárpótlás is szóba kerülhessen. A 10MUSD/fő még legszebb álmaimban sem szerepel. Kis ország, kis kárpótlás.
őszidő Creative Commons License 2003.11.10 0 0 4
Jobb ha az Izrael és zsidó szavakat nem alkalmazod.
Benne van még egyáltalán a magyar szótárakban?

Egyébként az a helyzet, úgy lehetne ebben az ügyben eredményt elérni, ha pld. az izraeliek lőtték le a gépet, hogy bojkottot mondunk ki ellenük. Így tett az USA is Libanon ellen.

Ki kéne próbálni. :-)

Előzmény: öregSam (1)
kábelbúvár Creative Commons License 2003.11.10 0 0 3
Nem lehet tunni, melyik milíciának lehetett rakettája abban az időben.

Izrael lehet, hogy csak áttételesen szerepelhet az ügyben. Csapody 1ébként nem szokott köntörfalazni.

Lásd a "megélhetési politikus" szóalkotást...

Előzmény: öregSam (1)
unnamed Creative Commons License 2003.11.10 0 0 2
Azért nem forszírozzák a dolgot, mert mi sem voltunk teljesen tiszták. Gyk: polgári lajstromjelű, civilekkel megrakott gépen nem szállítunk polgárháborúba hadianyagot...
öregSam Creative Commons License 2003.11.10 0 0 1
Én a tegnapi Napkeltéről és a képviselő úr felszólalásáról érdeklődnék, ahol úgy kerülgették az Izrael szó kimondását mint egy járványkórházat. Nem beszélve az esetleges anyagi vonzatokról. Számomra riasztó ez a politikai gyávaság, a szemellenző és a kettős mérce.
Előzmény: kábelbúvár (0)
kábelbúvár Creative Commons License 2003.11.10 0 0 0
Ezekkel a vonatkozásokkal nem foglalkozott Sváby, amikor műsort csinált a témáról?
Előzmény: öregSam (-)
öregSam Creative Commons License 2003.11.10 0 0 topiknyitó
Dr. Csapody Miklós az MDF parlamenti képviselője interpelált az 1975-ben lelőtt Beyruti MALÉV járat
áldozatainak exhumálása és újratemetése ügyében. Bár a parlamenti felszólalást nem láttam, a vasárnapi Napkeltében volt róla összefoglaló és egy rövid beszélgetés. A képviselő úr kizárólag kegyeleti okokkal indokolta felszólalását és a Napkeltében is végig kerülgették a politikai miérteket. El telt 28 év, szeretném tudni mikor kiben lesz annyi bátorság, hogy nevesítse ennek a gaztettnek az elkövetőit. Kerülgetik a dolgokat mint macska azt a bizonyos forró kását. Beszélnek az anyagi vonzatokról, a műszaki lehetőségekről stb. Szeretném tudni ki lesz végre az a "tökös" politikus aki kimondja ez ugyanolyan, ráadásul államilag támogatott terrorista akció volt, amit most a másik fél részéről mélyen elítélünk. Miért nem a terrorista állam fedezi az exhumálás költségeit? Miért nem jár az ártatlan, csak a munkájukat végző áldozatok hozzátartozónak kártérítés? Bezzeg Libia 10MUSD/fő-t fizet. Kéredéseim még vannak, csak a válaszok?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!