Mostanában én is hanyagolom a meló miatt a "rendesgépes" fotózást, zömmel telefonnal operálok, de ha a DSLR kerül a kezembe, mindig "M" módban használom, hát jó, persze, így jobban rá kell készülni a fotóra, de pont ez a sava-borsa. :)
Gondoltam előveszem újra egy kicsit a fotózást, de ennyi év után eléggé megkoptak az emlékek a beállításokat illetően. Milyen beállításokkal induljak meg napos/borús időben fotózni? S/A/M mód? Záridő, rekesz?
Pofon egyszerű dolgom lenne visszanézni a saját képeimen, de a vinyó meghalt a képek meg már csak emlékek. :/
Hány hónap alatt matricázzák át a teljes állományt?
Szerintem májusig kész.
Mellékfarvizen lehet olyan fotómontázsokat gyártani, hogy a hely/szín ua, csak már a 4. logóval fotózod a Credot. De elv Ikarus is akad bele, SL MAN-ról nem is beszélve.
Na, ha már ennyire érdekel a villamos onnan, akkor értékelem azt. Láttam, hogy te Szarajevóra pörögtél rá kicsit.
Villamosok:
Tátra T4D, elvileg T4D-ZVR, mert át lett építve - homemade kendács - kétirányúvá. Ebből egyetlen kocsi van, ami a 8-as vonalat látja el (https://flic.kr/p/2pSud4K). Lövésem sincs mi van, ha lerobban, elvileg van még egy T4D, de az nem kétirányú, hanem csak karácsonyi villamosnak van tartva, a többi ami megvan, az roncs és a kétirányú Astrák is majd talán jövőre jönnek. Amúgy erősen ajánlott a 8-as vonalra kimenni, s kivárni a kb 30 percező villamost, ami kimegy az ipartelepre. Eleve a rohadó ipari terület és az illesztéses pálya is ad egy feelinget, de maga az utastér is atomretró (https://flic.kr/p/2pSuKA3), jobb mint a prágai 23-as, plusz szét is van rendesen hullva. Sikerült oda-vissza hintázó ülést kifognom, ami a random gyorsitásokkal poén, mivel itt kint egész meghajtják a kocsit, a város többi részén a laza menetrend miatt kb 20-25-el mennek a villamosok. Utas nulla, egy-egy nyannyer, aki valamiért nem akart kisétálni a 17-es buszhoz ezzel jár ki a Kauflandba, amúgy jellemzően Gábor cigányok szoktak előkerülni egy-egy ipartelepről és szerintem rendszeres a villamosbuzerátor látványa itt, mert ha már kimentél a végállomásra - ahova senki - és még jössz is vissza, akkor már rádhellózik a vezető, mert levágta, hogy olyan vagy. Abs. megéri ez a 6 Lejt.
Tátra KT4DM. Ezek már a modernizált ex Berliniek, 30 darab van belőle, 200-229-ig, s az előző adag KT4-et váltotta, ami szintén 200-229 volt. Az előző KT4-ekből egy, talán kettő ott rohad a telepen roncsként, de ezekből is van bőven leállított, érzésre úgy 3-5. A 209-es a balesete miatt tuti áll, már szedője sincs, de itt legalább jól eldugják a roncsokat, nem látni be a kerítés mellől. Fényezésre a default berlini sárga-szürkét átvették (https://flic.kr/p/2pSPguB, https://flic.kr/p/2pE8BMg), ráfestve a helyi targoncaszámokat, de a kocsik oldalán az eredeti berlini is megmaradt. Kettő kocsi ki van véve a forgalmik közül és tanuló, legalábbis én kettőt láttam: 211-es (https://flic.kr/p/2pYR5Em) és 219-es. Lehet, hogy van még tanulónak kijelölt. Azért itt már nagyon trehány a targoncaszámmal felfestett SCOALA felirat, s ahogy néztem semmilyen más kialakítás nincs rajtuk. Emellett még a 201-est átkenték az OTL színvilágára (https://flic.kr/p/2pFmVPi), a kerek 200-ast meg mintha a föld nyelte volna el, a telepen álló Tátrák közt se láttam. Amúgy pedig szerintem már láttál belülről KT4-est, default szövetülések, lengőajtó amit rendszeresen indításjelző nélkül használnak. Az összes BVG-s felirat benne van, belső kijelzőt meg csak azért nem szerelték le a lustaságon túl, mert a WAGEN HALT lámpa még be van oda kötve és működik. Nagyon kényelmes kocsik s nyáron a 40°C++ fokban, mert "végigszenvedtem" ott ezt augusztusban meglepően jók a billenőablakok ellenére is. Amúgy, ha leesik az eső, akkor csúszkálnak össze-vissza s dobják a sínféket, a jvezek nem nagyon érzik a Tátrát. Ahogy kifigyeltem, nyáron inkább nem hozták ki, mint igen, szerintem büntetésnek élték ott sokan meg.
ULF. Ugye ezek nullkilométeresek, 2007-ben vették extra gyorsan a Siemenstől a választásra, mint anno a MÁV-is a Taurusokat, hogy Viktor át tudja őket vágni, de gondolom ismered a sztorit. A MÁV legalább kérte az átfestést s nem piros 1116-osokra került a MÁV logó, itt meg ehte bécsi villamost kaptak, OTL-es átfestésük még nincs. (https://flic.kr/p/2qq9PDg, https://flic.kr/p/2pEFd2j, https://flic.kr/p/2pFMv4L, https://flic.kr/p/2qjqnYE) Gondolom a bécsi villamost nem nagyon kell bemutatni neked, ismered. Amúgy én itt ULF-oztam életemben először. Mit mondjak... áldjuk Demszky nevét, hogy Combinót vett. Lehet, hogy a '90-es években ez valami ultramodern izé volt, hát... :) Amúgy meg imádom mert egy elbaszott szar, a két darab kéttengelyes kocsirész kialakításával, gyakorlatilag egy alacsonypadlós Bengáli. De ezekben még legalább azok a régi lyukasztók vannak, ami kiharapják a jegyet. Légkondija kritikán aluli, ablakot kb lehetetlen nyitni, s amúgy télen rohadt hideg is. Nyáron néztem is a végébe beülve, hogy milyen jó kis antiszoc helyem van, mindenki a közepén nyomorog (hisz ott ment kb a légkondi valamit), s úgy lefőttem ott hátul a 40 °C-ban, s ezt még a hátső szélvédőn betűző nap is erősítette. Ilyen szintű szaunában nem is tudom, hogy ültem-e valaha....
Astra Imperio, azaz a román Combino. Imádom! Már anno megmondtam, hogy a Combinonál jobb AP villamos nincs, s tényleg, az Astra csak átvette a beváltat. S a nagyváradiak ráadásul Siemens elektronikásak is, így a Combino feeling 100% megvan. (https://flic.kr/p/2qjv1YN, https://flic.kr/p/2pFsYXn, https://flic.kr/p/2qyEpdE) Most van nekik 20 darab, remélem nemsokára megjön az 5 darab további példány, mind OTL-es festéssel jött, s elvileg mind kint van, vagy ami épp áll, azt javítják is nem pedig dögsor. Láttam a telepen egy ajtócserés példányt. Utastérre is egy default Combino, valami helyi gyártmány ülésekkel és ki van küszöbölve a kétoldali ajtós kialakítás összes hibája, kedvencem a hátsó 3-as ülés, oda beülve tök jól végig lehetett vele zötyögni a városon. (https://flic.kr/p/2pEtHwk) Amúgy ami nagyon gyenge pontja ennek a kocsinak, az a belső kijelző, s itt gondolom az elérhető helyi gyártmány szar minősége okozza a gondot, plusz szerintem logikátlanul is van leprogramozva. Hátulról ülve jól kifigyelhető, hogy a két kijelző nem ugyanazt mutatja: az egyik a következő megállót fényújság szerűen, a másik a járatszámot, sokszor csak pár pixel méretben és inverzen, így a kijelző 90%-a üres. S az is random, hogy mikor melyik mutatja a megállót és melyik a járatszámot. Amúgy a megálló kiírás viszonylag pontos, ritka volt, hogy a megállót elhagyva nem tudott lépni a következőre, mert vagy a 4G vagy a GPS akadt. De ez ugye nem a villamos hibája.
Peronok. Ez az a rész, ami abs. románia :) Az 50 centis peron full default, a felújított szakaszokon van az 1 - 1,5 méter széles, amiben az utasváró is benne van. S a szintben beszállással sem foglalkoznak, így is láttam tolókocsist felszállni az Astrára. Tudom ez Balkán, de ugye anno a 15-ös buszra is, ami egy Ik 415-ös volt, láttam tolókocsist felszállni. Amúgy vannak durvább részek is, Iosia-ban a végállomás előtt kettővel összehozták ezt: https://www.instagram.com/p/C-iGYmQNxrG/?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=MzRlODBiNWFlZA== (6. kép). Ezt megnézném, ahogy az itthoni hatóságokon átverik, s ez egy kb. 2 éve kiganézott szakasz. :) (S pont ez a hely, ahol nem ajánlott fotózni se, mert a pénzes Dzsippók palotái is itt vannak, s jönnek át ki panaszkodni) Amúgy meg mivel Románia nem a hajózásba fekteti az EU-s pénzt, ezért állandó a vágányfelújítás, új vonalszakasz is épült pár éve a patakparton, kb ilyen lehetne a 41-es villamos is ha kiganéznák: https://flic.kr/p/2pSPb7C Szerintem 2027-es időszak végéig körbe is érnek a városon, s kiganézzák az egészet.
Füves pálya. Na, itt valódi fűből van a füves pálya, nem műanyag. S zöld..... A 40 °C-ban sincs kiégve. A módszer nagyon egyszerű, mivel van pénz lóvéra, így kb 11-12-től estig folyamatosan megy a pályába épített locsoló. Ülök az Astrán, s egyszercsak azt veszem észre, hogy full vizes minden, épp telibekapta a locsoló, a Tátrába néha még pont bele is talál a billenőablakon keresztül. Biztos olcsó ott a víz.
Mindenképp ajánlott hely, menj ki pár napra és élvezd ki. Megéri. Legjobb város a Kárpát-medencében.
Mikor volt utoljára? Én a Takilacibácsisra emlékszem, a MixR Pizzériában, ahol mellettünk ült valami klimaxos női baráti csoport, akik olyan hangerővel pofáztak, meg visítva hahotáztak, hogy az est végére zúgott a fejem, és az asztalnál velem szemben ülő mondandóját is csak úgy értettem, hogy közben a szájmozgást is figyelnem kellett...
Hmm.. Nézegetem most a Flickr-en az idei termést, érdemes lenne-e évértékelőt írnom. Szerintem nem... Kb többet fotóztam Romániában mint itthon.
Azért a 3x Nagyvárad, amiből egy több mint 16 napos nyári etap is volt s egy nap Arad után mi volt itthon? Két hét Debó, egy hét Békéscsaba, emellé Cegléd 1x és Szolnok 1x. Nagyon extrát ezeken nem fotóztam, bár az SL MAN-et szétlájkolták.
Plusz tököm kivan... 2019-re eljutott oda ez a KWA ország, hogy összevonta egybe a Volánbuszt, már többedszerre. Mondom ezután már csak nem tudják hová összevonni, s erre most MÁV csoport lesz. Csináljak neki újra egy albumot, hogy most már MÁV logós az összes tákolmányuk... Szerintem lassan átváltok Bezzeg Romániára, s inkább fotózom azt. Most pl Satu Mare-re vagyok ráizgulva, nagyon jó Solaris flottájuk van. Kellene oda is intézni nyáron egy-két hetet. :)
S hogy ezzel a MÁVAUT témával mi lesz... Úgyis fogom fotózni valamennyire, mert mindent lövök, amerre megyek, s ott az üdülő is Gyulán vagy Szoboszlón. De akkor is, Románia jobb. Még olyan apró dologban is, mint a rendszámok betűtípusa. Ez az új magyar rendszám valami hányadék a fotókon...
Nem, a HÉV-é volt. Csak miután a baromarcú jómunkásembörök hazavágták a Fogas 150 éves fékállásos pőrekocsiját, a BKV kénytelen volt bevetni fenn a hegyen is az univerzális forgóvázas főkeretét. Most pedig rálegóztak egy jó nagyot. Univerzális.