Nem oly rég megkaptam, hogy mit is tudok én az Életröl. Gondoltam, akiknek van neje az már tud egy s mást. Azért emeltem csak így ki, hogy az esetleges bíráló erre fókuszáljon. (Ezzel most on voltam :))
Az igaz, hogy régebben is voltak unalmas autók, de ennyire nem voltak egyformák az autók. A nagy multicégek mellett volt rengeteg kisebb, független(!) gyártó, akik színt vittek az autósvilágba. Már az ötvenes években is volt padlólemez-stratégia, de nem volt ennyire elôtérben.
A mostani trend engem is aggaszt: a '92-es 3 ajtós Civic majdnem sportkocsi volt, erre a mostani? Valami tömpe orrú bevásárlókocsi...
A Lancia is el van tévedve, sosem fog már Fulvia HF-et gyártani. A Citroen C5 lehet hogy megbízhatóbb és biztonságosabb a CX-nél, de 20 év múlva már a kutya sem fog rá emlékezni. Azért örüljünk a kevés kivételnek: Alfa, Pug, Renault, és még néhány.
A nejem (mert nekem az is van) nagyapja gyártott olyat amit kézzel kellett tekerni. Egyszer használtam, és kb 10 perc után leheltem a tenyerem rendesen. Ez lenne az?
teljesen igazad van, csak azt nem ertem, hogy egyenlore pl. a FIAT, az Alfa , vagy a Peugeot pedig eppen a designnal hodit es nem a muszaki ertekkel, megbizhatosaggal. Meg kell csak nezni a 206-ost.
A mobil keszulekekkel is lehet parhuzamot vonni, hiszen a Nokia is a designnal tarol, az Ericsson pedig muszakilag hiaba jo, a tomegigenyeket nem elegiti ki a formajaval.
Egyebkent nekem tetszet az a Bizonyos Ford Scorpio. :)
egymásra hasonlító autók mindig is voltak. a háború előtti autókat is nehéz megkülonböztetni így utólag, ma mindre azt mondod régaiutó, de nem tudnád megmondani, hogy olasz vagy francia, esetleg német.
egy két jellegzetes kivételtől eltekintve (bogár, 2cv, r4-es, ds) a tucatautók mindig "autóalakúak" voltak, hogy a tucatautóvásárlónak ne kelljen sokáig barátkoznia a szokatlan formavilággal, mely, valljuk be, lutri.
mondanék egy példát a közelmúltból: ott volt az a szerencsétlen sorsú ford scorpio az utolsó eresztésből. nem lehet rámondani, hogy nem volt jellegzetes. olyan ronda volt, hogy a ford saját menedzserein kívül alig bírta rásózni bárkire is, pedig aki vezette, állította, hogy nem volt rossz gép.
úgy hat hét évvel ezelőttig a japánok nagyon jó kis dizájnokkal jöttek elő, aztán beütött nekik az erős jen meg a vámok és hirtelen el kellett kezdeni baromira spórolni. a technikán nem spóroltak, a minőségen sem, hát maradt a dizájn, meg az az elképzelés, hogy az európai átlagcsalád ízléséhez kell szabni az autót. azóta a hondánál is marketingesek vezetik a dizájnt, nem pedig mérnökök, és születnek az egyre átlagosabb utcai autók.
visszatérve az eredeti kérdéshez: mivel lassan tényleg beteljesül az a jövendölés, hogy öt autógyár marad a világon, a hétköznapi autók már csak kurva nagy szériákban életképesek. egy alsó vagy felsőközépkategóriás autó kifejlesztése, gyártása, marketingelése, szervizelése akkor válik igazán kifizetődővé, ha többszázezres évenkénti eladással lehet számolni. mivel dollármilliárdokról van szó, és egy-egy bukta egy modellciklus idejére ki tudja vonni a gyártót az élmezőnyből (lásd mazda) ami hihetetlen veszélyekkel jár. ez az, ami miatt már jópár éve az általuk elképzelt közízlést célozzák és nem mernek forradalmárt játszani. (a kilencvenes évekközepén mindenki a japán gömbölyed formákat és oválisokat nyomta). régen mikor több volt az autógyár, kisebbek a szériák, és kisebbek a marketingbefolyások, kicsit más volt a helyzet. de az nem igaz, hogy most tört volna ki az uniformizmus.
1. lehetséges ok:
A nagy gyárak közösen terveznek, legalábbis egy jó darabig. Azonos alvázakra készülnek autók azaonaos részegységekkel, stb. Néha olyan szinten megy ez, mint pl. a Suzuki WagonR, meg az Opel Agila esetében, amelyek szinte teljesen azonosak.
2. lehetséges ok:
Ezeket már szélcsatornákban tervezik, és már régóta nagyon optimalizálják a dolgot. Valahogy mindig ugyanaz sül ki belőle, merthogy a levegő márkától függetlenül ugyanúgy megy minden autó körül. Szembetűnőbb példa a repülőgépek, különösen a szuperszonikusok esete. Ott méginkább tetten érhető ez a jelenség. Ott még annyi egyedi lehetőség sincs, sokkal szorosabb az igény az optimális kialakításra.