Keresés

Részletes keresés

Gyorgyi Creative Commons License 2002.12.17 0 0 19
Kedves Szaladok!

Mondd, miért kell nyomatni Mária-tiszteletet? Ők nevezték meg, hogy a Mária-tiszteletben Krisztus anyját kell vallásilag tiszteletben tartani.
Ha Krisztus anyja volt, akkor miert baj az, hogy Mariaban Krisztus anyjat kell tisztelni? Nem ertem.

Ha zavarnak a Maria szobrok, kepek, akkor biztos vagyok benne, hogy el tudod kerulni, hogy meg csak rajuk is tekints. Engem is zavarnak a pornokepek, nem is nezem oket (pedig vannak pornoujsagok, stb.) A Maria szobrok, kepek, nem balvanyok. Ha pedig azok, akkor a vilagon levo osszes szobor, kep is balvany.

Ne felejtsetek el (Te es Adriel), hgoy az Oszovetsegben tilos volt mindenfele kepzomuveszeti abrazolas. Ha tehat arra hivatkoztok, hogy MOzes es Jakob megsemmisitette a szobrokat, kepeket, akkor ugy vagytok kovetkezetesek, ha minden kep, szobor ellen felleptek.
Nem ertem, hogy miert ne lehetne kep, szobor Mariarol. Mas neves szemelyisegekrol is vannak.

Legjobb, ha egy Mária-vitában világosan kifejezi valaki, hogy esze ágában nincs tiszteletlenül beszélni Krisztus anyjáról, míg hevesen tiltakozik a Mária-tisztelet ellen.
Ez fabol vaskarika. Ha valaki tiszteli Mariat, miert tiltakozik a Maria tisztelet ellen?

Előzmény: Szaladok utánad (14)
oncogito Creative Commons License 2002.12.16 0 0 18
Nem, a tisztelet nem jelent imát.
De mondd csak, te pl. megveted azt az ismerősödet, aki tiszteli az anyját? Sőt, te magad nem tiszteled az illetőt, csak mert az ismerősöd anyja?
Jézuus tanította, hogy tiszteld apád és anyád, gondolod ő nem ugyanezt tette?
Vagy Jézus nem olyan "jó" nálad, mint az ismerősöd, hogy miatta tiszteld anyját?
Nem ismersz másfajta tiszteletet, csak azét, aki közbenjáród lehet Istennél?
Nem gondolod, hogy ez valahol nem stimmel? Nem szerencsés összemosni a tiszteletet az imával - te se tedd és akkor nem kell félned a tiszteletadástól.
Szerintem.

oncogito

Előzmény: Adriel (17)
Adriel Creative Commons License 2002.12.16 0 0 17
Szia!

Én tisztelem Máriát, a Mária Magdalénát is, Keresztelő Jánost is, sőt a szomszéd Józsi bácsit is, a hentest is, stb. .

Még Keresztelő Jánost lehet tisztelni, elolvasom a tanításait, amit Istentől ihletetten mondott, kiáltott.
De Mária Magdalénát hogyan tiszteljem például? Annyit tudok róla, hogy Jézus 7 démont űzött ki belőle, és talán prosti volt(??).
Máriáról is keveset tudunk, pár mondatot szólt, amit lejegyeztek az evangéliumban. Azt tudom, hogy szegény zsidó asszony volt Názáretből, aki őrültnek látta a fiát a mennyei elhívása miatt sokáig (későn esett le neki a tantusz, pedig angyal is szólt neki!)

A tisztelet imát is jelent?

Jézus az egyedüli közbenjáró Isten és ember között!

A.

Előzmény: oncogito (16)
oncogito Creative Commons License 2002.12.16 0 0 16
Kedves Szaladó, én nem vagyok sem rkat, sem Mária imádó, de képtelen lennék nemhogy becsmérelni, de másként szólni róla mint tisztelettel.
Ha pedig valakit lehet átsegíteni a ló tulsó oldalára, az magára vessen.
Sajnos túlzott becsmérlésről van szó, kifejezett és kihangsúlyozott tiszteletlenségről, amit én úgy fogalmaznék, hogy magas foku stréberség a hitben.
Ismétlem, olvass utána, esetleg ha érdekel tudok ajánlatni topickokat.

Előzmény: Szaladok utánad (14)
Szaladok utánad Creative Commons License 2002.12.16 0 0 15
világos,

s ha ezt egy főherceg mondja, főleg egy Habsburg, akkor az már más.
Egyébként ez egy nem kertelő, világos vallomás volt. Ezt én is így tudom.

"
„Vannak, akik tévesen azt gondolják, hogy a más meggyőződésűekkel a párbeszéd célja a saját hitünk valamiféle felpuhítása. Mi nem változunk semmit, de másokat meg tudunk változtatni. Ezért kell nyitottságot mutatni feléjük” – figyelmeztetett a főherceg, aki ebben a stratégiában is az Opus Deit állította példaként hallgatói elé."

mondom, világos,

Előzmény: Adriel (13)
Szaladok utánad Creative Commons License 2002.12.16 0 0 14
Pardon, oncogitó!

A ló túlsó oldalára esni maga a Kat. Egyház segíti a tiltakozókat, nem gondolod?

Mondd, miért kell nyomatni Mária-tiszteletet? Ők nevezték meg, hogy a Mária-tiszteletben Krisztus anyját kell vallásilag tiszteletben tartani. Akik meg tiszteletben tartják az Isten beszédét - vagy legalábbis meg van rá az igyekezet ük -, azoknak elkerülhetetlen, hogy tiltakozzanak. Minél jobban elárasztják a Mária-szobrok, -képek, -kegyhelyek a világot, annál határozottabban tiltakoznak azok, akik komolyan veszik annak tiltását az Isten szentbeszédében.
Legjobb, ha egy Mária-vitában világosan kifejezi valaki, hogy esze ágában nincs tiszteletlenül beszélni Krisztus anyjáról, míg hevesen tiltakozik a Mária-tisztelet ellen.

Nem tudom, érted-e, hogy én mit akarok mondani.

Előzmény: oncogito (12)
Adriel Creative Commons License 2002.12.16 0 0 13
"minek is a teológiai, vallási közös nevező? "-kérded.

Erre egy katolikus, Opus Dei tag, Habsburg Ottó válaszát hadd idézzem a budapesti O.D.-gyűlésről:

"A katolikus hívek politikai szerepvállalása kapcsán Habsburg Ottó hangsúlyozta, hogy az Opus Dei ebben is újat hozott. Escrivá nem tiltotta követőit a politikától, ám nem írta elő számukra, hogy melyik oldalt támogassák. A szervezet tagjai ezért a harmincas években Spanyolországban éppúgy segítették a köztársasági oldalt, mint a katolikus klérus által hivatalosan támogatott Franco tábornok monarchistáit. Az Opus Dei előnye ma is – mondta Habsburg Ottó –, hogy a céloknak megfelelően tagjain és szimpatizánsain keresztül egyaránt befolyásolni tudja mind a jobb-, mind a baloldali pártokat. A fontos ebben – hangsúlyozta a főherceg –, hogy bárhol állunk, „tisztában legyünk: a mi vallásunk az igazi vallás”.
Ugyanezt az elvet hangsúlyozta az ökumenizmussal kapcsolatban is. „Vannak, akik tévesen azt gondolják, hogy a más meggyőződésűekkel a párbeszéd célja a saját hitünk valamiféle felpuhítása. Mi nem változunk semmit, de másokat meg tudunk változtatni. Ezért kell nyitottságot mutatni feléjük” – figyelmeztetett a főherceg, aki ebben a stratégiában is az Opus Deit állította példaként hallgatói elé."

(Hetek)

A.

Előzmény: Szaladok utánad (10)
oncogito Creative Commons License 2002.12.16 0 0 12
Azért nem egészen stimmel az eszmefuttatás. Igaz, hogy régi téma, de mindig újra felmerül.
Ugyanis a bálványimádás idegen bálvány imádása, azaz a szobrot, képet, tárgyat önmagáért imádja, sokszor nem is jelkép, hanem maga a tárgy szent számára.
Viszont az a szobor, ami Máriát akarja ábrázolni, Jézus anyjának tiszteletét jelképezi.
Hogy ez milyen mértékü, azon lehet vitázni, de az is tény, hogy akik semmibe veszik Mária szobrait, azok közül igen sokan nem a jelképet veszik semmibe, hanem Jézus anyját. Nemhogy nem imádják, de egyenesen emberszámba sem veszik. A haverjáról több tisztelettel beszél - és van aki még a nevét is kisbetüvel írja.
Olvass csak utána itt a Fórumon, nem a levegőbe beszélek.
Szerintem pedig ez a fajta elfogult becsmérlés semmivel sem alávalóbb, mint egy tényleges bálványimádás.

oncogito

Előzmény: Szaladok utánad (9)
Iván Gábor Creative Commons License 2002.12.16 0 0 11
Elnézést, hogy egy picikét off vagyok;

A Kokakola Mikulás topikban van egy keresztény plaza link, ahol SzűzMária nyalókát lehet kapni.

Most ez tulzott, vagy nem tulzott tisztelet?

Nem is tudom a szájbavétel és a nyalás miatt.

Szaladok utánad Creative Commons License 2002.12.16 0 0 10
ezzel a visszakérdezéssel meg messzemenően egyetértek.
minek is a teológiai, vallási közös nevező?

Róm 12,18. , de az nem egyenlő azzal, hogy keressük a klb. vallások közös nevezőit.

Előzmény: devereaux (0)
Szaladok utánad Creative Commons License 2002.12.16 0 0 9
" De arról a Mária iránt már-már gyűlölettel fellépőknek sem szabadna megfeledkezni, hogy a Biblia áldottnak mondja: "

Ez így önmagában helyes beszéd is, de szerinted ki gyűlöli Máriát, a Krisztus anyját?

Én például nem gyűlölöm őt. És tisztelem az emlékét is, van miért.

De ha valamiféle gyűlöletet érez ki valaki a Mária ügyben a túlzott Mária-tisztelet felvetése és a Mária-kultusz ügye kapcsán, nos az a már-már gyűlölet egészen biztos, hogy a Mária névre keresztelt bálvány iránti lesz. Nem egyéb. És a bálványokat gyűlölni is kell, Isten parancsaa ez. Jákób is elkérte a házibálványokat a famíliájától és elásta azt a cserfa alatt, Shekem mellett.

Mózes is szétverette a borjú szobrot, és porrá őröltette, majd a patakba szóratta. És így tovább.
Most, többnyire megejtően szép nőalakot formáló szobrot-képet tisztelnek egyes felekezetekben, főleg katolikus területen, sőt mindenek fölött, és ezt elnevezték Máriának, ráerőltették Krisztus rég megholt anyjára, és teesék tisztelni. Ha nem tisztelik, hanem kritizálják v. tiltakoznak, akkor vallásgyalázást kiáltanak.

Ki érti ezt...

Előzmény: Biga Cubensis (1)
sas2 Creative Commons License 2002.12.16 0 0 8
Csak sajnos sok magát római katolikusnak valló nem így tudja, de tényleg. :-)
Előzmény: luyo57 (7)
luyo57 Creative Commons License 2002.12.15 0 0 7
"A római katolikusok meg a ló B oldalán: Mária vagy egyenlő a Szentháromsággal, vagy egy kicsit még fölötte, "

Ez bizony vaskos tévedés. Mária nem szerepel a Szentháromságban, és nem imádat tárgya a katolikusoknál, ennél fogva fölötte sem lehet a Szentháromságnak.

Előzmény: sas2 (-)
lépcsömászó Creative Commons License 2002.12.14 0 0 6
kiegészítés:

"ha Mária mint önálló személy..."

Ezt érdemes pontosítani. Biblikus emberkép szerint nem vagyunk önálló személyek. Egymással szorosan összekötött személyek vagyunk, ezek a kapcsolatok személyiségünk lényegéhez tartoznak. Ádám akkor válik igazi személlyé, amikor megtalálja "Adamát", a feleségét (ez a héber szó a feleségre, gondolom fölismeritek az "Ádám" nőnemű alakját)

Ami tényleg elszigetel egymástól, az a bűn.

Ha Máriát Jézustól a bűn miatt elszigetelt személyként tiszteljük (akár ösztönösen, mert csak így tudunk emberekre gondolni), ott a gond.

lépcsömászó Creative Commons License 2002.12.14 0 0 5
Sziasztok!

Oncogito:
Ez nagyon tetszett tőled, okosan szóltál.

Biga:
Ne feledd az idézeted közvetlen folytatását:
"Hogyhogy az én Uramnak anyja jön el hozzám?"

Erzsébetben a Szentlélektől ihletve nagyonis ott volt a Mária tisztelet, Jézussal közvetlenül összekötve. Mivel Jézus nagyobb Jánosnál, Jézus anyja nagyobb őnála. Ám ez a nagyság abban fejeződik ki, hogy Mária elmegy szolgálni őt. "Aki legnagyobb akar lenni köztetek, legyen mindenki szolgája."

Számomra ez a jelenet a helyes Mária-tisztelet modellje: akkor válik a tisztelet egészségtelenné, ha elszakad Jézustól, akire tekintve tiszteljük az ő anyját. Ha Mária már önálló személy, akkor valami gond van.

A helyes kat. ábrázolásokon tanítanak a glóriák: Jézusé mindig díszesebb, és Máriáé előtt van.

Namost, érdemes szétválasztani a témákat: egy dolog a tisztelet, másik a közbenjárás. Közbenjárás-ügyben akkor írnék, ha a tiszteletet körbejártuk.

gracula Creative Commons License 2002.12.13 0 0 4
Üdv!

Elég szkeptikus vagyok az eredeti kérdésben, mivel a protestánsok és a róm.kat. nézetei között áthidalhatatlan szakadékot érzek. (Alapvetően ezt az egyet mellesleg.)
A katolikusok hisznek a szentek és par excellence Mária közbenjáró hatalmában, a protestánsok nem. Ez sajnos tételszerű ellentét, nehezen tartom elképzelhetőnek, hogy valaha is konszenzusra juthatnának saját hitelveik feladása nélkül.
Persze ettől még működhet az ökomenizmus minden más téren.:-)
gracula

oncogito Creative Commons License 2002.12.09 0 0 3
Szerintem ahogy itt a Fórumon, úgy a valós életben is egyre kevesebb a tisztelet az emberekben. Nem is igénylik és nem is adják meg.
Inkább csak kétféle hozzáállás az átlagos: az imádat vagy a megvetés. Ami a kettő között van, azzal nemigazán tudnak mit kezdeni.
Merthogy az ember tisztelete félő, hogy eltereli Istenről a figyelmet és az irányt, ez pedig szinte már bűn.
Merthogy az ember önmagát sem tiszteli mert nehogy abba a látszatba essen, hogy jobb akar lenni Istennél. Ha pedig önmagát nem tudja tisztelni, akkor a másik embert még annyira sem. Legfeljebb elvben, nehogy bizonyíthatóan összeütközésbe kerüljön bibliai igzaságokkal.
Mindenki tudja, hogy milyenné kellene lenni, de aki megközeliti ezt, azt rögtönt be kell sározni, nehogy kiváljon a többi ember közül, még akkor sem, ha tényleg különb.
Isten által kiválasztott engedelmes hívő? Jó anya? Hű feleség? Ugyan, mégcsak véletlenül sem szabad mindezt figyelembe venni és értéke szerint megítélni. Hiszen Jézushoz mérten egy nagy semmi. Ezek után aztán már semmi elmarasztaló jelző nem tabu?

A keresztény ember valóban csak becsmérelni tudja azt is ami tiszteletre méltó, vagy ez kifejezetten magyar tulajdonság? Tényleg nem tudom.
Pedig az ember, mint Isten teremtménye rendelkezik mindazzal, ami szeretetre és tiszteletre méltóvá teszi a sok hiba és tévedések elenére is. Pedig a sok becsmérlét, a tisztelettel való fukarkodás mérgezi a lelket.
Pedig érdemtelenül tisztelni valakit sokkal kevesebb kárt okoz, mint érdemtelenül becsmérelni.

oncogito

Paleokrites Creative Commons License 2002.12.09 0 0 2
Sziasztok!

Érdekes a Mária tisztelet....., mert annak idején Jézus az anyját is megtagadta, nem is beszélve arról, hogy asszonynak szólította a Kánai mennyegzőn, mintha egy idegen lenne!
Sok görög-római-egyéb antik istennőt ábrázoló szobrot neveztek át Máriának..., nem is beszélve azokról az alkotásokról, amikor prostituált lány volt a model.....
Luther és Kálvin önmagukat imádták a legjobban....

Üdv: Paleokrites

Biga Cubensis Creative Commons License 2002.12.09 0 0 1
Szerintem tisztelni kell, mint embert. Nem lehetett neki könnyű dolga, de végig fiát szerető anya maradt. Nem sértődött meg Jézus kemény szavai ellenére, és megsiratta a kereszt alatt. De arról a Mária iránt már-már gyűlölettel fellépőknek sem szabadna megfeledkezni, hogy a Biblia áldottnak mondja:

Lk. 1.42 és hangos szóval kiáltotta: „Áldott vagy te az asszonyok között, és áldott a te méhed gyümölcse!

A vers sután látható, hogy maga Mária is a Hatalmast dicsőíti, tökéletesen tisztában van szerepével, de mégis boldog, hogy Isten őt választotta.

Az is kiderül a Bibliából, hogy Jézus nem feledkezett meg anyjáról, a szeretett tanítványra bízta.

Egyszóval: tisztelet, de nem imádat. Tisztelni kell, mint embert, mint anyát és egy olyan hithű zsidó nőt, aki hitt a próféciáknak, és ujjongott a beteljesülésen.

Előzmény: devereaux (0)
devereaux Creative Commons License 2002.12.09 0 0 0
Mire fel a közös nevező? Miért pont ezt illetően?

Na, most pedig kapsz egy NULLÁT. :)

Előzmény: sas2 (-)
sas2 Creative Commons License 2002.12.09 0 0 topiknyitó
Luther és a többi reformátor anno a szentek és Mária túlzott tisztelete ellen lépett fel. A mai evangélikus felekezetben szerintem semmi Mária-tisztelet nincs, persze tagadják :-) "Tiszteljük mi Máriát, már hogyne tisztelnénk", de csak ebből derül ki. A római katolikusok meg a ló B oldalán: Mária vagy egyenlő a Szentháromsággal, vagy egy kicsit még fölötte, de természetesen - így ők - A Mária-tisztelet is Krisztusra irányul.

Szóval, szerintetek mi lehetne az a közös nevező amit egy római katolikus és egy evangélikus/református/baptista/metodista is el tudna fogadni?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!