Ha hivatalosan a közforgalomból nyugalmaznák mondjuk 5 éven belül a klasszik csörgőket (tudom, 0 esély...), az alkatrészek terén megkönnyítené a M63 003 felélesztését? (szintén kb 0 esély, de na)
A bonyi háromfázisú rendszerre a villanygépek esetén a kezdetekben az 50Hz miatt volt szükség, amit nagy teljesítmény melett nem viseltek jól an kommutátoros motorok, illetve nem volt még kiforrott teljesítményelektronika az egynirányításhoz.
Ha még háromfázsúra is csinálták volna, nemhogy 140, de 240 tonnába sem fért volna bele a dolog.
Kicsit off, de ide illik talán legjobban: Az M601-nek mi volt a hajtásrendszere? Háromfázisú generátor -> pólusváltó -> aszinkron motor? (Ennek kb. olyan gyorsítási hangja lenne gondolom, mint egy felfele kapcsolgató kézi váltós autónak, csak nem fogaskerék áttételt, hanem pólusszámot cserélne.)
Csak nem az ami a szili alatt van, azok csak gumibakok, ha jól emlékszem, csak 3 mm a rúgóbesüllyedése. A Tátra villamosok gumirúgója na az rúgózik, az tényleg rúgó, és kell is van is hozzá párhuzamosan beépitett lengéscsillapító.
A MÁV vonali mozdonyai közül a '80-as évek közepéig csak az M61-es rendelkezett kétlépcsős rugózással, ami a szubjektív futásjóságot erősítette. Az összes többi mozdony egylépcsős rugózással bírt. 1988 után kezdett elterjedni a Krupp forgóváz, amely már tartalmazta a második rugózási lépcsőt a forgóváz és a járműszekrény között.
Abban az időben senki nem szidta az UFC forgóvázat, hanem kifejezetten áldás volt V63-mason utazni egy korabeli V43-hoz képest. Mivel a kétféle 63-mas futóműve ebből a szempontból azonos, így a futásjóságuk sem tért el egymástól. Az, hogy ma szidják, azért van, mert az üzemben megmaradt 3 pár UFC forgóvázat elhanyagolták, többségbe került a Krupp, ami kétlépcsős a V43 forgóvázait korszerűsítették, így az is kétlépcsős rugózású lett, a futásminősége nagymértékben javult. Most elkészült az UFC kétlépcsősítése is, az azzal való tapasztalatokat kell összevetni a többivel. Az eredeti ma már csak az M62-vel hasonlítható össze. A szergej viszont jobban pattog.
Elnézést. Erre visszatérnék. Az M63 esetében mennyire "szidták" a futás minőségét? (Kevésbé jó állapotú pályákon.) Csak mert a V63 UFC-ken "pattogását" tudtommal nem szokták szeretni. Az M63 esetleg jobban illeszkedett az ilyesmi lábakra?
Ez egy szép kis korrajz volt, (nagyjából stimmel is) csak kihagytad a "miértet". Amikor egy (amúgy is régen pusztulatra érett) rendszer összeomlik, majd a helyébe lép egy másik, akkor MINDIIIIIIIG káosz van első időkben. Ezt a "káoszos" időt pedig sokan megragadják és jóóól megszedik magukat rajta. Vagy ha nem (csak) erre vágynak, akkor mindenféle fondorlatos módon vezető pozícióba verekszik magukat és ott sokat és sokáig rombolnak, mire "érdemeik elismerése mellett más fontos beosztásba távoznak". :-P
Ahogy barbarizmus volt a Nohabok legyilkolása (és már az üzemeltetésük mikéntje is az utolsó 10-15 évükben) ugyanúgy az volt a Gyíkok leépítése és elpusztítása. Mai szemmel nézve egyértelműen bűncselekmény, de sajnos ez mára senkit nem érdekel. Ugyanígy az volt a "parajosban" szép lassan "elfogyó" mozdonyok sorsa is, avagy a műszaki kannibalizmus. (Előbb-utóbb ezeknek mindig következménye van, ha nem is akkor, később általában... Lásd. pl. a legalább egy évtizede (inkább több) meglévő dízelmozdony hiányt, vagy amikor 2-3 Csörgő (sőt, néha jobb híján Szergej) vontat egy szerelvényt a nyári szezonban a Balaton Északi partjának azon részén, ahol még nincs madzag. Avagy látható, hogy a magánvasutak hány Nohabot hoztak be az országba azóta, hogy a MÁV ész nélkül kidobálta a flotta felét. Még ma is megfelelnek (sőt, nagyon jól megfelelnek) a célnak, de nekünk a 90' -es években már "nem kellett". Ahogy a Gyíkok sem, holott Szombathely az utolsó éveikben már tisztességesen használható gépeket faragott belőlük.
Akkor.Most meg mennyi van?Azok is esnek-kelmek.Ha kihull mind, a nem villamosított vonalakon mi fogja cibálni a villamos fűtésű vonatokat?Megint Rezsó?
Nézd csak meg jól ,1901.január 1-től 2000,december 31-ig tartott a 20.század.Mikori az a 2 dátum,amit írtam?Azt a 2 gépet is a 20.században selejtezték,nem a 21.században.