Szerintem az is nagy problémát okoz ebben a témában, hogy nagyon sok helyen szörnyen drágán lehet csak legyártani a CD-ket, így szerencsétlen kiadó, vagy több esetben maga a művész kénytelen olyan árat generálni, ami legalább visszahozza a gyártási költségeket.
Ha az előállítási költségeket csökkentenék a CD sokszorosítással foglalkozó cégek, úgy mint mi a Lemeznyomdánál, valószínűleg a már boltokba kerülő CD-ket is lehetne olcsóbban adni. Részleges megoldást szerintem várhatnánk ettől.
Az biztos, hogy rengeteg pénzt elnyelnek az engedélyek is, de ez egy olyan fix dolog, amivel túl sokat nem tudunk kezdeni. Két dologból faraghatunk le, hogy olcsóbb CD-k kerüljenek a polcokra. Vagy mindenki megvágja a saját hasznát, vagy olcsóbb előállítást keresünk.
akiknek 1 vagy több albumát letöltöttem,majd megtetszett a zene,és eredeti cd-t is vettem.
Nehany eloado nalam is van igy:
Paradise Lost: Gothic, Icon, Draconian Times (raadasul ezek regen musoros kazin is megvoltak)
My Dying Bride: Turn Loose The Swans, As The Flower Withers (ezt a kettot meg regen vettem meg, csak a szuleimnel vannak, ezert inkabb letoltottem meg egyszer), mondjuk toluk tobb album csak letoltve van meg, viszont jogtisztan letoltve (a Peaceville honlapjarol, penzert)
Sokszor van akció - 10 USD egy CD, sokszor pre-orderes premier albumok is, amiket itthon Bp-n a lemezbolt 6000 HUF-ért tesz ki hetekkel később a nemzetközi megjelenésnél - tavaly olcsó dollárárfolyammal rendeltem párat, postaktsggel átlagban 2500 HUF-ra jött ki az itthon 5-6000-be került lemez, úgy, hogy chicagoi postabélyegző volt a csomagon. És a tudat is nyugtat, hogy ezen nem keres Presser Gábor, mert nincs köze a magyar artisjushoz :)
amúgy nem öli meg a zenét, nem tudom hány év fut ez a topik, de azóta sem ölte meg.
Én nagy zenebarát vagyok, elég nagy a gyüjteményem, ami a probléma az a pénz!
Régen amikor valaki átmásolt egy kazettát, és azt is átmásolták, majd azt is, szörnyű lett a minősége. Egy írott CD vagy DVD viszont szinte semmivel nem roszabb minőségű, mint az eredeti.
Amíg 200 ft ért lehet venni üres írható CD-t vagy DVD-t, addig senki ne csodálkozzon, hogy 4-5 ezer forintért nem kel el az eredeti.
És mitől ilyen nagyok az árak? A jogdíjak, hadd kaszáljon a kiadó meg a managerek.
Egy eredeti CD árának, kb 40%-a illeti meg az alkotót, a többi a kiadóé. Ez a szerződéstől függ, ennél kijöhet durvább arány is.
Vagy mi van akkor ha valaki vesz egy Jimi Hndrix CD-t? Kié lesz a pénz?
Hendrixé már nem.
Ha olcsóbb lenne a cd, lehet, hogy többen vennék meg az eredetit, de az meg a managereknek nem éri meg. A zenész még egy ingyenes koncert után is megkapja a bérét higyjétek el, vagy a város vagy egy szponzor kifizeti őket...
Egy másik fórumra írtam be, de gondoltam itt is elhitem ezt a gondolatot, hátha elgondolkozik rajta egyszer valaki...
"Hadd dobjak fel egy-két gondolatot. Előtte viszont leszögezném, hogy elítélem a filmek letöltését, semmilyen módon nem támogatom, de még csak a DVD-k másolását sem, ha azt valaki nem legális forrásból teszi saját használatra. Amiről beszélni szeretnék, az a zene. És remélem nem ismétlek el egy régebbi hozzászólást. Sokan mondják, hogy vegyenek az emberek inkább CD-ket, és hogy pár precedens értékű bünti illegálisnak tartott letöltésért majd meghozza a kánaánt, és radikálisan csökkenni fog a letöltések száma. Csakhogy szerintem NEM, méghozzá a piac saját törvényei miatt nem. A piacot (és az árakat, áru értékét) alapvetően a kereslet-kínálat határozza meg. A kereslet alapvetően 10-20 éve adott, függetlenül a társadalmi rendszerektől, és inkább csak a kereskedelmi módszerek gátjai korlátozták. A kínálat viszont már nem. Márpedig könnyen belátható, hogy ha versenybe kerül egy árucikk, mert pl. más is gyárt hasonlót, akkor az árak csökkennek adott kereslet mellett. A zenepiacra ez hatványozottan áll. Ugyanis az Internet beindulásával (értsd: P2P megjelenése) a zenekínálat százszorosára, ezerszeresére növekedett. Apró malőr, hogy nem legális csatornán, és csak a hálón. A zeneboltok és egyéb terjesztőhálózatok ehhez a robbanáshoz képtelenek voltak alkalmazkodni. Csak az utóbb felbukkanó online lemezboltok próbálnak lépést tartani, csakhogy ők sem nagyon tudnak két okból: kínálat, ár. A nem legális csatornák kínálata ugyanis még mindig nagyságrendekkel nagyobb, amik eleve lefele tolják a "mennyit-ér-egy-zeneszám" lélektani határát, függetlenül a legális rendszerektől, és ezt képtelenség a "valóság"-ban gondolkozó marketingesnek felfogni, ergó sosem fog olyan árat kérni, ami bár nem nulla (ld. nem legális letöltés), de nem is több a lélektani határnál. Sakk-matt. Lehet tehát üldözni, bebörtönözni, de a piaci törvényszerűségeket megkerülni nem. És még egyszer: amikor itt azt mondtam, hogy piac, én a legális+nem legális kínálatról beszélek, a zenekiadók viszont csak szűklátókörűen a saját kis legális szűkülő piacukban képesek gondolkodni. Talán nem szerencsés, de jobb megoldás lehetne átalánydíjakat vagy csomagárakat alkalmazni, és nem "egy szám 99 cent"-ben gondolkodni. Egy szám szerintem nem ér többet, mint 0.99 cent, mások szerint talán még annyit sem. :o A filmekre egy gondolatig visszatérve: a zenékkel ellentétben a filmkínálat nem olyan iszonyat nagy, az illegális csatornákkal együtt sem tágult akkorát, mint a zenekínálat, eltekintve a sorozatoktól. De utóbbiakat rendszerint a rajongók töltögetik, megkerülendő az időbeli csúszásokat, és nem okoznak vele üzleti hátrányt igazán, hiszen megnézik a saját nemzeti adóikon is, a reklámbevételeket nem csökkentve, ráadásul hajlamosak megvenni DVD-n is, ha egyálatlán megjelennek. A nagy filmek letöltői ezzel ellentétben kifejezett kárt okoznak, rikta az, aki csak kíváncsi, de aztán elmegy a moziba, vagy kikölcsönzi, vagy megveszi."
Musinger Ágnes ügyvezető igazgató, MAHASZ: - 1999 óta folyamatosan esik vissza a piac, nagyjából most már az 1994-es vagy hármas színvonalra esett vissza. A piaccsökkenés pedig elsősorban a repertoárnak azt a részét érinti, ami a fiatalok között népszerű, tehát ezek a trendi tánczenék.
Az első mondat sem teljesen igaz, de ezt most hagyjuk. A szomorú az, hogy a második mondatából Musinger Ágnes még mindig nem bír levonni egy bizonyos következtetést, ami az egyetlen túlélési esélyüket jelenthetné...!
/kicsit off/
Tegnap a haverom megvette a dupla cd-s Cserháti albumot. Betette, halgatta, majd a haját tépte, olyan szar volt a minősége a cd-nek. Mivel a számok többsége nekem is megvolt, belehallgattunk. Érdekes módon nálam mp3-ban kristálytiszta, zajmentes stb. Ezek után felmerült bennem a kérdés, miről is beszél a zene ipar???
Hozzátenném, hogy nekem a számok a RD-től vett válogatás által vannak meg. Érdekes, hogy az egyik képes jó felvételt előkaparni, a másik nem...
/on/
Angliban a boltok az RRP(ajanlott fogyasztoi ar) alatt aruljak a legtobb lemezuket, altalaban meg igy is dragan. a mahasz oldalan leirt peldanal a kisker arres 1000ft(25 v. 33 %, ahogy nezed), ami ugyan a pelda kedveert fel van kerekitve egy kicsit, de megsem kiugroan magas.
Az arak alakulasa vegett talan nem minden esetben a hanglemezkiadokat kellene basztatni hanem egy kicsit az uzletek kormere nezni, hogy mekkora haszonkulccsal dolgoznak es nem allandoan a kiadokat csesztetni.
Az árról jut eszembe,hogy a túróba kerül egy CD 5000be amikor egy magnókazetta a felébe ugyanazzal az előadóval?hmm?
Előállítási költség nem hiszem,hogy befolyásolja,mert akkor a kazinak minusz 2000be kéne kerülnie:))
A másik.
Akárhogy lovagol a zeneipar ezen a dolgon.Épeszű átlagember főleg Magyarországon uccse fog kiadni ennyit egy CDért amit lehet,hogy 1 hónap alatt megun rosszabb esetben.Jobb esetben,ha nem unja meg akkor éjjel nappal azt fogja hallgatni?kész elmebaj:))
A lényeg:tömegével vannak jelen a jobb,és jobb bandák a piacon.Ezeket nem lehet ilyen árak mellett,mind beszerezni(szerintem nyugaton sem olyan rózsás a helyzet egy fiatalnak)
Itt az internet a rengeteg letöltővel.Inkább kérjenek sok-sok embertől egy keveset,mint kevés embertől sokat.Én hajlandó lennékpár rugót áldozni arra,hogy havi szinten azt tőltsek amit akarok tiszta minőségben.
Megjegyzem összeszámolva több millióst kárt "okoztam",mivel több 100 albumot szedtem már le netről.A probléma az,hogy a cégek valszeg azt is kárnak állítják be ami nem is az,mert én elötte se vettem több CDt(nem tehettem meg)
üdv
Mit szóltok ehhez a perhez Amerikában? RIA beperelt kétszázvalahány letöltögetőt. Nagy részük szülő, ami szerintem igencsak övönaluli. (Lehet, hogy tévedtem a számot illetően - múlt héten olvastam a Newsweek-ben). A cikk nem hangsúlyozta ki, hogy tul.képpen a letöltésért, vagy a feltöltésért megy-e a per. Lehetséges, hogy USA-ban másképp legyenek az idevágó jogszabályok?
:) emléxem, régen, mint említettem 6-7 éve, szóval már akkor is az volt a bajunk, hogy a polcra kerülő kiadványban nem a cd a drága, hanem a doboz, a bele kerülő papír és a celofán borítás. Ahogy látom ez még mindig így van... Mondjuk azért ha erre hivatkozva drága egy kiadvány, szerintem sokan lemondanának a csomagolásról. (Persze tudom, hogy nem úgy van az...)
Ki beszél itt borításról, tokról meg vonóról?? Legutóbb úgy 6-7 éve volt alkalmam találkozni a cd gyártással, és már akkor sem került többe 5000 darab fölött 200 forintnál egy korong... pedig akkor még drágább volt minden...
vammal nem is kell szamolnom, mertt 1. nem a magyar piacrol irtam (magyar gyartasu cdt nem vettem 5 eve(1 szem Vidampark cdt(2000ft) leszamitva) 2. meg akkor is itt van mindjart majus:) az atlag gyartasi koltseg 4-6 %, (ha 200Fts gyartasi koltseg a 8%, akkor 2400Ft a 100%) es ez bizony igen alacsony, barmilyen mas iparagat is figyelembe veve.
a problema, hogy egy oriasi vizfejet tart el a zeneipar + a nagy "lufisztarok" marketingkoltseget is raterhelik a cdk araira...
(Vámmal sem számoltál.)
A világ CD-gyártóinak árai között olyan borzasztó nagy különbség nincs, hiszen a gyártósorokat és az alapanyagokat (glass master, műanyag granulátum) többnyire ugyanabból a néhány forrásból szerzik be.
Az, hogy valaminek a nettó gyártási költsége 8% a fogy.árhoz képest (egyébként az átlag CD esetében ez is több), még korántsem jelenti azt, hogy ez akár csak jelzésértékű az össz.költségre vonatkozólag. Mellesleg hosszan lehetne sorolni azokat az iparágakat, ami hasonló (vagy még alacsonyabb) gyártási költséghányaddal működik.
itt en csak es kizarolag a nyomasrol beszeltem, miutan en csak azt irtam, hogy az utannyomas mennyi, ahhoz meg csak nem kell mastering. az hogy itthon kis tetelben mennyi az nem erdekes. a nagy cegek joval olcsobban jutnak ahhoz hozza. sot nekem celofan se, se tok, se booklet sem kene a peldamban, csak a korong:)
a ceget nem tudom, mindjart kikeresem, a googleon kerestem ra - ok voltak szinte az egyetlen ceg akik online modon arajanlatot adtak.
egyebkent az teny, hogy egy dologra nem gondoltam a 80-120ftnal - a forintleertekelodesre, ez az ar azelott volt ervenyes. de szerintem meg igy is ul az ar. vagy majdnem, ha a magyar piacrol beszelunk.
de tenyleg nem az a lenyeg, hogy mennyi, 100 vagy 200.(ennel tobbet te se gondolhatnal) ez meg mindig 2-8% csak az arnak. ami piszok keves.
1. Melyik az a cég?
2. Esetleg számold hozzá a masteringet, filmeket, tokot, borítót, celofánozást stb - és akkor még mindig csak a gyártási költségeknél tartunk.
3. Unom az ilyen ár-vitákat, főleg ismétlődő tartalommal. Korábban már vázlatosan összeírtam, hogy mi mennyibe kerül. Utána lehet számolni.
Csókolom.