csak úgy halkan megjegyzem, hogy a legtöbb ember nem is akarja tudni, hogy mi van a háttérben, ahogy a karburátort sem szedem szét minden nap, csak mert autózni szeretnék... :-)
Szerintem az a jó oprendszer, amelynél nem az eszközt, az elérési utat vagy a parancssori kapcsolókat kell ismernem, hanem csak és kizárólag azt, amit el akarok végezni. Tehát ne eszköz- hanem feladatorientált legyen a rendszer. Minél kevesebb részletet látok, annál jobban tudok koncentrálni a munkámra. (A véglet: egy fekete doboz nagy piros ON gombbal... :-)) Komolyan: amig egy titkárnő ösztönszinten nem képes használni egy Linuxot, addig nem fog elterjedni, hiába fejlettebb architektúra.
Ui: megsúgom, hogy a tisztán windowsos munkakörnyezetünket, amely kb. 8-10 PC-ből áll, egy linuxos szerver szolgálja ki, és megbízható mint állat. Szóval a Linuxnak is megvan a maga helye: szervernek, célgépnek jó, de általános irodai munkára még jobb a Windows (mondjuk a Win2000). Ja, és a kedvenc játékaim mind windowson futnak, bár ez a MS-offenzíva része :-))
(Bár a fene gondolta volna néhány éve a DOS korszakban, hogy Windows platformon fogunk játszani...)
Na, abbafejezem, mert mennem kell újratelepíteni egy Windowst... :-(B)
"Hát pont ez érdekelne, hol voltak, melyik koleszban? Volt e igazi eljárás?"
Leginkább a műszaki felsőoktatást kedvelik - nyilván itt van a legtöbb gép, legtöbb géphez értő hallgató. BME, SZIF, PMMFK, stb. És persze itt nyomják leginkább az illegális dolgokat is a szoftverlopás mellett: hacking, cracking, CD-írás... Középiskolai razziáról még nem hallottam.
"Meggyőződésem, ha az ADOBE látna egy ilyen órát, rögtön adna egy garnitúrát, bár ezt a kötelező kincstári optimizmusom (hülyeségem, hallom jobbról) mondatja velem."
Nem is olyan hülyeség... Irj egy e-mailt az Adobe magyar disztribútorának és próbálkozz meg a dologgal (persze először anonim módon :-))
"Valahol Európa és Ázsia határán, bár mondhattam volna hogy a XXI. és a XIX. század határát is."
Egyrészt már az ipar sem mindenütt használ W$-t, másrészt mire a gyerek kikerül az iskolából addigra a W$ is a múlté lesz, a mai rajzoló, kiadványszeresztő, stb progikkal együtt.
Másrészt az alapelvek nemigen változtak e 70-es évektől. Azaz azon kívül hogy manapság a W$ alatt egy csicsás (és szvsz felettébb sz*rul tervezett, ronda és kényelmetlen) felülettel elfedi a folyamatokat a felhasználó szeme elől, nem sok minden változott. A W$ és a multik érdeke persze az hogy minél kevesebb ember tudja hogy mi miért van, de szvsz egy pedagógusnak nem biztos hogy ehhez a folyamathoz kellene asszisztálnia.
Hát pont ez érdekelne, hol voltak, melyik koleszban? Volt e igazi eljárás? Egyébként meg sz...-ok a fejükre, felraktam a programokat és élvezem, ahogy a gyerekek ismerkednek a csudákkal. Meggyőződésem, ha az ADOBE látna egy ilyen órát, rögtön adna egy garnitúrát, bár ezt a kötelező kincstári optimizmusom (hülyeségem, hallom jobbról) mondatja velem.
Egy informatika tanár aki januártól 23 év után ismét majdnem minimálbérért tanít. Valahol Európa és Ázsia határán, bár mondhattam volna hogy a XXI. és a XIX. század határát is.
Köszi az utóbbi értékes hozzászólásokat.
Egy szoftvercég nem is, ezért van a BSA... :-> Amikor profitról van szó, magasról leszarja minden cég, hogy mit lát a gyerek vagy mit sem. Vannak olyan oktatási intézmények, kollégiumok ahol havi rendszerességgel tart razziát a BSA és kobozzák el keményen a vincsiket és CD-ket... Szarnak rá, mit lát és gondol a kollégista. Ember, vadkapitalizmus van...
Nem térhetsz át free szoftverekre, mert az ipar, a kereskedelem és a közigazgatás windows alapú szoftverek használ és megsütheted a linuxos tudásodat. Mivel fordulnál a nyilvánossághoz? Azzal, hogy lopott szoftvereket használtál és lebuktál? Családapák sörrel kezükben nagyot böffenve odaböknék életük párjának: "miva' micsinyá'?? Felejtsd el...
egy iskola vagy hasonló kaliberű közintézmény szoftverlopással való megvádolásának hercehurcáját egy szoftvercég sem vállalja be....
....és helyesen. gondold el, hogy a diák mit lát: ms -os rendőrbácsik"" elviszik a szám.tech tanárulat vagy a dirit....... és a iskolavezetőség? - én tuti, iylen helyzetben nyilvánossághoz fordulnék (ha vezető lennék) és lecserélném az összes winFos-os folgot free sw-re... és utóbbi cserét széles körben reklámoznám.....
gbrL
aki használja a win-t is, de alapvetően a free sw-ek közt él :)))))
Teljes mértékben megértem a problémádat, mert ugyanezen gondokkal küszködünk mi az egyetemen itt Bergengóciában vagy hol... :-))
Nomármost:
1. A szoftver gyártójának és a jog szempontjából teljesen mindegy, hogy ki használja a terméket jogtalanul, az akkor is lopás. Az iskolák "védettségéről", "kivételes helyzetéről" hallottakat el lehet felejteni, nem kultúrállamban, hanem rendőrállamban élünk. A rendőrnek mindent lehet és ahogy valaki már írta, esélyed sincs privát vagy üzleti adataid hatékony védelmére. Még azt is el tudom képzelni, hogy a rendőr hazaviszi a csemetéjének a lefoglalt CD-ket...
2. Azonban a rendőrség és ügyészség sem vak és nem is hülye. Pontosan tudják, hogy ebben az országban mindenki, a hivatalos szervek jó része is lopott szoftvert használ. Ha elkezdenék felgöngyölíteni ezt az egészet, csődbe menne az ország, vagy legalábbis működésképtelenné válna. A "szoftverfehérítés" csak nagyon lassan, évek alatt valósítható meg, s még a fejlett informatikai kultúrájú osrzágokban is találni szoftverkalózkodást, ha nem is számottevő mértékben.
3. Ki a rendőrség elsődleges célpontja tehát? Elsősorban a terjesztők és nagyüzemi másolók, akik profitot termelnek. Ők azonban többnyire profin és a jogszabályok ismeretében működnek, így elég nehéz fülöncsípni őket. A kishalakkal csak akkor foglalkozik a rendőrség, ha kénytelen rá, mert pl. egy balfék terjesztőnél találnak egy listát a vevőkről és ilyenkor hivatalból kötelességük kimenni mindenkihez, mert bűnpártolást követnének el. Otthoni kisfelhasználók tehát elég nyugodtak lehetnek, amíg a rendőrség ilyen leterhelt más ügyekben, addig nem fogják végigjárni a lakótelepet szoftver után koslatva.
4. Az iskolaigazgatók tehát viszonylag nyugodtak lehetnek, mert ők nem nagyhalak: nem forgalmaznak lopott szoftver, "csak" használják azokat. A megoldás természetesen egy átfogó, országos iskolai szoftvervásárlási projekt lenne, melynek keretében minden közoktatási intézmény plusz normatívát kapna a szoftverfejlesztésre. Ebből azt venne, amit akar: windowst, officet, vagy dobozos linuxot. Erre azonban a mostani kormánnyal esély sincs.
5. Téged személy szerint nem nagyon rúgnának tökön: Te csupán közalkalmazott vagy, aki nem felel a jogtiszta szoftverekért. Megúsznád egy ejnye-bejnyével, mert nem jelentetted föl az igazgatót(!), de ennyi. Az igazgató valószínűleg nem úszná meg ennyivel, persze egy jó ügyvéd és a nyilvánosság talán segíthet... Előbb-utóbb persze rendezni kell ezt a kérdést is, hiszen EU-csatlakozásunk után nem lesz kecmec.
6. Mit lehet tenni? Ha ragaszkodsz a Windowshoz, akkor anonimice árajánlatot kérni a Microsofttól valamilyen educational csomagra és általános amnesztiára. Itt is van mennyiségi kedvezmény. Ilyenkor is javallott azonban csak a klienseket megvenni, a szerverre pedig linuxot telepíteni: stabilabb és ingyen van, a MS szerver termékei igencsak drágák és azt hiszem nincs is nagyon educational version belőlük. A pénzt össze kell kalapolni alapítványoktól, szülőktől, pályázatokon. Ha annyira nincs pénz, hogy még az edu csomagot sem tudjátok megvenni, akkor marad a linux...
7. Egyet ne tegyetek: ne hagyjátok állni üresen a gépeket. Ennél nagyobb pazarlás nincs, mint egy hülye és átgondolatlan törvény és egy tehetetlen kormányzat miatt parlagon hagyni a diákok elméjét.
Remélem tudtam valamit segíteni, legalább egy kevés reményt adtam... :-)
hát az úgy van, hogy kaptunk egy levelet a b.s.a.-tól (mi nem iskola, hanem cég lennénk), amiben azt írják ők, hogy tiszteletüket tennék nálunk. örülünk persze :-))) jártak már valakinél közületek ők???
egyébként meg oly nagyvonalúak, hogy időpontot ajánlhatunk, hogy mikor jöjjenek, meg még egy telefonszámot is adtak, amin nem lehet beszélni senkivel, csak esetleg faxolni egyet....
Egyszerre mindent nem lehet ;) Fogalmazhatnek ugy is, hogy valamit valamiert... Ha ennyire szarban van az iskolad, (vagy altalaban az iskolak), hogy neha meg kretara sem futja, akkor ket valasztasi lehetoseged van:
Win, es vallalod a kockazatot.
Linux, es tanulsz egy kicsit.
A 2. befektetesnek is jobb, mert ha megtanulod egyszer a linux -ot, akkor +1 op rencert ismersz, plusz ra fogsz jonni, hogy mennyire (kimondhatatlanul) kiraly, s esetleg egy unix -os gepet meglatva sem fogsz panikolni. Arrol nem is beszelve, hogy eleg komoly versenytarsa lesz a windowsnak, s ki tudja 1-2 ev mulva mi lesz ? De neked nem kell torodnod ezzel, hisz ha marad a win, akkor azt mar ismered, ha meg linux lesz akkor pedig azt is ismerni fogod ha megtanulod, ha meg valami harmadik lesz, akkor igy is ugy is tanulnod kell majd. Szoval en azt mondom, hogy megeri az idot es energiat raforditani a linux -ra, s elo lehet azt is adni jatekosan, talan meg elvezetesebben mint a windowst.
Kedves syrius, javaslom, próbálj ki valami újabb linux-disztribúciót!
- fractint legjobb tudomásom szerint van linuxra (..legalábbis kb. 5 éve volt, azóta nem néztem...)
- grafikus felület: nézd meg pl. a KDE-t vagy a GNOME-ot!
- Photoshop: ha CYMK szinkezelés nem kell, a GIMP egyenrangú program
- Office: Staroffice 5.2, még magyar helyesírás-ellenörző is van hozzá, MSoffice dolgokat ír/olvas.
Egyszóval: az általad felvetett problémák szabad szoftverekkel megoldhatók. (Illetve mi az a KPT 5?)
Próbáld ki, annál többet nem veszíthetsz vele, hogy rászánsz 1-2 napot! Ha pedig kételkedsz, hogy belevágj-e, nézz meg valahol egy működő linuxot! Hidd el, ha sikerül megismerned - és esetleg megszeretned - a linuxot, lehet, hogy nem is fog hiányozni a munkádhoz egyetlen "kereskedelmi" szoftver sem!
Inkább kerüld el a lehetséges "jogi problémákat"! Ma már ezt meg lehet tenni! (2-3 éve még sajnos nem volt így...)
Az nem baj, hogy ilyen sokoldalúan járjuk körül a kérdést, módszertani, nyelvészeti jogi stb. aspektusból, bár a gondom a régi. Itt állnak a gépek és ugyan megtartom az óráimat, mert minden évben egy pár foglalkozást a fraktáloknak szentelek és ehhez a FRACTINT-nél jobb nem nagyon van, ráadásul freeware (or fríveeer),de a gondom a régi. Én fizunuku (csak nem kolléga?) hozzáállásához igazodtam eddig, azaz vállaltam a nyilvánvaló törvénytelenséget – illegális szoftverhasználat – de azzal a mentalitással, hogy ezt egy állami iskolában, ahol törvény írja elő az informatikaoktatást és ahol erre a legminimálisabb anyagi forrásokat sem biztosítják, ahol a szoftverek kizárólag a számítástechnikai kultúra elterjesztését szolgálja a legszélesebb alkalmazások skáláján szigorúan nonprofit alapon ott csaknem kekeckednek holmi szoftverrendőrök, vagy ha igen, akkor lesz olyan szerv is aki védelmet nyújt. (Esetleg a nyilvánosság?)
Cybercat–nek:
„Szamitastechnika tanar vagy, nem?
Akkor meg miert nem tanulsz te is picit, hogy jo legyen?”
Mivel kb. 20 éve tanítom az informatikát ezt a „tanulj picit” megjegyzést bántónak érzem. Gondolhatod mennyit tanultam kizárólag önerőből, míg a ZX-81-től a Spectrum microdrive-on át a C-16, 64, 128, Amiga, PC XT, AT-ken BASIC-okon, DOS-okon CHIWRITER-eken hadnesoroljamokon át eljutottam a jelenig. Talán ez a lista is jelzi, hogy nem ragadtam le egyetlen korszaknál sem, igyekszem mindig a legjobbakat, legújabbakat megismerni, megtanulni és továbbadni.
Akkor meg miért nyűglődsz, miért nem váltasz a LINUX-ra mondhatnád., hiszen elég meggyőzőek a megjegyzéseid. Ugyanakkor ismét másokkal együtt úgyérzem, hogy nem elsősorban pedagógusként, hanem informatikusként kezeled ezt a kérdést. Onnan nézve a WIN valóban gagyi, rengeteg gonddal, és a kreativitást kiölő dolgokkal. Azt azért hangsúlyoznom kell, hogy számomra nem létkérdés a windows, csak egyszerűen tény, hogy a legtöbb elterjedt program, amit otthon is használ(hatna) a nebuló, erre a felületre íródott. Hogy ez valahol igen aljas praktikáknak is köszönhető azon most kár rágódni, de meggyőződésem, hogy nem a grafikus felületeken kell kreativitást szerezni a kicsiknek, hanem ott, hogy a megfelelő eszköztárak ismeretében milyen ötletekkel tud valami újat varázsolni akár képből, akár hangból, akár szövegből, adatállományból. És ezek a legtöbbet adó kelléktárak az ezerszer elátkozott windows-hoz kapcsolódnak. Kétségtelen kreatívabbá tehetjük a tanulókat, ha magunk iratunk programot, ha kevesebb eszközzel oldatunk meg feladatokat, de számomra a korszerű alkalmazások nem a kész megvalósítások tárházát jelentik, hanem magasabb szintű lehetőségeket komolyabb munkák elvégzéséhez. Analóg példának a szintetizátort (keyboard) említeném, ami lehet egy LagziLajcsis kiváltása egy zenekarnak, de lehet egy T. Dream-es, Vangelis-es stb. műfaj alapfeltétele. És szép dolog progit írni amivel fraktálokat rajzolunk (tényleg az 15 éve én is írtam), de ha érdemben dolgozni akarok vele, akkor elő a FRACTINT-tel, és, ha „művészit” akarok produkálni, akkor jöjjön a Photoshop és a KPT 5. (Csak a rendőrség ne jöjjön)
(Amugy meg: Most menjek es rakjak ossze neked egy linuxos halot? Felolem... De a berem igen magas: min 2 uveg sor, vagy 2 liter kola gepenkent.... (Heh... Most jut eszembe, nem is iszok sort... -.-" ) ) ^_^"
Az ajánlatot egyébként köszönöm, rámférne, bár a sört én se szeretem (csak Wágner Úr meg ne tudja…) Lehet, hogy néhány üveg cola után már szégyenkezve tekintenék W98-as múltamra, de most még úgy érzem a kis 5-eseknek, ahhoz hogy egy részük „csak” intelligens felhasználó, másik része igazi „Cybercat” legyen nem a hardware ismeret és az operációs rendszerek működése a feltétele, hanem az, hogy változatos programokkal ÉLMÉNYSZERŰEN ismerjék meg az alkalmazások alapfunkcióit.
Syrius: nem igazán tudják mi a különbség megaherz és megabyte között
Ferkopa: namost szerintem sokkl könnyebb bármilyen gépezetet használni, ha a
használó legalább nagy vonalakban tisztában van azzal, hogyan is műxik
az az átkozott masina.
Egyetértek, szándékosan sarkítottam
Visszatérve a nyitóproblémához, lehet-e jogi következménye és milyen, ha megszállott tanítási mániámnak megfelelően feltelepítem a W98-at, OFFICE-t, PSHOP-ot és egy-két további programot, majd boldogan használgatom őket szigorúan tanítási céllal? Mert azt világosan az értésemre adták, hogy még krétára (fizetésre) sincs, nemhogy ilyesmire.
És még mindig nem hallottam precedensről. Volt ilyen eset? Hallottatok ilyesmiről?
Attol tartok, nem hinnenek Neked. Esetleg betennenek 72 orara ket dijbirkozo kulseju rablogyilkos melle egy zarkaba, akik mar fel eve nem lattak not. Ott aztan gondolkodhatnal a jelszon, hatha eszedbe jut… :-((((
fizunuku:
Egyreszt tul optimistan latod a halyzetet, masreszt tul pesszimistan. Tul optimistan annyiban, amennyiben csak az informatikai vallalkozasokat es az iskolakat latod veszelyeztetettnek. Ma mar nem csak ezek mukodesehez szukseges komoly szamitastechnikai hatter, hanem joszerivel minden vallalkozashoz. Ezeknek adatbazisai vannak. Ha az ezeket tartalmazo gepeket akar csak egy hetre is elviszik atvizsgalas celjabol, konnyen lehet, hogy az illeto vallalkozas lehuzhatja a rolot.
Masreszt tul pesszimista vagy. A rendorok is jol tudjak, hogy az orszagban levo isten tudja hany szazezer gep kozul alig akad olyan, amelyen ne lenne nem jogtiszta program (vagy olyan adatbazis, amelyet ilyen programmal allitottak elo). A politikusok pedig azt tudjak nagyon jol, hogy mi tortenne az orszag gazdasagaval, ha rendorseg komolyan venne szoftverugyekben a dolgat. Persze ha valaki pofatlanul nyiltan csinalja, azt elkapjak.
Erre is ervenyes a regi mondas: A trambulinrol nem illik a medencebe pisilni… ;-)))
Egyebirant ha en inditanek vallalkozast, biztos, hogy linuxra alapoznam. Nemcsak a biztonsag, hanem az ingyenesseg miatt is. (Jot mosolyogtam az ILoveYou-n annak idejen. Probalta volna felboritani a SuSE Linuxomat… :-)) Persze ha ram akarnanak szallni, ez se menthetne meg, igy is elvihetnek az adathordozoimat ellenorzesre, de azert megiscsak mas pozicioban lennek, miutan kiderult, hogy mellefogtak…
Vajon mi a módja annak, hogy a jogosan birtokunkban lévő, üzleti titkokat tartalmazó archivált adatlemezeket megóvjuk az iletéktelen rendőri / BSA szemektől?
Nem vagyok jogasz, de tartok tole, hogy nincs ilyen mod. A rendor ugyanis alapos gyanu eseten nem illetektelen. A rendor tehat kimegy, lat egy CD-lemezt, amin akar 650 MB-nyi valami is lehet. Valami, azaz adat is – amihez valoszinuleg semmi koze –, de program is, amihez viszont lehet koze, de nem biztos, hogy van. Megeshet ugyanis, hogy a CD, amit a kezeben tart, egy jogszeruen megvasarolt programod mentese a gyarto altal engedelyezett 1, azaz egy peldanyban. O pedig el fogja vinni, hogy a szakerto megmondja neki, mi is van a CD-den. Ahhoz, hogy velemenyt adjon, a szakertonek tovirol hegyire at kell vizsgalnia a lemezt akkor is, ha azon archivaltad a ceged arajanlatait, a teljes vasarloi adatbazist, a beta allapotu, fejlesztes alatt allo szoftveredet, a… Barmit!
Miként követhető egy lemez sorsa és a tartalmat megtekintő emberek / szoftverek listája, ha a lemez rendőri kezekbe kerül?
Szerintem sehogy. Elmeletileg persze biztosan kovetheto lenne, feltetelezem, hogy vannak mindenfele atadas-atveteli jegyzokonyvek, legalabbis igy lenne normalis. De tekintve azt a kuplerajt es megvesztegethetoseget, ami ma – sajnos – a rendorsegnek (is!) sajatja, tartok tole, hogy az adataidba csak az nem tekinthetne bele, aki nem akar. Mar persze fu alatt, nyom nelkul, haveri alapon.
Követelheti-e a lemez tulajdonosa, hogy a tárolt adatokba csak jelenlétében tekinthessenek bele?
Hm. Egy jo (draga) ugyved biztosan kovetelhetne ilyesmit. De a CD akkor is ott marad egy darabig a rendorseg epuleteben, mert azt nem lehet elvarni, hogy minden lefoglalt lemezt azonnal atvizsgaljanak. (Es akkor 20 GB-s winchesterekrol meg nem is ejtettunk szot.)
Milyen jogorvoslattal lehet élni, ha teljesen jogtiszta másolt lemezeket foglalnak le és tartanak vissza?
Ha be tudod bizonyitani, hogy a feltetlenul szukseges idonel (?) tovabb tartottak vissza, megprobalkozhatsz egy karteritesi perrel. Ugy husz ev mulva biztosan meg is itelik Neked a karod egymilliomod reszet. :-((
Hogyan választják szét a free kódokat, ingyenes support utility-ket az illegálisaktól?
Ugy tudom, a lemezeket mindig kulso szakertovel vizsgaltatjak at. A rendorseg nem erthet mindenhez a kutfurastol az atomfizikaig. A szakertot pedig azert fizetik, hogy tudjon ilyeneket. (Ugyebar minden progihoz mellekelni szoktak readme.doc-ot, vagy mar installkor felhivja a figyelmedet a korlatozasokra stb.)
A magyar helyesírás szabályai szerint szoftver, bájt, fájl stb....
Más kérdés, hogy a "régi motorosok" nehezen hajlandók
átállni. Nem baj, előbb-utóbb kihalunk.
Rendorok bemehetnek lakasokba, iskolakba, minden alapos gyanu nelkul?
Hat azert alapos gyanu nelkul nem. Csak hat kerdes, mi az alapos? A „91-ek” ujsaghirdetesre postai uton rendeltek CD-n programot, utanvettel. A hirdeto feketen masolt programokat adott el. Amikor lebukott, megtalaltak nala a feladovevenyeket, kimentek a cimekre, hazkutatas. Az egyikrol megtudtak, hogy sokszor nem alszik otthon, kivettek belole, hogy sokszor van a batyjanal. Ezt nalunk mar alapos gyanunak hivjak, kimentek oda is… Volt, ahonnan meg a lapszkennert is elvittek, hatha azon is lopott program van – Kovacs 13. Janos probarendor ugyanis nem ertett a szamitastechnikahoz. A nyomozast vezeto ornagyno „szakmai hozzaertesere” jellemzo pelda, hogy szerinte nem szitanyomott feluletu CD lopott szoftvert jelent. Volt meg nehany hasonloan „szakmai” beszolasa. (Egyebkent a rendorok tobb helyen a lathatolag szitanyomott, szamitastechnikai lapok mellekletekent megjelent CD-ket is elvittek, hatha az is lopott. Most mind a 91 birosag elott all, mint szoftvertolvaj.)
Tudod, ez az egesz a felderitesi mutato miatt van. Jelen esetben a szamitastechnikai jellegu buncselekmenyek kozel 100%-at felderitettek, ugyanis a statisztikaban mind a 91 kulon szerepel, hiaba van voltakeppen egy nyomozasrol szo. Utolag mind a 91-et feljelentik, majd „kinyomozzak” a tettest. Papiron. Ezert halas dolog az egyetemi kollegiumok elleni akcio is. Valamelyik egyetemista csomagtartojaban kozuti ellenorzeskor talalnak egy nem szitanyomott CD-t. Biztos lopott. Hol lakik? Kollegiumban? Kimennek, es ha mar ott vannak, vegigmennek az epuleten…
Mar hallottam a magyar "szoftware rendorseg"-rol. Mi ez? Rendorok bemehetnek lakasokba, iskolakba, minden alapos gyanu nelkul? Csak leellenorizni a computert? Ha ez igy van, az nagyon szomoru es persze demokraciaellenes lenne.
Ki kell hogy ábrándítsalak ;-) Ha jól tudom a Half-Life megy linux alatt a wine segítségével. Meg a Diablo I és a II is a battle.net kivételével (forrás:www.winehq.com). Én személy szerinte csak a Baldur's Gate-et használom wine alatt, de sajnos nincs igazán időm játszani :-(.
Üdv:Micu
A Linux alatt használhatsz sw emulátort, ami lefuttatha neked a W alkalmazásokat, de nem valami gyorsan. Meg persze akkor megint ott vagy, hogy pénzért kell megvenni az alkalmazást.
Miltimédia editor, hangszerkesztő progi van. Ami sokkal keveseb az a játék. (nota bene itt a
hallgatókkal mindíg veszekednem kell a Diablo, meg a Half Life miatt
Imho, a gyerekek nem lennének rosszab helyzetben, mert még ha otthon M$ sw is használnak - két op. rendszert is megismernek.
>nem igazán tudják mi a különbség megaherz és megabyte között
namost szerintem sokkl könnyebb bármilyen gépezetet használni, ha a
használó legalább nagy vonalakban tisztában van azzal, hogyan is műxik
az az átkozott masina.
Tudom, hogy neked jelent sok munkát, hogy átállj (átállj a semmiről ?), de nem hiszem,
hogy nem éri meg. Ha nics kedved, vagy lehetőséged letölteni, neten keresgélni vehetsz
cd-s disztribuciót. A SUSE pl 6. cd, tele alkalmazásokkal.
Másrészt Linux alatt futnak az Ms és egyéb cégek programjai?
Van Windows emulator, de inkabb a 16 bites progik futnak rajta. (Dosemu is van.)
Mert azért egy kis grafika, meg multimédia nélkül mire megyek?
Vektorgrafikus program van ugyan, de nagyon szereny kepessegekkel. (Pillanatokon belul varhato a CorelDRAW, persze penzes, de a windowsosnal joval olcsobb lesz.) Pixelgrafikusnak viszont ott a GIMP, a Photoshopot megkozelito tudassal. Ha az nem felel meg, Corel Photo-Paint, a light verzio ingyenes. (Attol light, hogy nem lehet szinre bontani benne. Nem hiszem, hogy 10 eves gyerekek nyomdai elokeszitessel foglalkoznanak.) Multimedia: audio CD, MIDI, WAV, mp3, video CD (dat), DVD lejatszhato. Ennyi, gondolom, eleg.
Egyáltalán alkalmas ez a Linux arra, hogy a 10 éves (!) gyerekeket bevezessem a számítástechnikába?
Felhasznaloi szinten igen. Sajnos a programok egy resze meg nincs magyaritva, ez okozhat nehezsegeket. Ebbol a szempontbol a legfajobb a GIMP, a Netscape es a StarOffice angol nyelvu hozzaferhetosege, Windows alatt a hasonlo kategoriaju programok kozott van magyar nyelvu. (A StarOffice most lesz nyilt forraskodu, ezutan valoszinuleg 2-3 honapon belul lesz hozza magyaritas. Magyar nyelvu elvalasztas mar ma is van hozza, a Morphologic kiadta a nyelvi modult ingyenesen. :-)))
Egyebkent ma mar a linux disztribuciok jelentos resze ugy telepul fel, hogy karakteres felulettel joszerivel nem is talalkozol. A rendszergazdanak persze alaposan ismernie kell a linux belvilagat, de az en 10 eves fiam es 13 eves lanyom semmit sem tud kernelforditasrol, ip-up scriptrol meg ilyesmikrol, megsem okoz problemat nekik a rendszer hasznalata. Zagson, a bal also sarokban nem azt irtak a gombra, hogy „Start”, hanem azt, hogy „K”. De ha rakattint, hasonlo dolgok tortennek… egyetlen „aprosag” kivetelevel. Program le tud fagyni, a rendszer nem. ;-))))
Nem kell hetekig edzeni. A mandrake vagy suse majdnem ugyanolyan könnyen települ mint a windows, és kapásból felrakja a szükséges programjaid nagy részét is. Egyedül a háló beállítása érdekesebb feladat, bár verziónként ez is egyre egyszerűbb.
Rajzolóprogi van pixeles (a gimp egy fotoretusáló rengeteg pluginnel, de ott a Corel Photopaint is (szintén free)). Vannak játékok pl Quake3, Civilization CTP, stb de ezek egyfelől pénzesek másrészt pl a Q3-hoz jó combos gép kell és amúgy sem tenném dedek elébe. Viszont van sok kicsi, aranyos és ingyenes játék, pl Sokoban, Lode Runner, Breakout, Tetris, MirrorMagic, Blackjack, stb. Azaz főleg logikai és ügyességi játékok amit szívesebben adnék dedek kezébe mint a Carmaggeddont.
Szamitastechnika tanar vagy, nem?
Akkor meg miert nem tanulsz te is picit, hogy jo legyen?
A linux mostanaban kezd rendesen alternativaja lenni a windowsnak, sot, egyes teruleteken siman le is korozi.
Van valami freeware ami közelíti a Photoshop-ot? gimp....
Egyáltalán alkalmas ez a Linux arra, hogy a 10 éves (!) gyerekeket bevezessem a számítástechnikába? Persze.... Sot, sokkal inkabb mint a windows... Hogy teged idezelek: Bevezesek a szamitastechnikaba. Nem a kattingass ide oda vilagba....
+ A linux grafikus kepernyoi messze verik a vindovst (imho).
A dolog plusz elonye, hogy igy tenyleg kreativitasra lehet szoktatni a gyerekeket, es nem lesznek "Hovatuntazikonom?" tipusuak....
(Amugy meg: Most menjek es rakjak ossze neked egy linuxos halot? Felolem... De a berem igen magas: min 2 uveg sor, vagy 2 liter kola gepenkent.... (Heh... Most jut eszembe, nem is iszok sort... -.-" ) ) ^_^"
Igen, Linuxhoz sok ingyenes és jó program van, de az tény, hogy a beállítása még elég kacifántos, bár úgysem a srácok szenvednének azzal:-) Szerintem is a Win a nyerő, lévén nagyon egyszerű és könnyen kezelhető. Ha kijön a BSA, és talál pár játékot a gépen, azt kell mondani: demo. (persze ez nem működik akkor, ha mellette ott van a másolt CD :-)Ha meg az oprendszer miatt kiabálnak, esetleg elviszik a gépet, majd 1,5-2 év múlva visszaadják, téged pedig felmentenek (vagy az iskola igazgatót). Igaz, addig nem tudni, min tanulnak a srácok, de igényelhettek új gépet, s talán kaptok is (mivel ez egy iskola, csak ad az állam bácsi:-) Különben is, kell úttörő, aki még ha a saját kárára is, de felhívja a figyelmet eme visszásságra, hogy nincs pénz oprendszerre az iskolákban ;-)
Nem óhajtok nagy hozzászólást tenni, csak röviden:
Rég van papirom arról, amit tudok. Saját továbbképzésemet öneröböl oldottam meg, 84-ben Münchenben vettem egy Sinclair48-ast, azután 89-ben egy Enterprise-t, 95-ben egy Win-95-öt, saját-regisztrált példányt, amit a cégemnél külön igazgatói engedéllyel! tehettem föl az AT-re, 96-ban kaptam hozzá egy 3.11H MS Office-t, 98-ban regosztrálatak nevemre egy O97-est, azután elterjedt a W+O95, mejd tavaj NT4.0-ra álltak át, és elterjesztették az O97-est. Ez jogtisztán zajlott -némi késéssel! A cég rengeteget ölt az engedélyekre kedvezményekkel együtt!
Én a 95-ben vett gombhoz 99-ben vásároltam kabátot!
Nem tudom, hogyan akarja ez az ormány, hogy ne szakadjunk le a világtól, ha még az iskolák informatikai képzéséhez sem hajlandó elfogadható feltételeket teremteni!
Az informatikáról nem beszélni, hivatal-szervezni kell, hanem eltörölni a vámot (hisz nincs már hazai gyártás, amit védeni kellene), az iskoláknál a forgálmi adót, söt a házi beszerzéseknél le kellene íratni az adóból. A számítógép nem vagyon-, hanem észnövelö dolog!
Csak ezt a pitiáner, fiskális szemléletükkel nem látják be soha!
Ezek a hazug hivatalnokok csak a gonoszkodásig tudnak eljutni, arra senki sem gondol, hogyan lehet szorobánnal megtanítani a mai magasszintü informatikát?
Az ö értelmi szintjük csak a golyósig terjed!
Akkor most vagy átállok Linuxra (sose láttam) és hetekig edzek, hogy valamit tudjak rajta mutatni. Lehet, hosszú távon jó befektetés, de addig...? Másrészt Linux alatt futnak az Ms és egyéb cégek programjai? Mert azért egy kis grafika, meg multimédia nélkül mire megyek? Van valami freeware ami közelíti a Photoshop-ot? Amihez használhatom a plug-in-eket? Egyáltalán alkalmas ez a Linux arra, hogy a 10 éves (!) gyerekeket bevezessem a számítástechnikába? Mert vannak kollégák, akik Pascal-lal gyötrik a 6-8-osokat, de még nem láttam igazán komoly eredményeket, hacsak azt nem tekintem annak, hogy minden iskolából kikerül egy-két programozó zseni, akivel takarózhat iskola, tanár. De én egy generációval szeretném megszerettetni a számítástechnikát, könnyedén, játékosan, élményszerűen és ehhez a "buta átlagamerikainak" kitalált WINDOWS-ok és "alávalóik" megfelelő eszközöknek tűntek. Szoftver virtuózok, mégegyszer hangsúlyozom, itt kis 10 évesekről van szó, válogatás nélkül, (nem zsenikről) akik alig igazodnak el a billentyűzeten, nem igazán tudják mi a különbség megaherz és megabyte között és (lehet ez az én bűnöm) én ezt nem is tartom alapvetően fontosnak. Nekem az a fontos, hogy 90%-uk 4 év múlva nemcsak tudja, hogy ez az eszköz mennyire univerzálisan alkalmas a legváltozatosabb információk (kép, hang, szöveg) feldolgozására, formálására, de mindezt rutinosan és élvezettel teszik anélkül, hogy fogalmuk is volna, odabent mi is történik. Persze fontos, hogy olyanok is legyenek, akik hardver, vagy programozásban, op. rendszerekben nyüzsögnek, de ez egy más lapra tartozik, arra ott vannak (?) a szakiskolák. Ti akik itt többnyire hivatásból, vagy komoly hobbiként számítástechnikával foglalkoztok értitek a dilemmámat?