Én nem temetném a Concorde-ot. Júliusban Párizsban a CDG-on nagy nyüzsgést láttam egy Condorde körül...volt ott mindenféle kiszolgáló jármû. Ebbôl ítélve nem is olyan biztos az, hogy egyáltalán nem repül...pénz beszél, kutya ugat...
Az tagadhatatlan, hogy a 737 és a Concorde a repült órák, utaskilométerek szempontjából nem is összehasonlítási alap. Tudjuk mindnyájan, hogy kb olyan az arány, mint a Magyarországon eladott Suzuki és Lamnorghini autók példányszáma között. Ugyanakkor számomra érthetetlen, hogy egyszer lezuhan egy Concorde, és a világ bizalmatlanságot szavaz neki, mennie kell. Pedig nem is a Concorde gép miatt történt, hanem egy szarul felszerelt fém bizb..., ami leesett egy másik gépről, az okozta. Ráadásul tudtommal ezt a gyenge pontot kijavították rajtuk. A 737-est csak azért hoztam fel, mert sok lepotyogott belőlük, mégsem mondja senki, hogy megbízhatatlan típus.
Én a magam részéről nagyon sajnálom, hogy nincs többé a Concorde, mert gyerekkori rajongásom tágya volt annak idején, és egy vágy, hogy egyszer utazzak rajta. Hát erről sajnos lemaradok.
A légügyi hatóságok vizsgálatainak eredménye - bizonyos gazdasági és politikai érdekek nyomása alatt - mennyire jut nyilvánosságra - akár a Concorde esetét tekintve, akár más esetekben?
Szerintetek?
"Egyébként az Air France se számít a legbiztonságosabb légitársaságok közé: eddig 5,9 millió repülése volt és ebből 7 alkalommal történt halálos végű baleset, ami 1,19 baleset / millió repülés. Ezzel szemben a British Airways 6,5 milliószor repült már és csak 2 balesete volt, ami 0,32 baleset / millió repülés."
Ahogy a Concorde - tavalyig regisztrált - 0 balesetéből sem, sem pedig a tavaly nyár óta "érvényes" 1 balesetből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, ugyanúgy nem igazán összehasonlítható a 2 és a 7. A balesetek egy része nyilván légitársaság-független: egy konstrukciós vagy gyártási hiba, egy egészen extrém időjárási helyzet, egy rossz döntés, egy rosszullét sokszor független a karbantartási rendszertől, a vállalatvezetéstől, a légitársaság formális és informális szervezetétől és kapcsolatrendszerétől: a sors lesújt, és pont arra, aki éppen ott van.
De hogy mindjárt ellentmondjak önmagamnak, az igenis lehetséges, hogy a francia központosító jellegű hatalom, politikai és üzleti becsvágy, és az ebből eredő eltussolási hajlam igenis vezeethet oda hosszútávon, hogy leromlik a morál, a baleseti statisztika pedig szép lassan kezdi ezt kimutatni.
Torrente: imho az egy egyszerű képhiba, ami a kép minőségéből ered. Ha meg a színt nézzük, akkor végül is inkább hasonlít a fák lombjainak invert lilájához, azaz lehet, h valaki egy fát vágott az első futóműhöz. Bár azért ez meglepne...
Üdv Mindenkinek! Én is hozzászolnék az alábbiakhoz. Ugy tudom az utsó tu-154 es a HA-LCV és 89 szeptemberében érkezett... nekem nem jön ki a 6 év... de abban igazad van hogy nemépp a leggazdaságosabb gépek de csak erkölcsileg elavultak! Concorde-ból pontosan 20 db készült piciny bolygónkon és a BA, AF színeiben 75-től vesz részt az utasforgalomban. Szerintem a gép egy nagyon jó konstrukció! És teljesen másképp kell kezelni mint a kis szubszónikus 737-est. Az is igaz hogy a concorde-ok nagyon keveset repülnek míg pl. a malév 767-es gépei szinte éjjel-nappal levegőben vannak (a HA-LHA biztos)de semmiképp se lehet összehasonlítani más gépekkel.
Most meg mindenki panikol, hogy a Concorde eletveszelyes... 30 ev alatt ez volt az elso balesete... szornyen veszelyes... huha... tenyleg k*rva veszelyes...
Rossz nyomon jársz, mert nem az számít, hogy hány év óta repül a Concorde, hanem hogy hány repülése volt már. És ha ezt megnézed, nagyon kevés. Concorde-ból nagyon kevés van, összesen ha jól emlékszem, 17-et gyártottak, ebből valami 13 repül még ma, és naponta csak 4 repülés van. Az airdisaster.com-on megtekinthető statisztika szerint eddig összesen 80 ezerszer repült Concorde gép, ebből 1 alkalommal (most) történt halálos kimenetelű baleset. Ezt extrapolálva a baleseti arány 12,5 baleset 1 millió repülésre számítva. Ez nagyon rossz arány, ezzel a Concorde a statisztika utolsó helyén van. Ugyanis például a Boeing 737-es, amiből sokkal több van és sokkal gyakrabban közlekedik, már 76 milliószor repült, ebből 46 alkalommal történt halálos végű baleset, az arány tehát 0,6 baleset 1 millió repülésenként, amivel a Boeing 737-es a világ egyik legbiztonságosabb gépe.
Természetesen a Concorde mindössze 80 ezer repüléséből nem lehet megbízhatóan következtetni a Concorde biztonságosságára, egyszerűen olyan keveset repült még, hogy a biztonságosságát nem lehet megítélni ebből az egyetlen balesetből. Éppen ezért semmi alap nincs rá, hogy a Concorde-ot biztonságos gépnek nevezzük. Ha majd túl leszünk a tízmilliomodik Concorde-repülésen, akkor már többet lehet mondani, de azt úgysem fogjuk már elérni, mert előbb leselejtezik a Concorde-okat.
Egyébként az Air France se számít a legbiztonságosabb légitársaságok közé: eddig 5,9 millió repülése volt és ebből 7 alkalommal történt halálos végű baleset, ami 1,19 baleset / millió repülés. Ezzel szemben a British Airways 6,5 milliószor repült már és csak 2 balesete volt, ami 0,32 baleset / millió repülés.
Akinek megvan a Kisgergely András által készített fotó,nyissa meg a Paint programmal,nagyítsa fel a kétszeresére,és a kép menüpontnál válassza ki a színek megfordítása opciót.Most nézzétek meg a gép orránál látható foltot.Hasonlóan kék szinű mint a láng ami a hajtóműből csap ki.Szerintem ez egyértelműen arra utal hogy az első futómű már ég,vagy legalábbis nagyon forró.
Hat igen, linkek ezek a franciak, tanulhatnanak tollonk mi mar a 6 eves TU154-eseket is leselejtezzuk, gazdag orszag a mi orszagunk. (Persze ha a Nagymarosi gatra, a Nemzeti szinhazra, stb stb.. gondolok.)
Un touriste hongrois a pris l'unique photo de l'appareil en feu - Le Monde
Egy magyar turista keszitette az egyedulallo fenykepet a tuzben levo
gepmadarrol
Bar Reuters titokban tartja, hogy mennyit fizetett a tortenelmi fenykepert
(KISGERGELY bevallasa szerint sokat magyar viszonylatban) a muegyetemi
hallgatonak, jovendo licensekert 15% dij a szokas a fenykepezonek. A Paris
Match, heti kepeslap, 280,000 frankot fizetett a Reutersnek a megjelentetes
jogaert! Miert ennyit egy fenykepert mely mar korbe jarta a vilag napi
ujsagait? MERT EZ A CONCORDE! Tortenelmi kep!
Mis ŕ jour le jeudi 27 juillet 2000
C'EST l'une des rčgles qui ont forgé la mythologie du photojournalisme :
Quel que soit l'événement, oů qu'il se produise, quelle que soit l'heure,
il y a toujours un témoin, un passant, un touriste, un photographe amateur
qui enregistre la scčne. » A charge, ensuite, pour les professionnels de
l'image, de récupérer le document. L'accident du Concorde d'Air France,
mardi 25 juillet, vérifie la formule.
Une photographie, une seule, représentant l'avion supersonique juste aprčs
son décollage de Roissy, laissant échapper une longue traînée de feu jaune
et de fumée noire, a fait la « une » de quasiment tous les journaux, en
France et dans le monde entier. Le Figaro s'est distingué en retouchant
l'image (des poteaux enlevés, les couleurs densifiées). « Autant de »unes«,
c'est rarissime », confirme Göksin Sipahioglu, directeur de l'agence photo
Sipa.
Le document du Concorde a été pris par un touriste hongrois. L'agence
Reuters, qui a diffusé l'image, lui a fait raconter son histoire parce que
toutes les télévisions américaines nous ont appelés pour l'interviewer ».
Andreas Kisgergely, 20 ans, était en vacances ŕ Paris avec son ami Szabolcs
Szalmasi, 22 ans. Tous deux sont passionnés d'aéronautique et collectionnent
les photos d'avions. Ils font partie d'un cercle d'amateurs connu pour
courir les aéroports pour prendre des clichés. Il leur arrive męme de
planquer » jusqu'ŕ trois semaines dans leur voiture pour photographier des
avions.
FORTEMENT RECADRÉE
Etudiants en ingénierie ŕ l'université de Budapest, les jeunes gens ont
décidé, pour les vacances, de faire halte dans les principaux aéroports
européens. Mardi 25 juillet, ils ont observé les décollages de Roissy et ont
pris cet unique cliché du Concorde, sans téléobjectif. Andreas Kisgergely a
appelé un ami photographe de Budapest, qui l'a dirigé sur le bureau de
Reuters dans la capitale hongroise. Le sičge de Londres a été contacté puis
le bureau de Paris. L'image sera envoyée électroniquement aux clients de
Reuters, ŕ 20 h 30.
« Andreas est un garçon trčs vif et ambitieux, qui ne souhaite pas répondre
aux interviews. L'agence veut le protéger et s'intéresse ŕ son avenir
éventuel de photographe », raconte Ulli Michel, directeur du marketing de
Reuters. Son document est en couleurs, flou, de qualité médiocre. Sur le
négatif, l'avion est tout petit. L'image a donc été fortement recadrée par
l'agence, puis par les journaux, qui ont multiplié les cadrages, du vertical
au panoramique horizontal.
Si la photo est médiocre, sa force de document brut et froid en fait « une
sacrée plaque ». Ce type de photo est rare, donc cher. Selon Ulli Michel,
tous les droits ont été achetés au photographe pour un montant non révélé.
Ce dernier touchera en outre des royalties, habituellement 15 % pour chaque
publication ultérieure.
Pour les magazines, Paris Match a acheté l'exclusivité en France pour 280
000 francs, selon nos informations. L'hebdomadaire a refusé de commenter ce
chiffre, mais Alain Genestar, son directeur général de la rédaction,
explique pourquoi une photo archi-publiée par les quotidiens peut encore
ętre valide, deux jours aprčs : « Ce n'est pas un accident d'avion, c'est le
Concorde. C'est l'unique photo de cette force, qui restera comme un document
historique. »
3color: csak par dologhoz szolnek hozza igen roviden, a tobbit a masik topicban ugyis elmondom:
"Például az aerodinaminkai egyensúlyt a gép súlypontjával úgy hangolják össze, hogy az üzemanyag egy részét egy szivar alakú tartályban előre- hátra tudják mozgatni. "
Mi az az aerodinamikai egyensuly? Gondolom a gep tomegkozeppontjara gondolosz, azt lehet a tartalyOK kozt szivattyuzott tuzeloanyaggal eltolni, hogy orr- vagy fakroknehez legyen a repulogep.
"Amennyiben hajtómű hibája, vagy idegen test bekerülése indította el a katasztrófát, akkor felmerül az a gyengéje a konstrukciónak, hogy az Olympus utánégetős hajtóművek párosával, közvetlen egymás mellé kerültek."
Figyi, ez azt hiszem nem a konstrukcio gyengeje, hanem egy altalanosan elfogadott megoldas.Szamold ki, hogy mennyivel lenne nagyobb a tomege a gepnek, ha mondjuk x meterrel arreb raktak volna a masik hajtomuvet, es oda kellett volna kivezetni a tuzeloanyagot, az elektomos es a hidraulikus halozat, a pneumatikus halozat csoveit es vezetekeit. Valamint aerodinamikailag sem mind1, hogy hol van a szarny fesztavon elosztva a suly, de ez mar egy masik tortenet.
"Ha pedig mindkettő szétrepül az a kormányfelületek sérülési esélyét is kétszerezheti. "
En ugy velem, hogy ha a gepen egyetlen hajtomu felrobban a szo klasszikus ertelmeben(mert ugye ez kell ahhoz, hogy szetrepuljon altalaban, esetleg egy lapat tores)akkor ott mar kampo van a dolgok nagyreszenek. Itt mar nem sokat szamit, hogy egy, vagy ketto.
Ennek a gépnek a repülés előtti előkészítése sokkal komolyabb, mint a hangsebesség alatti gépeké, mivel ez egy különleges géptipus. A pilótakabin ránézésre kb. 2x annyi "kütyüt" tartalmaz, mint egy korabeli egyéb utasgép. A konstrukció sok érdekességet tartalmaz a kilátást segítő lehajtható orron túl is. Például az aerodinaminkai egyensúlyt a gép súlypontjával úgy hangolják össze, hogy az üzemanyag egy részét egy szivar alakú tartályban előre- hátra tudják mozgatni.
Amennyiben hajtómű hibája, vagy idegen test bekerülése indította el a katasztrófát, akkor felmerül az a gyengéje a konstrukciónak, hogy az Olympus utánégetős hajtóművek párosával, közvetlen egymás mellé kerültek. Ez egy hajtómű robbanása esetén nagyon valószínűvé taszi a másik defektjét is. Ha pedig mindkettő szétrepül az a kormányfelületek sérülési esélyét is kétszerezheti.
Ezért, és más káros kölcsönhatások miatt is az új, 200 személyes Super Concorde terveken a hajtóművek külön-külön szerepelnek.
A hajdani orosz "rivális", a TU 144 ilyen szempontból is nagy tévedés volt , mivel ott a négy hajtómű a törzs alatt közvetlenül egymás mellett, egy sorba került, ami egy ilyen esetben apokaliptikus robbanáshoz vezethet (...vezetett is).
Mindezek ellenére szívesen "mennék egy kört" a
Concorde-bringán.
Kedvenc kereskedelmi TV-ink hiradoi ket napja egyhuzamban errol szolnak. Paff. Leesett egy Concorde. Ilyen is van. Most meg mindenki panikol, hogy a Concorde eletveszelyes... 30 ev alatt ez volt az elso balesete... szornyen veszelyes... huha... tenyleg k*rva veszelyes...
Bocs... off volt, meg minden, de telleg kiborito a media szenzaciohajhaszasa...
már megbocsáss Fly nekem eszembe sem jutott, hogy a repedést összefüggésbe hozam...
bizonyára félreérhthetően fogalmaztam;
viszont gondolom, hogy igen alapos kivizsgálást érdemel, hogy vajon az előírásoknak megfelelően ellenőrizték -e a gép műszaki állapotát az évek folyamán, hogy egyáltalán az előírások jók -e, hogy meg van -e egyértelműen határozva, hogy milyen esetben nem szállhat fel a gép, hogy milyen karbantartási feladatokat kell elvégezni, milyen rendszerességgel?
ahhoz, hogy kijelentsem a megelőzés, mindig olcsóbb és "olcsóbb", mint a katasztrófa következményeinek viselése, nem kell hozzáértés, de majd ezentúl megyek abba, ha megyek egyáltalán...
hello
éppen azt akartam elujságolni, hogy magyar fiatalok készítettek fotókat. a mai Népszabadságban van róla cikk,
azért azt hiszem kell lélekjelenlét vagy fotósvéna, hogy ilyen pillanatban felmérje az ember, hogy nem segít azzal, ha teszem azt sopánkodik, vagy kétségbeesik, de ha fényképez, az még hasznos is lehet...
jó pénzért el lehet adni : )))
de még esetleg a katasztrófa okainak kiderítését is segítheti...
nemtörödömség, profit always hozzáállás - egyet értek: undorítóóóóóó, valószínű megelőzhető lett volna, ha a légitársaság nem a profitot, hanem a biztonságot és egyben hírnevét fontosabbnak tartja...
kivi! ha esetleg tettél volna linket? én pl. rákerestem erre a topic-ra a concorde szóval és csak ezt találtam
A Reutersbol egy cikk: a fenykepet magyarok csinaltak.
Key Concorde photo snapped by eager airport buffs
PARIS, July 25 (Reuters) - Most visitors to Paris first rush to the Eiffel Tower, the Champs Elysee or the cultural wonders at the Louvre museum.
But two young Hungarian airport buffs on a tour of European hubs opted instead for the unglamorous Charles de Gaulle airport and got more than they bargained for when a Concorde airliner crashed in a ball of flames.
The aircraft, operated by Air France and chartered by a German tour operator, plunged to the ground shortly after takeoff from the Paris airport. All 109 people on board and four on the ground were killed.
Andras Kisgergeley, 20, flanked by 22-year-old travel mate Szabolcs Szalmasi, snapped a picture of the aircraft in flames while it was still in the air.
The photograph, obtained by Reuters, was flashed to media subscribers around the world and earned a little place in air travel history for two blond young men whose passion is merely looking at, and photographing, aircraft.
"I suppose the Eiffel tower is nice but we were more interested in the airport," Szalmasi said in an interview. "Some collect stamps or coins. We collect pictures of airplanes."
The two young men, who cannot afford air travel themselves, spend up to three weeks sleeping in their car for the pleasure of seeing planes.
The engineering students at the Hungarian Technical University in Budapest have collected thousands of pictures of planes. Planes becames Szalmasi's passion when he was 12 and living next to an airport. Kisgergeley got the bug more recently, and they reckon they have visited 150 airports in Europe.
Now they are on a three-week vacation, visiting airports in Berlin, Frankfurt, Zurich, Ostend and other cities.
"If I go on vacation with my family, they see the city and I see the airport," Szalmasi said.
It is not the first time Kisgergeley saw a plane go down. Last year, he was on hand when a Hawk 100 military aircraft crashed after failing to execute a loop at a show in Bratislava.
"Wherever he goes there is a crash," Szalmasi said half jokingly. "I will not fly with him."
While the two cannot afford air travel, they do want to continue nourishing their passion. When they graduate as engineers, they will look for jobs at, expectedly, airports.
Ez is csak azert tortenhetett meg, mert szerettek volna meg tobb profitot!
Tull van srofolva minden, epp ugy mint a nyugdijkorhatar!
Lesett, felbukik, az ugynek vege, johet a kovetkezo!
Ezen 1-kicsit elkellene gondolkodni, mert az osszes gepmadar 20-30-eves!
Kulonben, ez is 1-nemtorodom magatartas eredmenye, mert tudtak, hogy a gepen van 1-6centis repedes!
Legalabb is ezt mondta az Osztrak Tv!
A francia hivatalok szerint 113-an halltak meg a kedden történt katasztófában, amelyet az Airfrance egyik Concorde tipusú repülőgépe szenvedett el. A gép Párizsból NewYorkba tartott, amikor a Charles de Gaulle reptér mellett egy hotelre esett.
Az AF4590-es járatán 109-en tartozkodtak. 100 fő német turista, akik a Karib térségbe tartottak nyaralni + 9 fős személyzet.
most fordult elő először, hogy a világ "legjobb" és legbiztonságosabb gépe lezuhant. Szemtanúk szerint a gép egyik hajtóműve éget.
Várom a fejleményeket és a hozzászólásokat az adott témában