Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Norboy Creative Commons License 2003.05.27 0 0 121
Üdv twk!

Hall-gyujtásalap?Ez a legujabb ötletük? Nekem mázlim van, az enyémbe már gyárilag van(88.11 havi) , de ez csak 86-tol van igy.

"ha kedvezménnyel nem megy, akkor tiltással!"

Ez az, erről van szo, erre akartam én is rávilágitani.

Üdv, Norb

Előzmény: twk004 (120)
twk004 Creative Commons License 2003.05.26 0 0 120
Üdv, Norboy!

Véleményem szerint a rendelet alkotói a 12 év feletti autó-életkort akarták kicsit csökkenteni ilyen adminisztratív eszközökkel. Ezért voltak előbb a Mutyuki-kereskedők akciói, csak éppen ráb@sztak, mert egy átlag Trabis-Wartis nem tud 25-30 ezer forintot havonta törleszteni + a 10-12 ezres casco-t vállalni! Így, "ha kedvezménnyel nem megy, akkor tiltással!" alapon megalkották ezt a rendeletet, belekapaszkodtak abba, hogy a '70-es évek óta a 2T-k mentesek voltak a CH-érték mérése alól. Egyébként a dízelek is! Nálunk, a Magyar Postán a mai napig csak a füstölés mértéke alapján állítanak ki zöldkártyát a VW T4-es dízelekre, pedig CH-értékben vannak olyan rosszak, mint a 2T-k. Egyébként Muczán G. a TWK elnöke azt nyilatkozta, hogy "ez nem egyéb, mint a döglött ló rugdosása!". Sajnos, ez így van. De már azt is kitalálták, hogy nem elég csak a katalizátor, hanem a Hall-os gyújtás-alaplapot is be kell szerelni, hogy a gyújtáskimaradások ne kéárosítsák a katalizátort. Hurrá, újabb 15-20 E HUF! Mert az alaplap "csak" 10 E HUF, de ahhoz van ám egy vezérlő-elektronika is, ami plusz pénz... Nem baj, úgyis gazdagok vagyunk mi, kétüteműsök. Csak szórakozásból járunk Trabival-Wartburggal (na jó, nem tagadom, megszerettem, és nem vennék mást, de az olcsósága volt az egyik jó pont neki!)...

twk004

Előzmény: Norboy (119)
Norboy Creative Commons License 2003.05.26 0 0 119
Mi az hogy katasztrofális müszaki állapot?

Elismerem, van ilyen Trabi, de a többségre nem ez a jellemző. A kutakon tényleg mindenhol 40-es keveréket árulnak, én specko töltögetem a 95-öshöz a 2T olajat, megfelelő, 50-es arányban, persze.

Az öreg dizelek egy környezetvédelmi osztályban vannak a trabival. EZ SENKINEK NEM TÜNIK FEL? Az M7-en az érdi emelkedőn nem láttatok még W123-as 200D mercit fölfelé menni. Vagy: a BKV buszai? A 415, 435-ösök? A Volán 256-osai. A Trabi 600ccm. Az emlitett gépek 10350ccm! Velük mi lesz, Amugy szerintem a kétütemü a sokadik szennyforrás a környezetben. Budapest szennyvizének 90 százaléka tisztitatlanul ömlik a Dunába!!!!!!!!

Oké, azzal egyetértek, hogy a normális müszaki állapotot követeljük meg. De ez a rendelet sokkal inkább üzleti és állami és illeték és stb. érdek, mint a Qrva nagy környezetvédés!

Előzmény: enginer (118)
enginer Creative Commons License 2003.05.08 0 0 118
"Hogy a katasztrófális műszaki állapotukkal veszélyeztetik a többi autóst."

Tegnap a Soroksári-út közepén láttam egy csillogó-villogó PATROLt kifordult jobbelső kerékkel!
:))

Előzmény: speedy-gee (50)
twk004 Creative Commons License 2002.11.26 0 0 117
Üdv, Gabesz!

Akkó' az lesz! Ismerem (így telefonon keresztül) a srácot, legutóbb, mikor beszéltünk,még azt mondta, hogy 3 porlasztós 1150-nel megy (ezért küldtem B-s homológlapot is), aztán később úgy hallottam, hogy valami reszelt szériablokkal mennek. Nem tudom, csak azt, hogy MOST ők az egyetlenek, akik Wartival nyomják...

Jut eszembe: 10 félév műszaki egyetem? Milyen szak ez? Nekem a gépész fősuli "csak" 8 félév, és most tartok a 7. -nél! Ha még 3 hátra lenne, át is ugranám magam, az tuti!

Tisztelettel:twk004

Előzmény: El_Djabes (116)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.26 0 0 116
Nem tudom, hogy hivjak a sracokat, ralituraban lattam az autojukat. Mindenesetre piros volt:)
Előzmény: twk004 (115)
twk004 Creative Commons License 2002.11.26 0 0 115
Üdv, Gabesz!

A mucsonyi Hajtós Peti piros kockalámpására gondolsz esetleg? Még csak képen láttam, de én küldtem neki Mucsonyba Gruppe A-s és Gruppe B-s homológlapot. Igaz, postafordultával egy 1150-es motorhoz való mintadugattyút küldött vissza, tehát kvittek vagyunk, de tudomásom szerint csak ő megy most 353WR-rel, ezért gondoltam, hogy hátha az ő gépét láttad.

Tisztelettel:twk004

Előzmény: El_Djabes (114)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.26 0 0 114
Az nehezebb tema:) Egyetlenegyszer lattam olyat eddig, az se volt elado. De csunya se:)
Előzmény: twk004 (113)
twk004 Creative Commons License 2002.11.26 0 0 113
Üdv, Gabesz!

Ha tudsz A-s Wartit,akkor szólj! Köszi...

Tisztelettel:twk004

Előzmény: El_Djabes (108)
twk004 Creative Commons License 2002.11.26 0 0 112
Üdv, Popsi!

A németeknél pont ez van ,mint amit mondasz! Januárban voltam kint Thüringiában, ott bent áll a Trabi az udvaron, mellette a W124-es Merdzsó, vagy 520-as Bömös, és tartják, nosztalgiából.Meg voltam döbbenve, mikor a kúton (igaz, egy oszlopból csak, de akkor is) 1:50-es keveréket árultak. 12 évvel az NDK összeomlása után ez magáért beszél azt hiszem...

Tisztelettel:twk004

Előzmény: Popsi (109)
Popsi Creative Commons License 2002.11.26 0 0 111
Na, hát ezt mondom én is:)) nem kell ezt tul dramatizálni.Ha meg valakit zavar, elözze meg és ne rinyáljon.
Előzmény: El_Djabes (110)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.26 0 0 110
Ja. Szoval nincs baj. Majmeglassuk:)
Előzmény: Popsi (109)
Popsi Creative Commons License 2002.11.26 0 0 109
De én azt mondom hogy nem tiltják ki a két ütemüt.Mert nem tudják. De ahogy megnyilik a határ akkor átmehet 2ik 3ik autonak érted?Tehát nem kell megválni a szeretett kisautojátol az embernek, ami lehet hogy már 15-20 éve megvan és érthetöen a szivéhez nőtt.Én szerintem ez az ut járható.Ráadasul 2004 az unio csat. a trabi állitolagos kitiltása ami ugyse lesz az 2005. Tehát böven belefér.

Popsi

Előzmény: El_Djabes (108)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.26 0 0 108
A ket dolog (az unioba lepes, meg a ketutemutlenites) pedig kb. egyszerre fog bekovetkezni, ami szerintem szerencses.
Tenyleg, nem erdekel valakit egy A csoportos Trabi versenyauto? Lenne egy elado.
Előzmény: Popsi (107)
Popsi Creative Commons License 2002.11.26 0 0 107
Üdv!

Én akkor is azt mondom mint sokan mások. Amig az állam nem biztosit nekem másik kocsit , vagy valami támogatást másik autohoz addig ne vegye el önkényesen az automat. Ne mondjon olyan badarságokat hogy adok éves bérletet...Mer ez vicc.Nem azt mondom hogy adjon ingyé másikat. Hanem segitsen és ne tegyen tönkre százezreket egy csapásra. DE szerintem ha megnyilnak a határok (ala UNIO ) akkor egycsapásra átmehet a trabi hobbiautonak. Vehet az ember normális autot emberi áron (se vám ,meg a többiek )és lehet egy trabija amit kedvére szépitgethet tuningolhat.Ez lenne szerintem egy megoldás.Odakinn bagoért adnak 6-7-8 éves astrát.( ez csak egy példa volt lehet bármien más kocsi )

Popsi

El_Djabes Creative Commons License 2002.11.26 0 0 106
Hali!

A korom hatasa elottem is ismert (megtanitottak, mogottem is van 10 felev muszaki egyetem:) ) es biztos nem fognak ertelmetlen felmunkat vegezni, csak gondolom nem akarjak egyszerre a ketutemueket, meg a regi dizeleket is likvidalni, mert az mar tul sok embert erintene. Ilyen teren tekintelyes lemaradast kell behoznia Mo.-nak, ha az EU-hoz akar csatlakozni, es neheziti a helyzetet, hogy nemcsak a jarmupark van lemaradva ilyen szempontbol, hanem az atlagos anyagi helyzet is, ami nehezkesebbe teszi a fejlodest. Ami pedig szukseges.
Udv: Gabesz

Előzmény: twk004 (105)
twk004 Creative Commons License 2002.11.26 0 0 105
Üdv,Gabesz!

Úgy kalkuláltam,hogy egy tankhoz kell egy liter olaj a Wartinál, 1 deci marad a dobozban. Lehet, hogy ezzel vertem át magam, és talán igazad van.A lényeg a jelenség: vagy a méregdrága katalizátort cseréled (csak az elsőt támogatja az állam,a 2. már teljes árú...), vagy óvod a katalizátort hamumentes olajjal, de akkor ugyanott vagy, kb. évi 30 ezer forint pluszköltségnél.Az öreg dízelekkel érdelkődve várom, hogy mi lesz, mert ugyanolyan piros matricájuk van,mint nekünk. Ha semmi, akkor minket milyen alapon piszkálnak? Dízelhez is szerelhető katalizátor,nekünk a Postán a T4-es Transportereken is van! A korom elég komolyan rákkeltő hatású, tehát talán joggal mondjuk: oké, ne büdösítsünk, de mi van a gyermekeink tüdejével a dízelek miatt? Isten őrizz, hogy egy ilyen komoly témát cinikusan közelítsek meg, és nem is a tipikus "szomszéd tehene" effektusról van szó, de ha takarítunk, akkor ne végezzünk félmunkát, mert az értelmetlen!

Tisztelettel:twk004

Előzmény: El_Djabes (104)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.25 0 0 104
twk!

Meg az elozo hozzaszolasodhoz lenne egy kerdesem. Leirtad, hogy az emlitett hamumentes olaj mennyivel dragitja meg a benzin arat literenkent Trabinal meg Waresznel. Ha ugyanolyan aranyban keverem, akkor ennek ugyanannyinak kene lennie nem? Ha meg nem, akkor hogy jon oda a benzintank merete? Bocs a szorszalhasogatasert, vagy ha Off a dolog, csak ez nekem igy nem kerek.

Az oreg dizelautokrol azt tudom elkepzelni, hogy EU-s minta alapjan meg mielott a megengedett karosznyagemisszio-ertekek csokkentesevel teljesen kivonnak oket a forgalombol, felsrofoljak a biztositasukat akkorara, hogy mar senkinek nem lesz kedve ilyen autot tartani.

Udv: Gabesz

Előzmény: twk004 (103)
twk004 Creative Commons License 2002.11.25 0 0 103
Üdv, Tibke!

Poénkodhatnék, hogy "nagyon szívesen", de hadd ne tegyem! Csupán el szerettem volna oszlatni nagyon sok félreértést, és a kívülállók számára néha érthető, de sokszor jogtalanul dühös reakciót. 12 év wartburgozás, egy autószerelő érettségi, és 7 félév műszaki főiskola után kissé másként látom a helyzetet, mint az az egyszerű autóstársunk, aki a sok elhanyagolt, bűzokádó (valljuk meg, van ilyen...) kétütemű után szív, és gyűlöl minket, általánosít, holott csak azt a néhány száz példányt kellene utálnia. Az illetékesek dolga lenne ezek kiszűrése, és akkor békésebben élhetnénk egymás mellett! A katalizátor-rendeletről egy érdekes gondolat: mi, a 2T autókra piros matricát kapunk. Az öreg dízelek is. Mi lesz ezekkel a gépekkel 2005 után? A dízelkorom komoly rákkeltő hatású, orvosilag többszörösen bizonyított, mint az általam idézett károsanyag-kibocsátási adatok is 90-es évekbeli hivatalos KÖTUKI (Közlekedéstudományi Intézet) mérés adatai, utána lehet járni. a dízelekhez is létezik katalizátor, részecskeszűrő, miegymás. Játsszunk el a gondolattal: ezekkel mi lesz 2005 után... ?!

Üdv:twk004

Előzmény: Tibke (99)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.25 0 0 102
Ja, ott kozeptajon a trabis nem o, hanem orul...
Bocs:)
Előzmény: El_Djabes (101)
El_Djabes Creative Commons License 2002.11.25 0 0 101
Sziasztok!

Vegigolvasgattam a topicot, jokat mulattam neha:) Szoval szerintem mindenkinek igaza van kicsit, de mindenki elfogult vagy a Trabik mellett, vagy ellenuk. En szeretem oket, tan nemsokara nekem is lesz egy, ha telen lesz idom rendbe tenni+lemuszakiztatni nagyapam 24 eves Traguarjat - oregebb mint en:) Orulnek neki, mert ez lenne az elso autom, meg jo lesz ide-oda szaladni. Mindazonaltal egyetertek azzal, hogy a kornyezetvedelmi eloirasok folyamatos szigoritasa miatt hamarosan el kell bucsuzni a ketutemuektol. Valaki azt kifogasolta, hogy mert pont a karosanyagemisszio ilyen kis hanyadat eloidezo ketutemueket kell szivatni. Eloszor is egyaltalan nem biztos, hogy az elet mas teruletein nem szigorodnak folyamatosan az eloirasok a szabvanyok. Csak legfeljebb nem ennyire feltuno, mert autoja majdnem mindenkinek van, de szennyviztisztitoja, timfoldgyara, vagy halfeldolgozo uzeme nem, igy mindenki csak azt veszi eszre, ami ot erinti. Masodszor pedig valoszinu en is ugy kezdenem szoritani a hurkot kicsiny orszagom nepenek nyaka korul, hogy lehetoleg minel kevesebb embernek artsak vele... Es epp itt olvastam, hogy a keteltuek adjak a buz lgkisebb hanyadat, nehany szazalekkal. Igy igaz, hogy a 20 eves nyugati szemetek is budosek, de az o idejuk is el fog jonni, nemsokara.
A benzinkutaknal gondolom azert nem 50-es kevereket arulnak, mert az olajon fajlagosan nagyobb a haszon, mint a benzinen, es penz beszel, a trabis meg o, mer jobban van kenve a motor, tovabb eltart...
Azt is irta valaki, hogy nem tud az EU-ban ervenyben levo rendeletrol, ami szabalyozza a ketutemuek forgalomba helyezeset (bocs, ha nem pont igy volt). Szoval nem en mernek egy Trabit Nemetorszagba kihhozni, hogy lemuszakiztassam, mert azt hiszem elhajtananak a muhelybol... Valoszinuleg, ha az EU-ban kaphatna zoldkartyat egy ketutemu jargany, akkor otthon se igyekeznenek betiltani oket. Az pedig, hogy hoznak egy rendeletet, aminek a ketutemuek 'veletlenul' egytol egyig nem felelnek meg, szerintem nem sunyisag, mert ugyis tudja mindenki, mirol van szo, es biztos sokan nagyobb szemelyes sertesnek vennek, ha face-to-face megmondanak nekik, hoyg Trabijukat, vagy a Wartburgjukat tiltjak ki az utrol. Szoval azt hiszem meg kell baratkozni a gondolattal, hogy a Trabi ezutan azok kivaltsaga lesz, akik ra tudnak kolteni evi egy katalizatort, es nem azert van nekik, mert masra nem telik. Biztos sokan lesznek, akik vesznek egy nagy levegot, es befizetnek egy 1 literes Stiftre, ami persze jo mert az jo a Suzukinak, es akkor jo allam bacsinak is... Nem, en se csipem a Suzukit;)
Ha jol vettem eszre, a legtobb topicbeli trabis igy is komoly osszegeket forditott mar az autojara, igy meg merem kockaztatni, hogy megengedhetik majd maguknak a katalizatorral jaro magasabb fenntartasi koltsegeket. Az autojuk szeretete azt hiszem ra fogja kenyszeriteni oket;)

Udv: Gabesz

Előzmény: twk004 (98)
SzaboZE Creative Commons License 2002.11.25 0 0 100
100! :)
Tibke Creative Commons License 2002.11.25 0 0 99
Köszönjük szépen a korrekt tájékoztatást!
üdv: Tibke
Előzmény: twk004 (98)
twk004 Creative Commons License 2002.11.24 0 0 98
Üdv mindenkinek!

Tisztelt topictársaim!Az indulatok megfékezése céljából hadd szolgáljak néhány számszerű adattal!

Először is: mindannyian, mikor zöldkártya-vizsgálatra visszük az autóinkat, 3 komponens mérése alapján állítják ki az okmányt.Ezek a következők: szénmonoxid (CO), nitrogénoxid (NO2),és elégetlen szénhidrogének(CH3). Namost, ezekből a kétütemű motor a következő arányokat produkálja a négyüteműhöz képest: CO 50%, NO2 5-10%, CH3 5-600 %. Tehát, az a súlyos környezetszennyezés, amit a szemünkre vetnek, mindössze egy komponens esetén áll fenn, a szénhidrogén- értékek 5-6 -szorosai a négyüteműének. Ezek a részecskék az olajfüstben találhatóak, kellemetlen szagúak (ne tagadjuk...), és irritálják a nyálkahártyát (könnyezés, stb.). DE! Ha jól értelmezem, összességében viszont a károsanyag-kibocsátás valahol ugyanott van, mint a négyütemű motorok esetében. Ne áltassa magát senki azzal, hogy pl. egy szelepszár-kopott, olajfogyasztó 120-as Skoda lényegesen kevesebb CH3-at bocsát ki, mint a Wartburg! Aztán:mivel kivesztek a régi jó mechanikus Áfor-kutak keverési arány állítására alkalmas kútoszlopai, mostanság a kutak fixen 1:40 keverési arányú keveréket adnak, amely SEMMILYEN gyári előírásnak nem felel meg! 1973 óta a Trabi és a Wartburg előírt olaj-benzin keverési aránya 1:50, előtte 1:33 volt.Tehát a kutak önkényesen 25%-kal több olajat öntenek a gyári előírásnál a benzinbe. Megnézném azt a (például) Ladát, amelybe az előírt 4 liter olaj helyett 5-öt töltenek bele. Tudomásom szerint a főtengely szanaszét csapkodja a motoron belül a többletet, és kimegy mindkét oldali főtengelyszimmering, elolajozva a kuplungot és a környezetet. A kétüteműek 10 éve így működnek!!! A másik gond, hogy ha a kétüteműeket katalizátor felszerelésére kötelezik, az az olajfüst miatt pár ezer kilométer alatt tönkremegy, tehát évente keatlizátort kell cserélni mintegy 30 ezer forintos áron, vagy speciális hamumentes olajat kell venni. Ebből jelenleg a MOL Synt 2T a legolcsóbb, 2500,- forint. Ez a Wartburg esetében 56.80,- forinttal (44 literes tankhoz), Trabant esetében "csak" 48,- forinttal (mert a 26 literes tankjához fél liter szükséges csak)emeli meg minden egyes liter benzin árát, tehát évente kb. ugyanott vagyunk, a 30 ezer forint magasságában. Énszerintem egyetlen kormány sem fogja magára vállalni ezt a dolgot, hogy az embereket ilyen pluszköltségekbe verje, főleg, hogy a jelenlegi Magyar Köztársaság elődje (és jogelődje!) a Magyar Népköztársaság importálta ezeket az autókat, majd az állampolgároknak jó magyar forintért állami kereskedelemben eladta. Ezek után minimum sportszerűtlen húzás lenne megszorító intézkedéseket alkalmazni, főleg, hogy a legkevésbé tehetős réteget akarják vele terhelni...

Tisztelettel:twk004

Előzmény: Tibke (97)
Tibke Creative Commons License 2002.11.23 0 0 97
Pospsival is, éa többi előttem szólóval nagyon egyerértek, kivéve téged, kedves kulimász. örülök, hoyg nem vagy hajlandó tovább vitatkozni, a végére kiderült, hogy TE vagy kisebbségben, nem mi. igy jártál. remélem végre befogod a szád, ill. lekötöd az újjaidat, hogy ne tudd bökdösni a billentyűzetet.
tájékoztatásképpen: az utolsó 2 ütemű Trabant 1990 juniusában gördült le a futószalagról.
hagyjuk, ha nem reagálunk rá, megunja, igaz Kulimász?!
Előzmény: Popsi (96)
Popsi Creative Commons License 2002.11.22 0 0 96
Jajjj de szellemes vagy haversrác( biztos ismét magadra ismertél az irásomban) . Bunko stilus? Ebböl értesz mert ilyen vagy a trabantosokkal. Megvan számlálva? Ezt erösen kétlem, majdnem száz százalék hogy maradnak túl sokan vagyunk timeg kevesen!!Szivjad csak a fogad meg a kék füstöt. Irsz olyan nagy dolgokrol hogy a gyerekeink védeleme( evvel nincs semmi bajom félre ne érts egyetértek vele)DE a fél világot lekéne állitani mert szennyezi a levegőt.Pont a trabant áll szerintem a x milliomodik helyen a szennyezésben. Mondhatom nyugodtan hogy a magyarország buszállományának a 60% át lekéne állitani mert egyszerüen borzalmasan szennyez, és azok minden nap nyomják a 100 kilométereket és füstölnek,füstölnek...
Nem beszéltem a teherautokról. A gyárakat már megsem emlitem..Ezek mérnem zavarnak? Mért szapulod azta négy trabantot ami az érdi elemelkedőn megy ,amikor vagy száz kamion,busz fosssa a kormot és büzt a pofánkba mig ott végig megyünk.Na mind1 ugyse érted meg és énsem amit te irsz..

Popsi

Előzmény: Kulimász (93)
Kulimász Creative Commons License 2002.11.22 0 0 95
Na, végre egy értelmes hang és nem bunkózás meg ehhez hasonlók.
Szerintem a trabantok betiltásáról valójában nincs szó, amiről szó van az az, hogy csak akkor lehetnek majd forgalomban, ha megfelelnek bizonyos környezetvédelmi előírásoknak. Ha EU tagok akarunk lenni, akkor pedig ezeknek meg kell felelnünk, ha tetszik, ha nem. Teljes mértékben egyetértek azzal, hogy nem kéne büntetni a kispénzűeket. De neked pedig egyet kéne érteni azzal, hogy nem kéne büntetni a gyerekeinket, akik a mi bűzünket fogják majd beszívni jó pár év múlva. Az pedig, hogy a kétüteműek csak kisrészben felelősek a környzetszennyezésért, elképzelhető, de már rengetegszer kifejtettem, hogy NEM CSAK a kétüteműekkel van probléma és a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak NEM CSAK a kétüteműek nem fognak megfelelni. Valószínűleg rengeteg idősebb autót is érinteni fog a dolog és ha ezeket mind figyelembe vesszük már egyáltalán nem elhanyagolható a környezet terhelése.
Az, hogy az állam ezt a problémát hogyan oldja meg és hogyan támogatja azokat az autósokat, akiknek át kell alakíttatniuk a kocsijukat, az politikai kérdés. A lényeg ettől még lényeg marad: anyagi helyzetre való hivatkozással ne lehessen legálisan, indokolatlan mértékben szennyezni a környezetet.
A Trabik átalakítását meg szorgalmazom! Századszor írom, nem trabiellenes vagyok, hanem bűzellenes.
Előzmény: Riff-Raff (94)
Riff-Raff Creative Commons License 2002.11.22 0 0 94
Kedves Kulimász,
nem tudom, hogy melyik évben gyártották le az utolsó kétütemût, valamikor a 80-as évek végén, de mi jelentõsége van ennek? Ha a század elsõ felében gyártották volna le, az se számítana semmit. Ha egy kocsinak sok a 15 év, azt én nem veszem meg, mert számomra a kocsi tartós fogyasztási cikk, és nem egyszer használatos, eldobható termék, még akkor se, ha ez a piaci törekvés. Én sose szándékozom azért másik kocsit venni, mert a jelenlegi régi, hanem csakis azért, mert látok egy jobbat (ami persze lehet, hogy még régebbi).
Azt viszont meg tudom mondani, hogy mióta van szó a Trabantok betiltásáról: másfél éve. Én 2000 nyarán szereztem a Wartburgomat, majd' szét esett szegény, aztán a télen helyrepofoztam, ráköltöttem egy zsák pénzt, amikor 2001 tavaszán kijött a jogszabály. Örültem persze, mint majom a farkának. Hogy elõtte mennyi ideig volt esetleg szóbeszéd tárgya a dolog, az engem nem érdekel. Arra nem lehet építeni. Vagy ha én holnap elkezdem terjeszteni, hogy 2008-tól betiltják a szabályozott katalizátoros kocsikat, akkor majd te is pánikszerûen próbálsz megszabadulni a kocsidtól?

"És ha mégis, akkor ha adnak majd nekem is több év türelmi időt, egy szavam nem lesz."

Tudod mit? Ezt majd hiszem, ha látom. Most nem a te bõrödre megy a játék, izomból én is könnyen tudnám osztani az észt.
Csak úgy mellesleg felhívom a figyelmed: itt nem arról van szó, hogy eladod a régi kocsidat valami normálisnak mondható áron, aztán veszel egy másikat, és csak a különbséget kell kicsöngetned. Itt a régi kocsidat a kukába dobhatod ingyen, mivel egy ilyen rendelkezés után ára már nem lesz.

A demokráciával meg kár itt példálózni, mert egy ilyen jogszabálynak köze nincs a demokráciához. Ez a jogszabály izomból dolgozik, ami sokkal inkább emlékeztet egy diktatúrára.
Kezdhetjük mindjárt azzal, hogy szakmailag vajon mennyire megalapozott. Én elég régen, talán 10 éve láttam egy kimutatást, amely szerint a gépjármûvek által kibocsátott összes légszennyezõ anyag kb. 5%-át termelik a kétütemûek. Azóta a magyarországi gépkocsipark egyre csak nõ, a kétütemûek pedig egyre csak fogynak, tehát az arány ennél már messze alacsonyabb. Aztán vegyük még figyelembe, hogy a kétütemûek általában a legkevésbé tehetõs autósok tulajdonát képezik, akiket a legérzékenyebben érint a gépkocsifenntartással járó költségek növekedése, többek között a benzin árának növekedése. Ha készítenénk egy típusokra lebontott kimutatást a gépkocsik átlagos évi futásteljesítményérõl, tartok tõle, hogy a kétütemûek igencsak a sereghajtók között foglalnának helyet.
Szóval mit érünk el ezzel? Egy talicska homokkal kevesebb lesz a Szaharában?
De rendben van, csináljunk belõle problémát, a kétütemûek füstölik tele a levegõt. Egy demokratikus államban egy probléma megoldására általában konstruktív megoldást szokás kidolgozni. Ez mit jelent? Hogy a megoldás nem szül újabb problémát, vagy ha igen, akkor sokkal kisebbet az eredetinél.
Manapság a kocsi szinte már alapvetõ használati cikk, ezt ugyebár legnagyobb ellenzéki pártunk vezetõ politikusa is kijelentette pár évvel ezelõtt, és feltételezem, hogy te is így érzed, persze leginkább saját magadra nézve. Azt természetesen nem lehet elvárni az államtól, hogy kocsit adjon mindenki segge alá, azt viszont igen, hogy ne húzza ki senki segge alól.
Márpedig ez a jogszabály pontosan ezt teszi. A betiltás a létezõ legegyszerûbb megoldás, csak éppen a legkevésbé sem konstruktív, mert maga után von egy másik, sokkal nagyobb szociális jellegû problémát, mivel igen sokan maradnak kocsi nélkül.
Nyilván ki lehet találni jobb megoldást is a dologra, csak annak van két apró hátránya: egyrészt azon már gondolkodni kell, másrészt meg pénzbe kerül.
Kitalálták ugye a katalizátort, ami nevezhetõ sok mindennek, csak jónak nem, mivel gyorsan tönkremegy, ezért a fenntartása folyamatosan pénzbe kerül. (És mellesleg vannak olyan vélemények, miszerint a katalizátorok legyártása nagyobb környezetterheléssel jár, mint az, amit megakadályoznak, bár errõl én nem tudok biztosat.)
Pedig a megoldás rém egyszerû. Csak keresni kell olyan négyütemû motorokat, amelyek beleillenek a Trabantba illetve a Wartburgba, vagy legalábbis kevés módosítással, rávenni a gyártót, hogy gyártson egy csomót, a beépítés engedélyeztetését jól leegyszerûsíteni, a beépítésüket pedig anyagilag támogatni. Vagy a lehetõség, amit Tibke tett közzé a Trabi topic-ban, mely szerint a fõdarabok meghagyásával lehet négyütemûsíteni a motorokat, nem is drágán.
Csak ezekhez sajnos már szellemi és anyagi ráfordítás szükséges az állam részérõl.

Kulimász Creative Commons License 2002.11.22 0 0 93
Bunkó te vagy haver, méghozzá nem is akármekkora. Ebben a stílusban nem vagyok hajlandó tovább vitatkozni. Tőlem pattoghattok, amennyit akartok, a napjaitok meg vannak számolva.
Tudod, miért van annyi madárszar a trabantodon? Mert a keselyűk már köröznek felette...
Előzmény: Popsi (88)
gabosh Creative Commons License 2002.11.21 0 0 92
igaz!!! csatlakozom!! én is ezt tapasztalom!!!
Előzmény: Popsi (88)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!