Ezek az apro betuk nem azt mutatjak, hogy meg nem bujtal ki egeszen a csigahazadbol? Tessek nagyobbal irni - homalyos latasuak igy nehezen olvassak! (-:)
Kedves Pathmaster, az aznapi negatív hangulatom már elmúlt... :-) Az okát - ha nem haragszol - most inkább nem tenném ki ide az ablakba: az e-mail címem ui. tartalmazza az IRL nevemet.
1. Feanor, teljesen igazad van: egy ilyen indok teljességgel elfogadhatatlan. Sőt: bármilyen indok. Nincs kivétel, sem "a cél szentesíti az eszközt", sem más kifogások.
- Borzalmas volna, ha egy ember azért halna meg, hogy megölésével a gyilkosa azt mondja: bú-bá-baff! - Ugyanilyen borzalmas volna, ha a gyilkosa azt akarná a megölésével mondani: Credo in unum Deum...
2. Ez a kiemelt párbeszéd is rávilágít, de Eco későbbi művei, különösen a Foucault-inga még inkább beletalál: mi mindenre képesek voltak és lehetnek az emberek, ha tudatlanságukból, ilyen-olyan kielégületlenségükből adódó frusztrációjukat másokra vetítik. A nagy "összeesküvések", az azokhoz hanyatt-homlok csatlakozók, és őket tűzzel-vassal üldöző középszer, gittegyletek és konyhapolitika, világmegváltásnak hitt pótcselekvés... "Nem volt terv, és én tévedésből jöttem rá."
Nagyon negatív hangulatban vagyok ma, bocsánat. Mi az élet értelme? 42.
Ó, a Rózsa Nevé-vel tessék ám vigyázni, az hamisítvány! :-)))
"Egy XIV. század végi német szerzetes latin nyelven írott művének XVII. századi latin kiadása alapján készített, bizonytalan, neogótikus francia változatból született olasz változat" magyar fordítása... na persze.
Umbero Eco A rózsa neve c. könyvében Vilmos és Adso épp taglalják, hogy miért ölhette meg valaki az egyik szerzetest, és miért dugta utána fejjel lefelé a sertésvérrel teli hordóba. Ekkor a következő párbeszéd alakul ki (Vilmos szól először):
- Venantius amolyan esetleges áldozat is lehetett, akinek a megölése a gyilkos szándéka szerint jelzés csupán, valami másnak a jele.
- "Omnis mundi creatura, quasi liber et pictura"... - dünnyögtem. - De vajon minek a jele?
- Ez az, amit nem tudunk. Ne feledjük azonban, hogy némely jelek csak látszatra azok, valójában semmi értelmük, mint például annak, hogy blitiri vagy bú-bá-baff...
- Borzalmas volna, ha egy ember azért halna meg, hogy megölésével a gyilkosa azt mondja: bú-bá-baff! - Ugyanilyen borzalmas volna, ha a gyilkosa azt akarná a megölésével mondani: Credo in unum Deum... [A topicnyitásnak annyi az apropója, hogy most olvasom újra a könyvet, és nagyon szíven ütött a fenti gondolatsor, ezért úgy döntöttem, hogy megosztom, remélem, az Európa Kiadó nem fog beperelni. :-) ]