Az igaz, hogy az eddigi egérutak is matricásak lettek, viszont a fő szempont az, hogy az 50-es útról végre kitiltják a kamionokat, és rákényszerítik őket a pályára. Aki nem akar matricát venni ne vegyen, még ott van az 50-es, de már a kamionok nélkül. Ez nekik is jobb, nekünk meg pláne.
Viszont a Gyál,Inárcs,Lajosmizse felhajtók is fizetősek lettek, azaz matricásak.
Ingyenes a Bp-M0-ás!!!
A kecskeméti körgyürű az 5-54 között!!!
fizetős szakaszok
M5-ös mizéria: az MSZP már szeretné látni a végét
Utolsó módosítás: 2004. január 27., kedd 09:44
Egyre fogy az idő, de még mindig nem tudni, hogyan rendeződik a sztráda
sorsa -Az MSZP márciusi kongresszusán szeretné megnyerni a szegedieket a
matrica bevezetésével
Megkezdődött a visszaszámlálás az M5-ös ügyében. Medgyessy Péter ugyanis
január 31-ig adott haladékot Csillag Istvánnak, hogy egyezségre jusson a
sztrádát üzemeltető koncessziós társaság megvásárlásáról. A pénz megvan az
Alföld Koncessziós Autópálya Rt. kivásárlására, a vevőt az állam nevében
eljáró gazdasági tárca még keresi - értesült a Népszabadság.
A napilap szerint az ügyre mielőbb szeretnének pontot tenni, az MSZP március
12-ei szegedi kongresszusán ugyanis szeretnék ismertetni az ügyletet, és a
nagyobbik kormánypártnak alighanem nagyon kellemetlen lenne, ha az M5-ös
tervezett továbbépítését leginkább váró városban nem tudná bejelenteni a
matricásítást. Az összesen 120 milliárd forintba kerülő cégvásárlás
esetleges késlekedése jelentős kommunikációs veszteséget jelentene a
kormánynak. A Népszabadság korábbi értesülései szerint akkorát is, hogy
Csillag István hatáskörét alaposan megnyirbálják, és a közlekedés számára
önálló minisztériumot hozzanak létre.
Ehhez képest a gazdasági tárca vezetője számára nem állnak jól a dolgok. Azt
ugyanis a miniszterelnök egyértelművé tette, hogy az AKA kivásárlására a
Postabank privatizációjából befolyt 101 milliárd forint nyújt fedezetet, ám
továbbra sem lehet tudni, ki veszi majd meg az állam nevében a koncessziós
társaságot. A legkézenfekvőbb megoldásnak sokáig azt tartották, hogy az
M5-öst üzemeltető társaságot a postabanki bevételekkel rendelkező Magyar
Posta (MP) Rt.-vel vásároltatják meg. Az autópályaügyekben outsidernek
számító cég bevonása mellett szólt, hogy a kormány utasítása alapján szabad
pénzeszközeit akadékoskodás nélkül az AKA megvásárlására kellene fordítania,
és fellépésével elkerülhetők lettek volna a postabanki pénzek költségvetési
felhasználásához szükséges tranzakciók is - írja a Népszabadság.
Tavaly decemberben azonban az MP Rt. kezdeményezte alaptőkéje leszállítását.
A Postabank eladásából származó 101 milliárd forintból mintegy 50 milliárd
forint osztalékként, további hozzávetőleg 37 milliárd forint tőke formájában
az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-hez került. Az MP Rt.
jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy saját erőforrásaiból megvásárolja az
AKA Rt.-t. A napilap azonban arról számol be, hogy az állami vagyonkezelő
sem járhat el vevőként az AKA kivásárlásánál. Az ÁPV Rt. Országgyűlés által
elfogadott költségvetésében ugyanis ez a beruházás nem szerepel.
Ahhoz hogy az MP Rt. a gazdasági tárca vagy akár a kormány döntése alapján
megvásárolhassa az AKA-t, hatalmas tőkeinjekcióra lenne szüksége. Egyelőre
azonban a postánál tőkeemeléséről éppen úgy nem lehet hallani, mint ahogy
egy több tízmilliárd forintos tulajdonosi hitel előkészületeinek sincs jele
- értesült a Népszabadság.
Népszabadság, tv2.hu
NSZ • 2004. január 10. • Szerző: R. R., Kapitány Szabó Attila
Miután megvette, a német Bau Holdingnak adná át a kormány az Alföld Konceszsziós Autópálya Rt.-t az M5-ös következő szakaszának megépítéséért cserébe.
Közbeszerzés nélkül építtetheti meg az M5-ös autópálya következő, 45 kilométeres szakaszát Kiskunfélegyháza és Szeged között a kormány egy jogi lépéssorozat révén. Miután a kabinet kivásárolja az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-t – és átvállalja a cég 50 milliárd forint hitelét –, a társaságot az M5-ös továbbépítéséért cserébe az egyik jelenlegi tulajdonosnak, a német Bau Holdingnak adná át – értesült a Népszabadság.
A gyorsforgalmi út új, Kiskunfélegyházától Szegedig tartó szakasza az előzetes kalkulációk szerint 75-90 milliárd forintba kerül. Az állam az építési költségek átvállalásáért cserébe a sztráda elkészülte után úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizetne az AKA Rt.-nek, illetve új tulajdonosának. A kormány számára a megoldás azért is előnyös, mert miközben az M5-öst – választási ígéretének megfelelően – bekapcsolja a megfizethető matricás állami díjrendszerbe, a továbbépítéséhez kapcsolódó költségeket a 2006 utáni évek állami költségvetésére terheli.
Kiss Péter kancelláriaminiszter ATV-nek adott szerdai nyilatkozata megerősíteni látszik: a kormány miután megvette, eladja majd az AKA Rt.-t. Kiss Péter azt mondta: a kabinet számára távolról sem ér véget az AKA Rt. körüli tárgyalássorozat a társaság január 31-ig tervezett állami kivásárlásával, illetve a matricás díjrendszer március 12-i bevezetésével. Ahhoz, hogy az autópálya továbbépítésére is megteremtsék a feltételeket, újabb lépésekre lesz szükség. A költségvetés számára ugyanis az elfogadhatónál nagyobb terhet jelentene, ha egyszerre kellene vállalni az AKA kivásárlásának költségeit, a társaság hiteleinek fizetését és az autópálya továbbépítésének, üzemeltetésének finanszírozását is.
Az AKA Rt. már bejelentette, hogy tulajdonosai korábbi ajánlatuknak megfelelően január végéig hajlandók eladni a kormánynak a társaság részvényeit. A küszöbönálló adásvétel feltételeiről a felek hivatalosan nem beszélnek. Ennek ellenére tudható, hogy a francia Bouygues és a Bau Holding 73 milliárd forintot kért a többségi tulajdonában lévő cégért. A kiszivárgott hírek szerint azonban az autópálya-társaság befektetői közül csak a francia tulajdonos int végső búcsút a hónap végén az M5-ösnek.
Úgy tudjuk, a tavaly nyár óta zajló tárgyalások során a kormány és az AKA képviselői kidolgozták a matricás rendszer kiterjesztését és az M5-ös közbeszerzés nélküli továbbépítését egyszerre biztosító megoldást. Erre azért lehet szükség, mert az AKA jelenlegi német tulajdonosa a Strabag révén érdekelt az útépítő bizniszben, vagyis a céget biztosítani kell arról, hogy az AKA visszaállamosításával nem veszíti el a továbbépítési jogot.
A mára elfogadott elképzelés szerint miután a kormány kivásárolja az AKA Rt.-t, és bevezeti a matricás díjrendszert, a társaság koncessziós szerződését átalakítják. A beavatkozásnak elsősorban a magánbefektetők számára előnytelen szerződési feltételek esnek majd áldozatául. Ezek közé tartozik például az a pont is, amely szerint az AKA tavaly decemberben elvesztette kizárólagos jogát az autópálya továbbépítésére. A tervek szerint a társaság új szerződése alapján a koncessziós cégnek 2006 végéig meg kell építenie a Szegedig vezető pályaszakaszt.
A koncessziós szerződés átírását követően, az autópálya továbbépítéséért cserébe térítésmentesen kapná meg az államtól az AKA többségi tulajdonrészét a társaság részvényeinek jelenleg 42 százalékával rendelkező Bau Holding. A koncessziós társaság 50 milliárd forint hitelállományának törlesztése viszont továbbra is a költségvetést terhelné. Az AKA Rt. tehát csak az új, most épülő 45 kilométeres szakaszon lesz kvázi „tulajdonos”.
A Bau Holding korábbi árajánlata szerint mintegy 90 milliárd forintért építené meg az új pályaszakaszt. (Korábban a kormány ezt az összeget túl magasnak tartotta, és mintegy 70-75 milliárd forintos építési árral kalkulált. Azt egyelőre nem lehet tudni, végül a német befektetők vagy a gazdasági tárca tett engedményeket a megállapodás érdekében.) Értesüléseink szerint a beruházás finanszírozását a német Deutsche Bank vállalta. Projektfinanszírozási szándéknyilatkozatát a pénzintézet már a pénzügyi tárcához is eljuttatta.
Az új autópálya-szakasz is a matricás állami díjrendszerben működik majd. A ma meglévő, Kiskunfélegyházáig tartó szakasz után az államnak a hiteltörlesztés évenként esedékes részét, valamint az üzemeltetés, fenntartás költségeit kell fizetnie. Ezzel szemben az új szakasz a forgalomba helyezését követő 20-25 évben jelentős állami támogatás mellett működne.
A beruházók által felvett hitelek viszszafizetését és a mintegy 12 százalékos belső megtérülést lehetővé tevő rendelkezésre állási díj összege egyelőre nem ismert. Emellett egyelőre azt sem lehet tudni, ki üzemelteti majd az M5-ös egymást követő szakaszait. Egyértelműnek látszik, hogy Kiskunfélegyháza és Szeged között az AKA gondoskodik majd a pálya üzemeltetéséről. Az M5-ös jelenlegi száz kilométerének üzemeltetése viszont valószínűleg az Állami Autópálya-kezelő Rt. feladata lesz.
Hát remélem, tényleg úgy lesz, a híreket olvasgatva eléggé foglalkoznak mostanában az üggyel.
Viszont ezzel kapcsolatban szerintem megszűnik egy ingyenes "kapu", azaz a Bp-Inárcs szakasz is fizetős azaz matricás lesz. A többi pályához hasonlóan csak Budapesttől az M0-ig ingyenes, és a megyeszékhelyek körül( kivéve az M3 Hatvannál a Mol kút és a 21-es között, valamint az M1 a határtól Mosonmagyaróvárig, és az M7-es az M0-ás és Érd között), így csak Bp-Gyál( itt lesz 2006-tól az új 51-31-es út közötti M0-ás új csomópontja), és a kecskeméti kerülő lenne ingyenes.
Ezért még érdekes számomra a Kiskunfélegyháza Észak és Dél csomópont közötti ingyenes szakasz megmaradása, és a Lajosmizse és az 5-ös főút(Kecskemét előtt) csomópontok közötti ingyenességének megmaradása is.
De az utóbbiak szerintem megmaradnak ingyenesen, csak az inárcsi szűnik meg.
Na majd kiderül, ez a legkisebb probléma, mert végre akkor inkább én sem kerülök, hanem a 405-ösről rögtön Újhartyántól felmegyek a pályára, ez már nem olyan összeg, hogy ne lehessen kifizetni.
Lftássak! Ha enyire akarlyák akor elintészhettyük hogy legyen madrica az emötön.
Az uly ár 4000 forint lessz autonként és a jegy melé minden autos kap egy madricát amiben lyol lerantjuk a leplet a fidesznácikrol!
Visszavonni sajnos nem az AKA szokott, hanem a kormány (az AKA biztos lehet benne, hogy 2 és fél év múlva is helyén marad, ellentétben a kormánnyal).ú
Jelen pillanatban a kormány nem tud (nem is nagyon akar) nyomást gyakorolni az AKA-ra. Az állami garanciavállalást megkapták, ők építhetik tovább az autópályát, így mostmár rövid úton beinthetnek a kormánynak a matricásítás ügyében.
Még ma lehet, hogy jön a visszakozó nyilatkozat: az nem is úgy volt, meg még csak a tervezési stádiumban vannak, meg egy titkárnő hibájából, meg különben is ők sosem mondták. Mindezt több szájból, hogy még hiteltelenebb legyen.
Januártól a várt matricásítás helyett 5,5 százalékkal drágul az M5-ös autópálya használata. A Budapest és Kiskunfélegyháza közötti szakasz díja személyautóknak 3430 forint lesz, több mint a havivignetta ára.
http://index.hu/gazdasag/magyar/emotos031217/
Matricás lehet az M5-ös autópálya is 2003. november 13. 8:35
MNO
A kormány a jövő év első felében be kívánja kapcsolni az M5-ös autópályát az autópálya-matrica rendszerbe; az ehhez szükséges tárgyalásokhoz felhatalmazást adott az érintett minisztereknek – közölte a kormányszóvivő a kabinet szerdai ülését követő sajtótájékoztatón, Budapesten.
Gál J. Zoltán elmondása szerint a gazdasági és a pénzügyi tárca vezetője felhatalmazást kapott arra, hogy tárgyalásokat kezdjen a koncessziós jogokat gyakorló társasággal, akár kivásárlásról is. Beszámolt arról, hogy az úgynevezett sztrádatörvény parlamenti elfogadását követően a Nemzeti Autópálya Rt. azonnal, még ebben az évben kiírja a sztrádaépítéshez szükséges közbeszerzési eljárásokat – olvasható a mendszerforum.hu-n.
http://www.mno.hu/index.mno?cikk=183505&rvt=2&s_text=m5&s_texttype=
ez már télleg kezd egy kicsit sok lenni. hónapok óta másról sincs szó, hogy az állam megveszi, meg matrica stb. két lehetőség van, mindkettő miatt balf@szok:
1. Képtelenek elérni a fenti célt az AKA-val szemben. Ennyire gyengék?
2. Egyszerűen arra játszanak, hogy az AKA építse meg, és hagyják, hogy még emeljen is. Ekkora elbizakodottságot, ebben a politikai szituban, ez nem pofátlanság, hanem hülyeség.
Mai újsághír: "Folynak a tárgyalások az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt.-vel" - mondta Csillag István gazd. miniszter - "Legkorábban januártól működhet a matricás rendszer"
A január igaz lehet, mert az évszámot nem mondta.
Nem tudom, össze lehet-e számolni, eddig hány miniszter hányszor nyilatkozott ez ügyben, és vajon még hányszor fog, természetesen minden eredmény nélkül. Könyörgöm, legalább már ne bosszantsanak ezzel!
Nekem is eszembe jutott, hogy kapcsolatba lépjek velük. Megnéztem a szervezők honlapját ( www.mahesz.hu): hát nem egy remekmű. Se emilcím, se telefonszám, se semmi.
Ezer autó vesztegel az M5-ös autópálya újhartyáni fizetőkapujánál. A magas sztráda díjak ellen demonstráló autósok ugyanis egyforintosokkal fizetnek, és bár elvennék tőlük egyben a zsáknyi aprót, a tüntetők egyenként szurkolják le a 2310 forintos díjat. Ha valamennyien átjutottak, megfordulnak és a Budapest felé haladó oldal forgalmát bénítják meg.
Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének!
Nyomtatható változat a támogatásával
Forgalomlassító demonstrációt hirdetett az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége tiltakozásul a magas útdíjak miatt.
Tíz tiltakozó a gyülekezőn
Az autópálya Budapest felé vezető oldalánál Újhartyán előtt lévő benzinkútnál a három órára meghirdetett gyülekező idején alig tíz autó állt. A szervezők százötven járműre számítottak, végül hetvenen érkeztek az újhartyáni fizetőkapuhoz, ahol egy-két forintosokkal fizetnek. Egy egy autó áthaladása akár húsz percig is eltarthat, a tiltakozók ugyanis egyenként fizetnek az aopróval, így egy egy tiltakozó autós húsz perc alatt jut át a kapun. A demonstráció miatt délután negyed hatig ezer autó gyűlt össze a fizetőkapunál, így a demonstráció után is órákig tarthat, míg helyreáll a forgalom. A demonstrálók és dühödt autósok egyaránt dudálnak, így az újhartyáni kapunál elviselhetetlen a hangzavar. Helyszínen tartózkodó munkatársunk jelentése szerint többen visszafordulnak az autópályán, hogy a legközelebbi lehajtónál elhagyják a sztrádát. Baleset és egyéb incidens egyelőre nem történt.
Egyre több önkormányzat csatlakozik
Végh László, az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetségének elnöke az Index kérdésére elmondta: demonstrációjukkal - amit a jövőben folyamatosan ismételni szeretnének - az a céljuk, hogy az ország déli részén élők se legyenek másodrangú állampolgárok. A civil vezető szerint mozgalmukhoz egyre több önkormányzat is csatlakozik, kiemelte: nem csak a fideszes városok, hanem például a szocialista vezetésű Mezőhegyes is.
Az érdekvédelmi szervezet célja, hogy a koncessziós autópályát is vonják be a matricás rendszerbe. Az M1-es, az M3-as és az M7-es tíz napos használatáért 1900 forintot kell fizetni, míg egy Budapest-Kiskunfélegyháza út oda-vissza 6500 forintba kerül.
Induláskor negyven kocsi
Háromnegyed négyre legalább 35-40 autó gyűlt össze, némelyik ablakában nemzeti színű zászlóval, többen pedig "Hajrá magyarok" kiáltással üdvözölték egymást. Babák Mihály az akciót elindító szarvasi polgármester, fideszes honatya az Indexnek úgy nyilatkozott: az Orbán-kormány idején azért nem tartottak demonstrációkat, mert akkor még nem volt lehetőség az AKA Rt. nemkívánatossá tételére.
Erre 2003 december 31-ével nyílna lehetőség, csakhogy félő: a Medgyessy-kabinet nem tesz majd semmit, és marad a méregdrága autópálya. Babák rendszeres budapesti útjain mindig aprópénzekkel fizet, az aprót bankból szerzi be, ahol az ügyével szimpatizáló hivatalnokok nem kérnek váltási felárat ( a bankokban 10 ezer egyforintost 19 ezer forintért adnak), illetve papok váltatják fel vele a perselypénzt. A szervezők tisztában vannak azzal, hogy a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény szerint az autópályadíj kifizetésekor legfeljebb ötven darab pénzérmét fogadhatnak el, ennek ellenére sokan csupa egyforintossal fizetnek. Az Index információi szerint a fizetőkapunál a csupa egyforintossal fizetőket is gyorsan átengedik majd.
Az újhartyáni kapunál egy sürgősségi sávot tartanak fenn a mentőknek, a tűzoltóknak és a rendőrségnek - tudta meg az Index Garai Valériától, az autópályát üzemelő AKA Rt. szóvivőjétől. A koncessziós társaságnál remélik, hogy "az átmeneti nehézségek minél kevesebb problémát okoznak".
Nos kiderült, hogy a szocik annak idején csak 2004-ig adtak fix nyereséget az AKA-nak. Ez jó hír:)
Nem értettem, hgoy miért akarják a mostani tulajok eladni - de ez a magyarázat.
Most viszont nem szabad megvenni, mert egy-két év és csődbe megy, azaz bagóért meg lehet majd venni, nem 100 Md Ft-ért, amennyit szeretnének érte kapni.
De akkor amiket hallok,az alapján matricás lesz az állami építésű Röszke-Szeged-K.félegyháza szakasz,majd ha éves matricával megyek,akkor a K.félegyháza-Bp.szakaszra kapok 30% kedvezményt a kapunál.
Szerintem Európában nincs olyan ember rajtunk kívűl,aki ezt komolyan is gondolja.
Nem tudom,de ez döbbenet,hogy az M5 ügyében mi megyen.
Na én addig is használom az Inárcs-Bp.szakaszt,nem fizetek ezeknek egy forintot sem.Így is pontosan 40perc bármely napon és napszakban itthonról az Tescoig feljutni(Csév.-Nyáregyháza-405-Újhartyán-Kakucs-Inárcs-M5)
Ha meg lefelé megyek,akkor a 405-ös folytatásán Dabas előtt a mellékúton megyek le anak végéig,ami Hernád előtt megy bele az 5-ösbe,majd Lajosmizsénél megyek a pályára fel.Kecskeméten túl meg nem járogatok.