just write mode ON (Bocs, az utolsó 20 hozzászólásnál nem volt kedvem többet elolvasni.)
Valószínűleg már megfejtették előttem, de azért hadd írjam le a saját okfejtésemet és kifejezetten kérem a nálamnál okosabbakat, ha szükséges, javítsanak ki.
Szerintem is a teljesítménytől gyorsul jól az autó. Mert mi is a gyorsulás? Időegység alatt bekövetkező sebesség változás. Mivé alakul át az erőforrásból származó munka(veszteségektől tekintsünk el)? mozgási energiává. Mi a mozgási energia? 0,5*tömeg*sebesség^2. Minél nagyobb a jármű teljesítménye, annál több munkát végez egységnyi idő alatt, tehát annál gyorsabban nő a mozgási energiája a járműnek. A mozgási energia képletéből látszik, hogy abban csak a sebesség változik, a tömeg nem, tehát annál gyorsabban nő a sebesség. Ezért nagyobb a gyorsulás nagyobb teljesítménynél. Ez egy egyszerű modell.
Az már más kérdés, hogy milyen egy motor fordulatszám-teljesítmény görbéje (itt különbözik a diesel és a benzin motor), mert valahogy el is kell jutni a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámhoz elindulás után. Nem mellesleg a sebességfokozatok (áttételek) adta keretek között próbálni kell ennek a görbének a púpján tartani a fordulatszámot.
De ha veszünk egy robogót tetszőleges motorral (nyomatékos diesel, vagy pörgős benzines), de aminek fokozatmentes váltója van (és itt ismét tekintsünk el mindenféle zavaró tényezőtől, pl. belső ellenállás, stb.), akkor úgy fog a legjobban gyorsulni, ha a váltó beállítása folyamatosan a az adott erőforrást a TELJESÍTMÉNY maximumán pörgeti. Szerintem.
Én személy szerint nyomaték párti vagyok, a dízel kocsikat szeretem. Gyakorlati haszna a dízelnem több véleményem szerint, ugyanis a jóval nagyobb nyomatékot alcsony fordulaton adja le, azaz a való életben kényelmesebben használható. A jobb használhatóság mellett kevesebb a fogyastás, de sajnos az ott megfogott pénzt hamar beszedik a szervizben egy nagyobb javítás esetén.
Én jobban kedvelem a nyomatékos kocsikat, nem szeretem pörgetni a motort, nem tesz jót neki sőt a fogyasztás is az egekben lesz.
Benéztem ebbe a topikba és nem olvastam végig a beszélgetést, mert a semmiről való vitatkozás vicces :D
Le is zárom a vitát :D
1/ Két azonos súlyú és légellenálású autó közül, ha a lóerő megegyezik a nagyobb nyomatékkal rendelkező autó jobban gyorsul.
2/ Két azonos súlyú és légellenálású autó közül, ha az egyiknél a lóerő ugyanakkora %-ban nagyobb, mint amennyivel a nyomaték kisebb, akkor a két autó egyformán gyorsul.
3/ Mivel a lóerőt a nyomatékból számolják így egyik sincs meg a másik nélkül, tehát a kettő igazából NEM szétválasztható. Példának okáért, ha a*b=c-vel, ahol b a nyomaték c a lóerő, akkor a c, azaz a max teljesítmény FÜGG a nyomatéktól. Ergo még 1x téma lezárásként:
A kettő NEM szétválasztható. Ha egy autóban bármelyik is 0 értéket képvisel, akkor az autó nem képes megmozdulni.
Az egyik 3400-as fordulaton, a másik 4100-as fordulaton ad le úgy 140 Nm-t.
Tegyük fel, hogy tök egyformák az egyéb paraméterek.
Ebből meg lehet mondani, hogy melyik gyorsul jobban?
Elvileg az jó, ha alacsonyan már jön a nyomaték, de valahol korábbról olvastam, hogy a lényeg a vonóerő, és a képlet szerint az a fordulatszámmal arányos, tehát 4100-on a 140Nm nagyobb erő a kerekeken. Akkor most hol az igazság? Melyik a jobb?
Neeem az autó a nyomaték csúcson gyorsul a legjobban de a teljesítmény csúcsig vagy picivel tovább kell cincálni ha sportolni támad kedvünk . :-)))
De persze , már tisztázták páran , hogy effektív a motor nyomatéka határozza meg a gyorsulást hanem a nyomaték a fordulat és ugye az ebből tudható teljesítmény .
Megpróbálom leegyszerűsítve leírni. 1, Az nyilván világos, hogy pusztán van egy kerekünk, amit kézzel hajtunk (pl. kerekes kút), akkor minél nagyobb nyomatékot fejtünk ki(az adott forgási sebesség mellett), annál jobban gyorsul a kerék.
2, Egy autónál ugyanez a heyzet, az a kérdés, hogy a keréken mekkora nyomaték jön létre az éppen aktuális sebesség mellett.
3, Az egész meghajtás úgy néz ki, hogy van egy fogaskerék, amit közvetlenül a motor hajt és a váltón keresztül ennek a teljesítménye jut el a kerékre. Leegyszerűsítve egy fogaskerék hajt egy másikat. http://www.celticinternet.com/app/media/gearbox/gearbox-large-logo.jpg pl. a fentebbi képen bármelyik két szomszédos kerék.
4,Vegyünk egy olyan esetet, ahol egy 10-es átmérőjű fogaskerék hajt egy 20-as átmérőjű kereket. Az első fogaskerék(a) teljesítménye megegegyezik a kerék(b) teljesítményével, azaz RPMa * NYOMa = RPMb * NYOMb. Ha RPMa = 100 és NYOMa = 40 és a kerék 50-es fordulatszámon(RPMb=50) pörög, akkor NYOMb = 80 lesz.
5, Vegyük azt, hogy az autó kereke 50-et fordul percenként, és átmérője 40. Legyen (a) fogaskerék 10-es átmérőjű, (b) fogaskerék 20 átmérőjű. Ha ezek a kerékhez csatlakoznának, akkor RPMa = 200 lenne, RPMb=100. Tegyük fel, hogy a motor, ami hajtja őket, 200-as fordulaton 32-es nyomatékot ad le(6400-as teljesítmény),100-as fordulaton 40-es nyomatékot ad le(ez 4000-es teljesítmény) . Az (a) esetben a kerékre 32*4(=128) nyomaték fog jutni, a (b) esetben pedig 2*40(=80) nyomaték.
Tehát az (a) esetben nagyobb teljesítménynél jut nagyobb nyomaték a kerékre, nem pedig a nagyobb nyomatéknál a (b) esetben.
gyorsulás = teljesítmény / (tömeg x sebesség) teljesítmény = nyomaték x 2 x pi x fordulatszám
Ergó az autó a teljesítménygörbéjének csúcsán gyorsul a legjobban. Ha nem így lenne, akkor a traktor lenne a leggyorsabb... A nyomatékos autók meg azért jók, mert alacsony fordulatszámon nagy nyomatékuk van, így jó teljesítményt(nyomaték x fordulatszám) adnak le kis fogyasztás mellett.
Hello mindenkinek!!! Egyszerűen nem tudom felfogni, hogy mi ez a nyomatékőrület a autókat kedvelők között. A haverjaim is állandóan "nyomaték így. nyomaték úgy" (sokszor már a fejem szétmegy tőle). Önmagában az, hogy valaki mond egy nyomatékértéket nem jelent semmit. (Bözsi néni a szomszédból (100kg) rárak a húsdarálóra egy méteres hajtókart és vízszintes állásnál ráűl az 1000Nm, mégsem lenne képes számottevően hajtani semmit). Eggy tömeget csakis munka képes gyorsítani. Ha valaki azt mondja, hogy pl: 400 Nm 2800-nál azza tulajdonképpen egy teljesítményértéket határozott meg ami pontosan 159,78 le. Régi álló motorok például 400 Nm-es nyomatékkal (250 1/min) mindössza 15 le-t tudtak ami rendesen esetleg egy robogór lett volna képes hajtani, ha nem lett volna maga a motor 3000kg. Sorolhatnám a különböző nyomaték, fordulat, teljesítmény értékeket, de nem akarok senkit untatni. Csak végezetül annyit, hogy a járműveket mindig is végzett munka vitte előre, függetlenül attó hogy, kis fordulathoz társult nagy nyomaték vagy nagy fordulathoz kis nyomaték. Kövezzetek meg ha egy kicsit sincs igazam!!!
Vagy a mérés folyamata nem tetszik? Lehet, hogy hülyeséget írtam, nem tagadom, magamtól próbáltam kisilabizálni a lépéseket. Rohadt fékpadi mérésről, nem sokat találtam a neten... :)
Miért baj, hogy a motoromon hátsókeréken mértek? Izgalmas lett volna az elsőkeréken. :DDD Egyébként tényleg nem vagyok expert, ebben igazad van. Azért kérdezek, hogy okosodjak az okosoktól, pl tőled. :)))
Nem bántani akarlak, de látom nagyon új vagy autótémában. Ha te azt megetted hogy a te autódon lemérték a nyomatékot a hátsó keréken... Tekerte valaki a csomagtérből? :-)
Felélesztem a topicot, hátha tud valaki segíteni megérteni egy-két dolgot.
Nemrég lemérettem a motoromat fékpadon. Ez egy egyszerű hátsókeréken mért teljesítménymérés volt. A menete a következő volt (legalábbis azt hiszem): -motor típus beazonosítás -végáttétel módosítás beállítása a számítógépen (gyárilag 2,69 a mocin 2,81) - 5000Rpm beállítása a számítógépen, gondolom a keréksebesség és a motorfordulat szinkronizálása végett - 5-dik sebességben 5000Rpm-en szinkronizálás - 2-szer csutkagázas forgatás 5-dik sebességben
Na most a gép a teljesítményméréshez felhasználja vajon a gyárilag megadott (jelen esetben módosított 2,81 végáttétel) áttételeket? Nem elég neki az 5000-es fordulaton történő keréksebesség, motorfordulat szinkronizálás? Ezen filózok már egy ideje, hogy mi a ráknak kell megadni a gépnek az áttételeket, mikor úgyis csinálni kell egy szinkronizálást. Remélem érti valaki, hogy mit akarok kérdezni. :)))
Sziasztok, idepofátlankodtam. Kérdés. (felfelé a lejtőn).
Miért, hogy a Zsigával (1500 cm3) nekifutva is az érdi lejtőn csak 100 km-el érkeztem a csúcsra (a Skoda még előtte leállt). A Pözsó 306 meg kisebb teljesítménnyel 130-al veszi.
Ez is a nyomaték? Hiszen mint mondom, ez igaz, és a Zsigát néha valóban erősebbnek is éreztem... Mégis, az érdi lejtőn felfelé alaposan lemaradt.
"Szerinted fussál neki mégegyszer az elöző hsz-emnek és keresd meg, hogy én pontosan hol írtam ilyet.. :-PP"
Ez nem válasz. Hablatyoltál valamit, rákérdezek, hogy úgy érted-e, ahogy gondolom, erre visszaküldesz olvasni? :) De miért? :)
Én a 2. megoldást javaslom, ennyit a Hondák a külső sávban /egyébként persze, hogy nem a külsőben mennek, a belsőben tartják fel a sort :)/ 50-nel témakörről :)))
Csak kíváncsi voltam, komolyan gondolod-e, ennek semmi köze a kötekedéshez...
Akkor kötekednék, ha csak miattad írtam volna ide, nem pedig amiatt, amit állítottál. Mivel anno a JvN-ben is ezt az álláspontot képviseltem, igazán nem mondhatod, hogy kötekednék :)
Szóval azt állítod, hogy a Hondák túlnyomó része nem 1,4-es Civic?
Accordról nem is írtam, mert azok nyilván nem 120-szal mennek, hanem annyival, mint bármi más középkategóriás. Az új fajta az egy kivétel a Hondák között, mondhatnám úgy is, hogy szőr van a levesben :) Arra már tettek rendes féket, vagy mitől lehet? :P
Nagy sebességgel közlekedő Prelude-ot eddig egyszer láttam, általában azok is olyanok, mint a Civic...
""Ma is láttam egy hONDAST, 50-nel a külsőben, füstőlve poroszkálni.""
Remélem, ezt azért te sem gondolod komolyan? Csak kíváncsi vagyok. Mer' ok, a sajátodról azt mondasz, amit akarsz, úgyis a Puggal jársz, de a többi hondást azért csak nem muszáj magasztalnod :PPP
Az 1,4-es Civic tipikus sebessége autópályán kb. 120. Mást meg ritkán látni...
>Hol fog jobban húzni? A max. nyomaték vagy a max. teljesítmény helyen?
Termeszetesen egy adott sebessegei fokozatban a max. nyomatekhoz tartozo fordulatszamon gyorsul a legjobban az auto. (extrem kivetelek lehetnek legellenallas miatt)
De ugye ha mondjuk 3.-ban 4500-nal jobban is gyorsul, mint 6200-nal, de 4500-nal meg siman visszavalthat az ember 2.-ba, ahol a fordulat mondjuk* lesz 6200 es ott jobban fog gyorsulni, mint 3.-ban 4500-nal. Altalaban. :)
(*: az egyszeruseg kedveert. Termeszetesen a valtas a max. nyomatekrol nem a max. teljesitmeny pontra fog atteni.)
"mi kell a gyorsuláshoz (0-100), teljesítmény vagy nyomaték"
megoldódott. A kettő szoros összefüggésben áll egymással. Nagy nyomaték kis ford.számmal megegyezik a kis nyomaték nagy fordulatszámmal, ugyanis a nyomatékváltó közbeiktatásával megfelelő áttétellel a kis nyomatékból nagyobb lesz. Persze a sebesség csökken, de a ford.szám "nagysága" miatt ugyan ott vagyunk, mint a nagy nyomaték kis ford.szám párosnál.
A kettő szorzata adja meg a teljesítményt, ami elárulja az autó menetteljesítményét.
Eddig oké.
De
ha 1, azaz egy autó gyorsul 1, azaz egy adott sebességfokozatban, (tehát nem versenyről van szó, csak úgy tolja neki :)) akkor hogyan alakul a gyorsulása? Hol fog jobban húzni? A max. nyomaték vagy a max. teljesítmény helyen?
Van egy olyan érzésem, hogy a max. nyomatékhelyen.
"Ma is láttam egy hONDAST, 50-nel a külsőben, füstőlve poroszkálni."
Ez egy elég pörgös topic, ez nem halt volna be 2000-ben! Minden nap 30-40 új hozzászólás van benne, bár jegyzik a nem füstölö, csak szimplán tötymörgö Hondákat is benne! :-PPP