Felmond Székesfehérváron az Alba Volán Zrt. A helyi buszjáratok szeptember 1-én állhatnak le Fejér megye székvárosában. Hasonló lépést tartanak lehetségesnek Sopronban és Nyíregyházán is.
Aki nem fizet, ne is buszozzon! – a Volán-társaságok tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. feltehetőleg a helyi buszjáratok megszüntetésével szorítaná rá a megrendelt közösségi közlekedési szolgáltatások kifizetésére az önkormányzatokat. A rendcsinálás első állomása a Cser-Palkovics András fideszes polgármester városa, Székesfehérvár.
Június 1-én az Alba Volán Zrt. felmondja a helyi autóbuszjáratok közlekedtetésére kötött szerződését Székesfehérvár önkormányzatával – tudta meg lapunk. A lépésre az MNV a társaság keddi közgyűlésén adott utasítást.
Az ügyben kerestük az Alba Volánt, kérdéseinkre azonban nem kaptunk választ. Az MNV magát megnevezni nem kívánó illetékesétől viszont megtudtuk: a székesfehérvári céget a vagyonkezelő az önkormányzat „súlyos szerződésszegésére” hivatkozva szólította fel szerződése felbontására.
Az önkormányzat valódi mulasztása, hogy immár évek óta nem fizeti ki az általa megrendelt buszjáratok közlekedésének ellenértékét. Ahogy arról már beszámoltunk, a város 2011-ben mintegy 370 millió forinttal maradt adósa az Alba Volánnak. A társaság járatritkításra és tarifaemelésre vonatkozó javaslatai pedig eddig nem kaptak szabad jelzést a város vezetésétől.
A javasolt járatritkítás helyett a székesfehérváriaknak így hamarosan a teljes buszközlekedés megszűnésével kell szembenézniük, feltéve persze, hogy az Alba Volán rövid időn belül nem tud megegyezni a helyi önkormányzattal a tartozások rendezéséről.
A székesfehérvári buszjáratok ugyanis a nemzeti vagyonkezelő határozata alapján nem állnak le azonnal. Az Alba Volánnak június 1-én kell felmondania szerződését, három hónapos türelmi idővel. Ami azt jelenti, hogy az autóbuszok szeptember 1-ig biztosan nem tűnnek el a város útjairól. Addig pedig lehet reménykedni, hogy az önkormányzat és a Volán tárgyalásain találnak megoldást a buszközlekedés hosszú távú finanszírozására.
Ha mégsem születik egyezség, Székesfehérváron garantált a botrány. Az őszi iskolakezdés idején legalábbis aligha növeli majd a városvezetés és a kormányzat népszerűségét a buszközlekedés megszűnése. Az Alba Volán helyét ugyanis egy ideig feltehetőleg nem veszi majd át senki. Az utazni vágyók mehetnek gyalog, vásárolhatnak kerékpárt, óhasználhatják autójukat – ha van– , vagy ha futja rá, hívhatnak taxit.
A helyi közösségi személyszállítás körüli viharra azonban nem csak Székesfehérvárnak kell készülnie. Lapunk úgy tudja: az MNV napirendre vette a Volán-társaságok által kiszolgált többi város közszolgáltatási szerződéseinek felmondását is. A még csak előkészítés alatt lévő lépéssorozattal a vagyonkezelő feltehetőleg az önkormányzatok hozzávetőleg 15 milliárd forintra taksált tartozásai miatt egyre nagyobb gondokkal küzdő Volánok csődjét szeretné megelőzni. A hírek azonban úgy szólnak: a leállítás előtt mindenképpen kísérletet tesznek a problémák tárgyalásos megoldására.
Egyre megy, hogy az MNV csak fenyegetőzik, vagy akár a konkrét lépésektől, tehát a buszjáratok tényleges leállításától sem riad vissza. Célkeresztjében a hírek szerint aktuálisan két újabb város áll. Sopron és Nyíregyháza állítólag egy hónap haladékot kapott. Ha nem sikerül megújítaniuk szerződésüket a Volánnal, a helyi autóbusz-közlekedésnek mindkét település búcsút mondhat. Más források szerint viszont Győr és Sopron megúszhatja: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) legalábbis a hírek szerint kedden délután egyezséget kötött a két város 2013-as Volános kiszolgálásáról.
Bűnbak az MNV-nél?
Megtalálta a bűnbakot saját portáján is a vidéki nagyvárosok helyi buszközlekedésének ellehetetlenüléséért az MNV. A Népszabadság értesülése szerint Zana Tibor már „le is szállt a buszról”. A vagyonkezelő társaságokért felelős igazgatóját felmentették, vagy más források szerint lemondott tisztségéről. A több cég mellett a 24 Volán-társaság tulajdonosi jogainak gyakorlásával is megbízott vezető távozásának hírét az MNV-nél lapunk kérdésére nem erősítették meg. Ellenben ígéretet kaptunk, hogy ha a vezető kíván az ügyről beszélni, kapcsolatba léphetünk vele. Más forrásból ugyanakkor úgy tudjuk: Zana Tibor, az igazgatósága portfóliójába tartozó állami társaságoknál már jelezte munkaviszonya megszűnését.
Szintén a híradóban volt, hogy próbaképp a bp-i, 86-os buszon, egy hétig asszem, minden járaton voltak ellenőrök, bizonyos megállókban pedig biztonsági őrök várták a buszt.
A bliccelők száma jelentősen csökkent, valamint a pótdíjat nem fizetőké is.
A rendőri, biztonsági őrös kíséretet az elmondások alapján pl. a MÁV és a Volánok is kipróbálták, és a jó tapasztalatok miatt szeretnék is folytatni.
a távolsági buszokon is müködik,nálunk is nem csak Londonban.
ennek a kalauzosdinak az lenne a lényege hogy a villamosokon is müxik mert állandoan ott van az ember aki nem büntetni jött hanem beszedi a jegyed árát.
el tudom ezt képzelni, mondjuk a 4-6-os villamoson, csúcsban :-) Pláne, ha korlátozzák a tervek szerint a gépkocsiforgalmat a belső városban.
Amúgy jól hangzik, de tud valaki adatot arra, hogy a BKV a bevételeinek hány %át szerzi jegy- és bérleteladásból? Azaz jelentős lehetne-e a többletbevétel a gazdálkodásában?
Londonban működik, hogy a sofőr adja a jegyet, a metróba meg beléptető rendszerrel lehet bejutni. Persze a 7-es buszon csúcsforgalomban nem lenne az igazi:))
Nagyon megugrott az autók száma. Az elmúlt pár évben jelentősen megnőtt a gépkocsiállomány, a vásárlások jellemző ideje meg a nyár és környéke. Ősszel mindig meglepődik az ember, hogy lehet ez még xarabb is:)
én már évekkel ezelött ujra feltaláltam a spanyolviaszt.
vissza kéne állitani a kalauzrendszert.
nem a Dunát rekesztö mennyiségü ellenört kellene megfizetni a metrokban hanem az embereket rákényszeriteni arra hogy csak ugy utazhatnak ha megvették a jegyüket.
nem a büntetés lenne a lényeg hanem az hogy a kalauznál ott a jegy és meg kell vennie ha utazni akar.
ez az állás már nem spionmunka lenne és sokakat juttathatna munkához és a bkv számára is behozná a befektetés sokszorosát
A tömegközlekedés leépítése összhangban van a jóléti fordulattal: sokkal egészségesebb egy kellemes séta, mint szorongani, egymást fertőzni a zsúfolt, korszerűtlen tömegjárműveken.
Ez a spekuláció nagyon sánta, hiszen csak egyetlen dolog biztos... a koalíció soha nem fog felbomlani. (költségvetés elutasítésa ezt jelentené)
Némi engedményre lehet számítani mindkét oldalon, és akkor boldogan felmutatható ismét a konszezuskereső megértő kormányzat és a kiváló érdekérvényesítő liberális alternatíva.
és ha a SZDSZ kiáll Demszky mellett,(ez valószínű)akkor mi lesz a költségvetéssel?
Mert ha D. elbukik, az SZDSZ olyan ütést kap, amiből nehéz felállni.
Demszky töketlensége. A BKV az elmúlt évben adott 38 milliárd Ft után az idén a Fővűáros 13 milliárddal csökkentette a támogatását. LCs pedig nem érzi magát fejőstehénnek.
SZVSZ amugy is mar regota ki akarjak furni Demszky-t. Piszkalja a csoruket a 4. metro is, nyilvan Demszky nem ad nekik a tortabol. A Fidesz megmondta hogy nincs penz a negyes metrora, az MSZP meg ugy csinal hogy ne legyen penz a negyesmetrora, mikozben mellebeszel. Tipikus liberalis megoldas: kozvetett modszer alkalmazasa.
Ennek két oka is lehet.
Egyik az, hogy a költésgvetés kiadási oldala annyira túlfeszített, hogy télleg nem fér bele efféle "luxus", és az önkormányzatokban látnak nyilván tartalék forrásokat(ingatlanértékesítés, intézmény"racionalizálás", stb)
A másik, hogy miután ez még csak tervezet, majd a vita során enyhül ez a minisztériumi álláspont, és így az SZDSZ ismét érezheti keménykedésének eredményét, amire a közmegítélés szempontjából (szavazóbázisa) van szüksége.
Általában valamennyi megyei Volán vállalat elmondhatja magáról, hogy a városi helyijáratok közlekedtetése veszteséget termel. Meglepő módon nem is a gazdálkodás függvénye, hanem helyi adottságok, pl. átlagos járathosszúság, terepviszonyok, (szintbeli különbségek, stb.) Míg Egerben mondjuk 3,5 km egy helyijárati vonal átlag hossza, Tatabányán ez tíz kilométer felett van. Nyilvánvaló, hogy egy vonaljegyre nem egyforma költségek rakódnak, így az amortizáció is másként működik. A gépjárműpark hetven-nyolcvan százaléka cserére szorulna, szögelgetik, ameddig lehet, egy-egy új kocsi ára 20 millió körül mozog. A legnagyobb problémát a tervezett költségvetésben az ÁFA növekedés jelenti majd, ami újabb jegyáremelést kényszerít ki, mellyel tovább csökken majd az utasforgalom... a negatív spirált mindenki gondolja tovább.
A tegnapi híradóban a főpolgármester, Kaposvár Fideszes és Pécs MSZP-s polgármestere nyilatkozott a tervezett költségvetés tömegközlekedésre vonatkozó megszorításairól.
Legmarkánsabban Demszky fogalmazott: ha a BKV nem kap pénzt, csődbe juthat. Toller a távolsági és a helyi közlekedés összevonását javasolja.
A jelen állás szerint a tömegközlekedés nem kap normatív támogatást.
Mi lesz velük? Mi várható a parlamenti vitán?
Miért javasolja László a támogatás megvonását?
Újabb kommunikációs hiba történt?