A kereszténység kezdeteiben nem volt kötelező a papok nőtlensége.Első utalás 300 körüli spanyolországi (nem egyetemes) zsinat kánonjában található.Helyi érvénnyel megtiltják a klérus házaséletét. Az egész egyház számára VII. Gergely pápa (1073-1085) rendeli el, hogy diákonussá,pappá, püspökké nőtlen férfi szentelhető és azután sem köthet házasságot.
A II. Vatikáni Zsinat (1962-1965) atyáinak egy része a cölibátus eltörlése mellett volt, de a pápa megtiltotta a téma tárgyalását!
A nős papság 1000 éven elfogadott volt, és a görögkatolikusoknál ma is az. A Szentírás nem szól arról, hogy Isten kötelezővé tette a papok, püspökök nőtlenségét.A későbbi főapostol, Péter nős volt. Jézus a nőtlenséget nem tette kötelezővé. „Van, aki a mennyek országáért önként mond le a házasságról – mondja tanítványainak. Ebben lényeges szó az „önként”. Az agglegény Pál sem tette kötelezővé a nőtlenséget....
Férfinak és nőnek teremtetetett az ember. „Így szólt az isten: »Nem jó az embernek egyedül. Alkotok neki segítőtársat, aki hasonló hozzá.«”. „Isten megteremtette az embert,… férfinak és nőnek teremtette”A férfi-nő mivolt és a szexuálitás Isten akarata, sőt parancsa ! Miért tette kötelezővé VII. Gergely a nyugati egyházban a cölibátust? A legmély ok Szent Ágoston (354-430) nézete: a házasság szükséges rossz, a szaporodás eszköze,a rendetlen érzéki vágyak legális kiélési lehetősége.Óriási tekintélye tette elfogadottá,hogy a szűziség tökéletesebb a házasságnál. Aki ösztönét törekszik kielégíteni , egyoldalú személyiséggé válhat és a szellemi fejlődése háttérbe szorulhat.Ilyen nemi életnél magasabb rendű a szüzesség - tanitotta a keresztény erkölcstan a legújabb időkig, még a XX. században megjelent könyvekben is az áll, hogy a házasság elsődleges célja a gyermeknemzés.
Ha azonban a nemi élet lelki önátadás is, vagyis a szeretet fokozója ,akkor az értelem működését sem korlátozza, inkább kiteljesíti. Igy az érdeklődés nem szűkül le a testre, hanem nyitott a teljes személyiség a szellemi értékek felé is. Mindezekből következik, hogy a cölibátus kötelező jellegének megszüntetése kívánatos A gyakorlati megfontolások is fontosak.Sokan a cölibátus miatt nem vállalják a papi hivatást.A lelkek üdvössége a legfőbb törvénye az egyháznak,ez több pap működését igényli. A házasok problémáit tapasztalatból ismerő pap gyóntatóként hasznosabb tanácsokat tud adni. A nőtlen pap több kísértésnek van kitéve.Az emberi gyarlóság nem változott és az Egyház ügyének ártanak a papi félrelépések.A házasságok fele felbomlik, erőt meríthetne mindenki a házas katolikus papok szép családi életéből,ahogy erkölcsi tőke a mintaszerű családi életü protestáns lelkészek példája is.
Viszket az orrod hiába imádkozol NEKED kell tüsszenteni ! Hiába imádkozol hogy Isten küldjön motiváljon sugalmazzon e hivatásra a P Á P A kellene intézkedjen például a hat éves képzési időt a felére csökkenteni !
Az egyház vezetése az én igényemhez lépest pocsék :))) bájolognak isten szeretetőről közhelyeket mondanak szépen szentatyáznak de ne üvöltenek rá hogy INTÉZKEDJEN !
Szüéőfalumban negyven éve nincs pap. Csoda hogy be vagyok gerjedve ? :)))
Csak találkozzak Feri bácsival kap tőlem hideget és meleget !
Székely János az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye új segédpüspöke
A Szentatya, XVI. Benedek pápa az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye segédpüspökévé nevezte ki Dr. Székely Jánost, akinek a febianai címzetes püspöki címet adományozta.
Dr. Székely János 1964. június 7-én Budapesten született. Felsőfokú tanulmányait az esztergomi Érseki Papnevelő Intézetben, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán, illetve Betlehemben folytatta. 1991. március 2-án szentelték pappá. 1991-1993 között káplán Érsekvadkerten. 1993-1996-ig Rómában a Pápai Magyar Intézet növendékeként biblikus tanulmányokat folytat a Pápai Gergely Egyetem mellett működő Biblikus Intézetben, ahol 1995-ben szaklicenciátust szerez. 1996-1998-ig plébános-helyettes Budapest-Erzsébetvárosban. 1997-ben teológiai doktorátust szerez a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán. 1998-2001 között plébános Budapest-Széphalmon. 2001-2005-ig a Központi Papnevelő Intézet spirituálisa. 2004-ben habilitál a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. 2005-2006-ig a budapesti Örökimádás templom templomigazgatója.
Székely János több teológiai, biblikus és lelkiségi írás szerzője, jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán az Újszövetség tanszék docense, az Esztergomi Hittudományi Főiskola tanára, 2006-tól rektora, az esztergomi Szent Anna-plébánia plébánosa. 2007-től az Esztergom-Budapesti Főegyházmegyében a társadalmi-oktatási-kulturális szakterület püspöki helynöke.
Szombaton lesz Erdő Péter érsek ünnepélyes beiktatása
Budapest: Az öt közjogi méltóság – Mádl Ferenc köztársasági elnök, Medgyessy Péter miniszterelnök, Szili Katalin az Országgyűlés elnöke, Németh János, az Alkotmánybíróság elnöke, Lomnici Zoltán, a Legfelsőbb Bíróság elnöke –, Magyarország három volt miniszterelnöke, Boross Péter, Horn Gyula, Orbán Viktor, valamint a parlamenti pártok reprezentánsai is jelen lesznek január 11-én, szombaton fél tizenegykor Erdő Péter érsek ünnepélyes beiktatásán az esztergomi bazilikában – tájékoztatta a Magyar Kurírt az Esztergom-Budapesti Főegyházmegyei Hivatal.
Az eseményt megelőzően a tavaly decemberben kinevezett érsek, Magyarország prímása a bazilika kriptájában imádkozik és koszorút helyez el Mindszenty József sírjánál, valamint megkoszorúzza elhunyt elődei közül Serédi Jusztinián és Lékai László síremlékét.
Az ünnepi szentmise előtt kerül sor magára a beiktatásra, amelynek során Karl-Josef Rauber érsek, apostoli nuncius felolvassa II. János Pál pápa kinevezési okmányát, a pápai bullát, melyet a Káptalan jelenlétében a Tanácsosok Testületének mutat be.
A koncelebrációs szentmisét Erdő Péter a főegyházmegye teljes papságával, köztük Paskai László bíborossal, Spányi Antal, Beer Miklós és Ladocsi Gáspár segédpüspökkel, valamint a Tanácsosok Testületével együtt mutatja be.
Az eseményen egyházi részről az előd Paskai László bíboros, a főegyházmegye papsága képviseletében pedig Gaál Endre, a Káptalan nagyprépostja mond köszöntőt.
A szentmise alatt az egyházmegye papsága megújítja új főpásztora előtt a tiszteletet és az engedelmességi fogadalmat.
A szentmisén jelen lesz a Magyar Katolikus Püspöki Kar, az Apostoli Szentszék, illetve a szomszédos országok katolikus püspöki karának több jeles képviselője, az eseményre meghívást kaptak a történelmi egyházak elöljárói, a kisebbségek vezetői és a magyarországi egyetemek rektorai is.
A szentmisét az MTV felvételét átvéve a Duna Televízió közvetíti. Vasárnap délelőtt az MTV két csatornája összefoglalót ad az ünnepi eseményről. MK
a mozgóképeket a római katolikus pap (valami magasrangú püspök lehet a ruhája alapján) "szentelt" vízzel locsolja a katonák eléje tartott puskáit, és megy végig a hoooooosszú soron (közben mormol valamit, de nem hallatszik a filmen)."
Lehet, hogy azt mormolta, amit lépcsőmászó is írt. Az baj lenne?
"a legbutább ember is felismerte, hogy Hitler fasiszta diktátor, akit nem hogy támogatni, de vele szemben hallgatni is bűn!"
Kivéve azt a nagyjából húszmillió németet, akik rá szavaztak. Avagy a német ilyen genetikusan degradált, értelmileg retardált nemzet lenne?
És akkor még nem tettük hozzá a híresebbeket, királyokat, elnököket, politikusokat, valamint elmúlt itthoni ötven évünk veresre festett, ám éppoly szadista hős tanítóit, akik még 1940-ben is lepaktáltak az ördöggel Lengyelországért.. Pedig akkor már hét éve volt uralmon a jó Adolf, és majd húsz éve írta meg a Mein Kampf-ot.
Jó lehet Neked kedves Adriel, a Te számodra ilyen egyszerű a világ, megmondják, és már tudod is, ki a rossz, ki a jó, rögtön felismered, ha utólag hatvan évvel is. Lehet, hogy újat mondok Neked, de épp az ilyen, a vezetők szájából mindent kritika nélül elfogadókból lettek akkor Németországban a diktatúra szekértolói. Nem tehettek róla, és keservesen megfizettek ért.
De csak a katolikusok, ugyebár. Ez a mocsadék is csakis az ő hibájuk.
Te pedig remek szájról olvasó ember vagy ... ráadásul több ismert idegen nyelven. Meg ismeretlen nyelveken is ... vagy még nem kaptad meg a nyelveken szólás ajándékát?
az imaszöveged pont stimmelt a szituációval:
a fasiszta Németország készült meghódítani Oroszországot, Angliát, közben a háttérben ki akarja irtani Isten választott népét, a zsidókat.
a legbutább ember is felismerte, hogy Hitler fasiszta diktátor, akit nem hogy támogatni, de vele szemben hallgatni is bűn!
persze lehet, hogy ez a pap annyira buta naiv volt, hogy azt hitte: a fasiszta Németország igazságos háborúra készül: védi a területeit?
kicsi az esélye: 0.
a mozgóképeket a római katolikus pap (valami magasrangú püspök lehet a ruhája alapján) "szentelt" vízzel locsolja a katonák eléje tartott puskáit, és megy végig a hoooooosszú soron (közben mormol valamit, de nem hallatszik a filmen).
Hivatalos fegyvermegáldó szövegről nem tudok, de mivel nem vagyok pacifista, ha valaki megkérne rá, vállalkoznék ilyesmire. Az áldásszöveg ilyesmi lenne:
"Add Uram, hogy ezeket az emberölésre szolgáló eszközöket soha ne kelljen fölhasználni. Ha mégis, olyanok használják, akik otthonaikat, hazájukat védik a jogtalan támadás ellen. Add, hogy a használóik lelkiismeretes emberek legyenek, akik csakis valódi szükségben veszik elő őket."
A szöveghez mellétennék egy konkrét imádságot a használókért, és egy másikat az esetleges jövendő áldozatokért.
Mindebből pedig a filmen annyi látszana, hogy megáldottam a fegyvereket. Pech.
Szabó János honvédelmi miniszter 1999. október 22-ei hatállyal megszüntette a Hit Gyülekezete tábori lelkészségének működését… És milyen indokkal szüntette meg?
(Talán emlékszel a régi időkre, amikor egy-gy nagy kommunista vezérről állították, hogy börtönben is volt, azután kiderült, hogy volt persze, de lopásért. Ezért fontos, hogy az indokot is írd ide is be. Bizonyára benne van az idézett cikkben...)
Elvi véleményem, hogy ha egy állam meghalni küldi az állampolgárait egy háborúba, akkor helyesen teszi, ha papot is küld melléjük. Legalábbis ne döntse el, hogy erre a halálba küldötteknek semmi szükségük.
Erről jut eszembe, hogy nekem meg az az elvi véleményem, hogy MINDEN katonának joga van igénybe venni a tábori lelkészek szolgálatait - békében is - ezért egyetértek veled abban, hogy az állam ne döntse el, hogy "egyeseknek" erre nincs szüksége:
„Szabó János honvédelmi miniszter 1999. október 22-ei hatállyal megszüntette a Hit Gyülekezete tábori lelkészségének működését… így több mint kétezer baka felé irányuló szolgálat került jogilag légüres térbe, és múlik ma is az adott körzet laktanyaparancsnokainak jóindulatán.”
(Három év (f)egyházpolitikája http://www.ujexodus.hu/index.php?cikk=307)
a mozgóképeket a római katolikus pap (valami magasrangú püspök lehet a ruhája alapján) "szentelt" vízzel locsolja a katonák eléje tartott puskáit, és megy végig a hoooooosszú soron (közben mormol valamit, de nem hallatszik a filmen).
biztos, hogy ez Istennek kedves volt és igazságos, teljesen egyértelmű, hisz Ő Izrael Istene, és a háborúban a zsidókat akarták a nácik kiirtani.
Ha egyszer alkalmad lesz rá, kérdezz meg erről egy tábori lelkészt. Azt hiszem, nagyjából mindegyik keresztény felekezet megfelel, kb. ugyanazt mondanák. Én nem mélyültem el túlságosan a katonák megáldásának témájában. Elvi véleményem, hogy ha egy állam meghalni küldi az állampolgárait egy háborúba, akkor helyesen teszi, ha papot is küld melléjük. Legalábbis ne döntse el, hogy erre a halálba küldötteknek semmi szükségük.
Kétélű a dolog, és nehéz állást foglalni! Mert ha az egyház a fegyvereket áldja meg, amelyekkel emberi életeket fognak kioltani, az baj. De ha az embert áldja meg, aki elveszíti az életét a háborúban, akkor nem baj.
... És gondoljunk bele, hogy vajon különbséget kell-e tennie az egyháznak, hogy melyik embert áldja meg, és melyiket nem? "Te a náci Németország oldalán harcolsz, téged nem áldalak meg!" Vagy: "Te a felszabadító Vörös Hadsereg oldalán, téged igen!"
... A másik dilemma, hogy vajon lehetett-e tudni, hogy kit áld meg az egyház? Ki volt az ellenség? Azaz, hogyan volt beállítva, ki az ellenség? A német ember? A zsidó ember? Az orosz ember? A keresztény ember? A magyar ember? AZ EMBER?
A filmen nyilván annyi van, hogy a pap áldást oszt, és jelen vannak a aktonák a fegyvereikkel. Az áldás sokkal inkább az emberre vonatkozott a háborúkban...
Én is kíváncsi vagyok a szövegre.
(Lehet, hogy LG-től hamarabb megtudjuk a szöveget, meg hogy hogyan is volt...)
Mindenesetre érdekelne az áldásszöveg. Általában olyasmi lehet: "add, hogy ezeket a fegyvereket igazságos célokért használják jogtalanul megtámadott emberek", stb. stb.
Ha mármost az illető fegyverrel valakit a gödörbe lőnek, akkor az áldás átokként száll vissza a fegyver használójára.
Tudtommal a Gyüli nem pacifista, el tud képzelni igazságos háborúkat. Akkor mi gond van egy olyan imádsággal, hogy "add Uram, hogy ezeket a fegyvereket igazságos célok érdekében vessék be"
Ha azután nem teszik, az emberileg pech, Isten előtt valami egészen más.
figyelj, én gondolkodom! Te szajkózod a kincstári védőbeszédeket! Mi van a náci fegyverek rituális "megáldásával". Láttam képeket, egy róm.kat. pap áldja a nácik gyilkos fegyvereit! Amelyekkel később a zsidókat a gödörbe lőtték. Ez a konkordátum része volt?
tedd félre a vallásos szószt és gondolkodj!
A.
ui: biztos erre is van valami ájtatos szenteskedő magyarázat.